Dit is de nieuwe Audi RS6 Avant

Auteur: , 96 Reacties

Ieders favoriete sportieve pakezel is volledig vernieuwd.

Traditiegetrouw zag de wereld deze al lang aankomen. Net zoals zijn ondertussen drie voorgangers kun je de A6 krijgen als mildhete S-versie en later als überbrute RS-versie. Nadat de vorige generatie RS6 afscheid nam van de V10, leek dat een teleurstelling te zijn. Toch was de dikke stationwagon niet aan te slepen. Mede dankzij een 4.0 V8 die uiteindelijk 605 pk leverde, is het een fan-favorite. De hele C7-generatie van de A6 (de vorige generatie) gaat weg en de nieuwe C8 is al verwelkomd. Aangezien de nieuwe S6 (TDI) Avant ook al in de Audi-showroom staat, moest en zou een nieuwe RS6 ook gebeuren. Dat moment is nu.

Dit is het moment waar we de milieulobbyisten teleur zouden stellen, want de V8 blijft. Toch mogen mensen met een groen hart blijven lezen, want deze gaat ondersteund worden door een elektromotor. Voordat we te veel gras voor onze eigen voeten wegmaaien, laten we beginnen bij het begin.

RS6 Avant nieuw

Uitstraling is subjectief en daarom kunnen we niet voor je bepalen of hij mooi is of niet. Wat we wel kunnen mededelen is dat het subtiele er vanaf is. Niet alleen vanwege de verbrede wielkasten met gigantische 21- of 22(!)-inch velgen, of de gigantische R8-esque diffuser aan de achterzijde, maar vooral dankzij het compleet opnieuw ontworpen front. Naast de single-frame grille zitten twee vrij grote koelsleuven. De donkere A7-koplampen met LED-Matrix-techniek dragen niet alleen bij aan het angstaanjagende voorkomen van het front, ze maken de RS6 ook uniek tegenover de A6. Vroeger moest je soms twee keer kijken, vanaf nu is het vrij duidelijk dat deze wolf nu ook wolfskleren aanheeft.

We hadden het al even over de V8, die blijft dus. Het is nog steeds een 4.0 liter grote unit. Wie de Performance-versie van de vorige RS6 zo tof vond, die moet even geduld hebben. De 605 pk van die vorige versie is namelijk ietsje meer dan de 600 pk die de nieuwe RS6 initieel levert. Houd wel in je achterhoofd dat de basisversie van de RS6 in eerste instantie 560 pk leverde, dus het is sowieso een upgrade van 40 pk. Voor het eerst in de RS6 wordt er gebruik gemaakt van hybridetechnologie: de V8 is gekoppeld aan een 48 volt mild-hybrid systeem. Daarmee bedraagt het maximumkoppel 800 Nm. Qua prestaties snoept hij daarom 0,3 seconden van de sprinttijd af, waarmee de sprint naar 100 km/u nu in 3,6 seconden gepiept is. De maximumsnelheid is gelimiteerd tot 250 km/u, maar met het Dynamic Package wordt dat 280 km/u. Selecteer je Dynamic Plus, het huidige toppakket voor de RS6, dan mag de auto zichzelf naar 305 km/u torpederen. Met die snelheid de giga-Audi weer tot stilstand brengen gaat ook korter duren dan ooit, want de auto krijgt een compleet nieuw ontwikkelde set keramische remmen mee. Deze wegen 34 kg minder dan de stalen alternatieven, naast dat ze betere prestaties leveren.

