Een echte middenmoot, de prijs van de nieuwe Audi S3.
Audi heeft de Nederlandse prijs bekendgemaakt van de nieuwe S3. Het aanbod leuke auto’s in de lagere klasse is dunner en dunner aan het worden. De prijs van de Toyota GR Yaris laat wel zien waarom. Leuke auto’s met een premium sausje zijn ook nog verkrijgbaar bij Audi, BMW en Mercedes.
Voor Audi is dat de onlangs vernieuwde S3. Bij Mercedes-AMG kun je shoppen voor een A35 Limousine en BMW heeft de M135i xDrive en M235i xDrive Gran Coupé. Maar wat kosten deze hete hatches en limo’s als je ze naast elkaar zet? Zochten we natuurlijk even voor je uit.
Eerst beginnen we met de prijs van de nieuwe Audi S3. De vierwielaangedreven Audi begint bij 82.551 euro voor de Sportback en 83.051 euro voor de Limousine. In de Nederlandse configurator zijn de modellen nog niet verder aan te kleden, maar het moet vast geen probleem zijn om de prijs richting een ton te krijgen. Een dikke optie is bijvoorbeeld een uitlaatsysteem van Akrapovic . Deze hoef je niet aftermarket te kopen, maar is direct via Audi verkrijgbaar.
333 pk
De highlights van de vernieuwde Audi S3. De hot hatch en limo levert nu 333 pk en 420 Nm aan koppel. Altijd gekoppeld aan een zeventraps S tronic automaat. In 4,7 seconden accelereert de Audi van 0-100 km/u. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Optioneel kun je de S3 nog leuker maken, we noemende al het titanium Akrapovic sportuitlaatsysteem. Andere (optionele) lekkers is het adaptieve S-sportonderstel en de torque splitter.
Concurrentie
Leveringen van de nieuwe Audi S3 starten deze zomer. Maar wat heeft de concurrentie te bieden? In de configurator van Mercedes-AMG kun je terecht bij de A35 AMG, als limousine. Deze begint bij 89.092 euro. Een dikke premium ten opzichte van de Audi. Aan de andere kant van het spectrum is BMW met de M135i xDrive en M235i xDrive Gran Coupé. De M135i begint bij 71.545 euro en hete 2 Serie GC start vanaf 71.155 euro. De Audi hangt dus in het midden, maar welke van dit setje heeft bij jouw de voorkeur?
jaapiyo zegt
Holy moly, steeds als je denkt dat je in je hoofd de prijzen hebt aangepast stijgen ze weer. Ik dacht wellicht 70K ofzo…en dat zou ik dan al erg veel vinden voor een C segment hatch.
Autokenner zegt
Nederland autoland
Johanneke zegt
Knettergekke prijzen, maar mijn voorkeur zou doorsparen voor de rs3 zijn. Dat vind ik 1 van de meest complete auto’s die je kan kopen. Bloedsnel, comfortabel en luxe genoeg, en een geweldig mooi blok.
lekkaah zegt
Godmiljaar wa’ en geld joh. Hoeveel hiervan gaat nou naar Onkel Rutte?
Zelfs als die 2er dezelfde prijs had, voor de 2er gegaan in een leuk kleurtje. Is deze niet meer zonder xDrive verkrijgbaar?
BTW, leuk zo’n Akrapovic, maar heeft dat nog wel zo’n met die OPF filters die er tegenwoordig op zitten?
Dutchdriftking zegt
Dus op een volwaardig S model zit niet standaard het S sportonderstel? Dat is toch wel onbegrijpelijk… Ze hebben wel goed naar de aftermarket gekeken, er zit nu standaard al een splitter op de voorbumper.
jaapiyo zegt
Dat wil je niet want is meestal alleen maar plankhard bij Audi zonder scherp te zijn. Liever adaptief.
mark_mulder zegt
Ik heb recentelijk zelf een S3 gekocht, dus de configurator kan ik nog dromen, maar je mag bij audi blij zijn dat je voor de basis prijs 4 wielen krijgt. Verder is alles behalve het motorblok een optie.
potjak zegt
Voor dat bedrag (ok ietsje duurder) liever de achterwiel aangedreven BMW M240i Coupé. Gaat ook nog een tikkie sneller richting de 100 (mocht je dat met deze cijfers nog belangrijk vinden).
mark_mulder zegt
Heb 2 maanden geleden een S3 van november 2023 gekocht. 18% korting want modeljaar 2023. Helaas geen differentieel achter of akrapovic in het optiepakket, maar gezien de korting zal ik daar geen traan om laten.
Gelukkig woon ik niet in Nederland, dus de prijs was sowieso een heel stuk fijner om aan te zien, geen bpm en geen wegenbelasting, benzine een klap goedkoper, en dan mag ik er ook nog legaal gewoon 140 mee rijden ipv 100 :) Beetje correctie en dan rij je al gauw 160/170 zonder al te veel consequenties.
Verder een heerlijke auto ook. En met de optionele adaptieve vering is het in zijn luie stand een hele beschaafde sedan, en in de sportstand gaat het als de brandweer. Dik tevreden tot nog toe.
jessepinkman zegt
Ben wel benieuwd waar je dan woont.. Polen? Italie?
HZW zegt
Ik kan niet zeggen dat ik hem er mooier op geworden vind, met die facelift.
Het wordt echt tijd dat die Marc Lichte, vertrekt als hoofd Audi design, (nog een paar maanden en dan is hij gelukkig weg) hij bedenkt heel veel design onzin op de Audi’s.
floris1812 zegt
Helaas, na de 8V is Audi de weg kwijt geraakt qua ontwerp. Een onsamenhangend dashboard, losse luchtrooster die er los op zijn geplakt, ik kan er maar niet aan wennen. Dan heb ik het nog geen eens over het materiaalgebruik wat stukken minder is dan de 8V versies.
Na 2x een 8V sedan (allereerste en FL versie) en 2x A3 cabrio ben ik afgehaakt.
Had gehoopt dat ze met de facelift ook het dashboard zouden aanpakken maar helaas.
HZW zegt
Dit is ook niet bepaald Goedkoop, een S3 Sportback met veel opties kost ook gewoon bijna € 98K.