Autoblog-advies: klassieke Amerikaan met V8 voor €6.000

Auteur: , 121 Reacties

Vandaag draaien we niet meer dan 1.500 toeren, want koppel, automaten en gorgelende achtpitters. 

T-Bird

Je houdt er van of niet, Amerikanen. Ze waren vaak erbarmelijk afgewerkt en hebben fietspompen als dempers. Aan de andere kant is er ook veel om te waarderen. Qua design zijn er voldoende hoogtepunten en de namen zijn werkelijk briljant. Geen Nubira, Cedric, Carina, Marea of Latitude maar Corvette, Thunderbird, Challenger, Mustang of El Camino. Maar wat de mensen waarschijnlijk nog het meest waarderen is de motor, een goede, ouwe V8. Ruim in de CC’s, krap in de paarden. Gekoppeld aan een trage drietraps automaat, ZZ Top in de casette en lekker cruisen. Er zijn mensen voor wie dat het ultieme autorijden is.

Stefan is zo’n persoon. Hij is 23 jaar oud, maar zoekt een auto ouder dan hem zelf. Een Amerikaan moet het worden, met V8. Uiteraard. Kijk maar naar de huidige Ford Mustang. Ondanks dat de 2.3 Ecoboost meer dan voldoende sterk is, past zo’n oneven ronkende machine veel beter dan een modernere vierpitter.

Over Mustangs gesproken, het mag géén Mustang van na 1973 worden, deze staan Stefan niet aan. Misschien terecht, want ze zijn inderdaad minder mooi. Anderzijds is het nog niet eens zo’n slechte optie aangezien het budget van Stefan reikt tot €6.000. Het is niet onmogelijk om een Amerikaan te vinden, maar je moet wel goed zoeken. De populaire en iconische modellen zitten er qua prijs flink boven. Stefan weet dat zelf ook: de ’65 Thunderbird heeft hij al uit zijn hoofd gezet.

Voor de duidelijkheid de inmiddels onsterfelijke tabel:

Huidige /vorige auto's:Nissan Sunny (daily)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€6.000
Jaarkilometrage:5.000 met de Nissan
Brandstofvoorkeur:Benzine of LPG
Reden aanschaf andere auto:Fun, weekendauto
Gezinssamenstelling:Niet van toepassing
Voorkeursmerken /modellen:Camaro of Cadillacs
No-go modellen / merken:Ford Mustang na bouwjaar 1973

Houdt er rekening mee dat je voor €6.000 wel wat keuze hebt, maar dat er hoe dan ook werk aan zit. Altijd. De meeste opties komen uit de late jaren ’70 en vroege jaren ’80. De reden is simpel: dit was niet de meest populaire generatie Amerikanen en dat uit zich in de prijs. Ander dingetje dat benoemd dient te worden is de brandstof, aangezien je aan geeft LPG ook te overwegen. Houd dan goed rekening met de leeftijd van de auto, want anders moet je het reguliere wegenbelasting tarief betalen.

Ouder dan 40 jaar:
Wegenbelastingvrij. Dit geldt voor zowel benzine, diesel als LPG.

Tussen de 25 en 40 jaar (benzine):
Voor auto’s op benzine geldt het zogenaamde ‘kwarttarief’. Dit houdt in dat je 120 euro per jaar betaald. De auto dient in de wintermaanden (december tot februari) niet gebruikt te worden.

Tussen de 26 en 40 jaar (LPG):
Het volle tarief wegenbelasting op basis van het leeggewicht van de auto. Dit kan bij een zware Amerikaan serieus in de papieren lopen. Het is mogelijk om een LPG installatie te verwijderen en te herkeuren. De kosten hiervoor zijn ongeveer €150 tot €250. In de meeste gevallen is dit een vrij eenvoudige excercitie. Vaak zijn de kofferbakken dermate groot dat er wel twee tanks in passen (is soms ook het geval!). Soms echter komt er nog wat laswerk of erger bij kijken. Informeer hier naar voordat je over gaat tot kopen.

Het duurde eventjes, maar uiteindelijk zijn we na lang beraad, wikken en wegen toch tot een aantal aanbevelingen gekomen. Stefan gaf aan benieuwd te zijn naar het Yolo advies. Eigenlijk zijn dit allemaal Yolo adviezen. Er zitten enorme adders onder het gras en de keuze voor een auto als deze is voornamelijk op emotionele basis gemaakt.

