Autoblog-advies: bijtellingsknaller voor €70.000

Auteur: , 128 Reacties

Snel, nu het nog kan!

Audi! En nog een Audi!

We krijgen ze soms wel eens, de aanvragen voor een lease auto. Meestal kan dat direct per mail beantwoord worden, want door de bijtellingsregels zijn sommige auto’s gewoon De Logische keuze. Denk aan de Outlander, V60 en Passat in PHEV uitvoering.

Martin is op dit moment tevreden aan het sturen in een Audi A5 Coupe en is aan het kijken naar een geschikte opvolger. Zijn baas is helemaal idolaat van Mercedes en ziet hem ook graag met een ster op de kap voort bewegen. Martin is zelf iets minder gecharmeerd van Mercedes. Niet alleen omdat hij 31 is, maar ook vanwege kleine details (transmissiehendel aan de stuurkolom van de E-klasse, iPad achtig scherm in de C-klasse) en het imago (Taxi!).

Hij weet dat de AB-community niet in zijn hoofd kan kijken, maar het kunnen de kleine dingen zijn die het hem doen. Van de huidige lijn van Volvo is hij dan wél weer gecharmeerd, met name de XC90 vind Martin een prachtbak. De prijs is een richtlijn, maximum welteverstaan. Het liefst rond de 50k, maar bij een gunstige bijtelling mag dat logischerwijs iets meer zijn.

We werpen even een blik op de tabel om een goed beeld te krijgen:

Huidige /vorige auto's:Audi A5 Coupe 1.8 TFSI Pro Line S
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:Circa €70.000
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Geen voorkeur, alles mag
Reden aanschaf andere auto:Lease is afgelopen, mag uitkijken naar iets nieuws
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, geen kids op komst
Voorkeursmerken /modellen:Duits/Zweeds
No-go modellen / merken:Sterke afkeur voor Franse auto's

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD  180pk Eco Business Super (21%)
De dikste Giulia op de Quadrifoglio na! Er komen wellicht nog varianten tussen, maar dit is nu de topper. De Giulia lijkt een schot in de roos te zijn. In het budget kun je helemaal los gaan met de opties, ook wel eens leuk! Je kunt echt alles aanvinken. Daarbij heb je in tegenstelling tot de 159 de aandrijving op de achterwielen, zoals het hoort. In combinatie met de automaat het de 2.2 JTD ook nog eens een gezonde hoeveelheid extra koppel (450nm!).

Giulia

Audi A4 2.0 TDI Ultra (21%)
Als Audi je bevalt is de nieuwe A4 of A4 Avant (rijtest) ook een optie. Ondanks dat het uiterlijk subtiel is gewijzigd is het onderhuids een grote verbetering. In het budget passen alle uitvoeringen met een TDI Ultra motor (150 of 190pk). Nadeel van de A4 is dat ze wel erg kaal worden uitgerust en de opties wel érg prijzig zijn. Die 70k kun je prima halen met een basisdieseltje. Het interieur is erg indrukwekkend: strak en zeer mooi afgewerkt.

Deze kleur staat níet eens in de prijslijst...

BMW 330e (15%)
Dit is de auto waaraan we het eerste dachten toen we de eisen doornamen. De 330e (rijtest) is een uitstekende aanbieding. Dankzij de PHEV aandrijflijn kun je er zuinig mee rijden en dankzij het hoge vermogen en de achterwielaandrijving rijdt het uitstekend. Ook bij BMW zijn de opties niet gratis, maar de prijzen van de opties zijn iets lager en een standaard 330e is completer uitgerust dan een kale A4. In combinatie met de lage bijtelling hebben we dus een winnaar!

330e

Jaguar XF 2.0d E-Performance (21%)
De Jaguar XF (rijtest) valt prima in hetbudget. Daar waar Mercedes wat barokker en klassieker qua stijl is tegenwoordig, zijn Jaguars strak en modern. De XF is een auto die op de plaatjes niet echt goed tot zijn recht komt. De meerprijs ten opzichte van een XE is niet al te groot, maar alleen voor het design zou ik het al doen. In het budget past de 2.0 diesel, wat niet echt een bijzondere motor is. Maar met een R-Sport pakket en wat opties kun je hier een heel erg dikke auto van maken.

XF

Lexus IS300h (21%)
Een totaal andere richting is de Lexus IS300h (rijtest). Lexus is al een langere tijd bezig met de ontwikkeling van hybride aandrijflijnen en dat merk je. Niet alleen aan de verfijning, je kunt er relatief makkelijk zuinig mee rijden. Met de derde generatie IS heeft Lexus besloten om niet meer een Japanse 3-serie neer te zetten, maar een auto met een geheel eigen identiteit. Ondanks de achterwielaandrijving is dit geen uitgesproken sportieve auto, maar wel een zeer relaxte. De uitrusting is dik voor elkaar, het interieur is aangenaam en de looks zijn zeker origineel te noemen.

IS300

Mercedes-Benz E220d (21%)
We weten dat je geen Mercedes fan bent, en toch halen we de E-klasse aan. Dit is de maatstaf in zijn klasse. Zeker technologisch gezien zet de nieuwe generatie E-klasse (rijtest) de standaard. Taxi, auto voor senioren, aannemersvehikel, shoarmaboervervoer. Maar is dat echt zo belangrijk? De E220d is efficiënt en biedt nog behoorlijke prestaties. Niet dankzij een PHEV aandrijflijn maar gewoon een goed ontwikkelde diesel. In het budget past de E perfect, je kunt de auto lekker aankleden naar je eigen smaak. Is je baas ook blij. Maak eens even een proefritje, want deze auto kan je van gedachten veranderen. Als je daar toch bent, kijk ook even naar de Mercedes-Benz C350e. Deze is net wat jeugdiger en heeft een interessante aandrijflijn, wat voor 15% bijtelling zorgt! Nogmaals, we weten dat Mercedes niet je smaak is, maar gezien de zeer specifieke eisen en de kwaliteit van de auto’s kunnen we ze simpelweg niet negeren.

