Een RS6 is leuk, maar een snellere Audi S6 sleeper is nog veel leuker. En historisch correct en verantwoord.
De huidige Audi S6 is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is duidelijk wat Audi met de S6 wilde doen: een soort M550d concurrent creëren. Een auto die overigens niet meer in de prijslijsten staat. Nu is de S6 meer een 540d met M-Sport pakket concurrent, maar toch. Het is een beetje vreemd dat Audi de A6 BiTDI Competition nu ineens S6 noemt.
Uitgesproken onopvallend
Gelukkig zijn er voldoende occasions. We keken even op Marktplaats en zagen deze Audi S6 sleeper. Vroeger waren de Audi ‘S’-modellen extra cool. Alleen aan de kitscherige aluminium spiegelkappen kon je zien dat het een snel model was en eventueel aan de Avus-velgen. Dat was het wel. Nog altijd zijn S-modellen niet uitgesproken opvallend. Zeker niet als je het vergelijkt met de komische bodykit en mega-grote velgen van de RS6. De RS6 is een beetje een karikatuur van zichzelf geworden.
Snelle Audi stationwagon
Het leuke aan een snelle Audi stationwagon is juist dat niemand het er aan af ziet. Dat vond de vorige eigenaar van deze Audi S6 sleeper waarschijnlijk ook. Op het oog is het een vrij normale Audi S6. De auto is Gletsjerwit van kleur en voorzien van gegoten 20″ wielen, maar het had net zo goed een Audi A6 2.0 TDI met S-Line pakket kunnen zijn. Alleen de vier uitlaten geven weg dat er een dikkere motor onder de kap ligt.
650 pk!
Maar zelfs die uitlaten zie je nauwelijks. Maar onder de kap is er behoorlijk wat aangepast. Want deze Audi S6 sleeper is voorzien van de turbo’s van de RS6. Ook het luchtinlaatsysteem is afkomstig van de RS6. Het originele Audi A6 sportuitlaatsysteem is gebruikt en om het allemaal lekker samen te laten werken, is de ECU herschreven. Het resultaat: geen 450 pk, maar 650 pk!
Audi S6 sleeper
Dat is 90 pk méér dan de vorige RS6 en dat is 45 pk meer dan de RS6 Performance. Het is ook 50 pk méér dan de huidige RS6. Sterker nog, Zelfs de E63S AMG (612 pk) en M5 Competition (625 pk) redden het niet. En het leuke van deze Audi S6 sleeper is dat de auto totaal niet opvalt, in tegenstelling tot bovengenoemde auto’s.
Nadelen
Zijn er ook nadelen? Wel een beetje. Ondanks het enorme vermogen, lijken de remmen niet te zijn aangepast. Ook het onderstel is nog standaard. Wellicht is het verstandig om daar nog even naar te kijken alvorens je elk weekend gaat shoppen in Würzburg. En dat wil je als je een S6 voor de deur hebt staan.
Compleet
Wel is de S6 lekker compleet uitgerust met allerlei opties. Het optiekpakket zwart, zwarte bekleding en carbon decoratielijsten passen op zich erg goed bij de witte kleur. Wel lekker, je hebt de magistrale S-Sportstoelen in deze auto. Dan nog een nadeeltje: al dit lekkers kost een hoop geld.
Fors
De verkopende partij wil namelijk heel erg graag 79.950 euro voor deze Audi S6 sleeper hebben. Dat is vrij fors. Aan de andere kant, de auto komt uit 2018 en is dus net 2 jaar oud en heeft net iets meer dan 30.000 km gereden in de tussentijd.
Interesse, check hier de S6 die sneller is dan een RS6.
ty5500 zegt
Wel jammer van de witte kleur
christian85 zegt
@ty5500: dat zou ik normaal ook zeggen maar dat maakt ‘m in dit geval wel iets meer een sleeper
HIM zegt
Veel succes met de verkoop dan!!
johnhert zegt
Eerst krijg je de indruk dat het een diesel is, en dan blijkt het toch een tfsi motor te zijn…
kniesoor zegt
Even door de velgen heen loerend : deze S6 heeft behoorlijk grote ho-houders. Dus vraag me af “de remmen niet […] zijn aangepast” een probleem is – mij lijkt van niet. Sowieso wel een jolig autootje wat mij betreft.
por100 zegt
Ach ja, tegenwoordig is alles wel snel te maken. Dat is vooral de gedachte die bij mij opkomt als ik dit bericht lees. Niet dat de auto er veel minder lekker van wordt. Maar ergens begin ik steeds meer waardering te krijgen voor die DIY tuners van vroeger die hun golfje pimpten. Die moesten het tenminste doen met manuele transmissie en enkel aandrijving op de voorwielen. Als je dan onder de 5 seconden de maximaal toegestane snelheid aantikt, stelt het tenminste nog wat voor.
