
De voorselectie voor de Auto van het Jaar 2021 verkiezing is bekend!
We zijn alweer bijna aangekomen bij het einde van dit jaar. Dat betekent een hoop olieballen, appelflappen en andere roompuddingmeuk die je mag wegspoelen met verse champoepel.
Auto van het jaar 2021
Uiteraard is het ook tijd voor overzichten, lijstjes en andere momenten om even stil te staan bij het afgelopen jaar. Een ander ding waar het tijd voor is: het lijstje met genomineerden voor de Auto van het Jaar trofee 2021! Voor nu hebben we de voorselectie voor je. Deze is onlangs bekend gemaakt en we wilden ‘m je niet onthouden. Uit dit lijstje wordt vervolgens een selectie gemaakt uit auto’s die door mogen naar de finale. De Europese jury (waaronder 3 Nederlanders, 2 van AutoVisie en 1 van ANWB) kan dan punten gaan uitdelen.
Voorselectie voor Auto van het Jaar 2021
- Audi A3
- BMW 2 Serie Gran Coupé
- BMW 4 Serie
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Dacia Sandero
- Fiat 500e
- Ford Explorer
- Ford Kuga
- Honda e
- Honda Jazz
- Hyundai i10
- Hyundai i20
- Hyundai Tucson
- Kia Sorento
- Land Rover Defender
- Mazda MX-30
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz GLB
- Mercedes-Benz GLS
- Mercedes-Benz S-Klasse
- Peugeot 2008
- Polestar 2
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Toyota Mirai
- Toyota Yaris
- Volkswagen Golf
- Volkswagen ID.3
8 januari
Zoals gezegd, dit is de voorselectie van auto’s die in aanmerking komen. Op op 8 januari maakt de organisatie de namen bekend van de 7 auto’s die door mogen naar de volgende ronde.
Welke auto’s denk jij dat doorgaan? De ballotagecommissie is vaak niet te spreken over dure auto’s of niet-Europese auto’s. Vorig jaar was dat niet anders, alhoewel de Peugeot 208 de terechte winnaar was.
Dus reken maar op de Citroën C4, Fiat 500e, Ford Kuga, Peugeot 2008, Skoda Octavia, Polestar 2 (de Autoblog auto van het Jaar 2020), Volkswagen ID.3. Of denk je dat er andere finalisten zijn? Laat het weten, in de comments!
Als de 2 serie wint heeft er iemand een afspraak bij Specsavers nodig
ik als bmw liefhebber ben het met je eens
idem voor de 4 serie
@fconderkantlat: +1
De Dacia Sandero zou erin moeten staan. Een echte Volks wagen!
@reactief: good news everyone!
Kijk eens op nummer 6?
@f36gc
Ik doelde op de laatste 7 nominaties. Dat die in de voorselectie stond had ik gezien.
@reactief Ah, neem me niet kwalijk. Verkeerd begrepen.
Wat mij betreft is de 4 serie auto van het jaar. Spraakmakend uiterlijk en een van de laatste echte enigszins betaalbare rijdersauto’s met een ICE voordat we allemaal aan de elektrische auto’s moeten.
“betaalbaar” jaja,
koop jij svp een gloednieuwe 440 zodat ik over 4 jaar jou kan bedanken voor de afschrijving
alvast bedankt!
@fconderkantlat: als jij hem na 6 jaar en 200.000 km extra op de teller weer weg wil doen, bel me!
Dat wordt natuurlijk gewoon de ID.3.
Terecht de ID3. VW brengt met alle EV modellen de grootste revolutie in de geschiedenis van de auto in een stroomversnelling die alleen mogelijk is door een grote partij als VAG. Ook als je een hekel aan alles van VAG hebt, verdient dit toch respect.
@kroon: Mwa, bewust een auto met softwareproblemen de markt op schoppen vind ik niet echt “auto van het jaar” waardig. Hoe mooi (ahum) hij ook is. De Koreaanse concurrentie was VW tevens voor, ook in prijs/accu verhouding.
Hoho. De wagen was vertraagd vanwege de software problemen. Die zijn inmiddels wel opgelost (vooral door functionaliteiten naar de toekomst uit te stellen). Dat doen Microsoft, Apple, Google en Tesla overigens ook.
