Autoblog Advies: eerste auto voor € 17.500

Auteur: , 106 Reacties

Net afgestudeerd begin je aan het grotemensenleven, daar hoort een grotemensenauto bij. Wat is een verstandige keus?

Autoblog Advies: eerste auto voor € 17.500

De meeste mensen die net klaar zijn met hun opleiding zullen wegens financiële beperkingen waarschijnlijk wat minder te kiezen hebben, maar de Belgische Autoblog-lezer Karim heeft een fijn bedrag van € 17.500 om aan een auto te besteden. Z’n wensenlijstje ziet er als volgt uit:

Huidige autoNvt
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrivé
BudgetOngeveer € 17.500
Jaarkilometrage20.000 tot 25.000 km
BrandstofvoorkeurGeen duidelijke voorkeur, maar dan toch liever diesel.
Reden aanschaf andere autoEigen zaak begonnen en dus een auto nodig.
GezinssamenstellingNvt
Voorkeursmerken/ modellenBMW, Audi, Lexus, Mazda.
No-go modellen/ merkenFranse merken.

BMW 1 Serie

Hij geeft aan al eens te hebben gekeken voor een BMW 1-serie (F20), maar toch lijkt ’t hem veiliger om voor FWD of AWD te gaan met het oog op bijvoorbeeld winterse omstandigheden. Dat argument kunnen we vrij eenvoudig pareren. RWD vraagt wat gewenning, maar ook in de winter rijden er genoeg BMW’s, Smartjes, Twingo’s en andere achterwielaangedreven auto’s rond en die belanden echt niet allemaal in een greppel langs de weg.

Daarbij weet een ruime meerderheid van de bezitters van een 1-serie niet eens dat zo’n auto RWD heeft (of wat RWD überhaupt is…), dus maak je daar niet al te veel zorgen over. Ga in elk geval eens proefrijden zodat je weet wat je kunt verwachten. Sla daarbij vooral een wat sneller klaverbladje op de snelweg niet over, dan voel je pas echt wat achterwielaandrijving in de praktijk doet. Bovendien kun je dan prima inschatten of het iets voor jou is of niet.

Audi A4/A5

Ook de Audi’s A4 en A5 staan hoog op het lijstje. Beide auto’s zitten kwalitatief prima in elkaar, maar er zijn ook aandachtspuntjes. De TFSI-motoren lusten in sommige gevallen een slokje olie, daarbij is de multitronic ‘bak niet de fijnste en meest storingloze automaat in z’n soort. Houd daar in elk geval rekening mee bij je keuze. Verdere aandachtspunten check je in onze aankoopadviezen van zowel de Audi A4 als de Audi A5.

Lexus CT200h en die andere Japanner

De Lexus CT200h werd eveneens als mogelijke optie genoemd. Wellicht dat het uiterlijk van deze voormalige leasetopper je fantasie prikkelde, maar over de rijeigenschappen waren wij niet bijzonder enthousiast. Het blijft een Toyota Prius in een premiumjasje. Het steekt allemaal prima in elkaar, maar écht een boeiende auto is het helaas niet. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je er gewoon voor moet gaan als dit de auto is die je wilt, zeker omdat de CT200h rationeel de beste keuze is. De betrouwbaarheid is de beste van allemaal, de hybride aandrijflijn springt spaarzaam met brandstof om en de CT200h heeft een mooie uitrusting. En waar bij diesels bij hogere kilometerstanden je budget moet gaan reserveren voor vervelend hoge rekeningen, is het bij de CT200h heel onwaarschijnlijk dat je ooit je spaarpotje moet aanbreken.

Verder wordt de Mazda3 genoemd, waarschijnlijk ook vanwege het uiterlijk en de merknaam. Ook een geval van absoluut geen slechte auto, maar bedenk vooral waarom het model je aanspreekt. Aangezien de laatste generatie 3 (en die wil je) nog niet heel lang op de markt is beginnen de goedkoopste exemplaren rond het maximale budget. Wees dus extra op je hoede, aangezien het aanbod relatief klein is en deze exemplaren niet voor niks de goedkoopste zijn.

Conclusie

De meest verstandige keuze lijkt de Lexus CT200h, maar ja, wie kiest z’n auto nu alleen met z’n verstand? Het belangrijkste advies dat we je dan ook kunnen geven is om vooral te gaan proefrijden. Pas dan kom je erachter wat jij belangrijk vindt aan de rijeigenschappen van een auto. Ga dus zeker even sturen in die 1 Serie, want dat is echt een fijne rijdersauto. Zelfs met een wat minder vermogend dieseltje onder de kap. De Audi A5 is een fantastische auto om te zien en met een TDI’tje onder de kap rijdt het ook prima, maar anders dan de Bimmer. Ga dus eerst even met alle auto’s een blokje om en maak dan je keuze. Een écht slechte keus kun je gelukkig amper maken.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