RS6 Avant nieuw

Naast de groene knipoog van het hybridesysteem is de 4.0 V8 ook afgestemd op cilinderuitschakeling. Bij lage snelheden op lage toerentallen kunnen naar wens de cilinders 2, 3, 5 en 8 uitgeschakeld worden. De overige vier zullen dan ervoor zorgen dat je stiekem gewoon met een 2.0 TFSI op weg bent. Uiteraard heeft de RS6 het befaamde Quattro-systeem aan boord, deze verdeelt de kracht in een 40:60 verdeling over de voor- en achterwielen. Deze verdeling is dynamisch: mocht er sprake zijn van gripverlies, dan kan er meer kracht naar elke kant gestuurd worden (tot en met 70 procent op de voorwielen en 85 procent op de achterwielen). Schakelen gaat via een achttraps Tiptronic-automaat met Launch Control.

Net als het systeem wat we bijvoorbeeld kennen van RS6-aartsrivaal BMW M5 tilt de RS6 individuele rijeigenschappen naar een hoger plan. Drive Select kennen we van Audi, daarmee kun je het karakter van de auto aanpassen tussen modi als comfort en sport. De nieuwe RS6 krijgt zes rijmodi: Comfort, Efficiency, Auto, Dynamic en de twee nieuwe: RS1 en RS2. Deze modi, alleen beschikbaar voor RS-modellen (duh), zijn compleet naar wens in te stellen door de bestuurder en worden geactiveerd met de nieuwe RS-MODE knop op het stuur. Vooral het instelbare ESC (electronic stability control) en de adaptieve luchtvering zorgen ervoor dat je veel kanten op kunt met hoe je RS6 aanvoelt. En ten slotte, om er écht voor te zorgen dat deze gigantische auto niet allergisch is voor bochten, krijgt hij vierwielbesturing mee. Niet alleen gaat de auto er daarom dynamisch op vooruit: het verkleint de draaicirkel met een meter.

RS6 Avant nieuw

Het concept van de auto is niet veranderd: een pakezel met haast. Voor de mensen die het pakezel-aspect interessant vinden: de bagageruimte is identiek aan de reguliere A6. Dat betekent 565 liter ruimte en omdat er niet bespaard moet worden op praktische inzetbaarheid kan de achterbank in delen neergeklapt worden. Doe je dat, dan krijg je 1.680 liter bagageruimte. De rest van het het interieur is in grote lijnen ook één op één overgenomen uit de dikste versie van de A6 Avant. Inclusief accenten met carbon-look, andere materialen zijn naar wens beschikbaar. Uniek aan de RS6 is de sierstrip op het dashboard waar ‘quattro’ op staat en de stoelen met honingraat-patroon. Uiteraard krijg je de Virtual Cockpit mee, waar je zelf kunt bepalen wat voor info je voor je neus wil hebben. Ook daar heeft de RS6 een unieke touch, een paar displays die uniek zijn voor de dikste versie. Info over je bandenspanning, koppel, vermogen, olietemperatuur, turbodruk, rondetijden, versnellingsmetingen en g-krachten worden hier weergegeven, naast een speciale digitale toerenteller die aan Lamborghini doet denken.

RS6 Avant nieuw

Prijzen en alle specificaties worden in een later stadium bekend gemaakt. In het eerste kwartaal van 2020 staat de auto bij de Nederlandse showrooms. Dan heb je nog even tijd om te sparen. Sedan-fans zullen wellicht teleurgesteld zijn in het feit dat het wederom blijft bij een Avant, een RS6 Sedan gaat niet gebeuren. Wel komt er uiteraard (met vergelijkbare specificaties) een nieuwe RS7, deze laat nog eventjes op zich wachten.



96 reacties

Grappig, hebben ze de voor en achter bumper door verschillende personen laten ontwerpen?
@phrank: inderdaad…
bij het zien van de eerste plaatjes dacht ik ook zoiets. De doelgroep zal het geweldig vinden, ik vind het net wat té..

