Audi’s snelste beest ooit: R8 Competition krijgt 570 pk

Auteur: , 73 Reacties

De Audi R8 Competition laat zich het best omschrijven als de straatlegale versie van de R8 LMS-racer. Zaten we daar op te wachten? Nee, maar bruut is het wel.

De R8 is al een tijdje Audi’s paradepaardje als het gaat om snelheid en sportiviteit. Dat blijft nog wel even zo, want aan de R8 Competition kan vooralsnog geen enkele productie-auto van Audi tippen. Het is met 570 pk en een top van 320 km/u Audi’s snelste straatauto ooit en dat kan ook niet anders, want de R8 LMS, een volbloed racer, stond model.

Voor we je enthousiast maken een kleine disclaimer: slechts 60 steenrijke Audi-liefhebbers zullen de bolide kunnen kopen, want meer rollen er niet uit de fabriek in het Duitse Neckarsulm. Ze krijgen allemaal een 5.2-liter V10, gekoppeld aan een zeventraps automaat. Inderdaad, dat is hetzelfde FSI-blok als de R8 LMS gebruikte tijdens zijn overwinning bij de 24 uur van de Nürburgring.

De Audi R8 Competition is niet alleen bloedsnel, maar ziet er ook behoorlijk indrukwekkend uit. De supercar krijgt natuurlijk een koolstofvezel achtervleugel, spiegelkappen, bumper en diffuser, waarmee het gewicht volgens de fabrikant behoorlijk omlaag gebracht wordt. Exacte cijfers zijn er helaas niet.

De R8 Competition krijgt verder zwarte velgen en keramische remmen met rode remklauwen, die behoorlijk zullen opvallen tussen alle donkere details. Die vinden we trouwens ook in het interieur terug, want ook de complete middenconsole zal gemaakt worden van koolstofvezel. De R8 Competition is begin november te bestellen, de levering start in het voorjaar van 2015.



73 reacties

Kei gaaf!!!
@audiworker: Zeker!
Ik heb de Audi R8 V10 (of V8) altijd hoog op het lijstje staan van “ooit te kopen”.
Net als de ‎Clio V6 Renault Sport Phase 2 (2003-2005).
Echt van die auto’s die bereikbaar zijn in de 2de hands markt na X jaar.
Aanschafbare toekomstige youngtimers, mooi spul.
@kjeld: haha, je hebt een goeie smaak! Een mooie handgeschakelde R8 V8 staat al voor een leuke prijs in DE. Nog effe sparen komende jaartjes. Tegen die tijd is een V6 phase 2 duurder dan een R8 ;-)
@kjeld: Onderhoud.
dikke shit man
ze gaan de Gallardo toer op dus? uitmelken tot de laatste druppel…
Tuurlijk leuk, prima. Maar het aantal pk valt gewoon tegen. Had de vorige generatie RS6 geen 580PK?
@maurits123: klopt, maar gelukkig is de audi r8 een stuk lichter.
@MAB:
Yep, al kan ik 1570kg onmogelijk licht noemen, de cabrio laat de schaal zelfs uitslaan tot 1720kg..
@tupperware: inderdaad. Al geeft audi in ieder geval het EU gewicht op en niet een fantasiecijfer droog waar bijna 200kg bij moet zoals bij o.a. Ferrari voordat je een vergelijkbaar cijfer hebt…

Gewogen EU gewichten (zeperfs.com):
R8 V10 plus: 1758kg
458 Italia: 1675kg
@maurits123: Ja, maar de RS6 moest ook 2 turbo’s meesleuren.
@maurits123: ja alleen die had 2 turbo’s en een 5.0 liter blok
Een pot nat. Haye
Wat een geleuter over een motorblok dat is afgeleid uit een racewagen! Ze hebben hem gewoon net zoveel pk gegeven als een special edition lambo gallardo. Daarnaast is Dit ding ook gewoon veel te anoniem voor een supercar! Koop een huracan!
jagmaseratiferrari
@series2: Persoonlijk zou ik de Huracan ook laten staan.

Voor mij gewoon een Ferrari 458 of een Nissan GT-R
@jagmaseratiferrari: GT-R
@jagmaseratiferrari: een r8 is niet bepaald anoniem
@ko3n: een r8 is gewoon niks aan… Punt
jagmaseratiferrari
@ko3n: Ik heb totaal niets met de R8.
@ko3n: voor een supercar is ie ontzettend anoniem. Zeker in dat godgeklaagde Zilver/grijs
@jagmaseratiferrari: ik zou die ook laten staan! Maar aangezien onderhuids de R8 en lambo onderhuids veel met elkaar te maken hebben, haal ik hem er effe bij!
@series2: veelte anoniem? Heb jij een r8 wel eens gezien?
@MAB:
Ja, net een opgepompte Smart Roadster met een Audi grill..