106 reacties

What about an alfa guillietta 1.4 multi air 170pk? Vlot wagentje, kan 1:15 rijden en ziet er ook nog strak uit
@alfaromeo939: Precies! ik rijd een alfa mito met precies dezelfde motor, hij rijd echter in de stad gewoon met gemak 1:20. Misschien is een mito diesel 1.3 iets voor hem? rijd heerlijk sportief en vrij vlot!
@slipstreamer: Mito heeft wel een erg hoog dameskappers gehalte!
@toniominestrone: als je diie aan je vrouw geeft en jij dan als man met een audi tt aan komt is het plaatje compleet
@alfaromeo939: inderdaad! Staat ook hoog op mijn lijstje als opvolger voor de 147.
Ook met dikke diesels te krijgen trouwens als hij dat liever heeft. En heel betaalbaar eigenlijk.
@trustmeiamanengineer: maar je moet het willen rijden, ik heb een Giulietta 1.6JTDm gehad maar was niet echt enthousiast. Stoelen waren niet bepaald goed of goed instelbaar, multimedia/navigatie systeem is echt ouderwets en ongebruiksvriendelijk. Toch zaken die erg belangrijk zijn als je veel op de weg zit.
@griffendahl: van welk jaar was de guilietta?
@griffendahl: Hmm, tja. Ligt natuurlijk ook aan de uitvoering die je hebt. Bijvoorbeeld de 105pk diesel lijkt mij nou ook niet echt plezierig. Wat betreft de Navi, dat is natuurlijk altijd achterhaald bij een tweedehandsje. Ik zou dan ook ’t liefst er een hebben met een dikke motor, sportstoelen en zonder navi. Hang m’n telefoon wel aan ’t dashboard.
Bovendien zit er sinds vorig jaar een ander dashboard met veel beter systeem in.
@trustmeiamanengineer: Alleen had ik hem vrijwel nieuw (1 jaar oud), het blokje was niet eens het probleem die kan op zich goed meekomen in het dagelijks verkeer. Maar alleen de carkit was al super klungelig, je ziet bijvoorbeeld op je navi scherm een bluetooth menu heel opvallend, en daar kun je van alles behalve het koppelen van je telefoon dat moet op je stuur met een schermpje tussen je tellers middels een of ander moeilijk te vinden onhandig menu. Verder lijkt er totaal geen integratie te zijn tussen dat scherm tussen je tellers en je navigatiescherm. Dan kan je zeggen dat je van een tweedehands auto niet alles kunt verwachten, maar de auto die ik ervoor had (een 10 jaar oudere BMW) had dat allemaal veel beter voor elkaar. Andere merken hadden dat ook in 2011 beter voor elkaar als Alfa Romeo, dat is gewoon een duidelijk minpunt aan die auto.
@griffendahl: lekker belangrijk, dat koppelen doe je toch maar 1x?
@arkenbout: eens, maar het is maar een van de legio voorbeelden dat die navigatie/multimedia dus echt een stapel losse componenten is in plaats van een mooi geheel zoals dat bij mijn BMW of Audi wel is. Imperfecties waar ik me machtig aan kan storen, ik verwacht gewoon meer voor zulke bedragen…
@griffendahl: Audi ken ik niet, maar BMW heeft inderdaad een aardig systeem. Giulietta ook niet. Mijn 159 had echter een erg fijn systeem, beter dan dat vd BMW van mijn vrouw en de Range Rover die ik nu rijd. Aangezien de Giulietta nieuwer is kan ik mij niet voorstellen dat dit slechter is als dat vd 159.. Oh ja, inmiddels rijdt ze Volvo, over dramatische navigatie-systemen gesproken..
@alfaromeo939: Hij wil liever een diesel?
@clarkson: ja dat krijg je ervan als je niet heel t artikel leest.. Haha
@alfaromeo939: wordt altijd als alternatief geroepen. Ik denk dat de auto (alternatief) daarom nooit uiteindelijk gekocht wordt.
lijkt me wederom een nogal hypothetische koper…. eigen zaak beginnen en dan al meteen 17500 euro verbrassen aan een auto? … vraag maar meteen een faillisement aan.

Je eerste auto kopen, en zeker als je net een zaak begint, lijkt me verstandiger om een iets ouder modelletje te kopen van 5000 euro max… dat kan ook leuk en betrouwbaar zijn…
@hans75: Dat is het verschil tussen succes hebben en succes uitstralen.
@mashell: fake it until you make it
@hans75: Hij koopt ‘m privé, dus ik ga er vanuit dat ie daarnaast genoeg overhad om in z’n zaak te stoppen.
@hans75: valt mee. Ik heb ooit een klant gehad waarvan de eerste actie als zelfstandig ondernemer het aanschaffen van een Porsche 911 voor hem en een voor de business partner.
@siemi: je bent zeker curator van beroep
@hans75: Je weet toch niet wat zijn totale budget is? Misschien gaat hij in een branche werken waarbij status er belangrijk is en niet minder belangrijk: hij kan het zich permiteren. We moeten stoppen dit soort afgunst opmerkingen.
@hondar: zoals hij dat schrijft is het niet afgunst maar verstand. Groot verschil!