Deze S6 zou ik wel loven als de tuner ook nog ff 100d of 150d kilometer garantie geeft op de essentieel onderdelen. Dan vind ik het weer wel heel knap.
TonCoronel zegt
Hey grappig zeg dat er over mijn auto een artikel wordt gemaakt! Wellicht helpt het met de verkoop :)
Wat betreft het onderstel en remmerij..
Het onderstel is echt geen probleem, met de instelbare luchtvering onderstel kun je echt heel goed omgaan met dit vermogen. Op comfort stand vlieg je als een tapijtje over de weg en op dynamic stand met dynamic steering stuurt hij snaarstrak. Ongetwijfeld komen er hieronder reacties over ondersturend hok blabla.. ik denk dat dat mensen zijn die een dergelijke auto nog nooit echt zo hebben gereden. Ja een Audi is meer ondersturend en oversturend maar ik krijg deze echt met pijn en moeite in onderstuur (niet dat ik dat altijd maar probeer overigens). Mijn eerdere Audi RS6-R MTM C6 onderstuurde echt wel een stuk meer dan deze S6.
Wat betreft de remmen heb je wel een klein punt en dit zou ge-upgrade kunnen worden als je echt continue autobahn knaller bent, echter ik heb dat nog niet als probleem ervaren.
De RS6 MTM-R C6 had keramische remmen, dat was wel een stukje beter ja, maar ook kortstondig een RS6 C7 gehad zonder keramisch en die remde ook prima (zonder trillingen waar ongeveer alle RS6 C6’en onwijs last van hadden). Ik heb niet het gevoel dat deze S6 daar voor onder doet. Let wel ik heb er nog nooit mee op een circuit gereden en wellicht als je rondjes gaat knallen, ja dan ga je het verschil wel merken. Maar bij ‘normaal’ Nederlands gebruik beschouw ik het echt niet als een probleem.
De auto waar ik het meest last had van ‘slechte’ remmen was mijn Audi A7 3.0 TFSI die ge-upgrade was met een stage 2 tuning van 345 naar 475PK, die remmen waren wel echt ondergeschikt en later vervangen voor wat beters.
jack_abarth zegt
@TonCoronel:
“Wat betreft de remmen heb je wel een klein punt en dit zou ge-upgrade kunnen worden als je echt continue autobahn knaller bent, echter ik heb dat nog niet als probleem ervaren.”
Waarschijnlijk rem je met dezelfde spec nagenoeg net zoveel als een gewone S6 op de Autobahn, dus het zal allemaal wel meevallen. Circuit zou wat anders zijn, maar dan heb je denk ik in basis al de verkeerde auto.
Verder overigens wel echt een gruwelijk gaaf ding zeg!
Ot92 zegt
@TonCoronel Waar is uw S6 getuned?
TonCoronel zegt
@Ot92: Hartog Tuning heeft de software aangepast
Ot92 zegt
@TonCoronel Ben blij dat het gedaan is door iemand met verstand ipv door een of ander tuner die merk A tot en met merk Z tuned…
Mag ik vragen wat de topsnelheid is? :)
TonCoronel zegt
Ik zou het echt niet weten eerlijk gezegd, zelf nooit harder dan 270 er mee gereden. Denk ook niet persee dat het mij om topsnelheid gaat meer gewoon de beleving van het vermogen zelf.
SimonMc zegt
Ondersturend hok!!1!1
Even serieus: zijn keramische remmen bruikbaar genoeg om in normaal verkeer mee te rijden naar jouw mening? Of heb je nog steeds het dingetje dat ze eerst wat opgewarmd moeten zijn?
innovation81 zegt
@SimonMc: ik rij al een jaar met keramische remmen in normaal verkeer, dat opwarmen heb ik geen ‘last’ van (ook niet in de winter). Ja ze remmen beter als ze warm zijn, maar op de straat zijn koude keramische remmen een stuk beter dan gemiddeld:)
TonCoronel zegt
Met de RS6-R MTM was het voor mij echt alleen de eerste twee keer remmen dat je wel eens merkte dat ze koud waren, verder remde ze inderdaad net zo goed als gewone remmen. Ik denk waar het verschil echt in zit is op hoge snelheden afremmen, dan zijn ze voor mijn gevoel zo veel beter.
mark997gt3 zegt
@TonCoronel: wat is er voor in de plaats gekomen?