Pontiac Firebird Formula Coupe 5.7 (1976)
Inderdaad. Bijna de auto van Smokey and The Bandit. Briljante film trouwens. Pontiac vierde in 1976 zijn 50e verjaardag en dat werd gevierd met deze Special Edition. Deze hadden allemaal zwarte lak met gouden accenten. Het is overigens niet de auto van Smokey, dat was namelijk een 1977 model (met gouden velgen) en zijn aanzienlijk duurder. Maar voor het gevoel zit je er dicht bij, ook een ‘gewone’ Formula is te vinden, die waren er nog in andere kleurstellingen. De 5.7 is te verkiezen boven de 6.6. Gewoon een luie V8 die prima klinkt. 

Firebird

Ford Thunderbird (1978)
Ok, het is niet je favoriete Thunderbird, maar het is wel een Thunderbird. Er vallen diverse exemplaren in het budget, maar de beste deal maak je met een Thunderbird van de achtste generatie. Deze staat op het Fox platform waar de Mercury Cougar, Mercury Capri en Ford Mustang ook op stonden. Je kan de achtste generatie herkennen aan de unieke C-stijl. Beide V8 motoren zijn hopeloos qua vermogen en verbruik. 1 op 3 en 115pk. Goede deal. Maak niet de fout voor een oudere T-Bird te gaan, want die zijn qua staat er veelal desastreus aan toe.

Thunderbird

Buick Elektra Park Avenue (1983)
Deze generatie Buick Electra is de ‘goedkope’ variant van de Cadillac Fleetwood. De basismotoren zijn zescilinders van Buick zelf, de achtcilinders komen van Cadillac. De 5e generatie is minder groot dan zijn illustere voorganger, maar nog altijd een slagschip. Waarom toch voor een Electra gaan? Ze zijn mijn inziens wat cooler dan een Cadillac en ook niet onbelangrijker: ietsjes betaalbaarder want minder bekend. Qua rijden en sfeer volledig gelijk aan de Fleetwood.

Buick

Chevrolet Camaro Z28 (1983)
Uiteraard moet er ook een ‘raszuivere’ sportwagen in de lijst staan. Dat is in dit geval in de vorm van de Chevrolet Camaro. Het is geen ’69 Z/28 of ’71 SS maar daar staat ook een veel vriendelijker prijskaartje tegenover. Maar een ’83 Camaro Z28 klinkt erg goed, toch? Voor 6 mille zijn er enkele te vinden. Ondanks de 5 liter inhoud komt er slechts 145pk uit, dus verwacht geen absolute topprestaties, maar op koppel (rond de 380nm) kom je prima vooruit. Van alle alternatieven is dit verreweg de best sturende. Relatief gezien, dan.

Camaro

Chevrolet Suburban (1975)
Het ware King of The Road gevoel krijg je in een Suburban. De Suburban is de full size SUV van Chevrolet en de zevende generatie is het model dat je het beste kunt vinden in je budget. Dit type is van 1974 tot 1991 in productie geweest, dus er zijn behoorlijk wat verschillen. In dit geval geldt: hoe ouder hoe mooier, maar de jaren ’80 modellen zijn beter te vinden voor 6 mille. Nodeloos om te zeggen dat dit nog eens extra zuipt. Voordeel is wel dat je er met heel veel mensen in kan om de kosten te delen voor een leuke roadtrip. Let wel op: niet alle Suburbans hebben vierwielaandrijving of een V8.

Suburban

Ford LTD Country Squire (1970)
De auto van Peter Griffin mag natuurlijk niet ontbreken. Tegenwoordig zijn SUV’s de gezinsauto om te hebben. In de jaren ’90 was dat een MPV maar daarvoor was het de fullsize station wagon. In het budget vinden we een paar exemplaren van de zesde en zevende generatie. Ga voor de zesde voor het ware US gevoel. De voorstoelen bieden weinig zijdelingse steun want je zit op een bank. Overal kun je mensen en benzine kwijt.

Country Squire

GMC Caballero (1980)
Een pickup, maar dan anders. Of een Amerikaanse Ute. Enfin, de Caballero was het zustermodel van de Chevrolet El Camino. Het model dat in budget valt is de 1980 versie, dus nog met het A-Body chassis. Een V8 is mogelijk, maar een Laredo of Amarillo versie is nog iets te duur. De Caballero lijkt in de VS aan een revival bezig te zijn, het is een El Camino voor de kenners.