De softwareproblemen zijn nog maar deels opgelost, volgens VW genoeg om ze de weg op te sturen. Volgens de praktijk nog niet genoeg gezien de talloze problemen met id3’s. Updates volgen ota of via de dealers.
@kroon: de revolutie is toch echt begonnen bij Tesla. PSA was ook eerder met elektrische auto’s dan VAG. Dus VW is niet vernieuwend of revolutionair in algemene zin, wel van de kandidaten.
Ja psa was eerder. Nissan-Renault waren nog eerder. Er rijden al honderdenduizenden Leafs en Zoes rond op deze aardkloot.
@mashell: nou die wordt anders niet bepaald goed ontvangen door het autojournaille en potentiële kopers / leasers…
@mashell: Dat denk ik ook. De Honda E op nr. 2 en de BMW 4 serie op 3, denk ik.
Ik vraag mij dus altijd af he, hebben dit soort verkiezingen nou invloed, of krijgt Autoblog van de winnaar een bepaald bedrag oid? Ieder land heeft deze verkiezing, en auto’s zijn als vrouwen. Met de ene rijdt t wat lekkerder dan de ander, maar dit is altijd iets persoonlijks. IMHO puur nutteloos dit…..
@notfastalwaysfurious:
Nee, Autoblog heeft niets te maken met de ECOTY verkiezing. En nee, daar krijgen we dus ook geen geld voor ;-)
Niemand ter wereld zou hier aandacht aan moeten besteden. Ten 1e omdat de auto’s nog niet langdurig getest zijn. Straks blijkt de auto van het jaar 2x zo duur als gemiddeld in onderhoud, lekker dan.
Ten 2e, stel je maakt een 208 auto van het jaar. Okay prima, maar wat heb ik daar aan als ik een 7 seater zoek? Helemaal niks. Auto’s in zwaar verschillende klassen kan je helemaal niet met elkaar vergelijken. je laat mensen nu kiezen tussen een Hyundai i10 en een mercedes S klasse. Ben toch niet de enige die zoiets volstrekt belachelijk vindt.
Echt, gewoon kappen met deze nutteloze zooi. Is enkel bedacht zodat een paar journalisten zichzelf belangrijker kunnen vinden en een auto fabrikant een logo van een dom prijsje op de auto kan plakken.
@4g63 grasvreter of johanneke:
Auto van het Jaar heeft niets met betrouwbaarheid te maken. Het gaat om nieuwkomers en welke de jury daarvan het beste vindt. Daarbij wordt er gekeken naar hoe de auto’s presteren in hun klasse. Dus de S-Klasse wordt getoetst tegen de concurrentie van Audi, Lexus, BMW etc. De Hyundai i10 tegen de Up en Twingo etc. Dus hetgeen je belachelijk vindt, is niet hetgeen dat gebeurt bij de verkiezing.
Okay thanks voor de uitleg. Is al wat minder dom als ik dacht dus. Alsnog vind ik het persoonlijk een niet relevante award, aangezien ik altijd in de markt voor occasions ben. En sommige auto’s worden erg slechte occasions.
Pas maar op! Kritiek op de Auto van het Jaar verkiezing op een Nederlands forum wordt met kielhalen onder de Afsluitdijk door bestraft want de Auto van het Jaar verkiezing is door een Nederlandse Journalist (Fred van der Vlugt) uitgevonden. Die man was de broer van Sinterklaas en dus heilig!
@mashell: ik zie er ook niet toegevoegde waarde van. En betwijfel of het echt merkbare invloed heeft op verkopen. Maar goed hetzelfde met de engine of the year awards.
Dat is makkelijk kiezen, geen van dit lijstje. Als je er naar kijkt wordt je al depri
Ooit had deze verkiezing nut, vernieuwende auto’s die gekozen werden, nieuwe ideeen en technieken (NSU R0 80) die geintroduceerd werden
Tegenwoordig is het eigenlijk alleen nog maar wie de meest teutonische neus op een auto kan plakken of wie het aller, allergrootste beeldscherm weet te monteren.
Slappe hap allemaal.
Mee eens. De laatste decennia is het maar een hautain en blasé feestje geworden (ik dacht ik gooi er een paar interessante woorden tussen).
Het is, voor mij althans, dikwijls de vraag op grond waarvan de winnaar is verkozen. Vaak is dat niet op grond van de kwaliteiten van de auto zelf.