Mercedes E220

Volvo V60 D6 (15%)
Nog altijd gewoon een scherpe aanbieding. Zowel qua kosten als auto is de Volvo V60 D6 (rijtest) een uitstekende auto. Niet zo zuinig als opgegeven maar het rijdt gewoonweg uitstekend. Echt een bijzondere hybride is het niet: de diesel doet de voorwielen en de elektromotor de achterwielen. Beide zijn lekker sterk waardoor je altijd meer dan voldoende vermogen en koppel hebt. Daarbij is het een Volvo, dus zakelijk een verantwoorde keuze. Enig nadeeltje: de ruimte binnenin houdt niet over. In de Volvo showroom willen ze je vast bijpraten over de S90 en V90 met T8 aandrijflijn. Het is vooralsnog niet duidelijk of deze varianten op tijd in Nederland geleverd gaan worden.

Volvo

Yolo!! BMW 7-serie (E65)
We hebben nu gekeken naar nieuwe auto’s (of zeer jong gebruikte), maar als je een lekker leasebudget hebt, kun je ook kijken voor een leuke youngtimer. Het nadeel van een youngtimer is vaak dat je duidelijk in een oude auto zit, met een beetje pech heeft zo’n auto de roots in de beginjaren ’90 liggen. Daar komt de 7-serie om de hoek kijken. Destijds werd deze auto verguisd vanwege zijn looks, maar tegenwoordig zijn we wel ergere dingen gewend. Sterker nog, ondergetekende vind hem telkens mooier worden… De E65 was zijn tijd ver vooruit, dus dit is een van de weinige 15 jaar oude auto’s waarvan je het idee niet hebt dat je in een 15 jaar oude auto zit. Alle motoren zijn in principe prima, zoek vooral het mooiste exemplaar met lekker weinig kilometers op de klok. Uiteraard is het wel een 15 jaar oude auto, dus er zijn wel degelijk gebreken waar je rekening mee moet houden. De reden waarom ze relatief goedkoop zijn moge duidelijk zijn: hogere kosten met onderhoudskosten in het bijzonder.

E65

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



128 reacties

De alfa natuurlijk. De mooiste auto in het segment.
@xiran: inderdaad. Laten we met z’n allen het liefhebbersmerk een hart onder de riem steken!
@xiran:
Mijn auto-hart zegt ook Alfa of Jaguar.

Maar die hebben net als veel anderen in de lijst,
Een ~2.0 turbodieseltje met ~200PK.

De hybride packages, hebben allemaal +250PK.
Dat maakt het wel moeilijk kiezen, kies je voor een sterke zwaarde hallo hybride of voor een pareltje uit Engeland of Italië.
330E met M pakket
@brandon1997: Volgens mij gaat ‘m dat niet worden met de lage bijtelling
@granlusso: kan zeker wel. Je komt maximaal op 49 g/km uit met M-pakket en 19 inch velgen. Zeker de beste optie wat mij betreft. Nadeel is wel dat er geen wegklapbare trekhaak mogelijk is.
@carshotsnl: een trekhaak hoeft niet. Als ik een keer iets moet vervoeren huur ik wel een busje
Triest als je een auto niet wilt door het imago.. Taxichauffeurs kiezen niet voor niets voor Mercedes, ik zie het dus vooral als een compliment.. Ook vind ik de automaathendel aan het stuurkolom juist een voordeel. Zo is de middenconsole lekker opgeruimd en clean. Ik zou voor de Mercedes gaan. Op dit moment hebben die wagens echt alles en er is nauwelijks een nadeel te vinden.
@e270cdi: Triest als je andere mensen triest vindt omdat ze geen fan zijn van een merk waar jij overduidelijk wel een fanboy van bent. Respecteer dat niet iedereen dezelfde mening heeft en niet in een Merc wil rijden omdat 90% van de E-klasses op de weg taxi’s zijn.

OT: Ik zou voor de 330e gaan. Meeste power en samen met de Alfa het beste onderstel gok ik.
@jessepinkman: Hoezo fanboy? Ik ben een Mercedesliefhebber omdat Mercedes mijn leven heeft gered in een heftig ongeluk 16 jaar geleden. Dit hebben o.a. de ambulanciers en de agenten ter plaatste achteraf bevestigd.

Dit wilt niet zeggen dat ik blind staar op Mercedes want het kan goed zijn dat mijn volgende auto een 335d of een 159 met Ti-pakketje wordt.

Trouwens het stoort mij gewoon dat mensen op een auto afknappen o.b.v. imago en vooroordelen, terwijl het misschien wel de meest geschikte keuze is. Het interesseert mij echt niet dat bv. de buurman vindt dat ik in een taxi of in een ‘kamp-/turkenbak’ rij.
@e270cdi:

Vanwege de kwaliteiten die de Mercedes E220d en C350e bieden hebben we ze er wel bijgezet.

