Audi RS6 heeft bijzonder praktische verrassing

Auteur: , 35 Reacties

Altijd handig bij zo'n allround performance stationwagon.

Audi RS6 Avant (C8) '19

De Audi RS6 is uitgegroeid van sleeper voor nerds die per se geen BMW M5 wilden tot een enorm monster. Een Instagram waardige machine met een enorm aantal trappelende paarden onder de kap. Het is nog steeds niet echt een M5-alternatief, maar dat proberen ze er bij Audi Sport ook niet echt van te maken.

De nieuwe Audi RS6 moet de ultieme alleskunner zijn. Een auto waarmee je naar je werk kan, je oma kan ophalen van het station, boodschappen kan doen en kan knallen over de Autobahn. Het ontwikkelingsteam kreeg daardoor zeer uiteenlopende eisen mee. Aan de ene kant ligt er onder de kap een 600 pk sterke V8 en heeft de auto 22″ (!) velgen.

Audi RS6 trekhaak
Maar de RS6 moest aan de andere kant ook bijzonder praktisch zijn. Dat is de reden dat de auto alleen als stationwagon (Avant) leverbaar is. Maar de auto wordt nog praktischer dan dat ‘ie al was, want de RS6 komt met een hele praktische optie. De super-station wordt namelijk leverbaar met een trekhaak. Jazeker, volgens Audi Sport wordt de RS6 er niet dynamischer van, maar is het nu nog een praktischere auto.

Audi RS6

Het is voor het eerst dat een product van Audi Sport (en voorheen quattro GmbH) leverbaar wordt met een trekhaak. Let wel, af-fabriek. Zo was het mogelijk om op de RS4 (B5) en RS6 (C5) achteraf trekhaak te monteren. Op de Audi RS6 (C7) was het uiteraard ook mogelijk, getuige de afbeeldingen van @timd die hij deelde via AutoJunk. Dus mocht je wederom mee willen doen aan de op de redactie immens populaire show ‘We zijn er bijna” en je wil niet mee doen in een klassieke Maserati, dan is de nieuwe Audi RS6 ook een optie. Kom je 100% als eerste aan.

Bekijk hier de presentatie van de nieuwe Audi RS6!



35 reacties

Per ongeluk een dot gas teveel en je caravan ligt in twee stukken.
Ah die ‘diffuser’ is dus gewoon een stalen balk om je afneembare kogel aan op te hangen.
@harrie: nee, de aanhanger IS de diffuser! 😂 🤣
Vast gedeeltelijk de reden van verkoopaantallen: Instagram en YouTube waardig. Met zo’n gigantisch fake geluid dat tegenwoordig de norm is. OT als allround auto liever een 530/40/50xd
@phaeton: persoonlijk vind ik het geluid van de RS6 (C7) niet fake en vele malen beter dan het gekunstelde geluid van een M5. Maar over de C8 kan ik niet oordelen, want die heb ik nog niet gehoord.
@lebeaunl: bmw is tegenwoordig een van de weinige die nog echte uitlaten gebruikt
@bmwx5m50d: HAHA, ik heb een hele poos bij BMW gewerkt voor ik aan mijn pilotenopleiding begon. BMW is juist als eerste begonnen met geluid via speakers.. inderdaad nog wel uitlaten waar je in kan kijken (Heeft de RS6 ook), maar het geluid is gewoon NEP
@208gtidekkers @lebeaunl ik heb het niet over geluid over de speakers maar over exact hetzelfde geluid als wat uit een RS4, R8, GTI, Continental, E53, X6M, SVR, A45, Stelvio Q klinkt. Zeg maar alle auto’s van na 2015 die meer dan 200pk hebben, geen standaard gezinsauto zijn en minder dan tien cilinders heeft. Uitzonderingen zoals een Koenigsegg daargelaten. Luister maar eens naar de RS6 C5 of een 2002 E55. Alles wat je tegenwoordig uit die knalpotjes hoort komen klinkt allemaal hetzelfde.
@phaeton: Ik vind de F90 M5 Competition toch behoorlijk goed klinken.
@sollie1984: Klopt, de BMW V8 had ik er niet tussen hoeven zetten. Maar de lijst kan makkelijk tien maal langer gemaakt worden als ik er echt over na zou denken. Naar mijn mening is ontzettend veel uitlaat gekletter tegenwoordig door de fabrikanten zo genept als het maar zijn kan.
@208gtidekkers: ja BMW is als eerste begonnen om het geluid aan de binnenkant te versterken. Dat was bij F10 M5. Maar ook aan de buitenkant klinken ze prima. De x35i en alle M modellen. Niks mis mee hoor. Ik vind zelfs de M3/M4 aan de buitenkant luider klinken dan de C63.
@sollie1984: m3/4 klinken inderdaad goed! Al de rest is vooral heel flat

@phaeton mijn comment was niet gericht op jou maar op mr X50 M50d.. maar ik begrijp je punt ergens
Waren de sportieve SUV’s van Audi dan niet met trekhaak beschikbaar? Of gelden die niet?
Wel mooi 2 trekhaak artikelen achter elkaar zo
Als die flitsende 22” wielen en spoilerrandjes niet origineel waren, had iedereen het ineens sjonnie gevonden…
@deuxchevaux: sterker nog…ik vind het sjonnie. Het is teveel wat mij betreft.
@willeme: kon het op de C6 niet dan???
@galgootje: Volgens mij had Rameder wel het een en ander in de aanbieding. Af fabriek was het niet mogelijk, maar de auto was er wel op voorbereid en voor goedgekeurd.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-