Hopelijk bieden ze later ook een optie aan zoals Mercedes doet met de ‘Business’ sommige AMG modellen, wél de krankzinnige power maar niet die uitbundige bumperset.
@ukbob: ik heb meerdere snelle Audis gehad, maar hoor duidelijk niet tot de doelgroep, ik heb dit soort geld dan ook niet ..
Wat mij aantrok aan ouders sportieve Audis was vooral de power, vierwielaandrijving samen met een understated uiterlijk.
Dit is vreselijk..
@dracae: wat op zich grappig is: zo ongeveer alle reacties over de RS modellen van Audi gingen namelijk over het saaie ingetogen uiterlijk. Is het een keer uitbundig: zit men weer te janken 🤓
@stuko: Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening over het uiterlijk van deze auto. Daarin ben ik volstrekt consequent want ik heb nooit geklaagd dat Audis saai zijn. Het no nonsense design, met simpele, klassieke lijnen van oudere modellen heb ik juist altijd geprezen.

Het gene waar jij je hier uiteindelijk over verbaasd is dat er verschillende meningen zijn..
Vreemd dat je dat nog niet doorhad!
@dracae: dont take the blog to serious 😇
@phrank: Wellicht kan een achterbumper van Rieger het oplossen. Wanneer de configurator online staat en we met echte kleuren spelen dan knapt het wellicht enorm op.
@phrank: de achterbumper is nieuw, de voorbumper en lampen zijn die van de a7
@rob636: nope… lichten zijn alleen voor de rs6 en later rs7 te bestellen… dus gaan niet op de “normale” a6
Voorkant is prachtig agressief, past er helemaal bij. De achterkant doet me echter denken aan de C6 en lijkt er niet bij te passen, die achterste sierstrip maakt het er allemaal ook niet beter op.
@basv: “prachtig agressief” een bijzonder onlogische combinatie van woorden…
Ik vind de achterbumper juist briljant. Niet eens de suggestie willen wekken dat een stuk aangeplakt plastic aan de bumper diffuser achtige aerodynamische eigenschappen zou kunnen hebben, maar gewoon een sierlijst die uitschreeuwt “hé, dit is een dikke bumper”.
So hey
Brute machine zeg… ik zou wel die wenkbrauw aan de achterkant in de lakkleur laten spuiten.
@imarinos: Juist,Of in carbon.
@imarinos: je kan vast een zwart optiek of carbon pakketje aanvinken.
Ongelooflijk dikke wagen die ik met alle plezier hier op de oprit wil zetten. Maarrrrr….. dan ga ik volle gaas opzoek naar een mooiere achterbumper. Wat een afgrijselijke achterkant is me da?!? Misschien is het al mooier als dat grijze dewelke in koetswerkkleur gespoten zou zijn
Nu hopen dat de C7’s massaal te koop worden gezet en dan kelderen in prijs
@tvsfotografie: koop je er dan een?
@wildewesten: Nee, kijken kijken kijken. Zoals den echte Hollander betaamd.
@tvsfotografie: Als de C6 dan nog verder zakt…. Onderhoudskosten blijven wel een dingetje….
Welke geep dacht dat die achterbumper een goed idee was?!
@ometom: moet ook enorm wennen, misschien dat ie minder opvalt met een zwart optiekpakketje!?
Ik vind hem gaaf, maar ik zou voor die achterbumper toch de carbon lip kiezen. Zo in het zilvergrijs oogt dat ding veel en veel te groot.
@Edge: stiekem hoop ik dat je het aluminium optiekpakket kan koppelen met een carbon of hoogglans zwarte diffuser. In een donkere kleur komt dat agressieve front het beste uit de verf (dus dat zou ik willen) maar dat aluminium is dan juist weer een mooi contrast. Ik ben het volledig met je eens dat die diffuser eigenlijk iets te groot is. Maar goed, dat is in person weer anders, dat had ik namelijk ook met de R8 en die vind ik nu erg geslaagd.
Wat een brute pracht machine! Goede keuze om het aggresievere A7 front te gebruiken.
Voorkant zeer goed gelukt imo, interessant om te zien dat de “single frame” eigenlijk weg is. Achterkant moet maar eens in het echt voorbij komen en vermoedelijk veel beter in andere tint of meegespoten met de lak.

