• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi S1 EKS RX Concept is 600 pk sterk bommetje

Auteur: MrBrown, gepost 27 april 2014 om 20:18 – 18 Reacties

Audi S1 EKS RX Concept


Rallyteam EKS gaat dit jaar de FIA World Rallycross Championship rijden met een 600 pk sterke Audi S1. Powerrr.

Dit jaar wordt er weer eens een leuke rally gereden, aan de zogenaamde World RX in Groot-Brittannië (24 en 25 mei) doen verschillende zeer getalende rijders mee die allemaal hele schattige boodschappenkarretjes onder hun kont hebben. Op het oog dan, want gaat de motorkap open dan weet je dat het serious business is.

DTM-kampioen Mattias Ekström heeft aangekondigd de rally te rijden in een Audi S1. Nee niet deze, maar dat kleine ding. De tweeliter turbo onder de kap is behoorlijk opgefokt en levert een bizarre 600 pk. Met de aangepaste versnellingsbakverhoudingen brengt dat het Audi-tje in 1,9 seconden naar de 100 km/u. Ook teamgenoot Pontus Tidemand mag plaats nemen in de über-S1.

Het EKS team heeft de auto in huis ontwikkeld met ondersteuning van verschillende partners in Europa. De Zweedse coureur laat weten dat het ultieme doel is om de beste te worden, maar 2014 vooral als R&D-jaar wordt gezien. De S1 EKS Concept moet het gaan opnemen tegen geprepareerde versies van de Citroën DS3, Peugeot 208 en Ford Fiesta ST. Achter het stuur van die wagens zitten onder andere Ken Block, Tanner Foust, Petter Solberg en Jacques Villeneuve.
Audi S1 EKS RX

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Kom je weleens in de binnenstad? Dan moet je dit lezen!
  • Zijn elektrische auto’s levensgevaarlijk?
  • Deze Zweedse schone is net ingereden
  • Pas op! Er komt weer een flitsmarathon
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, mattias-ekstrom, rally, s1

Vorig bericht: « Video: McLaren P1 wordt over Spa Francorchamps gestoempt
Volgend bericht: Kahn Design maakt van je Range Rover een speedboot »

Lees Interacties

Reacties

  1. exotic zegt

    27 april 2014 om 20:20

    Mooi dat de legendarische naam “S1” toch nog ergens goeds voor wordt gebruikt.

    Login om te reageren
    • johanhummer9 zegt

      27 april 2014 om 20:25

      @exotic: alleen dan weer jammer voor dit.

      Niks kan de echte s1 vervangen

      Login om te reageren
  2. lambo4all zegt

    27 april 2014 om 20:22

    Leuk dat rallycros weer groter wordt, in amerika is het al een vrij grote tak van motorsport en mooi dat die nu ook overslaat naar het vast land van europa.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 april 2014 om 20:33

      @lambo4all:
      Ik was toevallig bij het eerste NK op Valkenswaard en daar deden in totaal toch een kleine 120 auto’s mee. Het is echter precies andersom, het is een van oorsprong europese (lees Scandinavische) tak van autosport die sinds kort mateloos populair is in de VS.
      Kanonnen zoals deze S1 reden in de jaren 70/80 al in het EK.

      Zomaar een sfeerbeeld van Valkenswaard eind jaren 80..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        27 april 2014 om 20:37

        @jrk68:
        Als die het niet doet,

        Deze was ook best geinig in die tijd, twinturbo V6 Metro 6R4, destijds al zo’n 600 paarden.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 april 2014 om 21:12

      @lambo4all:
      Speciaal voor jouw en alle anderen die graag wat zien uit die tijd.
      https://www.youtube.com/watch?v=QwmQp74jriU
      EK Finland 1988

      Login om te reageren
      • terazino zegt

        28 april 2014 om 09:39

        @jrk68: Gaaf. Herinner me nog de tijd van Steve Blomqvist en Martin Schanche enz. Ik heb daar uren naar zitten kijken vroegen. Spektakel. Had de F1 maar 1% van die spanning…..

        Login om te reageren
  3. rob68 zegt

    27 april 2014 om 20:37

    Google S1 zal nooit meer hetzelfde zijn…

    Login om te reageren
  4. nvhuijkelom zegt

    27 april 2014 om 20:53

    Dat ding is niet op de weg te houden man

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 april 2014 om 20:59

      @nvhuijkelom:
      Dat treft, daar mag hij ook helemaal niet komen….

      Login om te reageren
      • nvhuijkelom zegt

        27 april 2014 om 21:48

        @jrk68: hij moet ergens rijden toch

        Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        28 april 2014 om 00:03

        Ik mis natuurlijk de meester zelf; Sebastián Loeb. Die 208 waar hij laatst pikes peak mee reedt lijkt me best geschikt voor dit evenement

        Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      27 april 2014 om 22:20

      @nvhuijkelom: met Quattro (dat in deze klasse van rallycross standaard is) en een goede coureur is dit ding heel goed op de weg te houden hoor.

      Login om te reageren
  5. paulaner zegt

    27 april 2014 om 21:29

    Leuk bommetje. Zal lekker glijden met die korte wielbasis.

    Login om te reageren
  6. Corrado16v zegt

    27 april 2014 om 23:22

    Zo, dat is leuk speelgoed. Hij oogt ook niet verkeerd.

    Login om te reageren
  7. ruben1999 zegt

    27 april 2014 om 23:51

    Wooow sirieus 1,9 seconden naar de 100 ?! Das bijna een seconde sneller dan een Veyron :O

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 april 2014 om 07:25

      @ruben1999: Een vederlichte auto en super korte bakverhoudingen maken dat mogelijk idd, ga er alleen niet vanuit dat hij veel harder dan 230 zal gaan :)

      Login om te reageren
  8. plokster zegt

    28 april 2014 om 00:00

    Er is maar 1 echte S1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North