Ik heb geen trekhaak nodig gelukkig.
@emping: ik ook niet, ik heb er al een aan mijn lijf hangen ;)
Tja, de basis is een A6, ook het chassis, dus natuurlijk kan het. Je hebt hooguit last van een groter dif of een uitlaat. Maar laten we eerlijk zijn, een kar trekken met je RS6 voelt wel als een straf. Al dat vermogen hebben, en je toch moeten inhouden!
Prima actie van Audi.
Ik snap echt niet waarom BMW geen M5 Touring maakt.
En Alfa geen Giulia QSW
@cazzo046: De stationwagon is alleen in Noord-Europa een populaire auto. Voor de rest hoeft niemand zo’n snelle station. Crossovers zijn daarentegen wél bijna overal populair, dus vandaar dat er een Stelvio Quadrifoglio en X5 M in de showrooms staan ;-)
@willeme: maar BMW (en Audi en MB) hebben nog altijd hun wortels in Duitsland.
Waar zijn ze bang voor, denk ik dan.
Hebben ze bij BMW gezien dat als ze een M5 station maken (wat ze zeker doen in de testfase) dat dit ding dan zoveel slechter rijdt vergeleken met een M5-sedan?
Volgens mij heb je verder niet heel veel extra unieke onderdelen nodig.
Ook denk ik niet dat je je eigen aanbod kannibaliseert: een potentiele M5-touring koper gaat eerder naar een RS6 of E63 dan naar een X5M/X6M lijkt me.
Ook kan ik me niet voorstellen dat de jongen bij Alpina genoeg betalen om BMW niet een M5-station te laten maken.
Verder weet ik de precieze verkoopcijfers van de E63, RS6 en in minder mate de C63 en RS4 niet; maar hoeveel ik er rondom Zurich zie rijden; zou je zeggen dat het zeker mogelijk is om dit juist voor Europa te maken.
@gregorius: Dat bedoel ik, bij Audi en Mercedes maken ze wel louter bagger, maar echt gek zijn ze ook niet;)
@gregorius:

Misschien wel leuk om een keer dieper op in te gaan. Het maken van een extra carrosserievariant van een snelle is namelijk bijna net zo duur als een snelle versie maken op basis van een ander model.

Een Giulia Quadrifoglio Wagon is net zo duur om te ontwikkelen als een Stelvio Q, zelfde geldt voor de M5 Touring en X5 M.

Qua verkoopcijfers: van de E61 M5 Touring werden er amper 1.000 verkocht. Op die paar rijke Duitsers en Zwitsers zit er gewoon niemand op te wachten bij BMW.

Mercedes verkoopt ze wel redelijk goed. In Europa is het ongeveer 50-50 (2019 kan anders zijn), maar wereldwijd is het alleen sedan.
@willeme: Je moet de Alpinas ook mee rekenen.
Een Giulia SW net zo duur om te ontwikkelen als een Stelvio?
Denk ik niet, zeker niet als je er van uit gaat dat je al een Giulia sedan hebt.
@cazzo046: Daar zit ‘m in de kneep, sportieve uitvoeringen wijken dermate veel af van de gewone modellen dat het erg veel kost. Dan doe je het liever op basis van een model dat wél aanslaat en niet op een model wat niet aanslaat.

Alpina’s meerekenen heeft geen zin, daar worden er (expres) zo weinig van verkocht, dat zet geen zoden aan de dijk. Stationwagons zijn waanzinnig impopulair, dus het is zonde van het geld om daar veel tijd en moeite aan te besteden. De enige merken die het enigszins succesvol doen zijn Audi, Subaru en Volvo. Vaak wel met opgehoogde versies.
-edit: je hebt gelijk! Komt ie: Dank u, is inmiddels gefixt-
@willeme: over het algemeen ben ik het compleet met je eens op dit vlak.
Maar ( :) ) als het station gedeelte van de M550xi doet en alle andere onderdelen van de M5; dan moet dat relatief makkelijk te bouwen zijn, right?

En een van de redenen dat die E61 M5 touring niet werkte is precies de reden wat er in dit RS6 artikel wordt gezegd: 517pks op de achterwielen is niet die allround ervaring die je wil.

Maar goed, BMW weet het het beste; het is niet anders. Gelukkig hebben we Alpina nog. Ik zie al genoeg nieuwe B5’s rijden, dus wieweet over een jaar of 4.
@gregorius: Het zijn niet zozeer de onderdelen. Het is vaak meer de homologatie voor alle landen waar je ‘m gaat verkopen, de afstemming, testperiode, crashtests en dat soort dingen. Daarom zie dat heel vaak ‘de snelle’ uitvoering maar in één of twee koetswerkvarianten leverbaar is. Net zoiets als het ‘vergeten’ van de facelift door te voeren. Ze kunnen het maken, dat is het probleem niet. Het is meer het vermarkten. Alpina heeft als voordeel dat ze alle kosten door kunnen berekenen aan de klant onder de noemer exclusiviteit. Relatief gezien is een Alpina echt peperduur.
Rs4 b5 mag niks trekken, RS6 B6 bestaat niet. B6 is een A4 generatie en is geen RS model. Mijn weet mogen de vorige RS6 en RS7 Trekken, de huidige RS4 en dat was t zon beetje
@ko4n: RS4 B5 kan zeker een trekhaak op. Moest alleen achteraf gedaan worden.
Rukpukkel tuesday
Trekhaak NIET leverbaar met carbon pack!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).