• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R8 V12 TDI in Detroit

Auteur: Wouter, gepost 4 januari 2008 om 11:20 – 110 Reacties

Audi R8 V12 TDI


Het zou echt stoer zijn: Audi die een dikke diesel in de R8 lepelt. De geruchten zwellen weer aan en de verwachting is dat we een dikke V12 TDI onder de glazen motorkap van de R8 gaan vinden.

Volgens AMS zal Audi op de motorshow van Detroit het doek van de R8 TDI af trekken. De dieselgestookte R8 zal gebruik maken van hetzelfde 6.0 V12 blok als de Q7 V12 TDI. Met 500 pk en 1000 nm beschikbaar is er weinig reden tot klagen over de prestaties. Ondanks dat het V12 TDI blok 100 kg meer weegt dan de 4.2 V8 benzine, is de R8 TDI sneller. Naar de 100 zou de R8 TDI 0,4 seconden sneller zijn, waarmee de tijd op 4,2 seconden komt. Superprestaties dus en het verbruik zou ook nog vriendelijk blijven: gemiddeld beter dan 1 op 10.

Heel zeker lijkt het allemaal nog niet, want de 326 pk sterke 4.2 liter V8 TDI was ook al eens getipt voor de R8. (via germancarscene)

UPDATE: Volgens WCF is dit de R8 V12, maar erg geloofwaardig is het niet…
(zie nummerbord en type-aanduiding)

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, detroit-2008, Diesel, R8

Vorig bericht: « De Alfa Romeo 169
Volgend bericht: Dakar Rally wordt vandaag gecanceld [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mustang zegt

    4 januari 2008 om 11:21

    Ik zit er niet op te wachten.. maar misschien andere mensen wel;)

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    4 januari 2008 om 11:26

    Ik vind het belachelijk, dat kan nooit zo goed klinken als een benzineversie. En volgens mij wordt je er ook (terecht) mee uitgelachen. Je hebt dan geld genoeg voor zo’n auto te kopen en dan kom je met dit af.

    “Ja maar het is een diesel omdat ie zuiniger is.”

    “L”oser

    Login om te reageren
  3. deefke zegt

    4 januari 2008 om 11:27

    tog een oed idee dan zie je ze mischien nog vaker rijden

    Login om te reageren
  4. JaloerseKat zegt

    4 januari 2008 om 11:30

    ik meld me aan als gegadigde voor de langeduurtest (jaartje of drie)

    Login om te reageren
  5. P@ zegt

    4 januari 2008 om 11:30

    Ik vind het geweldig dat Audi zoiets durft!!
    Kom maar op met die diesel :D

    Login om te reageren
  6. Roadronner zegt

    4 januari 2008 om 11:30

    Ik vind het geweldig :D Wát een tussensprints zal dat ding hebben, fenomenaal!! :D

    Login om te reageren
  7. Maarten zegt

    4 januari 2008 om 11:31

    leuk initiatief! en gedurfd om dit in Detroit voor te stellen

    Login om te reageren
  8. StormRAM zegt

    4 januari 2008 om 11:32

    Mag van mij komen! :D

    Login om te reageren
  9. Rossi zegt

    4 januari 2008 om 11:32

    Denk dat je nooit meer iets anders wil na het koppel van dit ding! :P

    Login om te reageren
  10. Djivy zegt

    4 januari 2008 om 11:34

    Atletisch? Ja
    Zuinig? Zeker
    Revolutionair? Ook
    Emotioneel? Voor geen meter.

    Geluid blijft één van de belangrijkste ingrediënten voor octaanpret.
    Zowat het enige wat de F1 tegenwoordig nog rechthoudt trouwens…

    Login om te reageren
  11. Graaf Herry zegt

    4 januari 2008 om 11:37

    Blijft nog altijd jammer van het interieur, anders had ik hem interessant gevonden.

    Login om te reageren
  12. FiXeR zegt

    4 januari 2008 om 11:37

    @Djivy,

    Heb jij hem gehoord? Nee. Luister naar die WTCC Seat TDI, dat ding klinkt ook aardig mooi. Je hoort vrijwel geen verschil tussen de benzine en de TDI.

    Dat diesel kut klinken is alang verleden tijd :)

    Login om te reageren
  13. Poekie Lauda zegt

    4 januari 2008 om 11:42

    Het is een leuk idee, maar dat gaat niemand kopen. Je koopt een supercar ook voor het geluid, en een diesel past daar gewoon niet bij.
    Denk er maar eens na: je auto ziet er zo uit, en heeft een diesel achterin! Dat gaat gewoon niet ;)

    Login om te reageren
  14. GeoBem007 zegt

    4 januari 2008 om 11:46

    Tgoh.. Typisch VAG hé. Hoewel de Duitsers zelf meer fan zijn van benzine (wat wil je, de diesel staat er evenhoog) zullen ze toch in zo goed als alles een diesel stoppen.

    Ze zouden beter de R8 V10 (T?)FSI officieel voorstellen!

    Login om te reageren
  15. Giovanni zegt

    4 januari 2008 om 11:46

    Dat zou pas eens revolutionair zijn… diesels uitvinden met een even vet geluid als benzine. Maar dit? Komaan, dat is idd zoals de meesten zeggen, belachelijk. Als er iemand bij mij zou afkomen, dan zeg ik wow! wat zit daaronder? Euuhm, een diesel blablabla.. schiet ik gewoon in de lach man! Hahaha idd, gij loser zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  16. als ik het geld had . . . zegt

    4 januari 2008 om 11:48

    @fixer wij hebben een A8 4.2 TDI en die klinkt echt voor geen meter!! (snel is ie wel :) )

    @ onderwerp zou wel super zijn natuurlijk maar als de v8 diesel er niet komt waarom dan wel de v12?

