Audi RS Q8 stoot AMG GLC 63 S van de troon

Auteur: , 35 Reacties

Audi's dikste SUV is de snelste.

Audi RS Q8 stoot Mercedes-AMG GLC 63 S van de troon

Officieel moet de RS Q8 nog aangekondigd worden. Het is echter geen geheim meer dat deze über SUV van Audi gaat komen. Tussen neus en lippen door kan nu alvast gezegd worden dat de RS Q8 de snelste SUV op de Nürburgring is.

Het is de organisatie achter de Nürburgring zelf die bericht over de recordpoging. De officiële recordtijd bedraagt 7:42,253 seconden. Daarmee pakt het merk uit Ingolstadt het record af van de evil doctors uit Affalterbach. Voorheen was de Mercedes-AMG GLC 63 S de snelste op de ‘Ring met een tijd van 7:49,3 seconden.

Met de RS Q8 wil Audi het lekkerste voor het laatst bewaren. Dit jaar is namelijk een stortregen aan modellen voor Audi Sport. Onder andere de nieuwe RS 6 Avant, de RS 7 Sportback en de RS Q3 Sportback gingen de RS Q8 al voor. Net als de RS 6 en RS 7 krijgt de RS Q8 een 4.0-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 600 pk en 800 Nm aan koppel.

De daadwerkelijke presentatie van de RS Q8 is niet ver weg meer. Audi zal de belachelijk snelle SUV onthullen op de Los Angeles Auto Show, later deze maand. Een onboard video van het record check je hieronder.

Fotocredit: @spotcrewda via Autojunk



35 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Impressive maar dat rondje ziet er enger uit dan een ritje in mijn Smart op een winderige dag!
@imaginenl: “In m’n smart op een winderige dag” – bij die gedacht doet m’n neus al zeer.
@imaginenl:
Niks zo episch als het ronderecord van de Alfa Giulia QV waar een gekke italiaan in jeans en polo het record eventjes rijdt: https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY
Fantastisch nieuws… En nu met Zr.Ms. Evertsen de ring op. Dat lijkt mij een even zinvolle beproeving.
@posthumus: die moeten lekker op piraten gaan jagen.
Alsof hij met een olifant aan het vechten is, wat een geweld!
Vandaar dat de Urus geen tijd heeft neergezet….
Bij 1:30 zie je toch wel het nadeel van touch screens. Hij moet 3x proberen de instelling te veranderen, omdat de eerste 2x het scherm scrolt ipv de instelling aan te passen.
@hiostu: in de praktijk heb je dan ws al bijna 3x een aanrijding gehad/veroorzaakt.
Toch liever een SQ7. Misschien niet helemaal even snel, maar een benzine blok in zo’n mastodont is pure waanzin. Diesel spant toch de kroon als je kijkt naar efficiëntie. Onlangs de SQ7 van mijn werkgever mogen rijden en eerste 150km bleef het tellertje gewoon op vol staan, heb ik bij een benzine nog nooit meegemaakt.
@ghost: SQ8 dan maar?
@romeoalfa: vind ik te duur nog atm.
@ghost:

Zulke auto’s rijden en het hebben over efficiëntie…
Yep, dan koop je zo’n auto. Om lekker efficiënt rond te rijden.
@Hubert: nee dat bedoel ik niet maar in “dezelfde klasse” is een diesel veel logischer. Wist je zelf ook wel natuurlijk slimpie!
@ghost:

Als ik in zou zijn voor deze klasse, zou ik wachten totdat een elektrische variant beschikbaar is.
Bergen koppel en geen motorgeluiden.
Dat is pas efficiënt!
@Hubert: Denk dat niet veel petrolheads hier die mening delen
@barendbotje:

Ik ben hier ook niet om plusjes te scoren.
@hubert: … en toch heb je er eentje. Wat moet je immers in zo’n schoolbus-coupé met een verbrandingsmotor? Volkomen idioot.
@Hubert: de Audi E-Tron 55 ?
@ghost: Dat doet de bezinemeter in mijn auto ook. De eerste 130-160 km blijft ‘ie keurig of vol staan, en zakt daarna pas. Zelfs in mn eerste auto in 2001 deed de benzinemeter dat. En allemaal VAG autos..
Maar goed, tussen door ook gehad dat de dieselmeter op m’n Touareg nooit op vol stond, zelfs al had ik de tank helemaal vol-gedruppeld. VW heeft nooit kunnen vinden wat de oorzaak was..

Das trouwens wel het eerste waar ik naar kijk in een auto huur, hoe ver kan ik rijden voordat het metertje zakt :)

Maar hopelijk zijn dit de laatste st
@doogie: tank slang
@ghost: Slechte meter of gebruikt de auto de eerste 150km geen brandstof?
@ghost: tellertje bleef op vol staan de eerste 150 km?

Sjoemelt VAG hier ook al?
@erik2907: was meer metaforisch mijn uitspraak, om een idee te geven.

Mensen zeggen ook meteen dat het niet boeiend is om te kijken naar efficiëntie bij zo’n klasse auto. Nee, tuurlijk want alles moet meteen maar weer doorgetrokken worden tot de extremen, alsof iedereen in een XL1 wilt rijden.

Ik ben ook voor een beter milieu, maar niet op de manier zoals het nu gaat in NL, dat is geen schoner milieu maar een schoner geweten.
Een beter milieu begint mijn inziens met het kijken naar waar je voordelen kunt halen zonder dat je er eerst geld voor uit moet geven. Je lampen in huis wat minder fel laten branden, de verwarming of airco net even wat langer uitlaten en slim ermee omgaan. Ik kan hier nog legio voorbeelden noemen maar dat is in mijn optiek nodig om echt daadwerkelijk een footprint uit te rollen die jarenlang doorklinkt en niet gedurende de 4-5 jaar looptijd van je 4%-bijtellingcontractje..
@ghost: Tja, dat heeft mijn Passat ook, maar de tweede helft van de tank is altijd binnen 100km leeg :P
Toch lullig dat hij sneller is dan de Urus.
@dutchdriftking: Ach, dat duurt een half jaartje om de verkopen te stimuleren. Daarna zal er vast weer een Urus SV verschijnen, die een half jaar later dan weer afgetroeft zal worden door de RS Q8 Plus.
@dutchdriftking: Dat lijkt me sterk, de Urus heeft meer vermogen en het is technisch dezelfde auto.
Volgende keer test van een 911 2wd in het mulle zand.

Hiervoor koop je dergelijke auto toch niet?
Enkel zonde dat deze niet breder zal zijn dan de basis Q8
Een Tesla S doet het minstens 30 sec sneller, auw, dat doet pijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).