Audi’s motorenbaas stapt op

Auteur: , 76 Reacties

Het merk uit Ingolstadt verbreedt z'n horizon met steeds meer (semi-)elektrische aandrijflijnen en kennelijk is daarin geen plek meer voor motorenbaas Stefan Knirsch.

Audi TFSI-motor

Tenminste, dat veronderstellen we, want wat de echte reden is van het vertrek van Knirsch is niet door Audi bekendgemaakt. Wel opmerkelijk is het feit dat hij de hoge functie binnen Audi pas anderhalf jaar vervulde. In die tijd zijn er flinke stappen gezet met zowel TFSI-motoren als zelfontbranders.

Het enige dat bekend is over het vertrek van Knirsch, die voorheen in ongeveer dezelfde functie werkzaam was bij Porsche, is dat hij zelf opstapt. Per wanneer dat het geval is en of hij al een andere werkgever heeft gevonden, is op dit moment niet duidelijk.

Wel weten dat de hevige concurrentie met Mercedes iets met het vertrek te maken zou kunnen hebben. Binnen de ‘Duitse drie’ staat BMW al een poosje aan kop. Audi pakt plaats twee, maar Mercedes nadert met rasse schreden. De kans zit er dan ook dik in dat het merk met de ringen de boel op de schop gooit om het gat met MB weer te vergroten.



76 reacties

Geen geoliede machine dus daar! ;)

Sorry, het is vrijdagmiddag.
@sportstand: VAG motoren haten olie, ze gooien het er ook daarom zo snel mogelijk weer uit.
@sportstand: zoiets roepen is meteen olie op het vuur gooien…
@sportstand: Die grapjes worden vermoeiend, maar om deze moest ik lachen :)
@sportstand: ahg een beetje olie op t vuur is nooit erg
@sportstand: Vanwege het vertrek van de motorenbaas verscheen er blauwe rook uit de uitlaat, oh wacht…
echt Olie dom
Hier spring ik spontaan van in de noodloop…
Olie aan de knikker
Tja, het was natuurlijk niet de bedoeling dat u onze motoren betrouwbaar ging maken hè, dat gaat ons geld kosten.
Dus schuss herr Knirsch.😎
Weggepest door autobloggers met oliegrapjes *kuch jrk68*. Arme man.
@jipino:
Had ik maar zoveel invloed, dan hadden ze die problemen niet. 😎
De laatste druppel die de carterpan deed overlopen..
@jochempie: Even snel starten en het zit weer op het goede niveau
Ze leren het nooit
Die Duitsers
Ze moeten immer wieder de grootste zijn
Who cares, wees de beste net als Peugeot ………
@desjonnies: Vraag es of de werknemers het daar mee eens zijn.. Die elke maand moeten duimen en hopen dat zij nog werk hebben volgende maand, bij het bedrijf dat een burnrate van 100en miljoenen per maand heeft.
@desjonnies: Ik weet niet waar je deze waarheid op baseert, maar volgens mij heeft PSA al meerdere keren aan het infuus van meneer Hollande gelegen, los van het financiële aspect, de modellen range loopt nu ook niet direct over van originaliteit en betrouwbaar is ook niet echt het synoniem voor Peugeot.
@desjonnies: proest vaak ben Je wel goed met de feiten maar nu, man man die Franse zooi is nog slechter van dat.
@desjonnies: grappig, ik weet hoe jij er over denkt. En ik gun het de Fransen ook. Maar juist de laatste paar maanden hoor ik van familie en vrienden juist allemaal problemen met Peugeot. Hybrides die alleen nog op de diesel willen rijden, kapotte turbo’s en volledig op hol geslagen elektrische systemen.
LeMans verloren, dus someone’s heads gotta roll. :’)
@lekkaah: ??? Hij heeft niet zoveel met de sportafdeling van Audi te maken… En hij heeft zelf ontslag genomen ;-)
@gtwillem: Ja, dat staat er.. dattie zelf ontslag heb genomen. wij noemen dat ‘fatsoenlijk’ ontslaan.
@lekkaah: zoals ik elders ook al aangeef, kan hij ook een goede aanbieding bij een ander merk hebben gehad. Die kans lijkt mij groter dan dat Audi hem ontslag heeft laten nemen.
@lekkaah: lijkt me sterk Porsche is ook VAG.
Nou, doeiiiiiiiii…
Grappige reacties hier. Vooral die oliegrappen blijven hilarisch (alhoewel ik er zelf bij Volkswagens en Audi’s nooit echt last heb gehad).

Ik denk dat de beste meneer over stapt naar BMW of Mercedes. Er heerst een flinke concurrentiestrijd tussen de drie, en ze zitten altijd al de beste werknemers bij elkaar weg te trekken.

Ik moet zeggen dat de huidige motoren van Audi gelukkig nog wel een beetje variatie bieden. De kleine viercilinders met turbo’s, zescilinders met kompressors en puike diesels. En aan de top nog mooie motoren als de atmosferische V10 (V8 is eergisteren uit productie gegaan, net als de S4) maar ook de karakterestieke vijfcilinder turbo en de V8 diesel.

