Premium wars 2014: BMW verslaat Audi & Mercedes

Auteur: , 71 Reacties

Alle premiummerken zijn gelijk. Maar sommigen zijn iets meer gelijk dan anderen. Dit is de eindstand van de race tussen BMW, Audi en Mercedes.

Premium wars 2014: BMW verslaat Audi & Mercedes

Op basis van de halfjaarcijfers is dit eigenlijk geen verrassing: BMW heeft de langste is wederom de grootste. De Beierse autofabrikant met het immer uitdijende modellenaanbod, waarbij geen niche wordt ontzien, zag de verkopen met 9,5% toenemen tot 1.811.719 units. Een nieuw record. Het populairste model blijft de 3 Serie (476.792 stuks), waarmee hij zijn coupébroer in de vorm van de 4 Serie (119.580) ver voor blijft. Van de exotische i8 zijn er ondertussen 1.741 afgeleverd. Als we de sales van MINI en Rolls-Royce erbij optellen, komt de BMW Group uit op 2.117.965 verkopen. Een plus van 7,9% ten opzichte van 2013.

Audi beleefde eveneens een recordjaar. Mede dankzij de plus van 17,7% in China komen de verkopen voor 2014 uit op 1.741.100 auto’s met vier ringen op de neus. Een niet misselijke stijging van 10,5%.

Mercedes pakt procentueel de grootste stijging: een plus van 12,9%, waarmee ze uitkomen op 1.650.010. Daimler-baas Zietsche schrijft dit succes vooral toe aan de S-Klasse en de C-Klasse.

De cijfers van BMW, Audi en Mercedes op een rij:

Merk
Verkoop 2014
Verkoop 2013
Verschil
BMW1.811.7191.655.1389,5%
Audi1.741.1001.575.10010,5%
Mercedes1.650.010 1.461.68012,9%



71 reacties

Oh BMW! Zo veel mensen die de verkeerde keuze gemaakt hebben! Je zou er bijna medelijden mee krijgen.
@kapiteinaudi: Pfffffff..
@kapiteinaudi in welk jaar ben jij eigenlijk kapitein geweest van de vloot!? Bmw staat al een paar jaar bovenaan …
@kapiteinaudi: Klopt, onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen voor een Audi gaan.
@E34M5Touring: Onbegrijpelijk?

Jassen met een kraag van kaalgeplukte hond zijn ook niet aan te slepen, net als Louis Vuiton handtasjes met een spelfout op het label. De doelgroep van Audi houdt nu eenmaal van merkartikelen en is ook nog eens handig om geld te regelen om die spulletjes aan te schaffen.
@moveyourmind: Over het algemeen kan de stereotype die jij beschrijft geen nieuwe BMW betalen… Gaat om verkoop van nieuwe auto’s he!?
@bassx: daarom zie je ze ook steeds vaker Audi rijden.
@kapiteinaudi: Iedereen met een andere mening als jijzelf is natuurlijk een idioot. Ik dus ook, maar dat geeft niet want volgens die beredening jij ook.
@flutterby @E34M5Touring @rauto @sydney @rd1991: Grappen en grollen over BMW zijn toch gewoon toegestaan?
@kapiteinaudi: Je mag zeggen wat je wilt. Overigens ga ik 99% zeker gauw weer terug naar BMW. Mijn Audi uitstapje begint een zure smaak te krijgen helaas.
@E34M5Touring:
Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben..
@kapiteinaudi: Verkeerde keuze? Ik heb de M4 al 2 maanden nu. Geen moment spijt gehad.
@erind: Netjes hoor.Gefeliciteerd and have fun!
@kapiteinaudi Natuurlijk.Ik vind alleen je reacties vaak te gekleurd.Jammer want er is meer moois en leuks op de wereld.Uit allerei landen,in allerlei prijsklasse en in allerlei segmenten.
@kapiteinaudi: zijn wel telkens de audi mensen die er weer kinderachtig over doen, accepteer toch gewoon dat bmw de betere en vooral heel veel betere sturende auto is… Kapiteinaudi mwuahaha
@kapiteinaudi: die mensen hebben iig geen zin in TSI en DSG ellende!
@kapiteinaudi:
Yep, ze hadden beter een Benz kunnen kiezen..
Aan de andere kant, ze hadden het ook slechter kunne doen..
@kapiteinaudi: Premium is toch exclusief? En daar scoort Mercedes het beste.
@kapiteinaudi: Ja ongeveer 1,74 miljoen hebben idd de verkeerde keuze gemaakt ;)
Zo hoort dat!
Begrijpelijk. Absoluut de mooiste wagens van de drie
@jrmpower24: Ik zie je commentaar bijna op elke video dat je de M modellen verdedigt :D. Hoe komt dat? Ben ik wel benieuwd? En ja ik heb de nieuwe M4 en het geluid vind ik super :D
@erind: omdat het gewoon de mooiste en beste auto’s zijn!
Tja… Freude am fahren is gewoon écht zo! :-)
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als Audi eindelijk eens met de nieuwe A4 komt. Want bij het belangrijkste model hebben zij een oude wagen te verkopen, de 3 serie en C klasse zijn stukken moderner.
‘Premium’ mag dat woord ondertussen een keer kapot?
@sydney:

De term komt in elk geval niet van VAG af, dan was het al lang over geweest ;)
Volgend jaar kan het weer helemaal anders zijn, met de nieuwe Q7, nieuwe A4 eventueel nog een nieuwe Audi? wie weet.
Ze zijn alle drie gewoon goed en ieder heeft zo zijn eigen mooie modellen.
@badboys: Laat me niet lachen, de nieuwe Q7 zal Audi zeker niet veel meer verkopen opbrengen. Of dat ook het geval bij de nieuwe A4 is zullen we moeten afwachten.
@amski: Heb je een glazen bol? dat je je handen wrijft en nu al kunt zien dat de nieuwe Q7 niet veel zal verkopen? Want ik weet het niet, ik zeg alleen dat het anders kan zijn, omdat er nieuwe modellen uitgaan komen. Tuurlijk het is geen zekerheid, wie weet verkoopt BMW er nog meer. Gewoon afwachten en volgend jaar zien we wel weer.
@amski: bmw komt ook met de nieuwe 7serie die nu ook amper verkoopt lijkt me..
@badboys: zo is het, ze hebben alle 3 gewoon supermooie auto’s en ik ben er alleen maar blij om dat ze elkaar op die manier scherp houden en daarom in de mix mooiere en betere auto’s maken dan wanneer ze geen concurrentie zouden hebben.
Dus hieruit kunnen we concluderen dat BMW het minst premium is?
Audi begint dichter bij te komen…
@rauto: integendeel!

BMW loopt juist weer uit op Audi. Was het verschil de afgelopen jaren gemiddeld 30000 auto’s dat Audi minder verkocht dan BMW is nu het verschil ruim 70000 minder. De groei is met 2% gestegen bij BMW. Audi doet het goed maar BMW doet het gewoon beter. Mercedes heeft het qua groei ook erg goed gedaan. In de US hebben BMW, Mercedes en Lexus hun premium status verdiend. Zij verkopen alledrie 2x zoveel auto’s dan Audi. Audi moet het echt van China hebben. Maar of je daar nou zo blij mee moet zijn.
@azuli: ow sorry wist ik niet :)
@azuli: klopt toch niet helemaal als je puur naar de cijfer van 2013 en 2014 kijkt.
Als je cijfer matig kijkt dan is mercedes dichterbij aan het komen bij audi, maar audi ook weer dichterbij aan het komen bij BMW.

Merc en Audi halen ook de grootste procentuele stijging ivm BMW.