Mercedes is met een goede verjongingskuur bezig, maar het is natuurlijk ook te begrijpen dat iemand zich nog iets te jong voelt voor een Mercedes. In principe zijn het allemaal topauto’s waarmee je nooit iets te kort zult komen, dus is ‘gevoel’ wat je bij zo’n auto hebt wel van belang.
@e270cdi: Jij wint deze discussie. De rest wordt opgegeten door de maatschappij.
@e270cdi: ten eerste: superleuk dat mijn verzoek gepost is! Thanx daarvoor Autoblog.
Als reactie op jou: ik woon in Rotterdam en ondanks dat ik de nieuwe E-klasse echt wel een mooie auto vind loopt de stad over een jaar over van dat soort auto’s.
Ik zoek toch meestal naar iets wat niet iedereen heeft (hoe moeilijk dat ook is natuurlijk zonder onbeperkte middelen). Vandaar dat ik nu ook de A5 coupe (niet Sportback redactie ;)) heb. Verre van practisch, maar wel stukken mooier en toch wat zeldzamer dan de Sportback.
Ga in ieder geval even jullie comments doornemen!
@martq: check de Infiniti q50 Hybrid. Comfortabel, snel, zuinig en een geweldig interieur icm meer systemen en techniek dan vrijwel iedere concurrent. Steer by wire, brake by wire, adaptieve cruise control met predictive collision warning, kicking stereo met Dab radio… de lijst houdt niet op. En wie ken je die die auto rijdt?
@w0o0dy: helemaal niemand inderdaad! Zie er heel af en toe wel eentje rijden ja.. Zou buiten m’n comfortzone zijn denk ik. Maar ik ga eens googlen!! 👍🏼
@w0o0dy: holy shit! Ik heb eens even gegoogled en de Q50 hybrid performance+ is volgens mij helemaal afgeladen vol, en kost net geen 60k! Mijn mond viel open toen ik zag dat ie een 3,5l V6 heeft. Ik wist wel dat deze versie bestond, maar dat ie zo ‘goedkoop’ is 😳 Echt bizar! Helaas wel volle bak bijtelling, maar daar ga ik me eens iets meer in verdiepen…
@jessepinkman: weet je wat ik triest vind? Dit aanbod in de 50-70k range. Bij ons in belgië komen shoppen dan maar
@nasty: haha ja onze roverheid doet goede zaken als het op (lease)auto’s aankomt! Wat dat betreft ben ik jaloers op jullie Belgen!
@e270cdi: Ik snap wel waarom Martin niet Mercedes wil rijden om het taxi imago. Je wilt representatief voor de dag komen bij de klant, waarvoor Martin een auto aan het zoeken is. Het laatste wat je wil bij een auto uit deze prijsklasse is dat geassocieerd wordt met de gemiddelde TCA chauffeur.

Ontopic: Ik weet niet hoe snel Martin een nieuwe auto mag/moet kiezen, anders zou ik wachten totdat de Giulia en S90 goed beschikbaar zijn. Zullen twee heel verschillende auto’s zijn, maar je kan dan wel beter een keuze maken. De V60 D6 is heerlijk, maar het interieur begint een beetje gedateerd te raken.
@gijsso: hebben we dat walgelijke woord weer: representatief 😷
@87sandyd: in een commerciële functie heb je dat gewoon mee te maken. Het is lastig je vaste lasten betalen met een koffertje vol principes.
@crx: ik heb nu in 4 landen gewerkt, voornamelijk Nederland en Rusland en dat representatief zijn en ‘wat zal de klant over mij wel niet denken’ veel belangrijker is NL dan in bijv Rusland. Je zou het bijna een taboe kunnen noemen om in een dikke auto naar een klant te gaan. Zelfs als je ‘m makkelijk kan betalen. In Rusland maakt het meestal geen reet uit als je in een E AMG-pakket aankomt rijden of in een V60 hybride. Men kijkt er doorheen. In Nederland maakt het vaak wel uit met wat voor auto je aankomt. Mensen krijgen afgunst en worden snel jaloers lijkt het wel. ‘Oh, kijk ‘m patserig doen in z’n Mercedes.’ Ik hoorde laatst paar jongens zeggen dat ze soms hun GTE Golf iets verder parkeren als ze bepaalde soort klant komen. Een GTE?!
@crx: Niet alleen in commerciële functies ;)
@dennisjuh95: Vast en zeker. Ik reageer vanuit mijn eigen referentiekader, maar het geldt ongetwijfeld ook voor anderen.
@87sandyd: ik wil ook als privérijder graag een representatieve auto.
Daarmee kun je nog eens ergens aan komen, bij voorbeeld bij een huwelijk.
Automaathendel aan het stuur zou ik toch juist als pluspunt neerzetten bij Mercedes. Misschien even wennen maar na een week weet je niet meer beter en dan ga je toch de extra ruimte op je middenconsole erg waarderen.

Ik zou gaan voor de C350e. Mooie aandrijflijn, mooi en strak design (zeker icm AMG-pakket), fantastisch interieur dat op een hoger niveau staat dan de rest in die klasse en het Ipad-achtige scherm valt in het echt eigenlijk wel mee. Of even wachten tot de facelift volgend jaar als Mercedes ook bij de C-klasse het scherm heeft ingebouwd zoals bij de E en S-klasse.
@Pordon: is het uberhaupt wel mogelijk om de C350e met AMG pakket te krijgen? Liep gister even te stoeien met de configurator en volgens mij was het geen optie. Enkel Avantgarde of Exclusive icm 17 inch. Ik ben bij alle Duitse 3 enorm fan van de sportpakketten (S-line, AMG en M). Maken de auto echt ‘af’ wat mij betreft
@martq: Nee, helaas kun je af-fabriek geen AMG pakket bestellen. Wellicht dat het achteraf wel kan. Op de 330e kun je wél een M-Sport pakket geleverd krijgen, overigens.
@willeme: vervelende is weer dat ik de c sedan vele malen mooier vind dan de estate… Ik weet het, ik ben een zeikerd!
Zonde dat ze de C350e niet als sedan aanbieden.

Mijn afkeer van de nieuwe lijn van Mercedes is met name ingegeven door de I-pad. De één vindt het prachtig, ik vind het er persoonlijk verschrikkelijk goedkoop uitzien. In een A… Ok, maar in een C van minimaal 50k.
Nou zag ik dat Audi in de A4/A5 volgens mij ook een niet inklapbaar scherm heeft. Doodzonde
@martq: Goed nieuws! Je kan de C350e ook als sedan bestellen:

http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/c-class/w205/configurator/configurator_w205.html#/p3520