    Login om te reageren
  17. joep zegt

    4 januari 2008 om 11:48

    @Djivy, jou comment over diesel staat anders bol van de emotie ;)

    Login om te reageren
  18. Djivy zegt

    4 januari 2008 om 11:48

    @Fixer,

    ik heb de Audi’s gehoord op Le Mans, en die klonken als een keukenrobot met transitproblemen.

    Exotisch want weer es wat anders, maar niets vergeleken met een VTEC op de begrenzer, of een Twin Spark aan 7000, of een Lempredi V6 in het middengebied.

    Aan Audi om mij met de R8 ongelijk te geven.
    Maar ik zou er geen chips op zetten.

    Login om te reageren
  19. Tristan zegt

    4 januari 2008 om 11:49

    Dat zal goed werken in de pc hoofd. je hoort het geluid, je begin te lachen, welke idioot rijd er met zijn tractor door de pd hoofd, je kijkt om en je ziet alleen een R8. zucht. ik hoop serieus dat dit een flop word en geen trend in zet.

    Login om te reageren
  20. bramwillemse zegt

    4 januari 2008 om 11:55

    het past opzich wel in Audi’s campagne voor de sportieve diesel in bijv. de R10

    ben benieuwd hoe dat zou klinken :) Als het goed klinkt, wat is dan het probleem?

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    4 januari 2008 om 11:56

    Tja, wat komt eerst? een R8 TDI, een RS8 (V10) of een R8 Cabrio?

    Login om te reageren
  22. Frank zegt

    4 januari 2008 om 11:57

    R12D, R8D, RD12, RD8. Ach het klinkt allemaal lekker.

    Nu Porsche nog……

    Login om te reageren
  23. AJ zegt

    4 januari 2008 om 11:59

    Een diesel kán wel goed klinken, kijk maar naar die grote scheepsmotors bijvoorbeeld. Die worden ook wel eens in bigfoots gelepeld, en daar komt een enorm gebrul uit. Maar wellicht dat ze pas tof klinken vanaf zo’n grote cilinderinhoud die auto’s niet snel hebben.

    Login om te reageren
  24. Volvo_440_turbo zegt

    4 januari 2008 om 12:04

    Misschien voor mevrouw, die niet zo graag gaat tanken…

    Mij mogen ze em geven, leuke reisauto dan, zou ik zo zeggen…

    Login om te reageren
  25. Akin zegt

    4 januari 2008 om 12:08

    Een beetje off-topic: lijkt me wel een beetje raar dat een 6.0 liter v12 tdi 1000 nm heeft en een merc. 65 Amg ook een 6.0 liter heeft, en die ook 1000 nm heeft en het is een benzine ( het is ook begrensd op de amg )

    Login om te reageren
  26. Thijs zegt

    4 januari 2008 om 12:16

    Brute auto. Ik heb niet zoveel tegen diesel als de meeste lezers hier. Misschien ben ik dan wel geen echt motorhoofd. Als je een R8 rijd met het argument dat het goedkoper rijden is, jah dat vind ik wat nep, maar om diesel bij voorbaat af te schieten omdat het geen benzine is, nee dat vind ik wat flauw. Ik vind dit alleen maar een goeie ontwikkeling en bovendien lijkt het me grappig om goedkoper en sneller te zijn dan de mensen in dezelfde auto met een benzine motor.

    Login om te reageren
  27. Juppe zegt

    4 januari 2008 om 12:19

    Kunnen ze die turbo’s wel koelen dan?

    Login om te reageren
  28. Frari zegt

    4 januari 2008 om 12:27

    kitcar op diesel, mwah liever een strandbuggy.

    Login om te reageren
  29. Papa zegt

    4 januari 2008 om 12:28

    ik durf er geld op te zetten dat ze meer R8 TDI’s gaan verkopen dan lamborghini auto’s verkoopt.

    Login om te reageren
  30. Mulier zegt

    4 januari 2008 om 12:32

    @ Frank

    Je meent dat toch niet dat porsche ook op diesel moet overstappen -_-

    Waar gaan we hier eigenlijk naar toe, ok, iedereen zijn eigen mening maar een diesel sportauto ( een ” mazout stofe ” zoals ze het hier noemen in de vlaanders ) tegen een benzine sportwagen???

    Dat audi een TDI in die R8 steekt, daar laten ze voor mij al een steek vallen, Maar dat ze de prestaties zo ophogen dat hij zelf wint tegen een gewone R8…

    Dag audi hoor!

    Login om te reageren
  31. tss68nl zegt

    4 januari 2008 om 12:32

    Haha, nou sorry hoor, maar geef mij die diesel maar?

    Sneller, veel meer koppel over een breder gebied, wat dus echt wel lekkerder rijdt….sjah, dan klinkt ie wat minder….maar hard gaat ie wel! ;)

    Login om te reageren
  32. Tim zegt

    4 januari 2008 om 12:33

    @ Akin ,

    Beide motoren zijn niet atmosferisch maar wel geblazen , wat zorgt voor een enorm koppel.

    Login om te reageren
  33. Aston Martin freak zegt

    4 januari 2008 om 12:34

    Ik wil zo’n wagen, heb er al ingezeten, is gewoon zalig.
    Kwijl, kwijl, kwijl

    Login om te reageren
  34. Djivy zegt

    4 januari 2008 om 12:37

    Zeer goeie vraag Juppe – want koeling lasste idd de V10 Biturbo af…

    Login om te reageren
  35. DJD zegt

    4 januari 2008 om 12:46

    straks komt er nog een hybride versie.