GMC

Dodge Aspen Special Edition (1978)
Wil je een goede auto, dan moet je zoeken in de obscuurdere hoeken van de markt. Eentje daarvan is die van de Dodge Aspen. Dit model is maar kort geleverd in de VS, naar de maatstaven aldaar was dit een zeer compact model. Met 5.2 liter V8, uiteraard (alhoewel een 6 in lijn ook mogelijk is). De Aspen was de opvolger van de veel populairdere Dodge Dart en dat zie je terug in de prijzen. Je kunt voor 6 mille een nette Aspen vinden, voor een Dart heb je bijna het dubbele nodig.

Aspen

Dan nog even een paar algemene adviezen. Lees je in. Meld je zelf aan bij diverse fora om specifiek advies te vragen. De staat is vaak te herleiden aan de prijs, verwacht geen weggevertjes. Over het algemeen zijn GM onderdelen nog het makkelijkste aan te komen, daarna Ford en bij Chrysler producten kan het wel eens erg lastig zijn. Echter, dit is per type en bouwjaar verschillend, dus controleer dat van tevoren. Sommige modellen zijn origineel Nederlands, maar een importauto hoeft absoluut geen probleem te zijn.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



121 reacties

Lincoln Continental Mark III
@mathay: Ik zou zelf voor de Continental Mark 4 gaan. 1974.
Dat zijn echt rijdende woonkamers, vijf en een halve meter pure amerikaanse trots.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/1975_Lincoln_Continental_Mark_IV,_Dutch_licence_registration_21-YB-60_p1.JPG
Chevy Caprice (derde generatie) is het eerste waar ik aan moet denken. Als sedan esthetisch zwaar verantwoord. Klopt gewoon vanuit elke hoek. Moet vast te vinden zijn voor 6k.
@Rob:
En als je esthetische nóg verantwoorder wil zijn, dan moet je een Lincoln Mark 8 Coupe op de kop tikken. Geen klassieker, maar kijk dan:
http://i.ebayimg.com/images/i/191419109923-0-1/s-l1000.jpg
@Rob:
http://img7.autonavigator.ru/carsfoto/1440/8204/202213/Lincoln_Mark%20VIII_Coupe_1993.jpg
@Rob: Hele fraaie auto op de bult in de achterklep na. Hadden die oude Continentals ook, terwijl het reservewiel gewoon los in de kofferbak lag..
@Rob: Prachtig! Het facelift model vanaf 1997 was overigens de eerste Amerikaanse auto die leverbaar was met Xenon.

Lincoln Town Car 1995-1997
Image

of met de 25-jarige regel:
Image

De Chevy Caprice blijft prachtig:
Image
@Rob: collega van me heeft laatst zijn 4.6 pentastar verkocht voor 1500 euro (defecte brandstofpomp). Moet te vinden zijn dus!
@celicatwincam: northstar, geen pentastar
“Tussen de 25 en 40 jaar (benzine):
Voor auto’s op benzine geldt het zogenaamde ‘kwarttarief’. Dit houdt in dat je 120 euro per jaar betaald. De auto dient in de wintermaanden (december tot februari) geschorst te worden.”

Ik dacht dat dit alleen geldt voor auto’s van 1987 of ouder, alle andere moet gewoon de 40 halen. Ben namelijk voor de W201 in deze materie gedoken (wordt in oktober 25) maar kwam volgens mij tot de conclusie dat deze 40 moet worden om hoe dan ook een voordeeltje te kunnen halen.
@jack_abarth:

Bij deze de bron.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/overgangsregeling_oldtimers/

Niet dat de wegenbelasting nu zo spectaculair is van een W201, maar toch.
@jack_abarth: op benzine is er toch een kwart tarief?
@xiran:

Volgens de site van de belastingdienst blijkbaar niet.
@jack_abarth: Klopt, het gaat om een tijdelijke overgangsregeling. Auto’s uit 1988 betalen de volle mep tot 2028, daarna worden ze vrijgesteld.
(als de regels voor die tijd nog niet zijn aangepast natuurlijk)
@escort77:

