Altijd handig bij zo'n allround performance stationwagon.
De Audi RS6 is uitgegroeid van sleeper voor nerds die per se geen BMW M5 wilden tot een enorm monster. Een Instagram waardige machine met een enorm aantal trappelende paarden onder de kap. Het is nog steeds niet echt een M5-alternatief, maar dat proberen ze er bij Audi Sport ook niet echt van te maken.
De nieuwe Audi RS6 moet de ultieme alleskunner zijn. Een auto waarmee je naar je werk kan, je oma kan ophalen van het station, boodschappen kan doen en kan knallen over de Autobahn. Het ontwikkelingsteam kreeg daardoor zeer uiteenlopende eisen mee. Aan de ene kant ligt er onder de kap een 600 pk sterke V8 en heeft de auto 22″ (!) velgen.
Maar de RS6 moest aan de andere kant ook bijzonder praktisch zijn. Dat is de reden dat de auto alleen als stationwagon (Avant) leverbaar is. Maar de auto wordt nog praktischer dan dat ‘ie al was, want de RS6 komt met een hele praktische optie. De super-station wordt namelijk leverbaar met een trekhaak. Jazeker, volgens Audi Sport wordt de RS6 er niet dynamischer van, maar is het nu nog een praktischere auto.
Het is voor het eerst dat een product van Audi Sport (en voorheen quattro GmbH) leverbaar wordt met een trekhaak. Let wel, af-fabriek. Zo was het mogelijk om op de RS4 (B5) en RS6 (C5) achteraf trekhaak te monteren. Op de Audi RS6 (C7) was het uiteraard ook mogelijk, getuige de afbeeldingen van @timd die hij deelde via AutoJunk. Dus mocht je wederom mee willen doen aan de op de redactie immens populaire show ‘We zijn er bijna” en je wil niet mee doen in een klassieke Maserati, dan is de nieuwe Audi RS6 ook een optie. Kom je 100% als eerste aan.
35 reacties
@phaeton mijn comment was niet gericht op jou maar op mr X50 M50d.. maar ik begrijp je punt ergens
Ik heb geen trekhaak nodig gelukkig.
Ik snap echt niet waarom BMW geen M5 Touring maakt.
En Alfa geen Giulia QSW
Waar zijn ze bang voor, denk ik dan.
Hebben ze bij BMW gezien dat als ze een M5 station maken (wat ze zeker doen in de testfase) dat dit ding dan zoveel slechter rijdt vergeleken met een M5-sedan?
Volgens mij heb je verder niet heel veel extra unieke onderdelen nodig.
Ook denk ik niet dat je je eigen aanbod kannibaliseert: een potentiele M5-touring koper gaat eerder naar een RS6 of E63 dan naar een X5M/X6M lijkt me.
Ook kan ik me niet voorstellen dat de jongen bij Alpina genoeg betalen om BMW niet een M5-station te laten maken.
Verder weet ik de precieze verkoopcijfers van de E63, RS6 en in minder mate de C63 en RS4 niet; maar hoeveel ik er rondom Zurich zie rijden; zou je zeggen dat het zeker mogelijk is om dit juist voor Europa te maken.
Misschien wel leuk om een keer dieper op in te gaan. Het maken van een extra carrosserievariant van een snelle is namelijk bijna net zo duur als een snelle versie maken op basis van een ander model.
Een Giulia Quadrifoglio Wagon is net zo duur om te ontwikkelen als een Stelvio Q, zelfde geldt voor de M5 Touring en X5 M.
Qua verkoopcijfers: van de E61 M5 Touring werden er amper 1.000 verkocht. Op die paar rijke Duitsers en Zwitsers zit er gewoon niemand op te wachten bij BMW.
Mercedes verkoopt ze wel redelijk goed. In Europa is het ongeveer 50-50 (2019 kan anders zijn), maar wereldwijd is het alleen sedan.
Een Giulia SW net zo duur om te ontwikkelen als een Stelvio?
Denk ik niet, zeker niet als je er van uit gaat dat je al een Giulia sedan hebt.
Alpina’s meerekenen heeft geen zin, daar worden er (expres) zo weinig van verkocht, dat zet geen zoden aan de dijk. Stationwagons zijn waanzinnig impopulair, dus het is zonde van het geld om daar veel tijd en moeite aan te besteden. De enige merken die het enigszins succesvol doen zijn Audi, Subaru en Volvo. Vaak wel met opgehoogde versies.
Maar ( :) ) als het station gedeelte van de M550xi doet en alle andere onderdelen van de M5; dan moet dat relatief makkelijk te bouwen zijn, right?
En een van de redenen dat die E61 M5 touring niet werkte is precies de reden wat er in dit RS6 artikel wordt gezegd: 517pks op de achterwielen is niet die allround ervaring die je wil.
Maar goed, BMW weet het het beste; het is niet anders. Gelukkig hebben we Alpina nog. Ik zie al genoeg nieuwe B5’s rijden, dus wieweet over een jaar of 4.