Audi is toch echt 9419 autos ingelopen op bmw, mercedes is 22330 autos ingelopen op audi!

het uitgeschreven rekensommetje

2014
bmw 1811719 verschil tov audi 70619
audi 1741100 verschil tov merc 91090
merc 1650010

2013
BMW 1655138 verschil tov audi 80038
audi 1575100 verschil tov merc 113420
Merc 1461680



Als je dit rekensommetje (indien de procentuele stijgingen hetzelfde blijven) doortrekt over de komende 5 jaren krijg je vanaf 2018 een andere indeling van de top 3. Dus rustig aan kruipen ze allemaal naar elkaar toe als het zo blijft groeien.

2015
BMW 1983832
Audi 1923916
Merc 1862861

2016
BMW 2172296
Audi 2125927
Marc 2103170

2017
BMW 2378664
Audi 2349149
Merc 2374479

2018
Merc 2680787
BMW 2604638
Audi 2595810

2019
Merc 3026609
Audi 2868370
BMW 2852078

*en voor de anti audi peeps, ja zo komt audi idd nooit aan de top!
De eerste reactie die ik lees is meteen weer een haatreactie van een fanboy. Maak je toch niet zo druk, het zijn maar cijfers…
Van deze merken is Audi de auto die ik nooit zou kopen. Gewoon omdat ik dan gewoon net zo goed in een Skoda of vw gaan zitten. Bij bmw en Mercedes heb ik dat niet.
Een leuk cijfertje voor in de kroeg.
De discussie erna bij het volgende biertje is nog leuker. Het gaat om de winst, niet om de aantallen. Gaat ook om klantvriendelijkheid/klantenbinding.
En zitten de Mercedes busjes erbij in of niet? En die nieuwe Smart; tel je die erbij; of ook niet (zoals Mini).
En in dat geval, zou je als VW ook gewoon een Audi-transporter kunnen maken. En hoeveel VW CC’s, Golfs-met opties die vrijwel tzelfde zijn als de A3 zijn er verkocht: die had VW ook als Audi kunnen verkopen. Of de Porsche Q5.
En moet je in zo’n lijstje 1 kale A180 net zoveel meetellen als een 63AMG model?
Hmmm. Krijg nu zin in de kroeg, de discussie en het bier!
@gregorius: Je laatste punt heeft me wel aan het denken gezet. Misschien zouden ze een lijstje moeten maken van de AMG/M/RS-reeks.
@amski: telt x5/6 //m 550xd dan? En de 1m (die is er niet meer toch?).
En een RSQ3 (tdi)? En een R8?
@gregorius: Als ze dat bij de concurrentie ook doen dan ja! Het zal niet altijd even eerlijk zijn met cijfers zoals deze, maar zou wel een mooie schets geven. Het zou naar mijn idee geen probleem zijn als ze de X5 //m 550xd meetellen zolang ze dat ook doen met de G55 AMG of de SQ5. Gelukkig hebben ze in het segment van de R8 allemaal een model, de R8, AMG GT (of SLS of S63 Coupe) en de i8.
@amski: Ik zou de i8 niet echt met de R8 en de AMG GT vergeleken. Hoewel het niet helemaal klopt komt een M6 nog het dichtste in de buurt.
@dikdraak: De M6 zit voor mij meer in de concurrentie met de CLS63 AMG en de RS7
@gregorius: Dit dus. Ik heb een aantal jaar geleden (ik denk over 2011) eens een lijstje gezien in een Frans autoblad dat hierover ging, de verkoopaantallen van de Duitse 2.5 maar dan ook specifiek per segment en continent.

Ook toen was de volgorde al BMW-Audi-Merc maar wat vooral opviel was dat Audi de grote getallen met name haalde met de A1, A3 en A4 die in Europa als zoete broodjes over de toonbank gingen. In álle hogere segmenten echter verkochten BMW maar ook Mercedes allebei meer auto’s (dus 5/E en 7/S maar ook dikke SUVs en sportwagens). Logisch IMO, in die segmenten ga je voor the real deal met RWD. Maar deze subjectieve afweging terzijde; dat zijn dus de modellen waar het meest op te verdienen valt.