Het is (in Nederland) een feit dat veel startende ondernemers kapot gaan aan grootheidswaanzin. Buitensporig veel investeren met vreemd geld en dan ook nog een dikke auto erbij.

Uiteraard kunnen wij niet in zijn portemonnee kijken. Wellicht heeft onze Belg echt geld.
@lekbak: Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat er nooit een onderzoek heeft uitgewezen dat er startende bedrijven kapot gaan aan grootheidswaanzin. Onzin! Je bent een ondernemer als je durft te investeren en dus ook durft risico te nemen. Daar hoort een budget bij. Jij kan nooit bepalen waar de ondernemer dat budget aan wilt uitgeven. Hooguit toekijken/oordelen als deze inderdaad met een mooi pand en auto van de zaak start. Wish him al the luck ipv “nou, nou, nou, moet dat allemaal zo duur”. Afgunst.
@hondar: er is geen onderzoek voor nodig. Mijn halve familie is werkzaam in de schuldhulpverlening. Ik weet wel een beetje waar ik het over heb wat dit betreft.

Voor een ondernemer is het ontzettend belangrijk dat deze genoeg en juist investeert. Maar het is absoluut funest om teveel te investeren.

Extreem maar waargebeurd voorbeeld: man begint garagebedrijf, alleen onderhoud en service. Koopt 3 gloednieuwe 3,5 tons bruggen. Laat snap-on komen voor al het gereedschap en werkbanken. En heeft een complete kar bij elke brug. De man least een nieuwe Mercedes sprinter autoambulance en een A klasse. Maar hij is maar alleen. Ondanks dat hij het druk zat had is hij toch kapot gegaan. Gek hé?
@hondar: het is zeker geen afgunst.. maar gewoon common sense….
(even voor de goede orde, ik ben zelfstandig ondernemer, en rijdt een Alfa 4C van de zaak…, )
@hans75: In België is dat zeker niet abnormaal hoor. Je hebt kosten nodig om in je vennootschap in te brengen. Je vennootschap €17500 (gespreid) laten betalen is echt geen overdreven kost.
@hans75:

Je kan nooit in een ander z’n beurs kijken. Kan goed zijn dat die 17,5k maar een fractie van z’n bezit is en het er goed vanaf kan zonder z’n toekomstige inkomsten te verliezen. Ofdat hij iets uniek kan (bvb. zelfstandig lasser) en wel van wat risico houdt.
Hoe kan je een jonge ondernemer die voor zijn zaak afhankelijk is van zijn auto nou een A5 adviseren?
Die dingen worden of gejat of ze staan bij de garage om olie bij te laten vullen.

Als hij een mooie en betrouwbare auto wil kan hij beter bij Mazda gaan kijken.
Wat doet de eigen zaak? Diensten of producten? En is de auto van de zaak of van de prive? Want dan worden zaken als ruimte, representativiteit en/of bijtelling relevant. Dus ofwel een Caddy/Transit Connect/Kangoo of toch een ct200h, maar daar past niet veel in.
@mashell: lezen, meneer koopt privé
There’s a difference in buying something and being able to afford something.
Volkswagen Golf 6 GTI, en als je echt perse diesel wilt, dan de GTD. En wat is er mis met een mooie A3? Genoeg te vinden vanuit de lease, ook met 200 pk als dat tot je wensen behoort. Of een BMW 3-serie, genoeg te vinden met uitgebreide motorenkeuze. Als je bij Mazda gaat kijken, kan je ook nog wel een leuke RX-8 kopen, alleen is die misschien iets té sportief.

