• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi lanceert zijn zuinigste 2.0 TFSI ooit

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 mei 2015 om 11:50 – 51 Reacties

Audi TFSI


190 peekaatjes en toch een verbruik van 1 op 20, dat lijken dieselwaarden. Toch zegt Audi dat het ook mogelijk is zonder satansap, en wel met hun nieuwe 2.0 TFSI.

Deze week loopt in Wenen het jaarlijkse motorsymposium, waar Audi elk jaar wel met een noemenswaardig nieuwtje komt. Dit jaar is het een doorontwikkeling van de 2.0 TFSI (1.984 cm3), die wordt voorgesteld met 190 pk en 320 Nm. Dit maximumkoppel wordt bereikt tussen 1.450 en 4.400 tpm.

Hoe het Audi is gelukt het blok – dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk) – nog een stukje efficiënter te krijgen lees je hier. In het kort komt het er op neer dat de kleptiming en ontstekingsmomenten zijn verbeterd, en de turbodruk is verhoogd. Ook werd er een veel groter oliecarter ontwikke…nee, dat laatste hebben we verzonnen. Sorry, inkoppertje, moest even.

Audi 2.0 TFSI

De paarse broeken in Ingolstadt hebben overigens een nieuwe term verzonnen: ‘Rightsizing’. Dit is volgens Audi de volgende stap na ‘downsizing’ en ‘downspeeding’. Het zij zo, maar of je een moorkop nou ‘moorkop’ noemt, of ‘chocoladebruine kussens van glanzend satijn gevuld met donzige slagroom’, het product wordt er niet anders van.

Introductie in nieuwe A4

Verwacht de nieuwe TFSI in de nieuwe Audi A4 (B9), die in september op de IAA in Frankfurt zijn debuut maakt. Dezelfde motor wordt ook met vermogens van boven de 200 pk (maar dan op papier iets minder zuinig) verwacht.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, motor, Techniek

Vorig bericht: « De BMW 3 Serie facelift lekt voortijdig het web op
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – April 2015 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    7 mei 2015 om 12:02

    De onverwoestbare 1 liter Daihatsu motor (1KR-FE) weegt slechts 67 kg, dus met dat in het achterhoofd vind ik 140 kg voor een 2 liter niet heel licht.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      7 mei 2015 om 12:24

      @gop1: had die ook een turbo en intercooler?

      Daarnaast: deze motor levert flink wat meer vermogen, dus moet het blok ook wat sterker (dus zwaarder zijn).

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 mei 2015 om 12:39

        @gtwillem:
        Die kan er wel op, scheelt 1,5 kilo.
        Dat gewicht is echter wel inclusief uitlaatspruitstuk, en volgens de beschrijving gaat dat niet op voor de Audi motor.
        Ik vraag me wel af of dat klopt trouwens, incl turbo maar excl uitlaatspruitstuk. De turbo zit of in dat spruitstuk of er na.
        Intercoolers worden nooit meegewogen met het motorgewicht, tenzij het er bij het gewicht vermeld is dat het incl alle appendages is.

        Login om te reageren
        • mexxt zegt

          7 mei 2015 om 23:30

          @jrk68: die motor heeft het uitlaatspruitstuk in de kop, en de turbo zit met 4 bouten aan de kop vast.

          Login om te reageren
      • gop1 zegt

        7 mei 2015 om 13:18

        @gtwillem: ”Hoe het Audi is gelukt het blok – dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk)”
        Het gewicht van het Daihatsu blok geldt voor het complete blok.

        Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        7 mei 2015 om 14:46

        @gtwillem: Willekeurig jaren 70 non-premium ontwerp: Douvrin 1995 cc, vanaf 1977, 90 pk tot en met 175 turbo-pk’s, gewicht 120 kg. Met turbo net zo betrouwbaar als die van Audi ;)

        Login om te reageren
    • Okkii zegt

      7 mei 2015 om 12:30

      @gop1: dat telt niet mee. Die gaat niet stuk…

      Login om te reageren
  2. MartijnGizmo zegt

    7 mei 2015 om 12:02

    Is die 1 op 20 niet de nieuwe verhouding van de mengsmering? ;)

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 mei 2015 om 13:07

      @MartijnGizmo: knap voor tweetakt.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    7 mei 2015 om 12:03

    Klinkt aantrekkelijk, maar ik ben benieuwd hoe hoog het verbruik in de praktijk is. Zal wel weer tegenvallen zoals gewoonlijk.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      7 mei 2015 om 12:25

      @berlinetta: dat het de opgave vaak niet haal, klopt. Maar het is wel zeker indicatie dat ie zuiniger is dan de voorgaande editie.