Dus dit cijfer opzich zegt wat mij betreft ook weinig en ik denk ook niet dat geen van deze bedrijven het speerpunt nummer 1 zou moeten maken, zeker niet als dat resulteert in een 2 serie active touring of een sneue Polo/Tiguan versie met Audi baaaadge.
@jaapiyo: Zo’n vergelijking is een stuk meer interessant. Maar niet de-grote-Audi’s dissen he. 2005-2009 had alleen Audi een ‘betaalbare’ grote stationwagen met 4×4 en een V8 voorin; (mijne dus). Bij BMW en MB kon ik niet terecht. Prima auto, goede afwerking, en met 9 jaar oud werkt alles nog en geen grote defecten gehad.
@gregorius: Ik vond dat model als Avant nog wel ok, mede omdat de 5 Touring uit die dagen niet bepaald de mooiste was IMO. Maar Merc zal toch wel een E500 4matic geleverd hebben o.i.d.?

De neus zal trouwens wel behoorlijk zwaar zijn met die vacht voorin niet?
@jaapiyo: Er was een E500 4matic ja. Met een 5.0 V8 met 306 pk. Minder pk, verbruikte meer, minder snel, meer belasting (per cc in Zwitserland). O ja, en een mep duurder.
Maar grootste probleem (voor mij), was dat het interieur me totaal niet aanstond. Uit de era dat MB overal ovale knoppen in gooide.
Vond ik de A6 juist eerder ‘meer up to date’. Had de Nav al hoger in het dashboard. Had een heerlijk werkende variabele cruise control en had al de LED achterlichten.

Zwaar voorin –> Onderstuur; Vast wel, heb er echter nooit zo hard mee durven hoeken dat dat echt een probleem werd: tot op het punt dat bochten al niet meer comfortabel voelen, plakt ie nog heerlijk aan de weg. Leuke extra zijn de 4×4 -burnouts op sneeuw; erg grappig gevoel.
@jaapiyo: *-dubbele ontkenning in laatste stuk
Dus eigenlijk verslaat Mercedes hun? Procentueel.
@rolov: Je hebt zeker gelijk! en als je deze lijn doortrekt (zie mijn eerdere comment) dan verslaat mercedes ze op de lange termijn allebei.
Zowel audi als Mercedes groeien harder. Vanuit beleggingsoptiek zou ik dan ook daar m’n geld opzetten voor het komende jaar. Echt qua modellen, blijf ik bij BMW ;-)
@isleofman: als je vanuit deze info gaat beleggen, kan je net zo goed gaan gokken!
@isleofman: Moet je eerst onder andere weten op basis van hoeveel geprojecteerde groei het aandeel nu gewaardeerd is. Maar beleggen in Audi dat kan toch niet of wel? Moet je dan niet bij Volkswagen AG zijn :D
@kapiteinaudi, wat een ongelofelijke bullshit weer. Je kan het gewoon niet hebben dat BMW wederom de beste is! Lekkerpuh!
“Premiumwars” meh.

Zoals vorig jaar ook wel werd gezegd, de “premium” merken zijn minder premium geworden. Denk aan Mercedes, je hebt tegenwoordig de A klasse en CLA en GLA is dat nou echt premium te noemen?

En dan nog in de premium modellen… Je moet eens eerst een kale 316 rijden en vervolgens een aangeklede 330, dat scheelt nogal wat.
@reistje: Premium betekent niks meer of minder dan een meerprijs betalen. De kunst is dan ook de klant er van kunnen overtuigen dat de wagen de meerprijs waard is. Door mooiere afwerking, mooiere materialen, ruimere motoren keus, meer mogelijkheden tot individualisatie. Omdat de A-klasse ook een prijsverschil heeft met een Focus of Golf is ook deze premium.
@mashell: “kunnen overtuigen dat de wagen de meerprijs waard is. Door mooiere afwerking, mooiere materialen, ruimere motoren keus, meer mogelijkheden tot individualisatie”

…andere aangedreven wielen dan bij het grootste deel van de niet premium auto’s zoals bijvoorbeeld een KIA Picanto geleverd wordt…
Ik ben meer benieuwd hoe de wagens verkocht werden. En met hoe bedoel ik de uitrusting.