    Login om te reageren
  36. autoblogger zegt

    4 januari 2008 om 12:48

    UPDATE: En we hebben beeld… Een R8 V12 TDI?

    Via http://www.worldcarfans.com/9080104.006/leaked-audi-r8-v12-tdi-study-for-detroit

    Login om te reageren
  37. René zegt

    4 januari 2008 om 12:53

    Waren al die foto’s vanafgebrande R8’s geen diesel test wagens? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de R8 TDI niet kwam simpelweg omdat ze het niet gekoeld krijgen. In ieder geval die V12 TDI kregen ze niet gekoeld.

    Login om te reageren
  38. CasperH zegt

    4 januari 2008 om 12:54

    Oef, die “uitlopende” skirts en spoilers aan de onderkant doen de looks geen goed als je het mij vraagt…

    Login om te reageren
  39. VonStroke zegt

    4 januari 2008 om 12:56

    Komt ervan als die zijdelingse luchthappers gewoon fake zijn…

    Login om te reageren
  40. Turbopaultje zegt

    4 januari 2008 om 12:58

    Een snelle diesel in een sportwagen, ok. Een 6.0 V12 met een gewicht van tegen de 300kg……….Nee danke.

    Login om te reageren
  41. Maksimum zegt

    4 januari 2008 om 13:12

    Diesel is toch voor vrachtwagens? Zo oud ben ik natuurlijk ook niet maar ik ga absoluut niet meer in de diesel Hype..

    Login om te reageren
  42. tdj zegt

    4 januari 2008 om 13:17

    Gedurft zeg, petje af. Erg vet.

    Maar ik zou hem niet kopen.. voor dat geld wil ik het gejank van een V8 @ 8200rpm horen..

    Login om te reageren
  43. rider zegt

    4 januari 2008 om 13:20

    @ akin: de audi TDI is ook begrensd. er zijn op dit moment nog geen betaalbare versnellingsbakken die meer dan 1000Nm aankunnen. de bugatti DSG is te duur. (en te zwaar en te groot)

    het is wel iets voor audi om met zoiets te komen. (Voorsprong door techniek!) nog geen merk heeft het gedurft om met een diesel te komen in een sportwagen. op de tussensprint zou hij wel eens heel erg verrassend kunnen worden.
    wellicht dat er een tuner zich meld die het alsnog in zijn hoofd haald om dit nog te tunen. (chippen= 600pk/1200Nm?)
    maar eerst maar eens kijken of ze daadwerkelijk het doek van de TDI af gaan trekken daar in Detroit. wel een beetje raar dat ze dat juist in een land doen waar diesel helemaal NOT DONE is. en dan ook nog eens in een sportwagen.
    dat is net zo iets als hier een Hot Rod gaan presenteren.

    Login om te reageren
  44. Jur zegt

    4 januari 2008 om 13:20

    Wel mooi al die reacties terwijl niemand weet hoe het klinkt omdat er simpelweg nog geen sport auto is geproduceerd met een diesel. Ja inderdaad in de racerij wel maar is niet echt te vergelijken. Ben heel benieuwd, en het wordt een hele goede GT met die motor erin. Lijkt me heerlijk relaxed cruisen op de snelweg. Pleur hem in ze 6 en nog trek je die V8 R8 eruit wanneer die terugschakelt hahahah. En dat geluid?! Ik uberhaupt niet dat de meeste kopers dit het belangrijkste vinden, zit toch al een laag isolatie omheen waar je niet goed van wordt.
    Een diesel (sport)GT met 500 pk is toch wel een zeer unieke selling point in de auto industrie en zal dus waarschijnlijk wel zeer goed verkopen!

    Login om te reageren
  45. tt zegt

    4 januari 2008 om 13:24

    of diesel nu echt voor sportwagens is of niet, dat is vaak een emotionele discusie die nooit zal verdwijnen.

    blijft een feit dat sommige mensen dit blijkbaar willen kopen, anders had audi het nooit gedaan. ook hun TT zal in diesel komen, en dat zal heus niet de laatste zijn.

    Ik ben er zeker van dat andere merken ook beetje bij beetje zullen volgen. Het zal pas echt grappig zijn als ze overstappen op biobrandstof.. Zo een R8 of frituurvet… zou dat wat zijn?

    Ik bekijk dit als een tussenstap naar alternatieve energiebronnen in wagens, wagens die minder zullen moeten verbruiken, omdat anders niemand nog met de wagen kan rijden wegens de hoge brandstofprijzen. Want als de benzine prijs nogmaals zou verdubbelen, dan is de keuze snel gemaakt.

    Eerlijkheids halve moet ik ook zeggen, ik rijd 50.000 km per jaar, en ik doe het met een benzine, gewoon omdat het me een leuker gevoel geeft. Maar een diesel daarom afschieten doe ik niet.

    Geloof me, het dieseltijdperk 3de generatie komt er naar mijn gevoel aan. De concurentie zal wel volgen. Mss komt bmw wel met een M3TDI ….

    Login om te reageren
  46. tt zegt

    4 januari 2008 om 13:26

    @ rider

    USA begint nu beetje bij beetje over te stappen op diesel, en die beweging zal nog groeien in de toekomst. Dat audi een diesel R8 heeft die sneller is dan de benzine versie zal ook helpen om het beeld van de trage stofferige diesel te doen vervagen.

    Login om te reageren
  47. Type-R zegt

    4 januari 2008 om 13:32

    Diesel in R8? Pure zonde!

    Login om te reageren
  48. Simon zegt

    4 januari 2008 om 13:39

    @ René: Nee, juist de V10 benzine kon niet gekoeld worden omdat de intercoolers niet genoeg lucht aangezogen kregen in het middenstuk van de auto.