Qua specs ben ik benieuwd of ze hem richting de 660pk gaan duwen, de sprint naar 100 is nu al serieus snel.
Is er wel of geen panoramadak beschikbaar?
Werd niet verteld in het filmpje..
Hij wordt ook leverbaar in de US. Voor t eerst als Avant geloof ik. Vind de achterbumper niet mooi. De rest is wel netjes.
@e34m5touring: rond de $110k las ik ergens. Echt een vette wagen!
Nog grotere wielen, nog grotere diffuser, nog bozer kijkende lampjes.
Wat een gemakzuchtig en infantiel ontwerp.
Zal technisch wel weer goed in elkaar zitten, qua uiterlijk in mijn ogen een bij elkaar geraapt zooitje. Overdreven gedoe met alleen maar “groter, breder, GROTER” als richtlijn. Nee de huidige design lijn van Audi kan mij niet bekoren
Toen ik het artikel zag dacht ik dat een tuner de auto had aangepakt. Totdat ik echt ging lezen wat er stond en toen stond ik beetje versteld van de RS6. Ik had oprecht verwacht een iets agressievere A6, maar dit is echt boven al mijn verwachtingen. Wát een dikke bak zeg, ook ik heb wel beetje moeite met die achterbumper. Maar ander kleurtje doet wellicht wonderen.
Leuk maar het is geen M5!
@neymar: klopt, het is namelijk een RS6
Lekker dik zo!
Deze kan ook van de wishlist af. Voorald die driehoeken links en rechts in de voorbumper. De C6 was tijdloos de C7 was kamp. En nu hebben we dit.
Tijd voor tuners om de auto te veranderen in een sleeper. Dit is veel te agressief en een karikatuur van een Wals/Mansory/Abt gedrocht. Of het schetsontwerp direct op de auto is overgenomen. Heel erg jammer.
@fastforward: tuners maken m vaak nog veel aggresiever, er is hier geen sleeper van te maken gezien alle bodyparts niet uitwisselbaar zijn met de A6
@blo3to3t: je zal wel gelijk hebben. Misschien is er met de configuratie nog iets van te maken. Even onopvallend wegrijden na een plofkraak zit er niet (meer) in.
Specs zijn weer heerlijk. Ziet er goed uit, wellicht zelfs een beetje te dik. Wellicht kan je bij Rieger terecht voor een iets subtieler gelijnde achterbumper. Zal hij weer wat strakker rijden? De RS6 is nooit het best sturende RS model geweest, maar het ging er wel iedere generatie op vooruit.
@dutchdriftking: tja, gewicht he. Dan kun je beter een RS3 pakken.
@blo3to3t: en de nieuwe A45S zal hoogst waarschijnlijk veel beter sturen dan de RS3. Ook als break met de CLA45 Shooting Break, bijna 400kg lichter dan deze RS6 (to be confirmed irl) en daarmee mijn voorlopige voorkeur…
@blo3to3t: In zijn klasse bedoel ik uiteraard. een M3 zal ook speelser zijn dan een M5…..
@dutchdriftking: was dat niet jij laatst die ook al iets dergelijks zei? Ze hebben geluisterd namelijk. Het aantal pk is relatief subtiel gebleven (even van de C7 Performance uitgaande zelfs verminderd) ten faveure van adaptieve luchtvering, configurabel onderstel op vele manieren en best een slimme zet: vierwielbesturing. Ik vermoed heel eerlijk dat dit ding echt heel erg gaat meevallen ten opzichte van onderstuurkoning C7.
@720s: Klopt. Ik ben benieuwd. Enig idee of en wanneer jullie er en blokje mee om gaan?
@dutchdriftking: helaas niet mijn afdeling, maar aangezien de marktintroductie begin 2020 is zou het me niet verbazen dat er rond november/december 2019 een persevenement komt voor de RS6.
Starwars design, waarschijnlijk een fan die ontwerper is bij Audi
Hele dikke wagen.
🖤🖤🖤
Heel verhaal voor nog een oudie.
Wat is de RS6 C6 dan een fraaie en ingetogen sportsedan/estate. Jammer dat elke nieuwe generatie M/AMG/RS zo bruut moet. De fabrikanten lijken de ‘sleeper’ te vermoorden…

