
Die zagen we niet aankomen!
VW-rijder en Autoblog-scribent @Loek pikte eerder deze week al het nieuws op over een nog hetere Golf R waarvoor Volkswagen nu bezig is met de mise en place. Het prototype dat op de Nürburgring werd gespot, droeg onder andere een andere voorbumper waarachter een grotere radiator schuil ging. Waar zou die voor zijn? Autocar meent het antwoord te hebben.
Volgens de Britse concullega’s gaat Volkswagen vriend en vijand verrassen met de speciale Golf R. Het model wordt de krachtigste Golf ooit om te vieren dat de R-modellijn 25 jaar bestaat. Daarvoor moet de bekende EA888 2,0-liter viercilinder turbomotor plaatsmaken voor een bekende krachtbron van VAG-familielid Audi.
RS3-motor in een Golf!


Jawel, volgens de geruchten komt de veelgeprezen 2,5-liter vijfcilinder uit de Audi RS3 in de jubileumuitvoering van de Golf R te liggen. Dat zou de grote koelgaten in de motorkap kunnen verantwoorden. In de huidige standaard RS3 levert het blok 400 pk en 407 pk in de RS3 Performance.
Zit er nog meer in het vat?
De timing van deze motoruitwisseling kon niet beter. Precies op hetzelfde moment is Audi bezig met een nieuwe RS3-uitvoering die waarschijnlijk RS3 GT gaat heten. Zou die zijn complete aandrijflijn delen met de speciale Golf R? De informatie die nu voorhanden is, schrijft voor dat er een aangepaste versie komt van de zeventraps DCT-automaat van Audi. Ook de voortreffelijke Torque Splitter op het differentieel op de achteras van de RS3 zou ook op de Golf kunnen verschijnen. Volgens @Wouter krijgt de RS3 daardoor ”een veel ruigere rand”. Benieuwd of dat bij de Golf R ook lukt.

Hoe dan ook, het bevestigt Audi’s wil om de vijfcilinder in leven te houden. Ook wanneer de strengere emissie-eisen in Europa ingang vinden. Helaas schuilt er ook wat slecht nieuws achter dit heuglijk feit. Het lijkt erop dat de sterkste Golf ooit ook meteen de laatste zal zijn zonder elektrohulp. Volgens de verwachtingen komt de Golf R met Audi-vijfpitter in 2027 op de markt. Daarmee kan het de laatste Golf van de achtste generatie zijn. In 2028 of 2029 moet de Golf 9 zijn entree maken. Lees hier wat je van de volgende Golf-generatie kunt verwachten.
Foto ter illustratie: Golf 8.5 R gespot door @basfransencarphotography
Via Autocar