Als Yolo advies: Porsche Boxster. Het klinkt raar, maar ze zijn relatief goedkoop te vinden, snel en steken goed in elkaar. En als je toch niet perse 4 deuren nodig hebt, waarom dan niet iets leuks…
@jobberns: Situatie: eigen bedrijf, België, voorkeur diesel. Suggestie van meneer: kijk eens naar een Boxster.
Wie, wat, hoe, waarom!?
@phaeton: Yolo advies heet dat. Diesel was een hele lichte voorkeur en 4 deuren was geen vereiste. Voor serieuzer advies, kijk ff naar mijn suggesties boven de boxster 😂
@phaeton: RX8 dan… echt een aanrader als je je eigen bedrijf gaat beginnen!
@gerjanm: en hoezo dat nou weer niet? Is tenminste iets leuker dan een saaie alledaagse auto, waar rijd jij in eigenlijk?
@jobberns: haha, begrijp me niet verkeerd, de RX8 vind ik een geweldige auto, maar zoals als rolov al zegt, verdiep je er eerst maar eens in voordat je er 1 koopt. Als je ook kijkt op internet, zijn er prachtige exemplaren te vinden voor weinig geld, en bijna allemaal onder de 1ton. Maar er is een reden dat ze zo goedkoop zijn ;)
@jobberns: een rx-8? Serieus? Ken jij die auto niet zeker. Niet kopen als je geen absolute liefhebber bent. En het blok bijna een ton heeft gedraaid. En toevallig staan de meeste dan te koop.
@rolov: ja serieus, hij geeft Mazda als een merk waar hij een voorkeur voor heeft, maar als hij geen liefhebber is ben ik met je eens dat het niet de meest verstandige keuze is
Haha. Gelukkig doe ik een letterenstudie dus hoef ik me de komende dertig jaar niet het hoofd te breken over dergelijke bedragen. Ik win!
Als eerste auto zou ik geen 2e hands hybride nemen, meestal gaan al je spaarcenten erin zitten en dan vink het risico op een kapotte accu te groot.
@moondustfocus: wanneer kom je onder je steen vandaan?
Kies gewoon een a4 b7 1.9 tdi. S line modelletje. Ben je klaar… En je straalt niet uit dat je een poser bent
Waarom geen mooie c klasse diesel ?
Mini Cooper S (Desnoods SD) R56. Lukt voor 17500 wel in Belgie.
Zoveel geld voor een eerste auto?! Ik zou met de helft aan de gang gaan. Zat knappe golfjes/A3’s of Leons te vinden voor dat geld. Maar dat is slechts mijn mening….
Kan niet ontdekken in z’n voorkeur dat het om een nieuwe auto moet gaan. Indien wel: beschouw mijn reactie als ongelezen.

Indien niet: BMW E39 525/530i (of d als diesel echt een pre is) na 2002. Onverwoestbaar blok, sublieme afwerking, edition model erg rijk uitgerust en ligt als een huis op de weg. In NL over 2 jaar ook gunstige bijtelling (aanschaffen op de zaak dus), maar gaat om een Belg dus irrelevant.

Moet wel bij worden vermeld dat ik niet zo objectief ben.
@olivier420: Voor België moet je gek zijn om een 525 of 530i op je bedrijf te zetten. Door de hoge CO2 betaal je je blauw aan VAA.
@endofline: Weer wat geleerd!
Eerste tip voor Belgie. Als je maar 20k kilometers doet zal je er beter aan doen om benzine te kiezen. Er zijn grote prijsstijgingen voor diesel op komst dus het verschil aan de pomp kan je er niet uithalen. De audi A4/A5 zou ik niet voorstellen omdat die op vlak van verzekeren aan de dure kant is. Bovendien wil je de wagen als starter op je bedrijf en zal je vrij veel VAA moeten betalen. Voor een starter lijkt me een A3 meer geschikt en de sportback is vrij praktisch. De BMW 1 is op zich geen slechte keuze als je in de weinig plaats nodig hebt. Hou wel rekening dat ze in regio antwerpen nogal graag de NAV stelen van alles van BMW.

Best een kijken op een leasepagina om de maandelijkse kost in te schatten. Zelfs als je koopt is dit relevant want de doorverkoopwaarde zit er mee in. Op dit vlak doet de mazda en de lexus het niet zo goed.
@endofline: Voor tweedehands is diesel met die kilometers nog wel te doen (liever meer natuurlijk). Maar het kan ook zijn dat meneer de meeste kilometers op de snelweg maakt, dan kan een diesel, vooral in een grotere auto, een fijne optie zijn
Koop gewoon een funkelhagelneue Smart for2. Lekker zuinig en met zn DCT bak best comfy. Geeft naar je klanten ook een uitstraling dat je het geld niet over de balk smijt (of ander penisverlengend vervoer nodig hebt). Succes met de keuze!
@imaginenl: dat zou alleen in Nederland van toepassing zijn.
Een vroege m3 e46 op de zaak :-)

Oh wacht, België doet niet aan youngtimer op de zaak
Amai, dure bak om mee te beginnen. Net voor 2700 euro een e46 320i gekocht met alle opties erbij die het leven comfortabeler maken en 156000 km op de teller…
@humpyourdog: kijk even goed onder je stoel of je niet toevallig een factuur vind van de laatste beurt bij 500.000 km… 😉