Ik bedoel, kijk dan wat mooi dit ding was;
https://i.ytimg.com/vi/eXt6TwOGu7E/maxresdefault.jpg
@viezefreddyw: ik zie dat alleen masr als een positief iets
@viezefreddyw: Inderdaad. Dat vond ik ook veel beter bij Audi passen. Een wolf in schaapskleren. Laat het brute maar aan AMG over.
@viezefreddyw: Audi zelf adviseert de S6 als sleeper maar een punt heb je zeker. Het is echter het publiek zelf dat het allemaal uitbundiger en harder en dikker wilt..wat helaas ten koste gaat van het oorspronkelijke karakter van de RS6.
@viezefreddyw: ik denk dat het begrip ‘sleeper’ anno 2019 een mythe is. Het publiek bestaat voor het merendeel uit mensen die een auto kopen om hun status te uiten. En je uit geen status door een ‘Audi die alleen door de aluminium spiegelkappen te herkennen is als een RS6’. Nee, je betaalt een rug of 150 voor de aller allerdikste RS6, dan mogen ze het weten ook. Ik snap die mentaliteit wel, ook al is het weinig subtiel.

Beeld je eens in dat dit in je binnenspiegel verschijnt. Daadwerkelijk angstaanjagend. Precies wat Audi wil.
@720s: niet met je eens. Er zijn mensen die voor dat geld een A8 kopen zonder typeplaatjes (en chroompakket). Zodat mensen hooguit zeggen dat ze een grote A4 zien, maar de chauffeur in alle rust kan genieten zónder dat overdreven uiterlijk.
@viezefreddyw: Een blauwe C6 sedan met wit interieur. Droom uitvoering.
Binnenkort op nagenoeg elke straathoek weer zo een ondersturende zeecontainer te vinden….
Geeeezzz wat een monster haha. Het laatste beetje subtiel hebben ze ook overboord gegooid.

Ik vind het wel gaaf. Maar denk dat een kleurtje hem goed zou doen.

De A6 doet mij weinig. Deze rs6 vind ik echt machtig grof. Wat een bak
Toch is het Audi weer gelukt om een hele dikke station neer te zetten. Even de chroom delen zwart wrappen en de bumper snor zwart spuiten dan heb je toch een wel een mooi geheel er staan.
@edward330d: Bah, zwarte lijsten zijn voor een instapmodel!
@dutchdriftking: toch is de shadow line een betaald optie pakket. En over smaak valt te twisten maar vind die chromen raam stylen teveel aandacht opeisen bij zo’n sportieve auto. Je ziet toch heel veel bij de rs modellen dat dit zwart gemaakt wordt.
@edward330d: Kijk eens naar dit voorbeeld : https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-minst-foute-rs6-van-europa-115484
@dutchdriftking: Dan zoek jij een mooie boswachters groene Rs6 met chromen lijsten op. Dan neem ik wel een zwarte met alle accenten zwart en zwart interieur.
@edward330d: een zgh. “Monuta Edition”. Nee, dank u, ik sluit me aan bij @dutchdriftking.
@edward330d: Een auto zwart, met zwart en afgewerkt met zwart. Tja, dat ziet er vooral goedkoop uit.
Altijd een fan geweest van de RS6, maar deze slaat de plank echt mis. Die achterkant is echt bizar lelijk.