En om hem extra smoel te geven kun je ongetwijfels achter het een en ander bestellen, maar Brabus heeft ook bumpersets leverbaar, tegen behoorlijk schappelijke prijzen. Of het je smaak is, is een tweede:

http://www.brabus.com/en/raster.php?page=4&sub=6&klasse=149&modell=40581
@gijsso: ik ben het met je eens gijsso qua gedateerdheid van de V60.
Ik heb alle tijd. M’n A5 is uit de financial lease en nu dus in eigendom. Ik ben hem ook zeker nog niet zat, maar de wetenschap dat iets nieuws mogelijk is kriebelt toch!
De reden waarom ik de XC90 T8 genoemd heb is vanwege de bijtelling. Met een cataloguswaarde van een ton en bijtelling van 7% rij ik goedkoper dan m’n huidige A5 (20% en 50k cataloguswaarde). Alleen zijn de tweedehands modellen XC90 uit 2015 nog veeeeeel te duur. Heb al wel een S90 geconfigureerd op de website van Volvo en verbaas me erover hoeveel auto en opties je krijgt t.o.v. de Duitse 3 en bijv. Jaguar (XE of XF). Een volle S90 T5 (254 pk) komt op ongeveer €65.000 uit. Dus dat is zeker een auto waar ik op ga wachten!
@martq: dat je de huidige bijtelling-favo’s enkel ruim bruto voorgeschoteld krijgt is idd jammer.
Ik heb destijds eens geïnformeerd naar de T8 in september ’15 bij mijn Duitse Volvo dealer. Op dat moment was de gehele productie al opgevreten voor Nederland en Noorwegen. Dus geen enkele meer te krijgen.

Betreft de V60; de tijd begint inderdaad te tellen, interieur is wat verouderd, maar qua dynamiek geen verkeerde. Maar dat is enkel mijn eigen ervaring. Als ik jouw budget zie, dan zou ik meer exclusiviteit opzoeken.

@willeme: betreft die hoofdruimte klinkt mij vreemd in de oren, heb destijds een demo-V60 gereden met een dak, enkel bij een origineel open-dak word het krapper, zonder dak totaal geen problemen met mijn 1.96m lengte.
Als je topkwaliteit wil. Ga dan maar lekker voor die E klasse in dat mooie rood met 19 inchers op. Ga je je niet beklagen hoor!
Ik zou voor de jaaagggg gaan
Ik zou de Giulia, de XF of dd E-klasse overwegen.

De Giulia en de XF vind ik veruit het mooist. De Giulia zal leuker rijden, de Jag vind ik net een tandje mooier. En het is een Jaaaaag.

De E-klasse is zoals @willeme al aangeeft de beste keus. Ziet er erg goed uit. Waar de S langgerekt en ordinair en de C te gedrongen is, is de E precies goed.
@berlinetta: Ik vind de S-klasse helemaal niet uitgerekt, en om ‘m nou ordinair te noemen? Ik snap dat dat je mening is, maar met fraaie spaakwielen en zonder AMG-pakket kan ik me niet voorstellen dat ie ordinairder is dan een E of een C. Alledrie niet eigenlijk.
@granlusso: Daarom is het ook een mening. De S is in mijn ogen ordinair.

Naja, het taxi-imago van Mercedes vind hij niks. Waarom geven om imago? Wat boeit dat nou? Als jijzelf het mooi vind ga je er toch gewoon in rijden? Lekker boeiend wat andere mensen er van vinden.. En als je wel om imago geeft moet je voor in een Audi gaan rijden. Lekker grappen om je oren krijgen over olie, VAG en dieselgate…

Mijn advies? Niet kijken naar wat andere mensen van je vinden, daar niks van aantrekken en het geen rijden waarvan jij het meest gelukkig van wordt. Is dat een Audi? Lekker doen. Mercedes? Lekker doen, comfort en luxe alom. Daarom worden ze ook als taxi gereden.

Het is een geweldig rijtje dat Willem voor je heeft neergezet. Valt lastig iets tussen te zetten. Mijn keuze? De Alfa Romeo Giulia. Help Alfa Romeo, doe iets goed voor dat merk! Een merk met veel historie en merkwaarde. Ze verdienen het.

Geen Alfa? Dan de Mercedes. De absolute benchmark in zijn klasse, er is gewoon niets beter dan dat op dit moment. Plus dat je werkgever heel blij met je gaat zijn. E-klasse te duur? Dan de C-klasse. Lijken ook nog eens op elkaar maar het interieur van de E-klasse is bijna perfectie.

Ook geen Mercedes? De Jaguar dan maar! Prachtige auto, absoluut! Wat dat betreft hoef je niet perse een XF te nemen, de XE is ook geweldig en die lijken erg veel op elkaar. Alleen qua ruimte ga je er op inleveren maar daarentegen is ‘ie wel goedkoper.

Verder heb ik er niets aan toe te voegen, deze selectie is perfect. Veel succes met de zoektocht! Ben benieuwd welke het gaat worden.
@viezefreddyw: misschien dat het hele imago-dilemma niet helemaal goed over is gekomen. Voor de duidelijkheid: het boeit me geen zak wat iemand anders van mijn auto vindt. De A5 heb ik vanaf mijn 27e en dat is voor veel mensen ook niet ‘normaal’. Gelukkig zit ik in een bedrijfstak waarbij het niet erg is om een ‘dikke bak’ te rijden. Ik hoef me niet te schamen voor klanten of mijn auto een straat verderop te parkeren.
Waar het mij puur om gaat: ik wil in iets rijden waarbij ik elke ochtend denk als ik naar mijn auto loop: wow! En dat ik me nog even omkeer nadat ik hem geparkeerd heb.
Dat is ook de reden waarom ik destijds voor de A5 coupe gekozen heb. Ik vind het een prachtbak, en nog steeds
@martq: Zoals het in de tekst stond leek het aardig alsof je gehecht bent aan imago. Ikzelf hecht totaal geen waarde aan imago, jij gelukkig ook niet. De E-klasse is wel echt de ideale auto voor een zakenman. Ultieme kilometervreter in alle comfort en luxe die je je maar kan wensen. Ook het interieur vind ik momenteel het mooiste interieur van zijn segment, mooier dan zijn concurrenten. Maar hij zal wel één van de duurste kunnen zijn. Wil je de volle 70K uitgeven kan je dat momenteel het beste doen aan een mooie E-klasse.

