Zo veel kost reparatie van lichte schade aan een GT3 RS

Auteur: , 51 Reacties

Wie met duur speelgoed rijdt moet zich ook voorbereiden op een hele gepeperde reparatierekening als het een keer mis gaat...

Porsche GT3 RS tankstation-crash. Archiefbeeld uit 2010

De Porsche 911 GT3 RS is het summum van straatlegaal Porsche-circuitspeelgoed, en een nieuw exemplaar kost je een bedrag dat ergens tussen de twee-en-een-halve ton en dik 400.000 euro ligt.

Mocht je je exclusieve 911 bovendien eens een keer niet goed op de weg houden, maak je borst dan nat. Ring Garage deelde zojuist de rekening voor het oplappen van een GT3 RS met lichte neusschade. Het exemplaar had nieuwe zijschermen, koplampen en een nieuwe frunk nodig:

Porsche-rekening komt hard

Yep, da’s dik 37.000 euro, en dan is het werkloon nog niet inbegrepen. Wil je dus een keer de Nordschleife op met je 911 GT3 RS, trek dan vooral geen te grote broek aan, tenzij je geld als drek hebt. We sluiten in dit kader af met de woorden van een wijs man:

Als je nou niet heel snel je klep houdt, krijg je een paar patsen

Foto: kapotte 911 GT3 RS, uit dit topic. Beeldmateriaal van de betreffende 911 was ten tijde van publicatie niet voorhanden.



51 reacties

Beter te doen dan die Ferrari van gisteren, en bijna 40k is best te doen op een aanschafprijs zoals die van zo’n GT3 RS
@jobberns:
Gek, ik leef in een heel andere wereld, eentje waarin je voor de prijs van één fucking Porsche spatbord ban bijna 8 ruggen een keurig onderhouden tweedehands auto koopt met leren bekleding, automaat en een ster op de motorkap !
@desjonnies: dan leef je inderdaad in een andere wereld. Voor 4k heb ik liever een ster in m’n ruit dan op de neus, maar dat terzijde.
@jobberns: en voor 8k dan?
@jobberns: volgend mij heb je die ster liever in je achterste
@bkw38: beetje ongepaste reactie, niet?
@jobberns: ik wil niet weten wat jij allemaal in je ster wilt.
@jobberns: voor 9k heb je een tweedehands full option ml350.
@desjonnies: Gewoon dezelfde wereld hoor, de een heeft alleen wat meer te besteden dan een ander. Niks mis mee toch?
Dik 4k voor een verkleding. Iemands carnavalbudget per ongeluk op de factuur gekomen?
@E34M5Touring: was mijn apen pak.
@r32turbo: Gemaakt van echte aap dan ;) :)
@E34M5Touring:
Als je 40 ruggen kan rekenen voor een fopneus loop je elke dag polonaise.
2 nieuwe zijpanelen, bumper, motorkap en koplampen,niet bepaald ‘kleine’ schade.
Waar zijn die panelen van gemaakt? Geen koolstofvezel oid. toch? Anders was het ergens wel verklaarbaar geweest, maar dit is wel erg duur, en de werkuren zullen ook niet niks zijn
En…………Ineens begrijp je waarom al die Porsha – Boeren in van die peperdure panden zitten op AAA locaties
@desjonnies: Rij je eigen wagens eens aan stront, en kijk percentagegewijs nieuwwaarde meegerekend eens wat de kosten zijn, wellicht is de porsche dan wel goedkoper te fixen ;)
@bofkont: hmm. En een stalen plaat persen is voor een Porsche ineens een stuk duurder?? Prijzen slaan nergens op, hoogstens te wijten aan relatief lage productieaantallen. Voor dit geld laat je keurig strakke composietpanelen maken – gok ik…
Zo’n koplamp is best veel waard. Vind het nu ook niet meer gek dat ze gestolen worden. Bijna een maandloon van een gemiddelde burger.
€1,3k per koplamp! Vind ’t niet gek dat die massaal gestolen worden.
@trustmeiamanengineer: Nee, nu je het zegt niet nee.
@trustmeiamanengineer: Voor mijn 10 jaar oude Audi is het 1040 euro voor een koplamp. Zonder ballasten, starters, lampen, regelmotoren, stelmotoren….
VW rekent flink door op lichten.
@trustmeiamanengineer: een koplamp voor mijn Alfa 146 kostte 100 euro nieuw. Dat zijn betere prijzen!
Dat zijn idd wel stevige bedragen
Vind de koplampen in vergelijking met de andere onderdelen nog meevallen. Niet dat het goedkoop is, maar xenon units zijn voor mindere auto’s al stervensduur.
@moondustfocus:

Idd, het spatbord is per gram duurder dan goud !!!!!
Ach ja, toen ik nog Porsche reed! Ik zal nooit mijn eerste grote servicebeurt bij de dealer vergeten.

Ik werd uiterst keurig geholpen door een dame achter de balie die prima door kon voor een topklasse fotomodel. “Wij maken het in orde voor u meneer, geen zorgen” zei zij nog zo vriendelijk. “Wilt u wellicht ook een taxi naar u werk?”. “Wellicht wilt u ook weer opgehaald worden vanmiddag als het klaar is?”
“Ja, zou super zijn, dank u.