http://www.autoblog.nl/nieuws/next-level-teller-terugdraaien-bmw-klant-krijgt-koude-douche-78987
@stefanvts16v: hahahaha, dat artikel las ik de dag dat ik hem kocht. Dan begint een mens toch al eens te piekeren. Maar tot hiertoe doet hij alles naar wens. Heerlijk blok ook!
@humpyourdog: Voor 2700? Hoeveel achterstallig onderhoud zit daar nog aan?
@phaeton: onderhoudsboekje zat er niet bij. Heeft lichte roest aan de wielkast achter. Raam rechts zit wat los, maar de motor is nog goed. Contactje onder het stuur is wat verroest waardoor stand II soms moeilijk gaat, handrem zit op de laatste stand en de banden zijn niet optimaal. Voor de rest: cc, open dak, 6-cd wisselaar, leer in goede staat, houtinleg, aluminium velgen, digitale airco en een soepele 6 in lijn. Die mankementjes worden op dit moment trouwens voor een prijsje gefixt, samen met een klein onderhoudje.
@humpyourdog: mijn eerste auto na mijn studie was ook een e46, maar dan een lekker luxe 320d met M pakket en slechts 90.000km op de klok. Helaas destijds (8 jaar geleden) niet gered voor die 2700 euro. Daarna zelfs nieuwe auto’s mogen uitzoeken maar geen een zo fijn als die E46. Goede keuze!
@griffendahl: netjes, al was diesel een no go bij mij! Reed ervoor de e36 ook een heerlijke bak, nog net iets puurder, wel een softer onderstel
@humpyourdog: Mijn E36 heb ik nog steeds :) Pas gekocht toen ik de E46 al 2 jaar had.
@griffendahl: Houden zo :) ik koop er later zeker terug een wanneer ik het me kan veroorloven meer dan 1 auto te hebben, heerlijke bak was dat al was het maar een 318i
Ga voor een Jaguar XF 2.7D V6 omdat sportief en toch nog zeer zakelijk
Waarom op die leeftijd een auto kooen voor dat geld. En als je toch een eigen bedrijf hebt. Waarom niet oo grijs kenteken? Een kangoo of berlingo voldoet dan prima. Je geld kan je later zeker omdat je een bedrijfje opstart, hard nodig hebben. Ik moet ook maar eens een mailtje sturen naar ab. Na de verschrikkingen van een oude bmw en audi van een paar duizend euro nu maar eens opzoek naar een fatsoenlijke auto. Heb nu een vivio, fantastisch ding maar met oog op meer snelwegkilometers volgend jaar weer opzoek naar wat anders. Iemand tips? Budget; een reeele €2200
@1audi1: Een oudere Fiat Panda… er schijnt zelfs een paard in te kunnen!
@1audi1: w202 c180. Ik heb zelf ook net 1 gekocht voor 2500euro. Hij komt van 2000 dus een van de laatsten die de band afrolde. Heb inmiddels 10.000km bijgetikt wat de kilometerstand op 215.000 zet. Geen problemen en geen rammeltje of kraakje. Dit soort auto’s zijn vaak van oude mensen geweest die WEL genoeg geld hebben voor onderhoud. Dit model is bulletproof, alleen roest aan de carrosserie is een zwak punt. Dit model is niet echt in trek bij de jeugd en daardoor niet massaal afgetrapt. Dit model is onterecht onbemind maar daardoor wel goedkoop. Voor minder geld is er niet veel meer auto te koop die ook zo betrouwbaar is. Zorg alleen voor een volledige historie!:)
Kijk anders ook is naar een Mini cooper diesel. Die zijn ook niet al te duur. Dus heb een een relatief nieuwe auto met weinig km’s. Plus een Mini staat goed bij je bedrijfsimage.
Autoblog toptip: gaspedaal.nl / autoscout23.be of whatever, selectiecriteria invullen en je krijgt suggesties genoeg… Als je zoveel geld te besteden denkt te hebben, dan ga je je keuze toch niet af laten hangen van wat een ander vind?!
Iemand die zichzelf de beperking oplegt van “geen Frans” aangevuld met “dan toch liever “Diesel” en de woorden “eigen zaak begonnen” zal ik niet serieus nemen om van repliek te dienen.

Mijn eerste bedrijfswagen was een 1967 Peugeot 404 voor 12 maanden omdat ik GELD wilde verdienen.
Toen dat met bakken binnen kwam na het eerste jaar “ondernemen” adviseerde de accuntant me -serieus- een Mercedes of een BMW station car, want ik had zoveel geld verdiend. En zonde om het naar de belasting te brengen toch ?
Ik keek de man aan of ik hem wilde verzuipen, amper een jaar je eigen business begonnen en een f***ing Mercedes gaan rijden ? Hoe snel wil je door je klanten de deur uitgetrapt worden !
Het werd een standaard – vrekken uitvoering – Citroën Xantia Break die na 230000 kilometer naar mijn schoonzus is gegaan want Frans het, die rommel !

Zij heeft nog 12 jaar met de Citroën gereden……………………met een paarden hoofdstel sorry hanger erachter !
En tot de dag van vandaag geen betere trekwagen kunnen kopen voor de paarden, u weet wel die hydraulische k_tvering !
@desjonnies: Xantia Break. Mijn pa had er een. Ook voor veel te lang, tot aan dat ik emigreerde.
Een maand later maakte ik de testrit in de A6 die ik uiteindelijk kocht. Wat een verheerlijking..
Die Xantia, wat een ding was dat zeg. 2.0 bezine met ongever 63pk oid. Elke keer als je een bocht nam was het maar hopen of t chasis ook mee wilde gaan.
Maar goed: t reed altijd, was groot en bij het parkeren hoefde je niet bang te zijn als er een malloot tegen je aan zat. Het perfecte vervoersmiddel en daar stopte t ook.