Wil je niet de volle pond uitgeven maar rondom de 50K blijven? De Alfa Romeo, no doubt! En ja dat kunnen we nu al zeggen terwijl hij nog niet eens in de Nederlandse showroom staat te shinen. Prachtige auto, het interieur vind ik echt heel erg mooi en volgens de critici rijdt hij ook nog eens zoals hij er uitziet, namelijk mooi, goed en lekker sportief.

Maar nu de nieuwe A5 is gepresenteerd zou dat ook een mooie optie kunnen zijn, toch? Desalniettemin succes met je zoektocht!
@martq: in jouw buurt heeft BMW Dubbelsteyn een hele mooie blauwe 330e demo .
Deze is exact zoals ik hem ook zou bestellen .
Gecharmeerd van de xc90… Dan moet hij die nemen
@realracing3: Alleen buiten het budget
Mercedes is in deze prijsklasse gewoon niet weg te denken in deze vergelijking. Er zijn veel modellen die in de betreffende klasse, met bijbehorende motoren die voor een lagere bijtelling in aanmerking komen.
Eerste gedachte was de Alfa of eventueel de XF, maar als ik erover nadenk zou ik misschien toch voor een E-klasse gaan (net wat fraaier dan de C-klasse, dan maar genoeg nemen met wat minder vermogen).
Lastig, ik snap beweeg reden om niet in een merc te stappen. Wie zegt dat imago bullshit is lult uit zijn nek. Ik wil je reactie wel eens zien als je een jonge medelander in een dikke golf gti van krap een maand oud ziet rijden. Dat gebeurt dus ook bij een 31 jarige in een E-klasse. Wat mij betreft een 330e omdat BMW.
@busterd: Alsof dat niet een tokkie-bak uitstraling heeft op je 31ste ?
@busterd: een medelander gekleed in nette kleren met een normale houding en een intelligente blik zal niet negatief worden aangekeken. Houding, uitstraling en kleding (niet persee in die volgorde) doet meer dan afkomst of leeftijd.
Gulia zonder twijfel
Leuk budget! Ik persoonlijk zou voor de Audi of E Klasse gaan. Vooral de E klasse heeft een prachtig interieur heerlijk om in te vertoeven lijkt me.
De Alfa of de Jaguar, toch echt de mooiste auto’s in dit segment.
Rij nu 3 jaar een Stratus Grey XF 3.0D, met R Sportpakket, Blackpack en velgen in carrosseriekleur en krijg nog elke dag een glimlach van oor tot oor als ik er in stap.
Dus lekker kiezen voor een dikke auto voor de kilometers en van het geld dat je nu kwijt bent aan bijtelling koop je een leuke cabrio voor je vrouw en daar maak je de prive kilometers in. Er zijn voldoende technische oplossingen om niet meer zo’n kilometerklapper in te hoeven vullen, dus zo veel werking het niet meer….
@drf76: “zo veel werk is het niet meer” moet het natuurlijk zijn…
Een dik aangeklede Mondeo Vignale misschien? Ga toch voor 50k niet in een kale Audi zitten…
De Alfa of de Jag. Ga er eerst eens mee rijden ;-)
Hah! ik heb zelf de yolo keuze gehad, een 745Li van eind 2003. Wat een heerlijke auto was dat en ik heb er spijt van dat ik hem weg heb gedaan. Meer dan zat vermogen en de beste autostoelen waar ik ooit op heb gezeten, volledig elektrisch instelbaar in elke positie die je maar kan bedenken en overal in het interieur soepele leer.
@house: …..en toen ging de koelbuis tussen de cilinderbanken stuk en moest de motor uit elkaar?… en dat was te duur zeker? 😂
€70.000 lijkt me een hoog bedrag toch?

Rij je daar geen 330e of c350e voor?
Misschien is zelfs een Tesla model S wel haalbaar.
@Donstil: ik heb een half jaar terug gekeken voor mijn moeder, de hybrides kunnen inderdaad (staan ook in het artikel), maar een tesla is echt te duur. Ik dacht dat die in de meest uitgeklede uitvoering achterin de 70k zitten, maar dan is de range minimaal en heb je geen enkele optie.
@Donstil: tweedehands Model S zit ook een klein beetje in m’n achterhoofd. Maar als ik een keer 400km rij op een dag heb ik een probleem. En ben je ooit ingehaald door een Tesla? Past niet helemaal bij mijn rijstijl…. :p
Hmm, een youngtimer mag dus ook…

W124 500 dus!

Jaja, brandstof kosten en imago bla bla. Boeiend, het is financieel vast haalbaar en gewoon ontzettend tof. Standaard keuzes zijn ook zo saai. Ondanks dat er wel een geinige yolo bij het advies zit is dat toch nog redelijk standaard. Maar gezien het feit dat deze persoon nu a5 rijdt en om imago geeft zal dit toch niks worden en zal er vast voor een veilige keuze gekozen worden. Dan is een passat gewoon de beste keuze. Eigenlijk gewoon een premium auto, zonder de premium prijs.
@lekbak: Of een heerlijke E34 M5 touring… Als dat te oud is, dan een E39 M5 of Alpina B10/D10 (E39 als basis).
Zou de a4 ooit maar dan ook ooit in die gele kleur uit de spuit cabine komen? Denk het niet. Wel een lekker kleurtje
@redbee5: Ik ben bang dat je gelijk hebt. Want als je kijkt op de configurator, zie je dat de kleur niet eens leverbaar is!!

http://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a4/a4-limousine/uitrustingspakketten.html#page=/nl/web/nl/modellen/a4/a4-limousine/design-lak-velgen.html

Oudste automotive truuk die er is. Als je een saai gelijnde auto hebt even in een knalkleur neerzetten.
@willeme: lol, wat een marketing faal
31 en een leaseauto van 50 tot 70k uit mogen kiezen…. Chapeau.