    Login om te reageren
  49. RijNouNsDoor! zegt

    4 januari 2008 om 14:12

    Voor al de hoofdschuddende conservatieven hier:

    Bravo voor Audi dat eens iets anders doen: dieseltechniek verdiend het om eens écht sportief in de markt te worden gezet.

    Zou graag eens die por in mn rug willen voelen!

    Login om te reageren
  50. Wouter zegt

    4 januari 2008 om 14:18

    Als ik die scans zo zie, dan geloof ik er niks meer van. Hoe nep kan het worden. Nog 1,5 week wachten en we weten meer. :-)

    Login om te reageren
  51. Jan Willem van Stuijvenberg zegt

    4 januari 2008 om 14:22

    L.S. / Goede Middag.

    Dat het geluid van een diesel per definitie niet mooi zou zijn is onzin. Ik rijd een Audi Q7 met een 3.0 V6 diesel. Deze rijdt lekker – vooral na het chippen door ABT – maar klinkt niet mooi. Gewoon een flexibele, krachtige, goede, stille motor maar geen emotie in de sound. Je hebt dus geen last van de diesel, want hij is stil. Je mist echter wel de lekkere sound die een benzine motor wel zou leveren bij belasting. Veel mensen weten het niet, maar voor de kick gaat onder hogere belasting bij veel auto’s een klep open in het uitlaat systeem. Dit om meer geluid te leveren en de bestuurder zo wat extra emotie te geven.

    In tegenstelling tot de Q7 geeft mijn A8 met V8 diesel bi turbo onder variabele geometrie (330pk) een fantastische sound. Een mooie V8 roffel. Een fantastisch dynamisch uitlaat systeem. Heerlijk geluid van de turbo’s en geen diesel geklop. Dit laatste komt door een geavanceerd systeem van audi wat kloppen voor 100% tegen gaat. Alleen de eerste seconde bij starten ( let wel: 1 seconde ) hoor je een diesel. Daarna een V8 met turbo. Bij vol wegtrekken klinkt het blok zelfs zeer advanced en naar mijn mening nog mooier dan een gewone benzine diesel zonder de bi turbo met variabele geometrie. Als ze een R8 zouden maken met dit blok zou ik hem zo kopen.

    Kan iemand hier een sound uploaden van een A8 4.2 TDI die vol wegtrekt? Dan weten we gelijk waarover we het hebben. Een eventuele V12 zal alleen maar mooier klinken.

    Vriendelijke groeten, Jan Willem.

    Login om te reageren
  52. anoniem zegt

    4 januari 2008 om 14:22

    ik vind die bodykit onwijs lelijk zeg!!

    Login om te reageren
  53. anoniem zegt

    4 januari 2008 om 14:26

    maar het lijkt me wel gaaf!! :)

    Login om te reageren
  54. mashell zegt

    4 januari 2008 om 14:27

    Past dat 6.0 V12 diesel blok wel eens in een R8? Het blok ziet er enorm uit, zelfs in Audi’s monterstruck Q7.

    Login om te reageren
  55. Jinx zegt

    4 januari 2008 om 14:27

    Ach ach iedereen die loopt te zagen dat een diesel niet in een sportwagen past: wait & see

    Login om te reageren
  56. Timmie zegt

    4 januari 2008 om 14:43

    Als die er werkelijk komt, is het volgens mij een kwestie van tijd alvorens dat blok in een Bentley terechtkomt… Al is de combinatie van een supersporter met een diesel… Weldegelijk snel en betrouwbaar (zie maar naar de R10), maar wrikt blijkbaar weinig emotie los… Maar als de interesse groot is, zullen ze ook dat heilig huisje (diesel + supersporter) wel slopen, onder druk van de belangstelling…

    Login om te reageren
  57. Tombnolz zegt

    4 januari 2008 om 15:04

    Belachelijk, belachelijk belachelijk. 100% overbodig. Nogmaals: sportwagens kosten veel geld. Alleen mensen met veel geld kopen een sportwagen. Rijke mensen vinden benzine goedkoop en geven dus geen reet om brandstofkosten.

    @ Jan Willem: Als jij dan toch zo’n A8 4.2 tdi hebt, laad jij dan maar de sound op! Of was je maar wat de dikke nek aan het uithangen?

    Login om te reageren
  58. Jan Willem van Stuijvenberg zegt

    4 januari 2008 om 15:11

    Tombnolz, Ik probeer niet ‘de dikke nek’ uit te hangen. Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat ik uit dagelijkse ervaring weet dat een V8 diesel bi turbo met var. geom. wel goed klinkt. Op sommige punten zelfs beter dan benzine V8. Voor mij was het argument om een diesel te nemen niet de kosten. Hij is immers fors duurder dan de V8 benzine en je betaald ook fors meer wegen belasting. Het grootste voordeel is dat je gewoon weinig aan de pomp staat en bijv. aan 1 stuk 600km kunt blazen ipv 350. Blazen: 200 of hoger.

    Login om te reageren
  59. Rossi zegt

    4 januari 2008 om 15:18

    Zown A8 tdi 4.2liter heeft best een mooi geluid!!!

    http://www.youtube.com/watch?v=rMOqTMfMpIo&feature=related

    Login om te reageren
  60. Solstice zegt

    4 januari 2008 om 15:21

    Past er wel eens een trekhaak onder een R8? (Jaja, ik weet het, als iets (technisch) mogelijk is dan zal VAG het niet nalaten het dan ook uit te voeren, maar kom op zeg, zo’n mooie sportwagen als een R8 met een diesel?? Dat je langeafstandraces kan winnen met een diesel is bewezen, maar het is en blijft in mijn ogen een noodgreep, een toevallige ontwikkeling. Geen emotionele ontwikkeling. En daarom vind ik het niks. What’s next, vrachtwagens met benzinemotoren?)