Tip voor Karim. Klaar met de opleiding, auto prive en 17500 te spenderen…
Koop iets goedkopers, 5000, houdt 2000 achter de hand voor reparaties.
Spendeer die andere 10000 aan (studie)leningen aflossen. Koop dingen voor in je huis waar je relaxt van wordt als je na het lange werken thuis komt.
Koop een motor.
Ga de volgende paar keer op vakantie naar Australie of Amerika ipv de all-in op 2 uur vliegen.
Of wacht nog 3 maanden met gaan werken en maak een wereldreis: straks heb je er geen tijd meer voor en blijkbaar heb je wel t geld!
@gregorius: een 2.0 met 63 pk, nu ben je aan het afzeiken. Volgens mijnhad zo’n ding 120 en de snellere 2.0 155 pk. Zeker als je er eentje had met hydractive veersysteem en zeker met het Activa veersysteem dan legt je A6-je het mooi af in de bochten. En het is ook behoorlijk appels met peren vergelijken.
@desjonnies: ik heb een Xantia break 1.9 turbo diesel gehad. Probleemloos naar de 4 ton gereden. Het enige onderhoud wat ik heb gehad waren de reguliere dingen en een keer alle veerbollen vervangen. Maar ja, bij normale veren moet je ook schokbrekers vervangen.
Deze auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten, deed het altijd en heb er veel dingen in vervoerd en altijd lekker op de rijhoogte blijven. Ik keek toen altijd lachend naar mensen die met een karretje achter de auto hun auto nauwelijks onder controle konden houden omdat de kont van de auto op de weg lag.
Eigen zaak…Praktisch dus…Berlingo..Oh,nee…Euh, Doblo of Ford transit connect?
Ik zou lekker voor een Lexus IS F-Sport/Luxury Line gaan. Een heerlijke eerste auto lijkt me dat voor dat geld. Die 6cilinder roffel zul je echt gaan waarderen. En natuurlijk niet te vergeten de Red Carpet Treatment. Mocht je hem een beurt moeten geven.
@azuli: en de red carpet treatment voor de belgische fiscus. De voertuigbelasting is afhankelijk van de cilinderinhoud in België. Op nieuwe wagens ook in functie van de CO2. Als je een jonge starter een kans wil geven kan je niet veel groter gaan dan een 2L motor ( benzine of diesel )
Ik vind een mooi aangeklede BMW E91 vele malen mooier dan een 1 serie. Ik heb mijn eerste 318d E91 voor 15k gekocht en mijn huidige LCI 318d E91 ook voor minder dan het aangegeven budget. Rijdt fantastisch, ziet er strak uit, zeker de LCI, en met een chipje erin ook nog 190 pk dus het komt aardig van zijn plaats. Daarnaast RELATIEF praktisch (station), betrouwbaar (nog nooit gerommel mee gehad) en waardevast.
Ik weet niet wat ik grappiger vind met veel van deze blogartikelen, de toekomst verwachtingen of het daarop volgende advies.
Koop een alfa 159 of een c200 T-model van. Of zoals al is aangegeven. Doe het lekker rustig. Begin klein. Mijn Mercedes was er ook niet plotseling.
@henkhupelschoten: Of als je helemaal denkt dat je binnen bent: Opel insignia opc aus Deutschland oder ein Audi S4..
Ah! Mijn favoriete rubriek! Met al werkelijk nul parameters lijkt het wel: prijs 17,5 mille, geen fransoos en wellicht diesel.

Ik heb de vrijheid genomen er een paar bij te zetten:
1. Max. 60.000 km: als je 25k per jaar rijdt heb je over vier jaar een auto met 160k op de teller. Dat raak je de auto nog wel kwijt
2. Alleen auto’s waarvan de BTW verrekenbaar is. Anders betaal je gewoon teveel.
3. Niet te veel power: in België werken ze met de Tax-pk’s. Boven de 136pk wordt het ineens een stuk duurder.
4. Opties als automatische airco, radio en cruise control: met 25k per jaar is dat erg prettig.
5. Minimaal 4 zetels: als je een keer klanten mee moet nemen dat je ze de bus moet wijzen is nooit leuk.
6. Diesel. Ondanks dat het niet meer zo goedkoop is als het was, blijft diesel bij 25k in België een stuk voordeliger.
7. Niet ouder dan 2010: je geeft 17,5 aan een auto, dam wil je niet enorme andere kosten tegemoet zien. Dus een jonge auto met lagere overheadkosten.
8. Ik ga er vanuit dat je aanvraag oprecht is en dat je een degelijke auto zoekt waarmee je voldoende kilometers kan maken de komende jaren. Aangezien je een beginnend bedrijf hebt neem ik aan dat je niet direct in een dikke SUV, coupe of cabrio wilt komen voorrijden.

Op alfabetische volgorde:

1. Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Progression Start.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=265138922
Nette en ruime auto die goed in de toebehoren zit. Rijdt opperbest. Interieur overduidelijk niet op Duits niveau. Wel een leuk model.


