Audi R8 LMS: zo veel kost de klantenauto van Audi Sport

Auteur: , 36 Reacties

We betwijfelen of je hem bij de Audi-dealer om de hoek kunt bestellen, maar wie voldoende flappen heeft, kan zichzelf gewoon zo'n heftige R8 aanschaffen.

Audi R8 LMS

De Audi R8 LMS werd tegelijk met de straatauto gepresenteerd tijdens de Geneva Motor Show, eerder dit jaar. In mei wist de GT3-racer al beslag te leggen op de eerste plaats tijdens de 24 uur van de Nürburgring, maar klanten konden de auto vooralsnog niet bestellen. Dat komt omdat de definitieve specificaties nog niet vast stonden en Audi de races mede gebruikte om deze klantenauto uit te ontwikkelen.

Met de ‘gewone’ R8 deelt de R8 LMS ongeveer de helft van de onderdelen, de rest is specifiek voor deze racer ontwikkeld. Een van de delen die de LMS deelt met de straatversie is de atmosferische 5.2 V10 met 585 pk. Wel mag het blok elke 20.000 kilometer terug naar de fabriek voor revisie, daar waar de straatlegale R8 het hopelijk iets langer uithoudt.

In principe kan iedereen die dat wil een Audi R8 LMS kopen, al richt Audi zich uiteraard op zelfstandige raceteams. Een typegoedkeuring heeft de auto niet, dus een beetje flaneren in Saint Tropez of Monaco is er niet bij. Voor 359.000 euro ex. BTW koop je deze racer, al kun je ook opteren voor het starters- en onderdelenpaket à 398.000 euro. Da’s inclusief de wagen, dat dan weer wel. Productie start op 21 september, de eerste klanten krijgen hun auto nog voor het einde van het jaar, aldus Audi.




36 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@thomcarspotter: is inderdaad verreweg de beste deal.
Ik vind hem gaaf! Sowieso een toffe klasse met dikke sportwagens die tenminste nog ìets aan overeenkomsten delen met de straatversie.

Ik zie het al voor me, beetje AB sponsor stickers erop en gáán…!
@gtwillem: hahah AB stickers erop. Goeie! Vergeet dan ook niet de slopel stickers.
@gtwillem: dat van die interessante klasse met relevante auto’s ben ik helemaal met je eens. Echter ik kan er niks aan doen maar ik vind de nieuwe R8 echt graflelijk. De raceversie is dan wel iets beter dan de straatversie maar toch…

Ik vind het overigens toch een klein beetje raar dat de raceversies zoveel duurder zijn dan de overeenkomstige straatversies, niet alleen bij Audi maar ook bij de andere merken. Ik snap heus wel dat er nog vrij veel dure onderdelen inzitten die niet in de straatversies zitten maar toch…veel van de basis staat er al, ze gaan ook nog eens (als het goed wordt gedaan) vaak voor revisie terug of de teams vervangen zelf een hoop…waarom 2 à 3 keer zo duur als de straatversie? Het is ook weer niet alsof die auto’s continue in de windtunnel staan voor dat perfecte flapje of skirtje zoals (vroeger) in de F1.
@jaapiyo: Tsja, het is pure racetechniek, dat kost altijd een hoop. En er worden er weinig van gemaakt, dus alle ontwikkelingskosten worden maar over een klein aantal auto’s verdeeld.

Wat betreft de straatversie van de R8 ziet er opende plaatjes inderdaad niet uit. Ik heb de R8 nu al een paar keer in het echt gezien, en ik vind hem telkens geslaagder. Maar de vorige R8 was mooier.
@gtwillem:

Dat ‘iets’ is niet zoveel, kheb nog met de vorige R8 gt3 ultra gewerkt.
Het is geen ‘silhoute’ maar het scheelt toch niet veel.
@Hupke: dank voor je toelichting, daarom zei ik ook ‘iets’ 😉. Waar moet je aan denken? Motor, chassis en frame met wat overeenkomsten?

Ik heb jarenlang geleden in de C AMG DTM racewagen van Bernd Schneider mogen zitten, en dat haf niets met een C-klasse te maken. Volgens de Mercedes man waren de onderdelen die je kon uitwisselen de lampen voor en achter en het dak. Je zat in centraal (in het midden, letterlijk) en zat eigenlijk in een chassis met body en rolkooi. That’s it. Best wel een tegenvaller.
Vind het verschil in prijs tussen het starterspakket inclusief auto en de auto alleen wel héél erg groot… Starterspakket it is!
398.000 – 359.000 is 39.000, en zeeeker geen 400, vriend vuursteun.

Edoch, leuke auto!
@jaccovdzaag @thomcarspotter: Sorry, type weer als een mongool.
@jaccovdzaag: merk het ;)
@thomcarspotter: Nog steeds had je ’t verkeerd met je rekensom ;)
@jaccovdzaag: nee, want in de tekst stond eerst dat het starters en onderdelenpakket 398.00 euro was ;)
@thomcarspotter: Staat er nog steeds. ;)
Ik wacht wel even op de AMG GT3.
Gezien mijn rijkunsten ga ik heel opzichtig af en dat doe ik dan graag met een beetje stijl.
@kylian: Mocht je een Audi tegenkomen op het circuit: Schieb Ihn aus!
@moveyourmind: Gebeurt meestal andersom, meende ik..
@jaccovdzaag: Das war einmal…
Wat een magistrale bak!
Wat is exact het verschil in opbouw tussen het motorblok in de straatauto en het blok dat in de race versie zit?
@uncivilsum: Hogere kwaliteit onderdelen, iets wat meer tegen stress kan.
@jaccovdzaag: uh nee want de auto.moet elke 20.000 km terug naar de garage
@gt500eleanor: Ja, dat zal wel komen omdat het gemaakt is om continue over de kling gejaagd te worden en tot het maximale te gaan, daar waar de straatversie stationair op een boulevard rolt.
@jaccovdzaag: dit^. Gaat dan toch nog langer mee dan een Renault F1 motor 😜
ex btw, dan kost ie hier honderdmiljoenmiljard…. ik zou er iets klassieks voor kopen, de max verstappen op de weg uithangen kan ik toch niet…..
@henkhupelschoten: Ga jij bpm betalen op een race auto?
@clarkson: Oeps…. Tis woensdag he weekend in zicht!
@henkhupelschoten: Plus het breek de week biertje (niet te vergeten) houd mij ook niet altijd scherp hoor!
@clarkson: 🍻
Deze mag vast niet mee op trackdays? ? Nee dan sla ik over
Eeehhm ik krijg de hypotheek niet rond
Ga maar ff op straat vragen of mensen een paar roebel willen geven
De raceversie maakt die 20k km in 5 jaar tijd nooit!
@dutchdriftking:
Ligt er helemaal aan waar je hem gaat inzetten, in het Britse GT kampioenschap waarschijnlijk niet.
Ga je het Blancpain endurance rijden dan ben je bijna elk jaar aan de beurt. Een weekendje Spa 24 uur is met trainingen alleen al goed voor 5000km.
Leuk voor een dagje Nurburgring ;)
Mag je hem wel houden dan voor die 3,5 a 4 ton of blijft het eigendom van Audi / Quattro GmbH?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).