Zou zelf voor een 520d gaan! Of… Als je toch met zn 2en bent.. Audi tt misschien een optie?
@alassad: volgend jaar zal de nieuwe 5 wel uitkomen denk ik… Dus dan wacht ik liever daar op denk ik. Al zijn er wel hele mooie aanbiedingen op het uitloopmodel nu!
@martq: het voordeel van de huidige auto’s is dat een nieuw model niet eens zo gek veel meer kan tov het oudere model, oftewel een ouder model blijft er nog heel gangbaar uitzien. (bv G11 7-serie vs F01). Ik verwacht dat dat voor de nieuwe 5 serie ook zo zal zijn. Bovendien kan je m nu inderdaad lekker aankleden voor weinig, Msportpakket erop, comfort stoelen en businesspakket.. denk ik mijn ideale auto. Enige nadeel voor mij is dat er op de 5sedan geen panoramadak verkrijgbaar is (ivm kids) maar goed ik dwaal af
De alfa romeo! Prachtwagen
Voor zoon lease bedrag shoppen is best luxe. Ik heb een budget van 45k en alles daarboven eigen bijdrage. Ik weet niet of je niet kan wachten maar een volvo v90 is ook een optie volgens mij. En anders zou ik voor een guillia gaan maar dan met benzine motor, 30k per jaar is volgens mij rendabeler met beziene dan diesel en anders een bmw 5 serie. Moet ook lukken lekker aangekleed voor 50/55k.
Succes met shoppen.
@mars1985: jaah! De nieuwe Volvo V90 is een prachtige auto. Ik zou daar voor gaan.
Mooi dat iedereen begint over ‘sportpakket’ en ’19” velgen… Dan vervalt je bijtelling voordeel! Mijn tip: Voor 70k heb je niet alleen een Lexus IS, maar ook een GS! 223 pk benzine hybride met aaaaallle opties
@svenska_aeroplan_ab: hoezo als ik vragen mag? Het gaat toch om het bedrag? Zolang je het niet aantikt, is er niks aan de hand?
@e550: Bijtellingspercentage word berekend adhv verbruik en uitstoot. Hoe breder de banden, hoe meer verbruik. Met ‘sportpakket’s zijn alle genoemde auto’s 25% bijtelling, zonder 15 of 21%…
@Svenska_Aeroplan_AB: Bij Mercedes was dat volgens mij wel het geval, deze is ook niet leverbaar met het AMG pakket. Of dat de reden is weet ik niet. In Duitsland is het ook niet te krijgen op een C350e.

Bij BMW en Audi kun je weer wel een M-Sport of S-Line pakket bestellen met behoud van bijtelling, bij Lexus weer niet. En alle Volvo’s kun je ook als R-Line krijgen.

Het scheelt een beetje per merk. Andere optie is natuurlijk om het achteraf te monteren.
Excuus: op de IS-F kun je ook 21% een F-Sport pakket krijgen. Alleen bij de Mercedes kan het dus niet.
BMW e65, alle motoren zijn prima…….!?

Als schrijver voor autoblog mag je jezelf wel iets meer verdiepen in de materie. Beetje popi jopi stukje schrijven is prima, maar zorg er ook voor dat je inhoudelijk op de hoogte bent. De V8 motoren van de e65 staan bekend om hun extreem dure reparaties. Zeer frequent koelwaterbuis problemen waarbij de hele motor eruit moet. Er zijn oplossingen voor. De vraag is niet of maar wanneer je aan de beurt bent.
@mark997gt3: Klopt helemaal. Met ‘alle motoren zijn prima’ doelde ik met name dat ze allemaal schitterend lopen en uitstekende prestaties bieden. Zelfs een 730d of 730i is meer dan voldoende. Er staat nergens dat de betrouwbaarheid van het hoogste niveau is. Dan hadden we wel geopteerd voor de Lexus LS430. Die is alleen wel een duidelijk stukje ouder dan de E65. Vandaar.

Dat er (hoge) kosten vast zitten van het rijden en onderhouden van topklasser, is evident. Ik heb het er bij gezet. Misschien is de 7-serie E65 wel een leuk item voor het Autoblog Aankoop-advies :-D
@mark997gt3: je bedoelt die reparatie waarvoor de dealer de hele motor eruit moet halen, maar die de specialist in een paar uurtjes klaart?
@lekbak: dit is echt achterhaald. Daar is al lang een veel goedkopere oplossing voor. Een insteekpijp. En die heeft al ruim z’n betrouwbaarheid bewezen.
@garp: oopsie. Vergat er ‘inderdaad’ tussen te zetten.
@garp: toch best cruciaal, zo’n woordje ;)
@garp: dat bedoel ik dus ook…
Alfa of Jag
Op een Tesla Model S vang je 4% bijtelling. En je komt echt niet veel tekort!
De modellen 2016 beginnen helaas buiten het budget. Maar een modeljaar 2015 moet lukken.
Het lijstje biedt al veel goede mogelijkheden, persoonlijk zou ik de IS, XF en V60 laten staan. De IS heeft een wat ondermaats interieurdesign, met de bouwkwaliteit zit het natuurlijk meer dan goed. De XF valt om persoonlijke redenen af, vanaf de A-stijl wordt die auto naar mijn mening ronduit saai. De XE heeft dat probleem ook, de XJ juist helemaal niet. De V60 begint op leeftijd te raken, dat begin je in het interieur te merken. Bij de Audi A4 wil ik nog even opmerken dat er op het moment schappelijkere optiepakketten onder de naam ‘spring advantage’ worden gevoerd, maar dat is wel tijdelijk. Hij blijft overigens nog altijd duurder dan de concurrentie. Dan hou je de 330e/Giulia en E-klasse nog over. Dat is kiezen tussen lagere lasten met veel rijplezier of hogere lasten met veel comfort en een geweldig interieur. Eigenlijk valt er tussen alle auto’s geen winnaar aan te wijzen, het berust meer op persoonlijke voorkeur.