Als deze al in Nederland uitgebracht gaat worden dan gaat de prijs makkelijk over een ton heen…VOOR EEN GOLF. Absolute waanzin!
Dat ligt niet aan de Golf. Dat ligt aan onze hebberige overheid die slagvolume kapotbelast.
Het is natuurlijk gaaf dat ze dit doen bij VW. De kop is wat suggestief, er zaten zoveel iconische blokken in de Golf. De VR modellen en de G-lader modellen. Geen van die motoren wordt nog nieuw gemaakt dus dat het deze 5 pitters zou worden is wel logisch.
Nu nog even in een Skoda model lepelen en de line-up is compleet. Cupra heeft er volgens mij al eentje, alleen niet hier te koop want overheid.
Die hebberige overheid maakt gewoon dankbaar misbruik van het gedrag van hebberige consumenten. Er zijn verdomd weinig mensen die kunnen zeggen dat ze ab-so-luut NIET zonder Golf R kunnen.
En los daarvan – de totale belastingdruk is in Nederland ietsje lager dan het Europees gemiddelde, dus zo vreselijk hebberig is die overheid nou ook weer niet. Alleen kiest de Nederlandse overheid ervoor om (auto)mobiliteit zwaarder te belasten dan landen om ons heen; dat betekent dus dat andere zaken minder zwaar belast zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingdruk
Dus als je iets niet absoluut nodig hebt maar het toch wilt hebben ben je hebberig en mag je ontzettend zwaar belast worden? Het overgrote merendeel van hetgeen er geconsumeerd wordt is toch sowieso niet broodnodig? Het punt is juist dat het daarom onredelijk is dat bepaalde zaken onevenredig zwaar belast worden.
Slagvolume of uitstoot?
Wat een onzin opmerking. Als je heden ten dagen een auto wil kopen met een zeer potente motor, vierwielaandrijving, uitgebalanceerd onderstel en luxe uitrusting betaal je dat soort bedragen. Of het nu op basis van een Golf, BMW, Audi of Mercedes is
Ik heb een zeer potente motor, vierwielaandrijving, luxe en sportieve uitrusting en heb er zeker geen 100k aan uitgegeven. En het is een BMW in Thundernight metallic en 19” velgen.
Gaaf, eindelijk weer een Golf met een echt bijzondere motor. De EA888 is overigens ook niet verkeerd. Die heb ik momenteel in het vooronder en ik ben er uiterst tevreden over. Zeker in combinatie met 4wd.
Een Golf R met hybride ondersteuning bij model 9? Een 370 pk! Lijkt me best leuk om naar uit te kijken. Deze afscheid Golf 8 R ook natuurlijk.
Als liefhebber van speciale auto’s, met speciale motoren en voormalig eigenaar van 3 auto’s me een vijfcilinder, hoop ik dat Audi een nieuwe versie van deze iconische motor gaat maken. Dat zal noodzakelijkerwijs met electro-ondersteuning worden, maar ook dan kan het best nog leuk zijn.
Dit kan dan DE motor voor RS modellen en dergelijke zijn, al hoop ik dat er voor de absolute top ook nog een V8 blijft.
“Hoe dan ook, het bevestigt Audi’s wil om de vijfcilinder in leven te houden”.
Het bevestigd dat de Audi 5 cilinder productie gaat stoppen, de 5 cilinder is een Audi Sport motor, met Audi als enige exclusieve gebruiker van de motor.
De Cupra Formentor VZ5 had de privilege om de 5 cilinder motor beperkte oplage te mogen gebruiken in dat model.
Nu de Golf R 25 jaar wordt krijgen ze van Audi de privilege om de 5 cilinder motor in beperkte oplage exclusive te gebruiken.
Als zowel Seat als VW de motor ook mogen gebruiken is er helemaal niets exclusief aan.
O ze doen het toch haha…
Meesterlijk vind ik het wel. Volkswagen laat zijn klandisie niet zitten; ze komen met een heuse 5 cylinder.
Dat zou dan de eerste golf sinds jaren zijn die ik wel zou willen hebben.
Na de Golf 4 V6 of V5 was het gedaan met de pret.
Het is niet de eerste keer dat er over een Audi 5 cilinder motor in de Golf gesproken wordt, eerdere keren werd het uiteindelijk ook niets, dus afwachten of deze keer wel wat gaat worden.
Volkswagen bouwt nog steeds een 2.5 liter Vr6 Turbo TSI motor voor China, waar hij in de Talagon 299 pk en 500 Nm levert.
Full spec net zo duur als een m5 touring 😂
De M5 Hybrid is betrekkelijk goedkoop door de Hybrid toevoeging, een full option Audi RS3 Sportback kost meer dan een standaard M5 Hybrid vanaf € 144.204,40
Een full options Audi RS3 Sportback kost € 150.643,00 en dat komt alleen maar door de uitstoot van de 5 cilinder motor, en in de MQB configuratie is er geen ruimte om er PHEV techniek aan toe te voegen.
De in beperkte oplage te produceren Golf R 25 jaren editie zal ook wel rond de € 150K gaan kosten, doordat het een gelimiteerde oplage wordt en door de uitstoot van de 5 cilinder motor.
Ik ben geen Golf fan, maar dit wordt een heel gaaf bommetje! Helaas niet te betalen in NLD.
Als je al gaat nadenken of je nu golf gaat kopen of een m5, dan ben je geen liefhebber van beide.
Koop een fiets instead.