
Het uitsterven van de Audi-vijfcilinder is vrijwillig als het aan het merk met de boksbeugel ligt.
Een vijfcilinder is het hoogste ‘oneven’ aantal cilinders wat je vindt in moderne motoren. Toch kiezen merken sneller voor een vier- of zescilinder en zijn er maar een paar merken die een vijfcilinder gebruiken in de moderne tijd, zoals Ford, Volvo of Audi. En Audi laat natuurlijk ook een stukje geschiedenis meespelen. Het was de vijfcilinder die gebruikt werd in de (Sport) Quattro en in de allereerste RS-auto, de RS2. Vandaar dat Audi een 2.5 liter grote vijfcilinder met turbo en 360 tot 400 pk introduceerde voor de TT RS en RS 3 van een jaar of 15 geleden.

Einde Audi vijfcilinder
Toch lijkt steeds duidelijker te worden dat er een einddatum zit aan de vijfcilinder, de ‘EA855’ voor intimi. En het lijkt dat dit einde dichterbij komt nu het einde van de huidige Audi RS 3 steeds dichterbij komt. Op zich krijgt de motor een mooi einde: een heftige RS 3 GT (à la RS 6 GT) staat op de planning en de motor krijgt dan toch eindelijk een rol in de Volkswagen Golf R. Out with a bang, zoals ze dan zeggen. Alleen eh, wat is nou de reden dat we gedag zeggen tegen die vijfcilinder?

Einde motor is vrijwillig
In theorie zou je zeggen: omdat de motor de emissie-eisen voor de aankomende Euro 7-norm niet haalt. Vandaar ook dat de RS 3 ten einde komt over een paar jaar. Drive stelde de vraag of die motor dan niet door de emissie-eisen komt. CEO Gerbot Dollner zegt dat ‘ie er met milde aanpassingen zeker wel doorkomt. En da’s niet lastig. Nou, top! Waar wacht je dan nog op?

Op het moment dat mensen er behoefte aan hebben, meent Dollner. Want de kosten wegen niet op tegen de baten die het heeft om de vijfcilinder in een Audi (RS 3) te lepelen. Oftewel: Audi denkt niet dat ze er genoeg van kunnen verkopen om het de moeite waard te maken. Waarom moeite doen voor een motor die nogal een eendagsvlieg lijkt te worden.

De toekomst
Over de toekomst van de Audi RS 3 laat Dollner zich niet uit, bijvoorbeeld de vraag of het gebruik van een nog verder opgevoerde S3-viercilinder een goede aandrijflijn is. De plannen zoals nu zijn dat de RS 3 er iets eerder mee kapt dan de A3, die het nog moet volhouden tot 2030. Daarna wordt dat een elektrisch model.





Lekker stoppen met die 5 cilinder. Gewoon focussen op een malle elektrische coupé. Dat is beter. De A6 is ook wel verknoeid. Wat een beleid, snap er niks van.
Hoezo, “we willen niet”. Cultuur verkwanselaars.
Een 1.8 V5 PHEV is de oplossing, richting 450 pk. Da’s de richting naar 2035, maar Audi heeft andere plannen. Hoe transplanteert Audi dat DNA: da’s de grote vraag. Geen idee.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor Donkervoort. Audi zal wel wat anders verzinnen voor hun compacte vlotte modellen, maar Donkervoort bouwt natuurlijk geen eigen motoren. Die kopen die vijfcilinders in bij Audi, passen hem aan en lepelen hem dan in de hun auto’s.
Zouden die vanwege de beperkte oplage ermee wegkomen door een voorraad vijfcilinders in te slaan en die dan gewoon te gebruiken, of zouden die ook over moeten naar een ander blok dat wel aan Euro7 voldoet?
@Edge: voor zover ik weet gaat Donkervoort voor de aanstaande P24 RS over naar de V6 EcoBoost van Ford.
Donkervoort heeft allang bekend gemaakt dat het einde 5 cilinder motor is, en het betreft bij Donkervoort ook nog de oude gietijzeren vijfcilinder, die al helemaal niet meer gemaakt wordt.
Verder zou Donkervoort aan een compleet nieuwe eigen motor werken, met een “van der Lee” custom made turbo.
De vijfcilinder is een imagebuilder/-keeper van jewelste voor Audi, dus alleen al om merkmarketing-technische redenen zou je zeggen : laat ‘t ding voortbestaan. Maar kennelijk zouden de kosten van doorontwikkeling dermate hoog zijn, dat dat desondanks niet meer te verantwoorden is. Is toch jammer.
De 5 cilinder mag dan wel een image builder geweest zijn voor Audi, maar op dit moment zet de motor geen zoden meer aan de dijk, en hij wordt geproduceerd door “Audi Sport” en niet zomaar in een VAG motoren fabriek.
De verkoop aantallen zijn steeds minder noemenswaardig, de 5 cilinder motor aantallen waren al niet hoog, en met het verdwijnen van de Audi TT RS en RS Q3, en de in beperkte oplage geproduceerde Cupra Formentor VZ5, wordt hij alleen nog mondjesmaat in de RS3 geleverd, en die verkoopt ook steeds minder, omdat die auto belachelijk duur is geworden door de hoge uitstoot en de daar aan verbonden milieu uitstoot belasting.
Verder kan de motor niet voorzien worden van Plug-in Hybrid techniek, omdat dit simpelweg niet past in de MQB architectuur, omdat de 5 cilinder er al met de schoenlepel in gehangen moet worden.
Ruimte voor een V-bak met elektromotor is er gewoon niet, en mild Hybrid zet geen zoden aan de dijk om de uitstoot te verlagen.
Er gaat een gerucht dat er een 2.0 liter Plugin hybrid motor gaat komen met 360-400 Pk, maar of die in de S3 komt of dat het een RS3 wordt is onduidelijk.
Dank voor je uitgebreide info, heel insightful. Met dit in het achterhoofd lijkt het inderdaad logisch, dat de vijfcilinder definitief van het toneel verdwijnt. Wel jammer voor liefhebbers van dat soort motoren, though, best een mythisch blok 😐
B.t.w. ik had dit al weken geleden hier geschreven dat Audi ging stoppen met de productie van de 5 cilinder motor.
Alle huidige Audi’s zijn min of meer voltooid verleden tijd, Audi gaat een complete restart maken, en de “Audi Concept C” is de start hiervan.