      Login om te reageren
  4. jeanclaude zegt

    7 mei 2015 om 12:06

    Zijn relatief zuinige motoren, heb wel eens met een Audi A4 2.0 tfsi met 211pk voorwielaandrijving en een handbak uit 2010 over 4500km 1:14 gedaan. Olie niet hoeven bijvullen toen haha.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      7 mei 2015 om 12:14

      @jeanclaude: In de praktijk zal deze ook 1:15 doen, met 20pk minder. Ik zie het nieuws niet van dit blok. De grootste invloed is nog steeds je rechtervoet of de bakverhouding.

      Login om te reageren
      • Arno's zegt

        7 mei 2015 om 12:53

        @phaeton: in de praktijk? of bedoel je wat haalbaar is? heb zelf een 2.0 tfsi gehad waar ik 1 op 14 mee kon halen. In de praktijk echter reed ie 1 op 7 a 8. Waar heb je anders 200+pk voor

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        7 mei 2015 om 13:57

        @phaeton:

        De praktijk doet er in deze wereld van belasting betalen over fictieve waarden niet zoveel toe..

        Uiteindelijk ben ik een voorstander van zuiniger, maar niet kleiner zoals dit en vooral ook Mazda. hoe dit in het echt uitpakt.. we zien wel.. maar goed te zien dat fabrikanten zich hier mee bezig houden.

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      7 mei 2015 om 12:17

      @jeanclaude: zo heel erg zuinig is dat nu ook weer niet, mijn E46 328ci zes in lijn 2800cc antiek blok op de cruisecontrol naar Stuttgart ook 1 op 13/14.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      7 mei 2015 om 12:55

      @jeanclaude: ik rij met een Accord 2.4 VTEC automaat ook 1:14….. en deze is inmiddels 9 jr oud. Niet zo héél erg bijzonder dus, sterker nog, vindt het eigenlijk tegenvallen.

      Login om te reageren
  5. bart_vandervelde zegt

    7 mei 2015 om 12:08

    Smering gebeurt met 0W20, dus dat beloofd!!

    Login om te reageren
  6. stropdas zegt

    7 mei 2015 om 12:10

    Bij mazda wordt de term rightsizing al lang gebruikt. Paarse broeken hebben het naar het Duits vertaald dus is het nieuw? Hopelijk zijn deze motoren idd wat betrouwbaarder want de term premium hoort niet bij een audi met zo ’n gebrekkige motor.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      7 mei 2015 om 12:24

      @stropdas: de term ‘premium’ is sowieso één pot nat.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 mei 2015 om 13:08

        @sr20det: Nee, RWD is wel premium. Audi niet want geen RWD.

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          7 mei 2015 om 14:12

          @jaapiyo: Hou toch op man, premium is een woord wat tussen de oren zit van overbetaalde leaserijders in de midlife-crisis. Je hebt auto’s, luxere auto’s en nog luxere auto’s en de manier van aandrijving maakt daar niet ineens “premium” van.. God wat walg ik van dat woord.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            7 mei 2015 om 16:40

            @sr20det: dan is Audi niet premium, die zijn zo kaal als een kinderwagen. Als je opties moet aanvinken word je financieel uitgekleedt.

            Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          7 mei 2015 om 14:58

          @jaapiyo: Dus die nieuwe Renault Twingo(?) is ook opeens premium?

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            7 mei 2015 om 16:58

            @berlinetta:
            Als je hem afzet tegen zijn directe concurrentie wel.
            Zet je hem af tegen een echt premium product (een RR Phantom)
            dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

            Login om te reageren
    • dracae zegt

      7 mei 2015 om 13:59

      @stropdas: Het is toch mooi dat andere fabrikanten het licht zien?

      Login om te reageren
  7. rickpetrolhead zegt

    7 mei 2015 om 12:13

    Is het olieverbruik ook gemeten?

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      7 mei 2015 om 12:18

      @rickpetrolhead: dat is ook 1 op 20 ;)

      Login om te reageren
  8. schellekens006 zegt

    7 mei 2015 om 12:17

    Bij mij loopt een 2 liter 4 cilinder motor ongeacht wat voor merk auto altijd 1 op 10 a 11 al 30 jaar lang. Maar volgens mij ligt dat aan mij rechtervoet dan.

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    7 mei 2015 om 12:22

    Mijn moeder heeft nog de oude 2.0 TFSI in haar A5 (275pk) en die loopt gewoon 1 op 13, 1 op 14 als je een beetje je best doet. Dus met de nieuwe kan dat dus nog wat zuiniger. Goede ontwikkeling.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    7 mei 2015 om 12:25

    Hahahhaha, hij maakt hem hoor!