Oh wacht, mijn broer wordt dagelijks gevraagd wat voor auto hij eigenlijk rijdt, alleen autokenners weten wat het is..
@MAB: in ieder geval maandelijks. Daarnaast zie ik lambo’s iedere dag en in mijn dorp rijd vaak een 458. Zag laatst in het wild een alfa 4c. Zelfs die heeft veeeeel meer présence.
jagmaseratiferrari
@series2: Yep zo’n 4C blijft een fraai stukje design.
@jagmaseratiferrari: we zijn het wéér eens met elkaar :)
opzich wel gaaf maar als audi nou echt met iets speciaals wou aan komen zetten zouden ze gewoon de V12 TDI R8 moeten gaan leveren. audi en tdi is aardig onlosmakelijk.
@henkhupelschoten: ik zou hem overigens wel eens tegenover een sls black willen zien staan kijken wie er de snelste is.
@henkhupelschoten: AMG GTs is wss net zo snel, mits er eindelijk een echt goede bak in ligt
@henkhupelschoten: Ja een TDI R8 zou leuk zijn, maar daar is geen markt voor, in Europa bestaat diesel alleen maar voor de leasbakken en in Amerika rijdt niemand diesel.
@haaldie20inchvanjegolfaf: wie niet waagt die niet wint
@haaldie20inchvanjegolfaf: Q7 TDI v12 en Touareg v10 TDI, verkochten ook gewoon. Oke dat zijn SUV s maar ook totaal niet bedoeld voor de leasebak rijders, toch?
*Introductiemap Aankoopadvies* koop alsjeblieft een Lambo…
Dit apparaat had in een kek kleurtje gemoeten, 750pk ofzo en maar 10 exemplaren. Nu is het een beetje: we willen wel, maar mogen niet omdat ze dan in het vaarwater van lambo komen.
Je krijgt toch vloermatten?
@SimonMc:
Als je nog een paar honderd achterlaat doen ze daar vast niet moeilijk over, knipperlichten zijn veel duurder….
Hebben
via Android app
Tijd voor een nieuw model, de opvolger van de r8.
Net als lamborghini met de hurican.
Net als mercedes met de amg gt.
via Android app
@fabiotol: die rijdt z’n testrondjes al
@fabiotol: de amg gt is niet echt een opvolger voor de sls want hij zit gewoon een klasse lager
via Android app
Gaaf ding, doet mij aan als de spirituele faceliftversie van de R8 GT. Ik hoop alleen dat er ook voor een andere kleur dan grijs gekozen kan worden.
Eigenlijk is het gewoon een LMX in een andere kleur en met andere wielen en misschien met wat meer carbon… Het had wat extremer gemogen.
@tdu2zonda: eigenlijk is het dus gewoon een R8 competition.
Veel negatieve berichten volgen maar iedereen hier zou erin willen rijden
@eferrari:
Nope, voor mijn verdriet nog niet, mij te groot en zwaar.
Als het nu een V8 was geweest en ze daar 300kg vanaf hadden geschaafd zou ik er over willen denken om een proefritje te maken….
@jrk68: kan je een voorbeeld van die auto noemen?
@eferrari:
Volgens mij hadden we het hier gewoon over een R8.
Die dus, trek 300kg van de standaard 1535kg af en je hebt aan die 430pk V8 meer dan genoeg voor een lekkere sportwagen.
Blijft het manco van de breedte, met een breedte van 190,4cm blijft er weinig ruimte over op een bergpas om even lekker te spelen.

Maar nu zal ik wel weer te praktisch denken, dat is dan weer het manco van leven in de echte wereld, waar echte mannen, echte auto’s kopen….
Waarom zou je dit kopen in plaats van een Huracan?
@trustmeiamanengineer:
Waarom zou je een Hoerekan kopen als je voor hetzelfde geld een echte Italiaan kan kopen..
jagmaseratiferrari
@tupperware: Iemand die het snapt.
@tupperware: omdat een echte italiaan al uit elkaar valt als je over een drempel rijd
@ko3n:
Keep dreaming knul, als er iets tegenwoordig aan alle kanten rammelt is het wel een Duitser..
Duitse degelijkheid bestaat sinds de jaren 80 van de vorige eeuw al niet meer.
jagmaseratiferrari
@ko3n: Je hebt duidelijk geen verstand.