    Login om te reageren
  61. Jorden zegt

    4 januari 2008 om 15:31

    Zo’n diesel past wel bij de R8; Dat is toch al een kille auto zonder enige emotie. Wat is het nut van de diesel??? Moet het een aantrekkelijke lease bak gaan worden???

    Login om te reageren
  62. Jinx zegt

    4 januari 2008 om 15:43

    Btw, BMW lepelt toch ook een diesel in een halfbloed sportwagen, de 6-series? Waarom zou Audi dan geen zwaardere diesel in een volbloed sportwagen mogen lepelen? Als het geluid het enigste argument is om het niet te doen, dan heeft Audi er goed aangedaan het wel te doen!

    Login om te reageren
  63. Audi R8 TDI FAN! zegt

    4 januari 2008 om 15:49

    Ik vind het super van Audi dat ze zoiets doen!

    Login om te reageren
  64. Martijn zegt

    4 januari 2008 om 16:10

    Vind het echt fantastisch! Denk echt wel dat Audi er voor zal zorgen dat ie lekker klinkt. De A5 3.0 TDI klinkt ook helemaal niet dieselachtig, laat staan een W12. Bovendien moet je niet vergeten dat dit blok in tegenstelling tot vierpitters ontworpen is voornamelijk op prestaties.

    Login om te reageren
  65. thom zegt

    4 januari 2008 om 16:47

    Whehe R8 met V12 diesel lichter dan een nissan GTR, ok is miss ook iets kleiner maar toch.

    Login om te reageren
  66. S65 AMG zegt

    4 januari 2008 om 16:49

    Ik zit er niet op te wachten want de geld ervoor heb ik sowieso niet..Haha

    Login om te reageren
  67. opel powerrr zegt

    4 januari 2008 om 17:22

    please doe het niet dat is toch niet sportief als je zegt ik heb een R8 die wel 4500rpm aankan

    Login om te reageren
  68. Kyanite zegt

    4 januari 2008 om 17:40

    @Tristan
    pc hoofd moet zijn P.C. Hooft, hij was een of andere schrijver in het verleden ;)

    @Jan Willem van Stuijvenberg
    Kijk aan dit soort commentaar hebben we wat, erg leuk zo’n A8 TDI,Q7 vind ik minder maar dat is persoonlijk.

    @Audi
    Goed werk!!!!

    @Iedereen
    Was het niet hier op het forum dat er iets stond over een Audi S5 tegen een Audi A5 TDI? De TDI was sneller en leuker te rijden als ik me niet vergis….

    Login om te reageren
  69. robke(botje) zegt

    4 januari 2008 om 18:17

    trap de gas heel diep in en kijk achter je zwarte rook pluim???????????????
    krijg je toch rare gezichten denk ik of als tie stationiar draait????

    Login om te reageren
  70. Lolly zegt

    4 januari 2008 om 18:57

    Zal wel een stuk zwaarder worden met een V12 dieselblok en dan de aangepaste koeling en vernsellingsbak er nog bij!

    Ik zie liever de 5.0/5.2 V10 FSI en daarna een door ontwikkelde 6.0 W12 (FSI of Turbo) komen!

    Login om te reageren
  71. bartholomeo zegt

    4 januari 2008 om 19:19

    kunnen of niet, die schop in je kont bij tussensprints zal je wel nablijven :)

    Login om te reageren
  72. barbus lover zegt

    4 januari 2008 om 19:48

    Wat lopen jullie te zeuren over het geluid van een diesel?:S Trek een keer de demper van een 4 cylinder diesel (bijvoorbeeld een fruitteelttrekker) en je zult horen wat mooi is:D Of een vrachtwagen met open uitlaat, das toch veel mooier dan een domme ferrari?:P

    Login om te reageren
  73. Graaf Herry zegt

    4 januari 2008 om 20:11

    Oh oh, wat een mooi en meedogenloos suffe discutie.

    Ow jee een diezel in een auto, een sportauto dan nog wel. Ik meen mij te herrineren dat Sasha eens in een review van de Range Rover sport eens zei:

    “Je hebt borsten-mannen en billen-mannen, maar als je nu een billen-man bent en je vriendin heeft mooie borsten, dan heb je daar ook niets op tegen. Als je nu een goede diezel hebt, dan is daar helemaal niet mis mee.”

    Mensen, er is hier waarschijnlijk niemand die de R8 TDI v12 ooit al gehoord heeft. Alle uitlaat-geluiden worden tegenwoordig gemaakt in het labo, dus een diezel kunnen ze zeker ook zwaar, diep en grommig laten klinken.

    Trouwen geen enkele motor klinkt zo mooi als mijn twee cilinder 40-jarige tractor die tot leven komt. Niets zo puur en krachtig ookal heeft het maar 30 pk.

    En nog eens trouwens een motor moet stil zijn, al dat puberaal lawaai gedoe. Het gaat over goed rijden en ondertussen ook nog eens kunnen praten met je vriendin die mooie billen heeft en handig meegenomen ook mooie borsten. Nu en dan eens een brom wanneer je fenomenaal versnelt met dat machtige koppel is voldoende. Anders moet je maar met een moto rijden, dat maakt lawaai genoeg, zou strafbaar moeten zijn.

    Eigelijk niets dan voordelen in de diezels van tegenwoordig. Zuinig, schoon (mits pdf) en krachtig. Alleen waterstof doet het beter.