Ik houd de Mercedes er ook gewoon lekker in met de gedachte dat het inderdaad wel weer een keer zal veranderen.
Opzich was die wetgevingswijziging nog niet zo heel verkeerd. Veel rotte W201’s zijn nu weg waardoor de rest een wat betere waarde aan over houden. Oké, nog niet de waardestijging zoals bij een E30, maar we zien wel wat het gaat doen de komende jaren.
De auto staat niet in de weg, en voor de weekenden is het een kei leuke auto om mee rond te zweven.
Goeie adviezen lijkt me zo. Ik zelf vind dit soort auto’s een en al treurnis eerlijk gezegd, 135 Pk uit een V8… Manmanman. Amerikanen kunnen gewoon geen auto’s bouwen. punt.
@mazdarx:
Nou @mopar en @robusa, kom der maar in!
@Rob: Sommige mensen moet gewoon niet wijzer willen maken en gewoon lekker mazzzzda laten rijden. :-)
@mazdarx: Ik waardeer je gevoel voor humor. Als je luxe wil rijden kom je niet onder dit soort auto’s uit, niet dat geschreeuw van een veel te klein motortje. overigens, hoeveel mazda’s zijn er met meer dan 4 ton op de klok? en hoeveel van deze amerikanen?

laten we het er maar op houden dat ieder zo zijn smaak heeft qua soort auto, en dat ook elke auto zijn zwakke en sterke punten heeft..
@uselessguy: ‘Luxe’ is iets voor de oude van dagen. Ik zie mezelf best op mijn 50ste een tocht door de VS maken in zo’n lompe Chevy Impala maar momenteel heb ik liever een hard afgeveerde hot hatch waarmee ik door b.v. Luxemburg kan rijden. Dat hoef je met zo’n ‘Luxe’ Amerikaan niet eens te proberen.
@mazdarx: als je toch met cliché’s gaat gooien.
De auto van je eigen naam staat staat ook niet best bekend. Dus Japanners kunnen ook geen auto’s bouwen?
@reactief: lol we rijden thuis al 30 jaar probleemloos Mazda. Zelfs geen olieverbruik. De oude 626 gingen zonder problemen naar de 5 ton. Ik weet niet waar je je mening op baseert.
@xiran:
RX8 waarschijnlijk. Die heeft zo zijn “dingetjes”
@Rob: dat is 2% van het verkochte aandeel van Mazda. Daarnaast is het het enige merk dat technische anders durft te denken. Zonder lef geen vooruitgang.

Ik vind de opmerking nogal kortzichtig.
@xiran: waarschijnlijk op het feit dat een RX8 na elke 100K km een complete motorrevisie nodig heeft?
@mopar: ik vind het nog aardig dat je het een “motor” noemt. ;-)
@xiran: jep, de motoren van mazda zijn prima. Helaas valt de rest van de auto er om weg ruim voordat de motor op is. Ze zijn zo arrogant ontworpen dat repareren een hel is. En alles gaat eens stuk, ook een mazda! Doe mij maar een Duitser die zo nu en dan een beetje goedkope aandacht nodig heeft, dat gaat uiteindelijk toch echt langer goed.
@lekbak: dat het sneller los gaat bij een Duitser klopt. Alleen ik heb nog nooit iets vreemds moeten vervangen bij een Mazda. Het verschil is 4 of 6 servicebeurten per dag. Bij vag producten is er altijd wel iets wat stuk is.
@reactief: Dat klopt, maar dan zou het dus Mazda zijn die geen auto’s kan bouwen en niet Japanners… Een Mazda RX (5, 7, 8, etc.) is natuurlijk wel een apart verhaal en de slechte reputatie is niet geheel verdient. Als autoliefhebbers zouden we Mazda (en andere innovatieve autobouwers) juist dankbaar moeten zijn dat ze zoiets aan durven, ik zie het Ford, GM, Crysler ed. nog niet doen…

Amerikanen kunnen perfect auto’s bouwen voor hun chauvenistische thuis markt, waar men nog steeds geloof dat ‘Made in the USA’ staat voor kwaliteit (laat me niet lachen)…. Maar in Europa heeft dit soort rotzooi niets te zoeken. Er is een reden dat bijna geen enkele auto in dit lijstje in Nederland verkocht is…
@mazdarx:

Tis maar goed dat hij geen 40 jaar oude japaner zoekt ..

Dan komt ie ergens onder op de schroothoop terecht ..
@mazdarx:

En in vergelijking met de USA auto industrie is Mazda pertinent niet innovatief ..
@lincoln:
ligt er maar net aan over welk tijdperk je kijkt.
@super:

Het tijdperk van de auto ..
Een hele korte tijd dus .. Iets van 120 jaar ofzo ..
@lincoln:
da’s net zoiets als zeggen dat willem alexander veel voor de geschiedenis heeft betekend omdat een van z’n voorvaderen ooit grote daden heeft verricht.
@super:

Ik weet niet zoveel van Mazda ..
Denk dat ik met 3 voorbeelden van Mazda uitvindingen/ innovaties wel een beetje een beeld kan scheppen van die toko ..