BMW mag dan groter zijn, en de M mag voor Motoren staan, maar het zijn wel nietzeggende blokjes geworden. De V8’s klinken als stofzuigers, de M modellen zijn snel maar klinken bizar saai en de viercilinders zijn ook weinig spectaculair. Eigenlijk bouwt BMW op dit moment maar een echte ‘mooie’ motor: de drie liter zes in lijn (zowel diesel als benzine), de rest is effectief maar heeft niet dat beetje extra wat BMW’s vroeger huist wel hebben.
@gtwillem: precies! Net zoals tussen Apple en Tesla. De slimste jongentjes van de klas worden steeds heen en weer gelokt met de dikste salarissen, dan wel andere mooie zaken die een werkgever kan bieden.
@dutchdriftking: ik merk aan je reacties dat je een erg slimme en jongeman bent ;-).

Het is gewoon standaard procedure: in Zuid Duitsland staan de automerken al bij de Hogescholen en Universiteiten klaar om de nieuwe lichting op te vangen. En die zullen links en rechts vast nog wel een overstap maken naar een ander merk. Zeker in zuid Duitsland is het schering en inslag, zoals het gebeurd op kleinere schaal in Italië (alle sportwagenmerken zitten op een tiental kilometers van elkaar vandaan) en op grote schaal in Detroit.
@gtwillem: Yep, je kan alleen moeilijk niet met de tijd meegaan en zuipende atmo 6ers blijven maken, dan lopen klanten je nl voorbij en zul je vertrapt worden door de grote VAG en MB.
@lekkaah: je kan absoluut met je tijd meegaan én aansprekende motoren bouwen. Zoals Audi, Jaguar en Mercedes doen…
@gtwillem: Je zit turbomotoren af te zeiken, bmw heeft geen atmo motoren meer (want efficientie), dus ik snap niet waar je naartoe wil? wat vind jij dan een ‘typische b(m(w motor’?

gewoon gejank in de rondte, atmo motoren zijn 1999.
@lekkaah: komt vooral omdat je niet goed leest maar wel conclusies trekt, jongeheer!