Ik wil maar zeggen van de 3 en 5 seriers, hoeveel waren er kale 1.6jes, en hoeveel full-option 530d’s.

Diegene met de meeste kale 1.6jes heeft duidelijk de sterkste merknaam, maar diegene met de meeste zware wagens is duidelijk het meest ‘preeemiuuum’.
@kapiteinaudi… grap? Hahaha jij meent dat 100% wat je zei :p
Tijd voor een nieuwe vloot aan fanboy reacties
De + van Mercedes en BMW is niet echt verrassend aangezien ze veel nieuwe modellen hebben. De 3 is volgens mij pas dit hele jaar beschikbaar, dus eigenlijk verbaas ik me over de + van Audi.
Weinig tot geen nieuws buiten de nieuwe A3 om.
@awesome: de 3 serie F3X generatie is geïntroduceerd begin 2012. Waarom hoor ik niemand over de Audi A1 verkopen? Zeker in Nederland een belangrijk volume voor Audi… En vergelijkbaar met de Mini verkopen van de BMW Group
Ben niet echt een bmw fan maar het is tenminste een merk met mooie heritage! In tegenstelling tot een ander premiummerk uit Duitsland…
@series2:
Als het om premium gaat heeft Mercedes zeker zo’n mooie heritage..
@tupperware: Nou ja…als we een aantal dingetjes even buiten beschouwing laten dan.

Als je puur de auto’s beschouwd heb je wel gelijk, dan is Mercedes de nummer 1 qua historie. Het zelfde bedrijf wat er nu nog staat bouwde het grootste deel van een eeuw geleden al de 540K en de W125 om maar wat te noemen. Voor BMW geldt hetzelfde als je bijvoorbeeld de oude 328 en later de 507 beschouwd. Het huidige Audi daarentegen mist die historie wel echt, want de gekochte auto union roots die moeder VAG ze probeert aan te meten zijn toch vooral als een nep familiewapen. Dat bedrijf is ooit failliet gegaan/geconsolideerd/in stukken gehakt en is niet meer.

Het Audi van nu is geboren als een marketingmerk van VAG op dezelfde manier als Lexus dat is van Toyota. Ok er is in de jaren ’80 die rallye quattro geweest en die was even toonaangevend met die 4WD die ooit toevallig wel handig bleek te zijn op een VW Iltis IIRC en zodoende de weg uiteindelijk vond naar Audi, leuk, tof, maar het valt in het niet bij wat BMW en Merc allemaal hebben gebouwd en geracet.

Daarbij vind ik persoonlijk dat de start van het echte nieuwe succesvolle Audi wat nu nog doorgezet wordt is begonnen met de A3 of Golf IV basis anno 1996 o.i.d. en de A4 B5 die zijn platform deelde met de Passat van toen. Mooie dashboards, veel gedeelde techniek met VW en een toen nog frisse enigszins minimalistische Duitse look. Al die auto’s die er hetzelfde uitzien sindsdien zijn wat mij betreft daar naar terug te geleiden.

tl;dr
@tupperware: mercedes heeft zelfs een mooiere heritage maar ik doel dan ook op een ander merk uit Duitsland…
@ricardo: En hoe zit het met Cadillac, Lincoln, Lexus, Infiniti, Acura, etc?

Dat die lager zijn wil ik gerust geloven, maar we hoeven daarom niet te zitten navelstaren en dus alleen naar de Duitse Drie te kijken…
En volvo staat ver bovenaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).