Bij voorbaat dank ..
@lincoln: enige Japanse le mans winnaar.
@mazdarx: Dat had te maken met de oliecrisis.

Voor die crisis had je ook gewoon blokken met 300+ pk

Ik ben een keer meegereden in zo’n luie Amerikaan, maar dat gaat echt subliem! Je moet alleen geen haast hebben
@mazdarx: Auto’s bouwen kunnen de Amerikanen zeker, dat hebben ze de laatste tijd wel bewezen.

En het feit dat Amerikaanse vroeger zo verschilden van Europese auto’s, heeft voor een groot deel met het landschap en de cultuur te maken.
Amerikanen moeten vaak lange stukken afleggen over rechte wegen. Dan wil je geen klein, hitsig motortje in een auto die strak de bochtjes neemt. Je wil een comfortabele cruiser die niet stuk te krijgen is. In Europa is het wegennetwerk heel anders, omdat hier al eeuwen wegen liggen die door dorpjes en steden voeren. Amerika is een vrij nieuw land met een geheel nieuwe infrastructuur.

En zo zijn er nog meer oorzaken voor de verschillen in de Amerikaanse en Europese autocultuur. Heb er eens een leuk artikel over gelezen, weet hem alleen niet meer te vinden.
@berlinetta:
Dat comfortabel cruisen is zeker wel lekker, maar met een benzine v8 is een roadtrip in europa een nogal prijzige onderneming. M’n turbo-diesel draait ook 2000 toeren bij 130km, ook niet echt heel slecht.
@mazdarx: gaat ook niet om peekaas zoals in Europa en Japan, maar meer om koppel (lui rijden)

probeer het is! comfortabel is het zeker.
@lekkaah: tip voor lui rijden op koppel: koop een duitse 3 liter turbodiesel, bergen koppel met gunstig verbruik
Dit is het leukste aankoopadvies tot zover! ik neem ze allemaal! maar die thunderbird is nog wel het mooiste zeg, wat een machtig slagschip is dat toch!
Eigenlijk kun je voor zes mille zo’n beetje alles Amerikaans kopen,
Behalve iets van Mustang 1 de muscle cars een vijftiger jaren ‘Amerikaan’ of iets als een eerste serie Buick Riviera
Me zou voor de 1974 Pontiac Grand Am kiezen, als vierdeurs is de wagen niet gewild maar kijk goed naar de lijn, een bloedmooie wagen.

http://farm8.staticflickr.com/7010/6453118129_4b5d17a19b_b.jpg
@desjonnies: Dat is absoluut een prachtige wagen. En inderdaad, een prachtige lijn. Het heeft iets Europeaans, iets Italiaans. Maar ik weet wel dat het een erg moeilijke zoektocht gaat worden om een Grand Am uit ’74 voor dat geld te vinden.
@desjonnies: Heerlijke marketing ook!
Hier de Grand Am van achteren, tenminste nog een ECHTE kont ……

http://www.pontiacsonline.com/A%20Grand%20Am%20rear.JPG
Een GMC Vandura met een rode streep aan de zijkant.
http://zonderpump.com/images/gmc-vandura6.jpg

Nee, serieus. Een maat van me rijdt al bijna 20 jaar met z’n Chevy Van (korte versie). 383ci en een pak vermogen. Veel plaats en sneller dan 95% dat je tegen komt onderweg. Deze:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/1376/321/3437660001_large.jpg
@cossiekiller: Zo’n Vandura vind ik echt geweldig. Jammer dat je serieus goed moet zoeken als je ze in Nederland wilt vinden!
Zelf zou ik kijken voor een Chevy Pick-up (C10 uit de 70’s bijvoorbeeld). Verder zou ik niet te specifiek zoeken maar meer kijken wat er te koop staat. Het aanbod is namelijk vrij klein.

En het is al genoemd maar toch zou ik goed nadenken over wat je wilt qua brandstof/bouwjaar. Voor het kwarttarief heb je natuurlijk ook een stalling nodig. En al rijd je er waarschijnlijk niet heel veel mee 1 op 5 benzine tikt toch flink aan.
Ik ben helemaal geen liefhebber van dit soort swabberbakken waarbij je verplicht pilletjes moet nemen om niet zeeziek te worden..