Vroeger, ja toen was het beter: Renault 16, inderdaad de NSU Ro80, eventueel die 928. Maar hedentendage…
Ik hoop op de ID3. Het zal niet alleen een boost geven voor mensen die nog twijfelen een betaalbare EV aan te schaffen maar het is ook een volledig nieuwe auto zowel wat platform betreft als design.
Wordt denk ik de ID3 of de Polestar2.
@PunicaOase: Dat is mijn inschatting ook. Kan me met alle miljeu-heisa niet voorstellen, dat een ICE nog een serieuze kans maakt.
Dit zou de S klasse moeten winnen. Iedere keer met een nieuwe S klasse is dit gewoon weer de benchmark in het top segment. En ook is het qua design iedere keer weer wennen, maar na een aantal jaar is het toch altijd een prachtig en chique ogende auto die wat tijd nodig heeft om het qua uiterlijk te begrijpen.
@bitteeinbit: Dit is de enige kanshebber voor de titel, en daarna komt de politiek, het geld wat onder de tafel door gaat en de milieubeweging die gaat lobbyen. En dan houdt je een zaaddodende winnaar als een ID3 over.
Honda e.
Alle auto’s met verbrandingsmotor zullen afvallen, past niet meer in de tijdsgeest. De eerste echte elektrische auto voor het volk wordt/is de Volkswagen ID.3. Deze zal ongetwijfeld winnen.
Voor mij is de BMW 4 winnaar. Vernieuwend, spraakmakend en gedurfd design. Maar goed, dat is persoonlijk.
@potjak: wat doet de ID3 dan wat de e-208 niet doet dat zoveel lof verdient.
Het is een VW hè…..
Dat zegt helemaal niets. Wellicht zijn de fransen over 5 jaar wel de markleiders met elektrische wagens. De “oude” waarden van de merken tellen nu niet meer. Het kan juist nu alle kanten op en VW dient zich ook nog te bewijzen.
De e-208 en de e-Corsa zijn gebaseerd op een auto die je ook kunt krijgen met benzine en diesel. De ID.3 is vanuit een andere filosofie ontwikkeld en onderscheidt zich hiermee van de Peugeot en Opel. De ID.3 zal het platform vormen voor de toekomstige VW’s. Is het goed, is het perfect? Nee dat niet, maar is wel een mooie eerste stap die Peugeot/Opel nog dient te maken.
Ik zeg toch echt S-Klasse. Weet het nu al 😂
Dan ga ik voor de Mirai. Compleet anders als de rest en met een mooi uiterlijk.
De Toyota Yaris
@azuli: Eist u dat de Yaris, auto van het jaar is. O wacht, dat is alweer 20 jaar geleden.
@megaturbopowerboost: wist IPV eist natuurlijk
S klasse…
Ik zeg Yaris; gewoon een frivool en keurig wagentje.
En Cupra; omdat het kan. Als nieuwkomer lekker uitgesproken!
MB S-ḱlasse
Voor mij zou het gaan tussen de e500 en mach-e, de eerste omdat hij toch zo vertrouwd prachtig opnieuw ontworpen is en naar het schijnt goed klopt met een hele mooi bereik. Daarom laat hij voor mij de Mini en Honda-e ver achter zich. De Ford ziet er ook goed uit met heel bruikbaar bereik en echte rijderskwaliteiten. Hij zal een jaartje moeten wachten, dus voor mij de Fiat.
VAG zou zich diep moeten schamen om zo’n half-af product op de markt te brengen. Ze blijven kopers niet serieus nemen en hebben nog niets geleerd.
De dacia spring
Ik mis de Mustang Mach-e in het rijtje.
Van de genomineerde kan er maar één de echte winnaar zijn: Dacia Sandero.
Mooie (!), goede auto, compleet, veilig en schoon (lpg!). En dat voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Anders eventueel de Mercedes S-klasse: één van de beste auto’s. Maar die kost dan ook wel 10x zoveel als een Sandero.
Wat dat betreft ben ik weleens benieuwd wat nou de kostprijs zou zijn van zo een S-klasse. Die van een Sandero komt volgens mij op iets van 6-7 mille. Daar komen dan nog transportkosten, importeur en dealermarge en belastingen bij. Maar dan zou het toch mogelijk moeten zijn om voor zo’n 50 mille een S-klasse in elkaar te schroeven? Rest dikke winstmarges en vette belastingen. Of zit het toch anders?