Is er dan buiten het advies nog wat leuks te krijgen? Eigenlijk wel. Je probleem is dat je een A5 Sportback rijdt, die auto vind ik veel mooier dan alles wat hierboven genoemd is. Aangezien er maar twee personen in hoeven zou je ook voor de nieuwe A5 coupé kunnen kiezen, dan heb je een sportievere A4 in een veel leuker jasje.
Automaat als stuurhendel is een van de beste ontwikkelingen in de hele autohistorie. Geen lompe pook meer naast je navigatie knoppen. En zeker bij Mercedes-Benz is dat fijn. En voor de beste man: De Mercedes-Benz E350e en GLC350e zijn dit jaar nog te leveren, bezoekje aan de MB dealer is het wel waard. 31 jaar en dan een 70k auto mogen uitkiezen.. Wil wel wisselen.
@henkhupelschoten: als wisselen dan ook betekent dat ik ‘representatief’ moet zijn en rekening moet houden met ‘imago’ dan blijf ik liever in mijn oude barrels rijden.
@lekbak: dat hoeft dus niet. Ik snap niet precies waar dat hele ‘imago’ vandaan is gekomen. Lees mijn comment ergens hierboven maar. Ik kies een auto puur omdat IK hem mooi vind. Niet voor de buurman
bmw 420i gran coupe
Alfa en lexus geniet mijn voorkeur dat zijn geen 13in een dozijn wagens
Giulia!
Van alle autoblog adviezen is dit toch wel de meest achterlijke.

Beetje niveau van noem een getal onder de 100.
@eklasse:

LOL .. 👍🏼👍🏼 ..
Meestal een getal tussen de 158 en 160 ..
Als je zoveel aan een auto hebt te besteden altijd Mercedes kiezen. Het imago dat je uitstraalt heb je volledig zelf in de hand. Als ik iemand met een petje zie roken in een Mercedes dan denk ik niet “ah een taxichauffeur”.
Ik zou geen van alle willen. Voor dat geld zijn er toch nog wel andere opties?
Alfa, Jag, of YOLO… De eerste twee zijn eens wat anders in het zakelijke segment, en met de yolo heb je een hele goede wagen.
Ik zou over de V60 goed nadenken voor je hem aanschaft, het in een prachtige auto, maar ook een wagen waar het duidelijk is dat het hybridesysteem pas achteraf is ingebouwd. Mijn moeder rijdt er sinds een aantal maanden in, als opvolger van een 520i station met automaat. De volvo komt veel minder verfijnd over, de dieselmotor ronkt als ie net wakker wordt en we hebben meerdere keren problemen gehad met electronica. De auto wilde niet starten en zet zijn eigen ramen open (in de regen notabene). Maar, In de bijtelling scheelt het bedragen die ik als student nauwelijks kan bevatten en op dat moment was de 330e nog niet beschikbaar. Mijn moeder wilde niet bij Mercedes kijken want ze is ‘geen Mercedes rijder’.
Ik zou ze toch gaan vergelijken, uiteindelijk is de bijtelling te gunstig om te laten liggen. De c350e is de nieuwere auto, terwijl de V60 al een tijd mee gaat.
Succes met de keuze!
@mrrandomsong: als je verfijning wil moet je sowieso niet voor hybride gaan. Ook de c350e kan niet tippen aan de non hybride versies. Ik heb de volvo niet gereden, maar als dat nog slechter is dan die van Mercedes dan snap ik niet dat het spul überhaupt verkocht wordt.
@lekbak:
Ahum, Lexus, veel meer verfijning ga je niet aantreffen in een aandrijflijn….
@Rob: owja lexus, die maken ook nog andere auto’s als een omgebouwde prius…

Ik heb dus nog nooit in een moderne echte lexus gereden, maar ik ben een beetje sceptisch. Ze moeten wel een hele grote voorsprong hebben willen ze alle ergernissen van de andere hybrides opgelost hebben. Niks is onmogelijk natuurlijk, maar ik schijn nogal een mierenneuker te zijn.
@lekbak:
Ik heb een Lexus RX 450h en LS600h gereden (beide vorige generatie), en ik kan eigenlijk niet 1-2-3 auto’s bedenken die ik comfortabeler vond…. De aandrijflijn is zo soepeltjes, stil en ook echt niet traag. Gaat gewoon hard, maar in alle rust. Dus is het geen hol aan om hard te gaan. Dat vinden sommigen een minpunt, ik niet.

En verder wat onderbuurman Saab zegt. Heb ook eens in een 7-serie hybride gereden, niks te klagen hoor, maar de hybride aandrijflijn is gewoon minder fijn. Daar voegt het hybride gedoe niks toe, behalve bijtelling… Groot verschil met Lexus.
@mrrandomsong: Goed punt. Er is maar 1 premium merk die fatsoenlijke hybride aandrijflijnen kan bouwen, omdat de auto vanaf het begin ontwikkeld is als hybride: Lexus
Kijk toch eens naar een c350e voor 70k kan je een hele dikke uitzoeken en met de standaard luchtvering is het heerlijk rijden
@spoiler: eventueel nog een amg bumperset achteraf erop laten zetten voor en sportiever overkomen
Bmw 420d gran coupe zonder twijfel!
Ik heb zelf de 330e verkozen. Wel nog net in 2015. Het meeste lol en vermogen voor de laagste lasten. En ik ben dik tevreden!
Ik zou voor de C300h gaan, eventueel met AMG pakket. Maar de Coupe versie van de C is natuurlijk ook leuk.
Joh, wat maakt het in vredesnaam uit joh. Je zit toch maar vier jaar vast aan het ding. Dus gewoon die depressieve zeecontainer van een Volvo XC bestellen. Vind iedere autoblogger je ook in één keer tof….
@Rob: thanx voor je nuttige bijdrage Rob! 👍🏼
@martq:
Dank je.
Maar ik kan hier dan ook he-le-maal niks mee. Ik snap niks van bijtelling en leasen. En dit rijtje auto’s helpt daar ook niet echt bij.