2. Audi A3 Sportback 1.9 TDI S-Tronic:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=265138922
Degelijk en saai. Dit exemplaar zit lekker in de extra’s. Zit uitermate prettig. Motor is wel wat ‘agricultureel’, maar trekt er prima aan en is lekker zuinig. Rijdt goed maar niet spannend.

3. BMW 116d:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273966891
Nieuw type! Lekker lelijk. En krap. Rijdt wel leuk, maar dan heb je eigenlijk meer motor nodig, en dan worden ze weer duur of moet je naar een ouder model kijken. Karige uitrusting.

4. BMW 316d:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274446753
Ok, geen strepentrekker. Maar deze uitvoering is erg chique met zijn Individuallak. Rijdt erg prettig en je kan nog iemand meenemen. Daarbij is het een keurig model.

5. Fiat 500 L 1.3 Multijet:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=264456110
Ok. Niet een typische AB keuze. Maar je hebt alle ruimte. Daarbij ook veel ruimte voor bestickering (van je bedrijf). Lage overheadkosten. Wel een beetje truttig.

6. Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=265479518
Heeft mijn voorkeur ten opzichte van de Fiat. Rijdt gewoon erg goed. Ruimte voor meerdere personen en hun bagage (of als je een grote klus hebt, alle stoelen eruit en je hebt bijna een bedrijfsbusje). Deze Titanium heeft alle nodige extra’s. Daarbij nog maar 6.000 gelopen. Das niets! Mocht je geen MPV achtige willen, er staan ook veel Focus Stationwagons met dezelfde specificatie. Een late Mondeo is ook een absolute aanrader.

7. Mini Countryman Cooper D 1.6:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=259267372
Net als de 500 niet mijn ding, maar je rijdt een jonge Mini diesel met wat ruimte. Hogere zit kan prettig zijn. Ook deze auto leent zich goed voor bestickering. Schijnt wel erg prettig te rijden.

8. Mazda 6 2.0 CDTI Liftback:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275160965
Hele nette auto. Stuurt erg strak, veel ruimte, praktische vijfdeurs, 2 jaar oud, prettige tweeliter diesel, goede uitrusting en nog geen 36k op de teller…

9. Skoda Superb 1.9 TDI Greenline:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=254382841
Mochten de zaken niet zo goed gaan kun je altijd nog even taxiritjes ernaast doen ;-).

10. Volvo V60 1.6 Drive Kinetic:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275132029
Een V40 is maar nauwelijks goedkoper, maar ook een goede neutrale Premium optie. Fijne stoelen. Niet zo ruim als je zou denken, maar meer dan goed te doen.
@gtwillem: waar weet jij níét iets van af op autogebied? 😜
@gtwillem: heb jij teveel tijd?
Ben ook net afgestuurdeerd..

Rijd een suzuki alto zodat ik extra kan (be)sparen en binnen een jaar op mezelf zit..

€17.5k voor een eerste auto.. tis maar waar je prioriteiten liggen…….. maar omgaan met geld heeft ie iig niet geleerd op school!
@lamborgfan: Of juist wel. Als je dat überhaupt kan besteden..
Aan al degene met vooroordelen. Ik werk van mijn 15 jaar, nu vind ik dat ik mezelf eens mag trakteren op iets mooi. Ondertussen heb ik nog wat zitten tellen en heb ik mijn budget omlaag getrokken om te spenderen. Dit is 12.000 euro geworden, zodat mijn verzekering en dergelijke betaalbaar blijven. Al de investeringen die moeten gebeuren zijn bijna gebeurd, nu is het slechts kwestie van verder uitbouwen.

Auto’s met hoge vermogens en verbruik vallen sowieso af. In België is het zeker niet voordelig, zeker niet als 19 jarige knaap. Ik was namelijk eerst gaan kijken voor een Mazda 3, nieuw. Het zou me €2000 aan enkel verzekering kosten, dus dat is zeker geen optie. Een auto met hoog patserrigheidsgehalte hoeft ook niet, gewoon een zuinige leuke, sportieve auto waar ik enkele jaren met voortkan.

Heb al enkele leuke suggesties gezien! Alvast dank, ook aan autoblog ivm advies, ben reeds al met enkele auto’s gaan rijden, en een 118D van 2009 met een leuk interieurtje viel me tot nu toe het sterkst in de smaak!
@karim_setta:
Heb zo geen auto voor je, maar tegen alles reaguurders die zeggen koop een goedkopere:

Afgelopen winter heb ik zelf voor ongeveer € 18.000 een BMW 130i uit Duitsland gehaald. Tuurlijk zijn er verstandigere dingen om te doen, maar je moet toch ook wat lol in je leven hebben. Bovendien zul je er ook hard voor gewerkt hebben! En ik kan je dit vertellen: in mijn geval was het elke cent dubbel en dwars waard! Wat een plezier heb ik met deze kart, dat kan niemand me ooit meer ontnemen!