Het is een andere type wagen, maar de Maserati GranTurismo MC Stradale zou ik ook overwegen in deze klasse of een Ferrari 458 zoals ik al eerder zei.
De Maserati is een echte Italiaan, heeft stijl is elegant en schitterend. De R8 is een emotieloze Audi.
@jagmaseratiferrari: emotie komen die italian lovers altijd mee bullshit het ging om betrouwbaarheid em op dat vlak is ie gewoon beter. Ik meer verstand (van auto’s) dan een hoop andere mensen die deze site bezoeken en dat is voor een 14 jarige toch niet slecht
jagmaseratiferrari
@ko3n: Geen verstand van Italiaanse auto’s had ik erbij moeten vermelden. Betrouwbaarheid welke betrouwbaarheid? zoals @tupperware: al aangaf de tijden dat Duitsers betrouwbaar waren liggen ver achter ons. Eerlijk is eerlijk je doet het niet slecht voor je leeftijd.
@ko3n: Je hebt wel een hoge pet op van jezelf, zeker als je dat baseert op je eigen mening en vooroordelen. Geldt natuurlijk voor meer mensen (waaronder ikzelf), maar hoog van de toren blazen backfired uiteindelijk keihard.
Lekkah en who cares dat t de gallardo manier is dit is gewoon lekkah!!
Nee bedankt ik koop wel iets moois voor dat geld.
Helaas, Audi reserveert alle 60 modellen voor de USA. Dus hier zul je ze niet tegen gaan komen!
Een r8 v10 Plus met 550 pk wordt er al uitgereden door een RS6 C7, met deze zal t een spannende race worden..
Oke’ klaar nu met de r8 .
Nieuwe sportwagen uitwerken hybride ……..
Wel erg heerijk zo, jammie!
Ik begin het model zelf een beetje Beu te raken
@JordyS: misschien niet meer al teveel copy pasten uit die slagroom teksten van de marketingafdeling van Audi? Dat geluk over gewichtsbesparing door carbon (wat waarschijnlijk folie over de originele plastic bumper/spoiler heen is) gaat natuurlijk helemaal nergens over…. Wel eens zo’n stuk kunsstof opgepakt? Weegt geen drol dus zelfs 50% besparing levert geen 10kilo op voor twee bumpers en een spoiler…..
Zal op het circuit zijn waarde uitbetalen, voor op de openbare weg is een veel goedkopere golf r al ruim afdoende, die gaat ruim 250km/h zonder begrenzer en zit binnen een ruime 4s op de 100.

Is natuurlijk een prut vergelijking maar zo’n r8 heeft in de basis uiteraard een heel ander doel dan een golf oid, of je moet al echt bij wijze van spreke verliefd zijn op zo’n wagen.
Heeft iemand weleens een gefotoshopte R8 gezien waar die rare sleuven in de voor- en achterbumper weggehaald/drastisch verminderd zijn?
@mbkevin: Bedoel je toevallig deze? Het is alleen geen fotoshop. Het is namelijk een bestaande Audi e-tron Concept.
http://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2009/09/a_f09_003.jpg
http://www.blogcdn.com/green.autoblog.com/media/2009/09/a_f09_002.jpg
@AutomotiveDesigner: thanks man, uhm nee niet echt.. Maar t leek me mooier zonder die sleuven.. Nu ik dit concept zie denk ik dat nogsteeds al is vooral die voorkant nogsteeds niet echt mooi
@mbkevin: Een singleframe grill aan de voorkant vind ik het ook not done bij een MR-geconfigureerde auto. Vind je de achterkant wel een verbetering?
@AutomotiveDesigner: Ja die achterkant is beter zo als je het mij vraagt, met een normale achterruit dan..
@mbkevin: dus audi, voorkant zo laten (of misschien 1 lamelletje ofzo of 2) en achterkant van de concept..mrja we zijn te laat, het nieuwe model zal wel al op de tekentafel liggen.. Hopen dat ze het de AMG GT wat moeilijker gaan maken, qua design in ieder geval!
Maar hij zit wel even snel op de 100 als een gloedjenieuwe Huracan met 40 pk meer. Dat vind ik dan wel weer knap.
De R8 blijft mooi!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).