Audi R8 RWD en R8 LMS GT4 eindelijk strakgetrokken

Auteur: , 23 Reacties

Het heeft even geduurd..

Vorig jaar vernieuwde Audi de R8. Deze facelift was lekker uitgesproken met onder andere wat frutsels in de bumpers zodat je de update gemakkelijk kunt herkennen. Nu, ruim een jaar later, bedachten de Duitsers zich opeens dat er ook nog een achterwiel aangedreven versie van de R8 bestaat. En een racer. Nu zijn ook deze modellen van een facelift voorzien.

Het vermogen van de supercar met V10 middenmotor is niet gewijzigd ten opzichte van het pre-facelift model. Nog steeds levert de atmosferische tiencilinder 540 pk en 540 Nm koppel. En nog steeds is dit blok gekoppeld aan een automaat, in dit geval de zeventraps S-tronic. De achterwiel aangedreven R8 beschikt tevens over een mechanisch sperdifferentieel. De R8 met achterwielaandrijving is met 1.595 kg ongeveer 65 kg lichter in vergelijking met de vierwielaangedreven variant.

Aangezien met het vermogen niets is gedaan, zijn de prestaties ook hetzelfde gebleven. De R8 RWD doet 0-100 in 3,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. De Spyder is 0,1 tel langzamer naar de honderd in vergelijking met de Coupé.

Het uiterlijk van de vernieuwde R8 RWD komt nu overheen met de facelift van de vierwielaangedreven variant. Verder is noemenswaardig dat de R8 met achterwielaandrijving voortaan onderdeel is van het vaste gamma van Audi. Daarmee neemt het merk afscheid van de ‘RWS’-benaming.

Audi R8 RWD en R8 LMS GT4 eindelijk strakgetrokken

Audi R8 LMS GT4
Met deze facelift introduceert Audi ook meteen de vernieuwde R8 LMS GT4. Logisch, want ook dit model heeft achterwielaandrijving. Deze racer deelt 60 procent van zijn onderdelen met de straatauto. De 5.2-liter V10 levert in deze GT4 tot 495 pk, afhankelijk voor welk racekampioenschap je de auto wil gaan gebruiken.

Beschikbaarheid
De R8 V10 RWD komt begin 2020 op de markt. In Duitsland beginnen de prijzen bij 144.000 euro voor de Coupé en 157.000 euro voor de Spyder. Nederlandse prijzen volgen in een later stadium.



23 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
3.7 naar de 100 is vandaag de dag eigenlijk helemaal niet extreem snel meer. (Niet dat het niet snel genoeg is)
@flatsixx: nee. Klopt. Om het in context te zetten een bakbeest als een BMW X5/6 doet het in 3,8 seconden.
@tsteg: BMW is ook klasse hoger hè vriend logisch 😉
@flatsixx: 0 naar 100 tijden zijn ook volstrekt irrelevant. Hoe een auto door de bocht gaat is veel relevanter.
@baklava: uiteraard, daar zit wat mij betreft ook het meeste plezier in. Maar een Carrera S is net zo snel.
@flatsixx: doe mij die maar, manueel graag, wellicht iets trager dan maar who cares.
@baklava: ik durf de stelling wel aan dat Nederland meer stoplichten heeft dan serieuze bochten.
@mashell: en ook meer drempels dan stoplichten. Moeten we dan toch maar allemaal aan de SUV?
@flatsixx: Het antwoord is simpel: achterwielaandrijving. Op een gegeven moment heb je de grens wel bereikt: meer vermogen is meer wielspin en dus geen betere acceleratie.

De zwaardere R8 V10 mét vierwielaandrijving is een stukje sneller, simpelweg vanwege de tractie.

Wat dan vaak niet vermeld wordt, zijn de tijden in de tussensprint. In tegenstelling tot 0-100 km/u doe je best vaak een tussensprint. Dan heb je met enkel achterwielaandrijving en het voordeel van een lager gewicht én minder vermogensverlies in de aandrijflijn.
@flatsixx: Vroeger was een 0-100 tijd interessant. Ik denk dat voor dit soort auto’s over een tijdje de 100-200 tijd de maatstaf zal zijn.
@flatsixx: extreem niet snel genoeg dan…
Het heeft bij mij even geduurd voordat ik de nieuwe R8 mooi begon te vinden. Na loop van tijd en in de juiste uitvoering begon ik hem echt te waarderen. Zeker in het donkergroen met dat pindakaas interieurtje met diamantvormige stiksel en alu exterieur pakket vond ik hem echt heel fraai.

Maar toen kwam de facelift. Zoals wel vaker weet Audi het daarmee volledig te verklooien in mijn ogen. Wat een strak design was, wordt volledig om zeep geholpen door het toevoegen van overbodige lijntjes en als kers op de taart ook nog twee rioolpijpen aan de achterkant. Ik keur het niet goed dat Audi neppe uitlaten gebruikt, maar dit hoeft nou ook weer niet.

Los daarvan: RWD is wel lekker.
@berlinetta: ben het volledig met je eens, de facelift heeft het prachtige strakke oorspronkelijke ontwerp volledig verpest.
Je zou denken dat de motor voorin ligt met die grote hoeveelheid grilles en openingen aan de voorkant.
Strakgetrokken? Eerder verkreukeld met al die vouwen erin.
En nog steeds zijn het in mijn ogen ongehoord lelijke hokken.
Tja, hij blijft lelijk. De pre-facelift was zo mooi clean! Doodzonde dat dit er nu af is. Als je de R8 naast de Huracan wilt verkopen dan moet je de twee natuurlijk niet te veel op elkaar laten lijken……
Letterlijk de gehele voorkant van deze auto is grille. En mensen maar klagen bij bmw..
@joost1234: ja… over Audi heeft nog nooit iemand over het formaat van de grille geklaagd de agelopen 10 jaar inderdaad…
Nederlandse prijs +100.000 euro.
Bedankt Erik Wiebes, jokkebrok!
vind de eerste R8 nog steeds de mooiste
Doet me denken aan een cougar met net iets teveel botox en siliconen.
Laat maar.
400 kilo te zwaar dit ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).