Bij terugkomt ’s middags bij dealer weer als een heer worden verwelkomt alsof iedereen je al kent. “Nou, uw Kunt weer genieten van uw Porsche meneer. Nieuwe distributie, nieuwe remmen, nieuwe blokjes, nieuwe banden, nieuwe bougies. U zult het verschil wel merken. De rekening sturen wij netjes naar u op”.

3 dagen later rekening op de deurmat; 7,5k euro!!
@ghost: Laat me raden, €500 was voor de taxi?
@FelixF: Ik meen iets minder, zal de bon eens opzoeken, dacht iets van 300 euro maar 6 bougies was al 800 euro. Nu kan ik erom lachen, destijds heb ik aardig krom moeten liggen.
@ghost: amen
@ghost:
Daarom, ik hoef dat soort flauwekul niet meer.
heb nu een stuk of drie vier gewone stervelingen wagens, maar net wat voor bui ik heb.
Nu is het een ouwe trouwe 106 Rally, gewoon om te rossen !
Mijn laatste 911 begon een oliespoor te vertonen tussen de twee carterhelften.

Gelukkig kwam ik iemand tegen die hem dolgraag wilde kopen.
Ik ben genezen !
@desjonnies: Eens heeft het je toch kunnen bekoren, zo’n mooie bak uit Stuttgart.
@toniominestrone:
tonio………………….doen, altijd doen, ik heb een week en Ferrari gehad e een maand een Jaguar E Type Heel kort nog een BMW M5 de eerste, allemaal was de versheids datum zwaar verlopen, Vooral die Ferrari 308 n USA uitvoering was ik blij dat ik hem weg zag rijden, leiers waren dat.
En als je me vraagt wat de leukste auto’s waren? De Innocenti Mini Cooper en de Alfa Giulia
Ik praat wel over de tijd dat dat soort Supercars een kwartje de kilo kostten 6 mille voor de E type en12 mille Guldens voor de Ferrari
De Alfa ik geloof 500 pietermannen de Innocenti duizend !
Van al die wagens is de Innocent Cooper uit 974 nog steeds onder ons!
@desjonnies: een 106 Rallye is toch top!
Om eerlijk te zijn, kost het jaarlijks bandenverbruik meer dan een Kotflugel.
En dat zijn geen kosten die je kan vermijden door jezelf niet te overschatten…
@heidekonijn: er zijn gasten bij die jaarlijks aan de remmen moeten..
@nord: slik.
Hmm. Dacht dat een voorschade aan een Elise al duur was – niet door mij veroorzaakte schade kostte destijds €14K waarvan de frontclam alleen €7K ex. BTW en spuitwerk het grootste deel was. Carbon crashbox kostte ook rond de €1K geloof ik. Porsche prijzen zijn het 4-6 voudige daarvan.
Voor dit geld kan je inderdaad ook wat anders kopen. Maar die 911 blijft wel geld waard….
Dit is precies voor veel mensen de reden om geen (semi-)sportauto aan te schaffen. Veelal kun je voor redelijke bedragen prachtige youngtimers komen maar we zijn bang voor de horror-rekeningen zoals deze. Garages passen hun marges aan op basis van de auto waar je mee aankomt!
Ik zou bijvoorbeeld heel graag voor €17K een Quattroporte kopen, maar oh-wee als er iets mee is. Is er een garage in NL die een Quattroporte onderhoud en repareert met gelijke onderdeelmarges en uurloon als aan een Alfa 147?
@richard1980: Nog niet, maar als je een jaar of tien wacht zijn er tig bedrijfjes met de hardware en kennis om je te helpen. Zo loopt het meestal – er komt een soort van youngtimer circuit.
Werkuren aan een oude Alfa kosten hetzelfde dan als werkuren aan een Maserati, en voor onderdelen heb je tegen dan ook een alternatief circuit via de oem leverancier, dat de eerste tien jaar is afgeschermd.
@richard1980: areseclassico in Badhoevendorp is uitstekend voor masers (ook 4porte latere modellen). Mijn alfa’s zijn daar ook in onderhoud.
@richard1980: franco in kwintsheul kan ik aanraden.
We zijn het spuitwerk nog vergeten…
En de stickers.
scheelt dat de btw maar 19% is..
Zoveel geld en het zijn maar onderdelen van de VAG groep. Ongelooflijk dat dat zo duur moet zijn. Je wordt gewoon belazerd waar je bij staat….
Volgens velen kan je de voorkant van een oude kever nemen en na een beetje platslaan gebruiken…soit
Als je zo’n auto kan betalen is het toch geen probleem?
Dezelfde onderdelen voor een golf kom je al snel uit op 800 euro. Patser auto = patser prijzen
UPE: Unverbindliche PreisEmpfehlung, bruto prijs, gaat op de echte factuur nog wat af.
Tja dat weet je toch al bij aanschaf van zo een auto?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).