Zoek voor jezelf gewoon de juiste uit en geniet ervan!
@jameshunt1976: ps. Ik ben 21 jaar oud
@jameshunt1976: groot gelijk! Ik heb destijds hetzelfde gedaan alleen ging het bij mij om een Golf V R32. Geen moment spijt van gehad😎
@jameshunt1976: kan je in zo’n 130i een beetje fatsoenlijk 4 volwassenen kwijt of moet je m eigenlijk als een 2-zitter met extra bagageruimte op de achterbank kopen? 😄
@jobberns: nee achterin kan het alleen als je niet langer bent dan 1.60. De achterbank is bij mij ondanks de redelijk grote kofferbak bijna altijd ingeklapt ;) was nooit een fan van de 1-serie, maar met M-pakket en uitgevoerd als Limited Sport Edition is het toch een fraaie verschijning vind ik.
@jameshunt1976: zo’n 130i met sportpakket komt in aanmerking als opvolger voor de huidige daily (van m’n moeder weliswaar) maar aangezien ik de 1.80 wel haal is ie misschien toch iets te klein ;) we komen van een Golf 4 V5 en dat past nog wel, mits de voorstoel niet zo ver mogelijk naar achteren staat, haha!
@jobberns: aha, ik zou zeggen, ga het in ieder geval proberen want de motor die er in ligt, fantastisch.
@karim_setta: Als een mazda 3 je al 2k aan verzekering kost hoe zou je dan ooit in een beamer kunnen rijden ?
Geen idee hoe het in Belgica werkt qua verzekering maar als een klein Japje al 2k moet kosten dan is een beamer al helemaal schrikbarend duur lijkt me…

De mazda is in het onderhoud iig stukken goedkoper dan de Duitsers , toch ook iets om mee te nemen lijkt me.
Als een nieuwe Jap niet haalbaar is is er nog plenty 2e hands te krijgen.
De lexus is een stap te hoog gok ik , waarom dan niet de yaris hybrid ?

Heb zelf een yaris hybrid van de vorige generatie uit BE gehaald en de keuze is er vrij ruim.
De grootste afschrijving is er toch al af dus zoiets is snel bereikbaar.

Tel er bij op dat het ding 1:24 op z’n gemak haalt en je kunt erg goedkoop rijden…
Blijft ook relatief veel waard als je voor iets anders gaat shoppen later , toch ook erg fijn ;)
@shicomm: lexus is inderdaad een stap te hoog.
Maar de verzekering voor een nieuwe auto is zo hoog vanwege de omnium dat je er op neemt.

Een halve omnium op een 2ehands beamer kost me 800 euro, dus wel stukken goedkoper.

Bedankt voor de tips ;)
Het antwoord op deze vraag is zo simpel. Alfa 159 2.4jtd q4


Als je in NL woont. In BE zou ik wegblijven van alles onder de 25 dat boven de 2.0 is.
19 en afgestudeerd? Knap!
Ik zou lekker voor een 159 of een Delta gaan, maar dat terzijde.
dit is vast een verzinsel van AB om reacties te pijlen
@donaldduck555: neen, dat is het niet.
Wat een ontzettende Nederlandse reacties weer! Allemaal zeuren over wat iemand uitgeeft aan het auto. Deed me echt direct denken aan: “Wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, die wordt zijn kop afgehakt.” Mijn advies: Karim, koop lekker wat je leuk vindt. Volgens mij staan er wel een aantal goede suggesties tussen. Veel succes met je bedrijf! Hoop dat het een groot succes wordt en dat je dan je droomauto kan kopen.
@Westleah: zijn
Ik zou lekker voor de Mazda 3 gaan, rijd zuinig, sportief en heeft ene leuke uitstraling en ja ik heb em zelf ook ;)
Gewoon voor dat geld een iets kleinere nieuwe auto gaan rijden!
Mijn Nederlandse reactie:
Koop een e46 coupe met een motor naar keuze, (heb m zelf ook :)). Ziet er zo tijdloos en mooi uit, hoor meer dan regelmatig, hoe krijg je het voor elkaar dat je die kan rijden? In mijn geval, is het een Youngtimer en staat die op de zaak, die wetgeving geldt niet in België dus daar hoef je minder op te letten.

Met dat budget van jou, en zonder hollandse afgunst zou ik zeggen: Koop lekker een coupé. Mijn volgende auto zal weer een Coupé zijn. Ziet er geweldig uit, rijdt geweldig en ziet wel eens mensen hun nek verrekken als ze zo’n jonge gast in een mooie auto zien rijden.

Audi A5 vind ik een mooie auto welk met jouw budget mogelijk is.
BMW 3 serie coupe (E90) is ook goed betaalbaar en wat een prachtige auto is dat.
Mercedes C klasse coupe (W203). Wel eens in gereden, wat een prachtige auto van binnen en net haalbaar met uw budget.
(http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/275240892?asrc=st|as)

Veel succes, en zie graag een upload van het resultaat dat dit artikel oplevert.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).