En cylinder uitschakeling op een topmodel, nee gewoon nee. Dat kan echt niet. Door de stad pruttel je gewoon met een 4 cylinder dus.
@baklava: Nou inderdaad, als de mensen op de stoep dat ontdekken…de hoon die dan jouw deel is, oei oei oei
Van voren ziet het er goed uit, maar die kont, de kots neiging laat een zuur smaakje na… Ik hoop dat hij nog wat rijpt,
Neus is briljant. Achterkant de zilveren rand in kleur van auto en klaar. Hebben
Die lichtstreepjes in de koplampen; net als bij Skoda…

Echt heel exclusief dit…
@skelter: tsja, de lichtstreepjes op de S-Klasse, net zoals een Dacia. Lekker exclusief…
Dit vinden we dus serieus mooi? Niet om aan te zien…
Te overdreven zeg. Maar belangrijker: wat doet Audi tegen diefstal? Niks?
Wat een pornobak. Ik wil m! Donaties zijn welkom gr
Ik vind het allemaal een beetje overdreven. Teveel lijntjes. Heel dik hoor, maar het past niet bij Audi naar mijn mening. Ik ben dan eigenlijk meestal ook fan van de S-modellen en niet zozeer van hun RS-equivalenten (uitzonderingen daargelaten).
Prachtig, zeg. Wat een dikschip.
Wat een bak! Leuk hoor al die features. Maar zag nog niet of ie nu dan eindelijk beschikt over een automatische vlucht optie na een ramkraak of schietpartij? Of komen er later meer details.
Wat een kanon! Schitterend
Het wordt tijd voor een nieuw label bij mijn favoriete merk: ‘r’. En daaronder dan de rs’en die zijn uitgevoerd als de ‘s’. Wel de power van de rs, maar niet diens protserigheid. Audi vult toch alle niches die ze vinden, dus deze zou ook gevuld moeten worden. De R8 stopt tzt, dus komt er een letter vrij.
Vind de RS 4 veel mooier!
Ik hoor er trouwens niemand over maar ik vind het stuur echt foeilelijk🤔
@houthakker: Is het echt zo beroerd? Natuurlijk is het stuur van een RS4 B7 mooier, en een R8 stuur zou een hele mooie mod zijn, maar zo beroerd is het toch niet?
@dutchdriftking: nou ja, ik heb een audi a3 gehad dat stuur vond ik veel mooier
@houthakker: https://i.ibb.co/kGLSLwJ/tt-rs-steering-wheel.jpg dit is denk ik het mooiste Audi stuur van het moment. Moet prima in de RS6 passen.
Wat een dikke porno zeg, ik hou ervan.
De voorbumper lijkt fel op die van de Astra J OPC. Vind ik wel mooi geworden.

De achter unibrauw, daar gaan we over zwijgen.

Maar ik wil hem wel, en dat zeg ik niet vaak over een VAG product!
De achterkant is wennen, maar denk als je deze sierstrips in het zwart neemt, het er wel beter op zal worden.
Het succes van de vorige RS6 zat hem in het feit dat het om een knappe auto in de basis ging met op de juiste plekken de briljante spierballen. Maar het bleef een A6. Deze serie wil van alles zijn behalve een A6. Te veel petjes tuning hier en daar en een neus die geen A6 meer is maar een Lambo probeert te zijn. Lelijk is ie niet maar ik zie er geen subtiliteit in en dat is wat de vorige een succesvolle klassebak maakte.
@edward330d: Precies de uitvoering welke ik afschuwelijk vind :P
Zo hoort een RS6 eruit te zien, een gespierd uiterlijk, balancerend op de rand van ordinair. De hierboven al veel gehekelde strip boven de uitlaten in carrosseriekleur doen en dan is-ie af.
Heel bruut van buiten maar het interieur van deze generatie A6 lijkt nog het meest op een mausoleum!!!
Hij gaat vast weer als de brandweer maar mooi is anders.
Ik vind hem gaaf! Achterbumper wellicht iets te maar verder strakke bak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).