    Login om te reageren
  11. miezemiez zegt

    7 mei 2015 om 12:29

    Blijf lachen over alle oliegrappen!

    Login om te reageren
  12. bozothenutter zegt

    7 mei 2015 om 12:30

    dat 140 kg weegt (met turbo, zonder uitlaatspruitstuk)

    waarom zou je in het gewicht wel de turbo maar niet het spruitstuk willen meewegen?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      7 mei 2015 om 12:41

      @bozothenutter: Ik weeg ook 100kg als ik m’n linkerbeen niet mee tel….

      Login om te reageren
  13. rossi46audi zegt

    7 mei 2015 om 12:32

    1 op20 met olie demk ik.

    Login om te reageren
  14. super zegt

    7 mei 2015 om 13:06

    er staat niet bij waar hij 1:20 in haalt, ik geloof graag dat ie 1:20 haalt als ze hem in een motorfiets zetten

    Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    7 mei 2015 om 13:07

    uhm..
    “In het kort komt het er op neer dat de kleptiming en ontstekingsmomenten zijn verbeterd, en de turbodruk is verhoogd”..

    Audi (VAG) zegt dus dat ze de vorige 18 generaties 2.0 TFSI hebben geleverd zonder dat ze een optimale kleptiming en ontstekingsmoment hebben getest?
    Ben je mooi klaar mee.

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      7 mei 2015 om 21:42

      @gregorius: Heb je de perfecte auto wel eens gezien? Ik ook niet..

      Als mensen de perfecte auto willen bouwen, komt die nooit de fabriek uit..

      Login om te reageren
  16. blaze3027 zegt

    7 mei 2015 om 13:21

    Blijft deze wel heel

    Login om te reageren
  17. lekbak zegt

    7 mei 2015 om 13:58

    Ik geloof er niet in. Er is simpelweg een bepaalde hoeveelheid energie voor nodig om een auto op snelheid te brengen en daar vervolgens te houden. Een goede diesel rijdt op de snelweg (130 op de GPS) 1 op 18 en een benzine 1 op 13. Dan maakt het weinig uit of je een slagroomklopper voorin hebt of een wat grotere motor.

    Login om te reageren
    • bjornjacobs zegt

      7 mei 2015 om 18:55

      @lekbak: efficiëntie van de motor scheelt veel. Hoeveel procent van de energetische waarde van benzine wordt omgezet in bewegingsenergie van de wielen..

      Login om te reageren
  18. drivingpleasure zegt

    7 mei 2015 om 14:05

    Tja nu nog het olieverbruik en hopen dat hij niet snel kapot gaat. Iets zegt mij dat het anders gaat lopen…

    Login om te reageren
  19. autofreaker zegt

    7 mei 2015 om 14:30

    Facelift zeker

    Login om te reageren
  20. fit4fun zegt

    7 mei 2015 om 15:31

    Beter even wachten met aanschaffen tot de kinderziektes er uit zijn. Dus zeg over een jaar of vier.

    Login om te reageren
  21. raul88 zegt

    7 mei 2015 om 15:35

    Dit is weer typisch een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’ en dan heb ik het over zowel het verbruik als de kwaliteit, daar kunnen we de laatste jaren ook niet meer van op aan..
    Doe mij dan maar gewoon mijn ‘oude’ vertrouwde 1.8T AUQ blok met 210pk en dito verbruik, hooguit wat poreuze vacuüm/ontluchtingslangen en de brandstofmeter waar ik me zorgen over hoef te maken ;)!

    Login om te reageren
  22. st33fie zegt

    7 mei 2015 om 16:43

    hij loopt voor 80% op longlife olie vandaar de besparing in euro 95

    Login om te reageren
  23. mrrallycross zegt

    7 mei 2015 om 16:55

    1 op 20 benzine en 1 op 20 olie.

    Login om te reageren
  24. autobart zegt

    7 mei 2015 om 20:07

    Met inlaatpoorten in de cilinderwanden om olie in de verbrandingskamer te leiden…

    Login om te reageren
  25. dutchdriver12 zegt

    7 mei 2015 om 22:08

    Ben benieuwd naar het olieverbruik van deze krachtbron….

    Login om te reageren
  26. jrsmoke zegt

    8 mei 2015 om 03:04

    Op basis van welke testcyclus zouden deze getallen zijn?

    Login om te reageren
  27. deboes zegt

    8 mei 2015 om 21:54

    En het garage bezoek is 1 op 2000km, zoals voorheen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North