
De Ford Focus keert terug en dit is waarom dat niet perse goed nieuws is.
Eind dit jaar is het dan eindelijk klaar voor de Ford Focus. Tenminste, noem het maar eindelijk. Het verdwijnen van weer een ’traditionele’ hatchback kan eigenlijk nooit echt rekenen op steun van de liefhebber. Gezien de marktontwikkelingen is het logisch en Ford lijkt erop in te willen spelen door zo veel mogelijk crossovers aan te bieden.
Nieuwe Ford Focus
Dat betekent ook dat de Ford Focus wel degelijk een gat achterlaat. Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat de Kuga het gat opvult, maar da’s een grotere auto. Bovendien ambieert Ford natuurlijk een volledig elektrisch gamma. En dan blijkt dat er nog een gat zit tussen de Puma Gen-E en Explorer, wat uiteraard opgevuld moet worden. Een Focus past daar perfect, zegt Ford tegen Autocar.

Maar dat betekent dus wel dat een SUV aldaar, die de taak van de Focus op zich neemt, ook perfect past in de strategie van Ford om een naam een tweede leven te geven. Het is dus geen onaardige voorspelling dat deze SUV de naam Focus krijgt. Dus ja, je kan het goed nieuws noemen dat de Focus wederkeert. Maar de vorm waarin, die valt wellicht wat tegen.

Meerdere aandrijflijnen
Misschien denk je nu: wat voegt dit nou écht toe aan de Explorer of Kuga? Welnu, de ‘Focus’ SUV moet klaar zijn voor alle soorten aandrijving. Dus hij komt direct beschikbaar als EV, maar een hybridevariant moet ook verschijnen. Bovendien rust het dan op een eigen platform van Ford en ben je niet afhankelijk van VW-platforms, zoals bij de Explorer en Capri. De Ford Focus wordt dus wel een echte Ford, als doekje voor het bloeden.

Namen
Overigens noemt Autocar nog een paar namen die Ford op de plank heeft liggen. Zo legde het merk de namen Zephyr, Orion, Granada en Cortina als historische terugblikken vast. Toch heeft het merk ook een paar nog nooit gebruikte namen liggen: Fuze, Mythic en Hive. Maar ja, gezien de huidige koers is de kans groter dat er voor herkenbare namen gekozen worden. Een strategie die vele merken delen met Ford, omdat heritage en herkenbaarheid steeds belangrijker wordt in het ’terugvechten’ tegen gloednieuwe automerken. Een Ford Mythic is dan minder pakkend dan een Ford Focus.





Die ST 170 blijft in mijn ogen de mooiste focus ooit.
Absoluut !
Voor mij is de Focus RS mk1 de mooiste.
Helemaal eens!
Het moment dat Ford besloot dat de 2.5 5 cilinder van Volvo ook voorin een Focus pastte en dat ook gewoon deed. Because we can!
Iedereen lijkt met allergisch voor aerodynamica en subtiel design…
Ach en wee het is zo erg dat ze er geen auto van maken die bijna niemand meer wil maar wel eentje waar de markt op zit te wachten.
Ik kan me voorstellen dat het een soort Megane wordt, een fractie hoger dan een klassieke laag-zit-in-kruip auto maar ook geen echte crossover want daar hebben ze de Kuga al voor (hoewel die ook bedaagd begint te raken).
Ja dat denk ik ook. De Kuga en Puma liggen al niet superver van elkaar, daar hoeft niet per se iets tussen, maar iets a la Megane, Born, ID3, EV3 daar lijkt wel vraag naar..
De volgende naam die na de Capri en Mustung verziekt gaat worden , omg 🤣
Want ford verkoopt minder mustangs door de Mustang -E
Nou vind ik persoonlijk wel dat als je de naam Mustang ombouwt naar Mustung, je hem al aardig verziekt😂😂
Cortina graag, dan hebben de heren van Top Gear weer wat om af te zeiken! 😂😂😂