    De W12 Zou inderdaad wel een leuk motorisatie zijn voor de R8. Het blok is zelfs compacter dan het V10 blok. Maar een W12 met turbo’s lijkt me nogal een overdaad aan vermogen voor zo’n karretje. Het onderstel zal wat moeten verstevigd worden, duur dus. Ik denk ook dat ik ergens heb gelezen dat de W12 met turbo’s voorbehouden is voor Bentley. Maar ik kan het ook fout hebben, voor een keer dan.

    Login om te reageren
  74. Graaf Herry zegt

    4 januari 2008 om 20:12

    @Brabus lover

    Wij komen overeen!

    Login om te reageren
  75. Nick zegt

    4 januari 2008 om 21:15

    @opel powerrr:
    De 5,5 liter V12 diesel die gebruikt is voor de Audi Sport R10LM heeft al bijna 7000 tpm (520 kW) gedraait in het ontwikkelproces, 5000 tpm (485 kW) in race trim.
    Het is een inmens verschil, maar helaas mocht volgens de FIA en

    In de Q7 V12 draait hiervan een aangepaste 6 liter versie ook 5000 tpm, ongv. even veel als een typische Amerikaanse OHV V8 uit de vijftiger/zestiger jaren.

    De 5,5 liter V12 diesel uit de R10 klinkt gek genoeg een beetje als de 4 liter V12 uit de Lamborghini P400 die ook wel bekend staat als de Miura.

    Login om te reageren
  76. Nick zegt

    4 januari 2008 om 21:19

    Bekijk dit filmpje van 0:16, op dit punt verandert het beeld naar de cockpit camera: http://nl.youtube.com/watch?v=8MItqDFypDM

    Login om te reageren
  77. valentijn zegt

    4 januari 2008 om 21:59

    hij verandert op 00:14 niet op 00:16

    Login om te reageren
  78. valentijn zegt

    4 januari 2008 om 22:03

    kijk self nog maar eens GOED naar het filmpje want ik heb het goed

    Login om te reageren
  79. Dennie zegt

    4 januari 2008 om 23:32

    Het enige wat de r8 nog mist is een trekhaak.

    Login om te reageren
  80. Juppe zegt

    4 januari 2008 om 23:54

    @valentijn, wat is er, gebrek aan aandacht? ;)

    Hier een geinig filmpje over de R10 Diesel:
    http://nl.youtube.com/watch?v=GwMfYDBX3lE&

    Ik snap niet zo goed waarom je een diesel in je R8 zou willen. Om de kosten zal het niet gaan, en qua performance, gewicht etc is een diesel niet in het voordeel. Het zal wel een prestige project oid zijn om hun andere diesels te promoten (kijk hoe goed onze diesels zijn), daarom zullen ze er ook voor zorgen dat de diesel versie sneller is.

    Echt bijzonder is het ook niet, want het blok bestaat immers al. Eigenlijk past het op die manier wel goed bij de R8, want daar is ook niks bijzonders aan (qua innovatie of bijzonderheden). Verder niks mis mee, die R8, alleen kan ik ‘m niet bijzonder of speciaal vinden.

    Als ze werkelijk een snellere R8 wilden bouwen, hadden ze er wel een benzine blok met turbo ingelepeld.

    Login om te reageren
  81. Kyanite zegt

    5 januari 2008 om 04:25

    @Juppe
    Leuk filmpje van de R10 motor.
    Een gemiddelde diesel rijdt een stuk ontspannender als een benzine, je hoeft niet terug te schakelen om direct een bak koppel te hebben. Ik zie persoonlijk geen minpunten om een diesel te gebruiken voor een sportwagen. In de bergen rijdt een diesel trouwens ook veel lekkerder als een benzine, je komt al snel zuurstof te kort voor je benzinewagen.

    Login om te reageren
  82. Emmanuel zegt

    5 januari 2008 om 04:56

    @Kyanite

    Daarom heeft god ook de benzine met turbo uitgevonden: bak koppel bij lage toeren én massa’s power bij hoge toeren. Ik kom in de bergen alvast geen zuurstof tekort met mn 2.0 TFSI hoor :-)

    Ontopic: Als je 150000€ kan betalen voor een auto moet de 2000€ per jaar aan benzine er toch ook afkunnen? Waarom zou je voor 500 à 1000€ verschil dan in een stinkende, minder mooi klinkende, minder wendbare (want zwaardere) en (vergeleken met de 5.0 V10) tragere auto willen rijden?

    Login om te reageren
  83. Joey zegt

    5 januari 2008 om 10:31

    Ik kijk meer uit naar de Q5 die ook in Detroit staat dalijk.

    Login om te reageren
  84. Trobken zegt

    5 januari 2008 om 11:18

    Voorsprong door techniek. Bestaat er een mooiere manier dan alle mensen hier overtuigen van hun ongelijk? Of ze erin gaan slagen? Wait and see. En triomfeer dan of zwijg in alle stilte!

    Meantime… chapeau (nederlands: geweldig!) dat ’t ze ’t aandurven… Autobouwers zullen meer lef moeten tonen in de toekomst omdat klanten terecht alsmaar meer eisen voor hun geld…(zuiniger, sneller, veiliger, groter, levendiger, mooier,…)

    Is er iemand van jullie die Audi ’n gebrek aan lef (als de geruchten kloppen) verwijt met het uitbrengen van ’n Audi R8 met diesel?

    Login om te reageren
  85. Porsche Fan zegt

    5 januari 2008 om 11:21

    Een echte sportwagen hoort geen diesel te zijn!!!