TonCoronel zegt
Nu voor de zomer tijdelijk een Audi S5 Cabrio, leuk voor de vrouw en kinderen ook. Maar stiekem wil ik een 991 (of panamera), maarja ik wissel gemiddeld wel 1 x per jaar van auto dus kan zomaar zijn dat er weer iets anders op mijn pad komt. Meestal eindig ik toch wel weer bij een Audi, zie onderstaand lijstje :)
– VW Golf V GTI
– Audi S5 Coupe
– Mercedes C63 AMG
– Audi RS6-R MTM C6
– Audi A7 3.0 TFSI
– Jaguar F-Type R AWD
– Audi S5 Cabriolet
– Audi RS6 C7
– Audi S7
– Audi S6
Poulusma zegt
@Willeme
“Ondanks het enorme vermogen, lijken de remmen niet te zijn aangepast. Ook het onderstel is nog standaard. Wellicht is het verstandig om daar nog even naar te kijken”
Wat is er mis met de standaard remmen van een S6? Die zijn al wel berekend op ruim 250 km/u. Met 200 pk extra wil het ook niet zeggen dat hij dubbel zo hard gaat. Luchtweerstand doet ook een hoop op snelheden boven de 250 km/u.
Begrijp me niet verkeerd, het is altijd fijn om betere remmen te hebben, maar een S6 is origineel niet bepaald onderbedeeld ?
janboel zegt
Een S6 een sleeper noemen…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De definitie van een sleeper is dat je aan de buitenkant niet kunt zien dat het een (hele) snelle auto is. Los van de S6 badge achter- en voorop, de V8T badge op de spatborden en de 4 uitlaten is de auto nagenoeg gelijk aan een standaard A6 met S-line-pakket. Wil je er een echte sleeper van maken, dan verwijder je alleen de badges en je buurman herkent ‘m als ’n gewone Audi station…
B00G1E zegt
Ik had voor die 80k wel nieuwe vloermatten verwacht
TonCoronel zegt
Haha nu valt dit mij voor het eerst op, ik heb de foto’s onder een boom gemaakt, dit is een stukje lichtinval wat lijkt op een vlek, de matjes zijn zo goed als nieuw en pikzwart hoor :)
Maar als je nieuwe matjes wilt zijn die bij de prijs inbegrepen ;)
Ot92 zegt
Die van JD doet 750pk… alleen heeft hij er een Rs6 bodykit op gezet.
TonCoronel zegt
@Ot92: Er is zeker meer uit te halen maar misschien klinkt het gek maar ik speel liever iets meer op safe, en uiteindelijk zijn er zoveel (kostbare) aanpassingen nodig om naar de 750PK te gaan, dat was het mij niet waard.
Ot92 zegt
@TonCoronel Jeroen heeft wel de boel helemaal aangepast inderdaad. Het was een mooie combinatie om aan te tonen wat ze kunnen met dat blok en hij had nog een auto nodig voor privé gebruik.
saxoke zegt
Afgelopen vakantie in Duitsland enkele S6’en gezien. 1 met de V10, 1 met deze V8 en een recente TDI. De TDI kwam rijdend voor een terras voorbij, en k moet zeggen, voor een dieseltje met nepuitlaatjes klonk deze heerlijk! Deze S6 uit het artikel lijkt me een heerlijke auto om mee onderweg te zijn
Ot92 zegt
@Saxoke Boxen he… Vanaf de buitenkant brult ie als een v8, maar als je het uitzet hoor je niks.
elemento zegt
@saxoke: diesel heeft actief sound dacht ik uitlaten(speaker) klinktnidd niet slecht
bernoulli zegt
Afgeplakt kenteken, Importauto? Of staatsgeheim?
donjunior zegt
Met de huidige markt van mensen die alles jatten wat los en vast zit zou ik zelf ook niet zo scheutig zijn om mijn kenteken klakkeloos online te zetten. Het dievengilde kan vrij makkelijk een kenteken namaken en dat van een snelle Audi is natuurlijk helemaal mooi meegenomen bij het jat gespuis.
TonCoronel zegt
@bernoulli: Ik had mijn RS6 C6 MTM op marktplaats te koop gezet en binnen 2 weken met woninginbraak was de auto gestolen, dat risico neem ik niet meer. Auto is inderdaar geimporteerd, ga maar eens een mooie S6 in Nederland vinden(behalve deze dus:)). Verder gewoon ook in Nederland bij de dealer in onderhoud en met verlengde Audi garantie tot 2023
monsieurleloure zegt
Mijn Passat had ook nooit last van onderstuur daarentegen maakte het esp-lampje overuren om het tegen te gaan en haalde alle snelheid uit de auto zover dat mogelijk was dan (-:
Ot92 zegt
@monsieurleloure Waarom plak je dan ook een Passat type plaatje op een Fiat…
Mijn esp lampje gaat overigens nooit aan… behalve als ik vol gas ga in de 2, maar dat is ook niet zo gek met niet al te brede banden en bijna 460nm op de voorwielen… Wel moet ik eerlijk toegeven dat het nieuwste model Passat veel minder onderstuurt dan de vorige modellen, maar goed… ik gebruik dat ding ook niet op het circuit.