Ik vind de drieliter zescilinder van BMW zowel in benzine als diesel vorm pareltjes. Staat ook boven vermeld. En die hebben ook gewoon turbo’s. Ik heb niets tegen motoren met een turbo, maar had van BMW wel iets meer verwacht. Vroeger hadden de motoren van BMW altijd iets extra’s in hun klasse. Dat is nu niet meer zo, de concurrentie heeft gied werk gedaan.
@lekkaah:
Klopt dat is het bouwjaar van mijn Atmo, tuffie.
@jrk68: heb je de smart ingeruild dan?
@Bisazza:
Nee lieverd, die heb ik er destijds bijgekocht om de Lotus een beetje rust te gunnen.
@jrk68: goed werk!!
@lekkaah: grappige alleen is dat die efficiëntie alleen op papier er is in werkelijkheid is de oude zes in lijn van BMW bijna net zo zuinig, vorig jaar met mijn E46 328i richting Stuttgart gewoon 1 op 13.
@lekkaah: ik heb een 2 liter atmo uit 2007.
@gtwillem: Exact hoe het werkt. Hoe weet jij nu trouwens dat gisteren de atmosferische V8 uit productie is gegaan bij Audi?
@dutchdriftking: kreeg laatst een update binnen. De RS4 is niet meer te bestellen en de RS5 heel beperkt. Ook de A4 3.0 TFSI (alleen nog in de Allroad) en S4 zijn uit productie. De RS3 en A7 1.8 zijn nu wel te bestellen.
@gtwillem: ehmm A3 1.8 gok ik? Maar opzich logisch. De atmosferische V8 met pensioen was opzich wel te verwachten. Het verbaasde mij zelfs dat de huidige RS4 deze nog kreeg. Nu de nieuwe R8 deze motor ook niet meer gebruikt en de nieuwe A4 ook niet meer heel lang op zich zal laten wachten is het niet heel gek dat het blok er uit gaat.
@dutchdriftking: A7 1.8, echt waar. Nu al vanaf €54.880! Tenzij je alle opties gaat aanvinken, kom je uit op €140.387… Heb je wel een volle A7… Daarom nooit iemand geloven als ie zegt dat zijn Audi, BMW of Mercedes ‘Full Options’ is. Die kans is erg, erg klein!
@gtwillem:
Ach, zo heb ik ooit een A2 een beetje leuk aangekleed, nu was dat in 2001 maar ik zat al vlot op een ton in keiharde florijnen.
Dus die sprookjes van full-option geloof ik al een poos niet meer.
@gtwillem: Dat artikel heb ik gelezen, ik doelde op de RS3 1.8
@dutchdriftking: RS3 heeft gewoon de vijfpitter ;-).
@gtwillem: Ik las het even verkeerd, maar nu is het weer logisch. De lijn in de fabriek wordt omgebouwd van RS4 naar RS3.
@dutchdriftking: dat denk ik niet. De RS3 wordt in Ingolstadt en Gyor (Hongarije) gebouwd, de RS4 werd Neckarsulm gebouwd. Volgens mij. Zal het even op moeten zoeken.
Au di heeft het vast geen fijne vrijdagmiddag…
@jag00: zonder HET natuurlijk voor de mierenneukertjes onder ons ;)
@jag00: over die van jou moest ik langer nadenken 😉 wel leuk 😂
En weer de ” Engine of the year Award” naar BMW dit jaar voor de i8 en M3
De echte reden is niet bekend gemaakt? Ik denk dat meneer in de olie achter zijn bureau zat…
Misschien was hij die comedie helemaal zat en gaat hij nu vrijwilligerswerk verrichten bij het leger des Heils .. Of heeft zijn vrouw een nare ziekte .. Of gaat hij een voettocht ondernemen naar Compostela .. Anyway .. Ik ken die kwibus niet en ga em niet missen ook ..
@lincoln: maar een slachtoffer van zijn eigen succes is het dus niet geworden???
@gtwillem: alleen untermenschen laten hun werk onafgemaakt liggen omdat ze ergens een paar centjes meer kunnen vangen ..
Hij heeft grote stappen gemaakt, staat in deze post: zeker over de plassen olie.
Hij kan nu mooi een sm shop beginnen met opgerekte kettingen
Altijd dat gedoe over die olie. De grap is nu wel eens gemaakt. Rij al 20000km met veel plezier in een A3 1.4 tfsi, nog geen druppel bij hoeven vullen. Ook gedurende de voorgaande 60000km bij de vorige eigenaar is bijvullen nooit nodig geweest. Ongetwijfeld zullen er een paar zuipers bijzitten, maar dat is volgens mij eerder uitzondering dan regel.
@apriliarsv: of jij bent de uitzondering, dat kan ook!
@autogedrocht: kan ook :)
@apriliarsv: huh plezier in een Audi A3, je bedoelt toch geen rijplezier?
Omdat bij dit onderwerp het naar voren komt: Olieverbruik is vooral afhankelijk van rijstijl. Elke motor verbruikt meer olie als ie in de toeren gejaagd wordt. En als je korte stukjes rijdt lijkt het alsof je niets verbruikt maar bij een lange snelle rit naar je vakantieadres zit je ineens op het minimum. Dus mensen die klagen over olieverbruik: wat is je rijstijl?
@ab1963: ik rij wel redelijk stevig door. Op vakantie naar Italië is ook nooit een probleem
@ab1963: Guess again. Het zijn juist die korte ritten waarbij de motor niet of nauwelijks op temperatuur komt die olie kosten… ;)
@ab1963: Dan vraag ik me af waarom de motoren van andere fabrikanten hier geen last van hebben, of wordt er alleen stevig gereden met de motoren van VAG?
@miezemiez: bij een ander merk zeiken de vagers altijd over de kwaliteit van het andere merk en als het over VAG gaat dan ligt het aan de rijstijl
@ab1963: Dat je na een dag knallen op de autobahn je oliepeil in de gaten moet houden komt eerder door het feit dat alle vocht en bagger er eindelijk na 200 woon-werkverkeer ritjes ervoor eens lekker uitgebrand is nu de motor wel eens fatsoenlijk op temperatuur is.
Mercedes als 3e ? Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
ik hoor echt maar enekele gevallen van lease rijders met hoge olie verbruiken, gewoon rustig warm rijden en alles blijft zuinig, ik zit nog steeds op longlife en hooguit een liter per 30.000 km, bijna een ton gereden
@bas_bzb:
Die liter heb ik in bijna 2ton nog niet verbruikt, mijn TDi verbruikte 1 liter per 15k.
als die motor echt zo rot was, waarom wordt je er dagelijks nog mee doodgegooid op de weg
Het schijnt dat deze man een baan aangeboden heeft gekregen bij Castrol !!
Hij wou wat variatie. Altijd maar die olieproblemen oplossen was hij wel klaar mee
@mrrallycross: zand erover….
Ik vraag me dan altijd af of mensen die grappen over het olie verbruik maken (nadat er al 40 comments zijn die over olie gaan, en jouw grap dan al wel gemaakt is), ook echt moeten lachen om hun eigen grap. Want dat zou toch best zielig zijn, of gaat het toch om de duimpjes omhoog.

Een keer een grapje is leuk en als die dan ook echt leuk is dan krijg je er nog duimpjes omhoog voor ook. Maar om nou helemaal onderaan de pagina een grap te maken die al is gemaakt in de eerste 10 posts. Nee doe dat maar niet.

Verder zullen de olieproblemen zich voornamelijk voordoen bij de lease auto’s. Die worden namelijk flink op hun donder gegeven, ook als ze nog niet warm zijn.
2.0TDI hier, nog nooit een druppel extra bij hoeven vullen in 170.000 km.
Goedzo, misschien gaan ze dan weer echt motoren maken ipv die 1.6 TDI en 1.4 TSI en E-tron. Bah wat een rotzooi. V6 diesel please

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).