    Login om te reageren
  86. Solstice zegt

    5 januari 2008 om 15:59

    Mensen luistert toch eens naar uzelf! Jullie argumenten vóór een diesel in een sportwagen (ja, daar staat SPORTwagen) komen grofweg neer op de volgende: je kunt lekker schakellui rijden in een diesel, trekkracht bij lage toerentallen. Kortom non-argumenten, het gaat hier om een sportwagen (nou ja, Audi’s interpretatie ervan, maar toch onderhuids een Lamborghini). Een sportwagen moet uitnodigen tot veel terugschakelen, toeren draaien, janken moet -ie. Niet een beetje brommen op de achtergrond en bij 5.000 tpm al buiten adem raken. Voorstanders van een diesel R8 begrijpen niet wat een sportwagen is. Misschien is het wel een teken aan de wand: een R8 is geen echte sportwagen, maar slechts een design statement, waaarbij het niet uitmaakt waardoor hij wordt voortbewogen. Laat die hybride dan ook maar komen, Audi…

    Login om te reageren
  87. SimonMc zegt

    5 januari 2008 om 16:13

    @Akin: ben jij ook zo iemand die gelooft dat een diesel “op magische wijze” meer koppel heeft dan een vergelijkbare benzine?

    De enigste reden dat diesels meer koppel hebben, is door hun turbo’s, en dat is alles !

    Je hebt daarbij nog eens het bewijs aangetoond door te vergelijken met de 65 AMG motor !

    Login om te reageren
  88. JT zegt

    5 januari 2008 om 17:18

    Die foto in het magazine is gephotoshopt.
    Toch geen F430-spiegels op een R8 (“V12”) :p

    Login om te reageren
  89. thom zegt

    5 januari 2008 om 18:40

    “een R8 is geen echte sportwagen ”

    “slechts een design statement ”

    Zich duidelijk niet bewust van de kwaliteiten van de R8

    “De enigste reden dat diesels meer koppel hebben, is door hun turbo’s, en dat is alles ! ”

    Is ook niet waar !

    Bezine verbrandingsdruk 40-70 bar
    verbrand snel en gelijkmatig

    Diesel verbrandingsdruk 80-180 bar
    verbrand hard en explosief (diesel herrie)

    hogere druk op zuiger = hoger koppel

    Login om te reageren
  90. Emmanuel zegt

    5 januari 2008 om 19:09

    @Thom

    Mag u bij deze even verlichten:

    De Golf 2.0 SDI (één van de enige nog verkochte atmosferische diesels), met pompverstuivers, heeft een koppel van 140Nm voor een cilinderinhoud van 1968cm³. De 2.0 FSI benzine heeft een koppel van 200Nm voor 1984 cm³.

    http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=42082&cache=no
    http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=31673&cache=no

    Je lesje thermodynamica is theoretisch juist, alleen vergeet je heel even dat een dieselmotor een verbranding met luchtoverschot nodig heeft, een benzinemotor een stoichiometrische verbranding.

    Daardoor krijg je dus gewoonweg minder brandstof in de cilinder bij een diesel (tenzij je massa’s zwarte rook wil), hetgeen je enkel kan oplossen door meer lucht toe te voegen (m.a.w. turbo’s). Maar ook daar geldt hetzelfde: vergelijk eender welke benzine- en dieselmotor met dezelfde turbodruk, en de benzine heeft minstens een gelijk koppel. Alleen hebben in de praktijk dieselmotoren meestal een hogere turbodruk dan benzinemotoren, omdat benzinemotoren bij hogere turbodrukken meer last hebben van lag (wat VW dan weer oplost met de TSI).

    Om het over die laatste even te hebben:
    VW Golf 1.4 TSI:
    1390 cm3, 240Nm

    Toyota 1.4 D4D:
    1364 cm3, 190Nm.

    Quod erat demonstrandum.

    Login om te reageren
  91. kor zegt

    5 januari 2008 om 20:02

    wat een gemekker dat een diesel niet mooi zou klinken ik heb in een audi a6 met een 3liter tdi gezeten en als je daar het gas eens flink in trapt klinkt hij super mooi.

    Login om te reageren
  92. Graaf Herry zegt

    5 januari 2008 om 20:54

    @iedereen: lees eens een deftig boek over motoren

    De R8 is geen design statement, het is de sportauto van audi, en een goede ook. En ik ben geen audi fan, lelijk interieur en voorwielaandrijving.

    Niet iedere diezel is een 2.0 TDI. 95% van iedereen hier zal opkijken wanneer ze eens een deftige diezel horen. Beetje veel indrukwekkender om in het ruim van een schip te staan dan naar het (baby)gejank van F1’s te luisteren. en het was geen vrachtschip. het van een oude V12 van, jawel Rolls Royce.

    Als laatste: opinions are like assholes, everyone has got one! Vasthouden aan oude principes, is praat voor de paus.

    Login om te reageren
  93. Poekie Lauda zegt

    5 januari 2008 om 21:07

    @Graaf Herry

    Als ik een boekje lees weet ik nog steeds niet hoe die klinkt ;) maar hij heeft vierwielaandrijving en geen voorwielaandrijving

    Login om te reageren
  94. Turbopaultje zegt

    5 januari 2008 om 21:18

    De R10 diesel is echt too much voor de R8:

    http://nl.youtube.com/watch?v=4WUwI9UCqfU&feature=related

    Racediesel hebben geen sound ?

    http://nl.youtube.com/watch?v=Be1tiFYROR8&feature=related

    Login om te reageren
  95. Br3cht zegt

    5 januari 2008 om 21:43

    Diesels geen mooi geluid?
    Bekijk dan is het filmpje op autojunk met de befaamde 3.6l TDV8 van die range rover sport.
    Die heeft een zalige roffel ;)

    Login om te reageren
  96. SimonMc zegt

    5 januari 2008 om 23:03

    @thom: je vergeet er dan wel heel toevallig bij te zeggen dat diesels meestal ( altijd?) met een hogere turbodruk werken dan turbogeladen benzine’s…

    Waarom?Volgens mij was dat omdat dieselmotor solider zijn gemaakt, dikkere cilinderwanden enz…Waardoor men de turbodruk op kan voeren zonder de motor minder betrouwbaar te maken.