Beste advies wat ik dan kan geven is gaan voor je eerste ingeving. Die is vaak de beste. Bijna altijd zeg maar. En als het toch niets is, ben je er binnen paar jaartjes weer vanaf. Waarom dan zo moeilijk doen?
@Rob:

De meeste auto’s van rond de 70 rooitjes zijn regelrechte teringzooi ..
Probeer er maar eens 1 te vinden die 4 jaar mee gaat ..
@lincoln:
Jup. De Audi A8en van mijn ouwe man gingen stuk. Zijn BMW ook.
Het simpele Ford Focusje van moeders pruttelt al 12 jaar zonder problemen voort….
Ik zou met dat bedrag de Model S nemen… 😜
70k en dan niet zelf je auto kunnen uitzoeken..
Zou gewoon lekker de trein pakken (en een Exige voor int weekend of zo)
@spylegion: uiteindelijk zal ik hem zelf uitzoeken. Maar ik vind het leuk om dit soort adviezen te krijgen en jullie er bij te betrekken. Wat heeft 70k daarmee te maken? Als het 20k was geweest is het dan een ander verhaal?
Ik zou het leasecontract een half jaartje door laten lopen en vanaf 01/01/2017 in een auto gaan rijden wat je ook echt wilt: 25% wordt dan 22% bijtelling
Ondanks dat ik zelf wel Audi fan ben zou ik voor een MB C-klasse coupe gaan. Wat een fantastisch strakke auto is dat, vooral met die multispaaks AMG wielen!
@edgar: kwam 2 dagen terug een C coupe tegen in het blauw met die velgen en AMG pakket. En inderdaad: heel erg fraai! Dus dat zou ook een optie kunnen zijn. Ik vind die stoelen in de coupe ook prachtig trouwens!
Hij moet zich er maar overheen zetten. Ik ben 34 en rijd ook een c350e (station). Ik had niets met mercedes, maar deze auto is geweldig, luchtvering en 279pk. Dan kijk ik graag tegen een ipad scherm en hendel aan. Mijn voorkeur was ook altijd Audi, BMW, misschien een mooie passat en daarna pas een Mercedes. Maar Mercedes wordt steeds jonger en persoonlijk vind ik bmw minder mooi worden en audi met de nieuwe lijnen ook iets minder. Ik zou zeggen probeer het een keer.
En de tesla model s dan ?
Het imagoprobleem is helaas wel iets om rekening mee te houden. Ik heb er niet zo veel mee. Het is natuurlijk heel chic om Mercedes ordinair te vinden, maar ik heb daar meer ontzag voor dan één of ander pruttelend Saabje. Bovendien zitten er echt wel stijlvolle modellen tussen in beschaafde uitvoering. En ook een Jaguar kun je tegenwoordig met witte lak, zwarte velgen, rood leer en een brulaap in het vooronder krijgen. En dan, Taxi? Iemand die er de hele dag in zit en er voor z’n brood van afhankelijk is kiest het: dat is toch reclame? Dat het je smaak niet is oké, maar dat het je in Nederland wel klanten kan kosten is een jammerlijk feit.
Een E65 745d met massagestoelen, actieve cruise controle en een moonroof graag…
@martq Zou toch eens bij Tesla langs gaan om te kijken of het echt niet haalbaar is. De totale kosten over de looptijd zijn misschien interessanter dan je denkt. Al helemaal als de XC90 ook op je lijstje staat.
@erikb88: ik vind de Tesla wel een mooie bak, maar ik zit een beetje met de range. Het komt wel eens voor dat ik 400+ km op een dag rij. En dan is een Tesla niet echt handig denk ik.
En ik heb er geen ervaring mee hoor, want nog nooit in een Tesla gezeten: maar is de build quality niet een stuk minder dan de Duitsers? Als ik naar tweedehands modellen kijk met enkele 10duizenden kilometers op de klok en ik dat leer zie. Al helemaal uitgeleefd 😕
@martq: zou eens binnenlopen bij Tesla, denk dat je positief verrast zult zijn. Mooie van Tesla is dat ze continu doorontwikkelen wat de build quality zeer ten goede komt. Je moet het ervaren om een eerlijk oordeel te geven. Niet voor niets zijn veel berijders van Duitse merken overgestapt ;)
@martq Je zou eventueel een half jaar door kunnen gaan in de A5 of shortleasen, en daarna die Infiniti nemen met 22%!
@martq zoals @Woody al schreef is waarscheinlijk de Q50 van Infiniti de beste keuze. Het is ook echte een enorm ruime wagen. Dus mocht je gezinssamenstelling in eens van 2 naar 3 gaan is dat ook niet zo’n ramp. Daarnaast een mooie en zeldzame verschijning. Vooral in het donkerblauw.

Maar gezien je momenteel een 2 deurs A5 rijd, zou je dan niet naar een C-klasse Coupe kunnen kijken? Ik ben het met je eens wat betreft het Navi scherm. Dat snap ik ook niet echt. Maar de C-coupe is wel een zeer mooie wagen die je niet zo vaak ziet omdat hij niet zo praktisch is als gezinsauto.
Of je wacht nog even op de E-coupe.

De Alfa is natuurlijk geweldig! Right, niemand heeft er nog in gereden dus dingen als het stuurt beter dan de Jag of weet ik veel kan ik persoonlijk niet zo veel mee. Het is een mooie auto geworden. Dus ik zou zeker even een proefritje gaan maken als de auto eenmaal bij de dealer staat.

Anyway ik wens je veel succes met je keuze!
@kilum: thanx kilum!
Ik ga binnenkort maar eens een dealerrondje maken. Ga sowieso even bij Alfa langs, maar waar iedereen helemaal lyrisch is over het uiterlijk daarvan, blijf ik voorlopig terughoudend. Heb hem op de autosalon van Brussel gezien en was niet direct verliefd eerlijk gezegd.
Daarnaast me verdiepen in de C coupe en zeker even bij Volvo langs zodra de S90 daar staat!
En de nieuwe A5 maar eens bekijken natuurlijk, en misschien ook infinity maar eens opzoeken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).