    Trouwens, moesten ze geen turbo’s op diesels zetten he, gaan ze zeker voor geen meter meer vooruit.

    Login om te reageren
  97. thom zegt

    5 januari 2008 om 23:27

    @ Emannuel

    was et niet vergeten, wou et simpel houden en had geen zin om er een lang verhaal van te maken :)
    Et ging mij er meer om dat et niet aleen aan de turbo’s ligt :

    BMW

    x35 D, 2993 cm3, 210 kW (286 pk) 580 Nm (diesel)

    x35 i, 2979 cm3 , 225 kW (306 pk) 400 Nm (benzine)

    Login om te reageren
  98. thom zegt

    6 januari 2008 om 00:07

    Waarom zijn diesel sterker gemaakt ?

    Vanwege de hogere verbrandingsdruk en explosief verbrandingskarakter van diesel, ook diesels zonder turbo’s zijn sterker gemaakt.

    Login om te reageren
  99. Emmanuel zegt

    6 januari 2008 om 04:31

    @thom

    Ja maar, die 2 motoren kan je qua turbo’s totaal niet vergelijken. De x35i heeft 2 parallelle lagedrukturbo’s die 0.4bar overdruk geven, de x35d 2 seriële turbo’s die samen maar liefst 1.85 bar produceren!

    En dat is ook exact wat ik zeg: bij *gelijke* turbodruk heeft een benzine meer koppel. Maar in de praktijk vind je gewoonweg nauwelijks benzinemotoren die boven 1.2 bar komen, net omwille van turbolag.

    Bekende uitzonderingen zijn de 1.4 TSI van VW (1.5 bar overdruk), en Mitsubishi Evo FQ400-achtige dingen (2.0, 400pk, 480Nm). En zoek maar eens een 2-liter diesel die aan 480Nm komt :)

    Login om te reageren
  100. Nic zegt

    6 januari 2008 om 15:22

    respect voor audi dat ze dit overwegen,niet de kat uit de boom kijken maar gewoon doen voila!

    Login om te reageren
  101. smoke zegt

    6 januari 2008 om 17:02

    Ik had er lang geleden al even op gespeculeerd, maar nooit echt serieus verwacht dat Audi deze stap zou gaan zetten.
    Ik ben erg benieuwd!

    Login om te reageren
  102. BMW M POWER zegt

    6 januari 2008 om 23:11

    daar ben ik stil van als BMW liefhebber auw

    Login om te reageren
  103. gekke turbo zegt

    6 januari 2008 om 23:58

    @ bmw m power ja stil ervan dat bmw het niet als eerst heeft geprobeerd :P

    Login om te reageren
  104. C30CDIAMG zegt

    7 januari 2008 om 10:23

    Ik heb de 335D gehad, maar de 3.6 v8 van de Range Rover rijdt toch wel veel fijner! niet zo onrustig en agressief, maar gewoon daadkrachtig wanneer verlangt wordt.

    Ben wel heel benieuwd hoe die V12 zou zijn. Een diesel moet natuurlijk wel een diesel blijven. Dus ik verwacht gewoon van die V12 dat die op z’n minst 1 op 9 á 1 op 10 gecombineerd rijdt, klaar.

    Login om te reageren
  105. evo zegt

    8 januari 2008 om 16:48

    Ben echt benieuwd naar het geluid… Op zich maakt Audi er meestal wel wat van qua geluid… Alleen jammer dat de meeste audi’s (zoals al eerder genoemd) zo goed geïsoleerd zijn van binnen… Met name de S8 is echt huilen geblazen… Die klinkt alleen goed als hij van je wegrijdt en dat is absoluut het laatste wat je (iig ik) wil!
    Die bumpers van de afbeelding zijn wel allemachtig lelijk, maar ik denk niet dat Audi zelf zoiets heeft bedacht…
    Slim van Audi om wat aan het diesel imago te doen, hierboven lees ik dat het wel nodig is. Hoewel ik niet verwacht dat veel mensen bij zullen trekken, aangezien ze nooit de kans zullen krijgen om er in te rijden.
    Tschuss!

    Login om te reageren
  106. Windhoos zegt

    8 januari 2008 om 21:01

    1000Nm met “slechts” 500pk en maar klagen. Geloof me, hier komt een gemiddeld mens (na een dagje circuit) echt weer strontberoerd uit

    Login om te reageren
  107. bubbel zegt

    9 januari 2008 om 09:16

    echt geweldig… ik denk zelfs dat dit een echte concurent zou kunnen worden voor de veyron…. iniedergeval met de specs van de motor uit de r10.

    Login om te reageren
  108. Windhoos zegt

    9 januari 2008 om 20:50

    De spec staan erbij, absoluut geen concurrent voor de Veyron dus, al zal het koppel hoogstwarschijnlijk niet bijzonder veel verschillen. Lekker hoor die koppelmonsters :-D

    Login om te reageren
  109. crosskart23 zegt

    10 januari 2008 om 09:19

    iedereen die tegen deze wagen is kan lullen wat ze willen maar kijk naar de le mans ze winnen wel me de diesel !!!!!

    Login om te reageren
  110. Donzobar zegt

    6 februari 2008 om 23:10

    http://nl.youtube.com/watch?v=qU09jijFMiI diesel van binnen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North