Maar het geluid dat die motoren voortbrengen… kippevel
Typisch auto’s waar ik geen verstand van heb. Op de echte klassiekers na dan, maar die zijn onbetaalbaar.
Zou ooi eens een Escalade willen hebben. of een SRX. Weet nu al dat het niet voor mij is.
Dat ik met schaamrood op de kaken de auto elke middag voor mijn huis parkeer. Vies, maar wel lekker.
@pomoek: Een SRX heb ik ook weleens serieus zitten overwegen. Die heb je op zich ook al voor 7K. Alleen heb ik zo mijn twijfels over de betrouwbaarheid bij dagelijks gebruik.
@stephano: De kosten zijn denk ik ook exorbitant. Maar goed, komt misschien wel op hetzelfde neer.
“Tussen de 25 en 40 jaar (benzine):
Voor auto’s op benzine geldt het zogenaamde ‘kwarttarief’. Dit houdt in dat je 120 euro per jaar betaald. De auto dient in de wintermaanden (december tot februari) geschorst te worden.”

De auto hoeft niet geschorst te worden in die periode, maar dient wel op eigen erf te staan.
Verder geldt inderdaad zoals jack abarth deze regel alleen voor auto’s van voor 1987.
Dodge W200 zou trouwens ook een optie kunnen zijn?
AMC Pacer V8
Lincoln Towncar van begin/midden jaren ’90. Afgelopen weekend nog met eentje naar de 24 uur van Le Mans heen en weer geweest. Rijcomfort is haast onovertroffen en slapen kon gewoon dwars over de voor- en achterbank.
Voor auto’s tussen 25-40 jaar geldt dat je in december, januari & februari niet mag rijden op de openbare weg, hoeft niet geschorst te worden. Heb recent dit feestje doorlopen met de MG B uit 1980.

Overigens, die Z28 is wel lekker!
Kun je imo geen foute keuze in maken! Ik heb rond die leeftijd een Seville V8 op LPG gehad. Geweldige tijd was dat. Die Ford Ltd is ook erg gaaf want enorm veel ruimte. Vaak mee weggeweest op zaterdagavond met een kratje pils en een bob.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/cadillac/m1047233404-cadillac-sedan-de-ville-7-0-aut-1979-wit.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

Tijdens mn opleiding zo’n wagen gereden. Geniaal 7.0 v8, 3-bak automaat, elektrisch verstelbare voorbank. Het mega foute interieur maakt het af.
Goede keus Stefan! Met een beetje handigheid en de juiste kanalen voor onderdelen kan je zelf zo’n auto goed rijdend houden. Mijn ervaring is dat ze behoorlijk degelijk zijn en makkelijk om aan te sleutelen.

Zelf vanaf mijn 24ste 5 jaar lang dagelijks in een 1976 Chrysler Cordoba gereden. Niet de meest begeerlijke ami, maar dat maakt het alleen maar leuker, niemand herkende hem.

Heel veel plezier van gehad en voor een amerikaan nog best behoorlijke wegligging. Natuurlijk met een 100L LPG in de kofferbak. En naast die dikke tank konden we met 2 volwassen en in de kofferbak liggen en kon de klep nog dicht :-)

Succes met de zoektocht en laat hier een keer weten wat het geworden is!
@Bender:
Denk dat je wel een setje USCS tools aan moet schaffen als je zelf wilt gaan sleutelen.
Poah! Dit is toch wel, met stip, de leukste Autoblog-advies die ik ooit heb gelezen! Het zijn allemaal gave wagens die worden aanbevolen. En ja, ook ik droom zeker van mijn eigen Amerikaan.

Een paar eigen duitjes:

Wat te denken van een Plymouth Fury en dan met name een 70s model. Vast te vinden met de 383 motor en 3-traps.

Een C3 of C4 ‘Vette? Oké, showroomstaat zal t niet zijn. Je kan er hoe dan ook vast heelijk van genieten.

Lincoln Continental Mark V? Geen idee of ze werkelijk voor dat geld te krijgen zijn. Maar als, dan krijg je toch wel een prachtig staaltje oogporno met minimaal een 6.6l V8.

Kwamen ook in fancy zogeheten designer editions, vernoemd naar kleding designers enz. als Bill Blass. Maar ook naar bedrijven als Cartier en Givenchy.

Ook fijn: de Conti Mark V was t populairst, dus t meest geproduceerde van de reeks.
@toyotafortuner: nog vergeten te zeggen: houd ons graag op de hoogte van wat het is geworden!

Zit zelf nog druk te lessen, maar ik hoop uiteindelijk een vergelijkbaar advies te kunnen sturen. Droom namelijk al en tijdje zelf van een youngtimer/klassieke Amerikaan.
@toyotafortuner: Mark V is lastig te krijgen voor 6K, en zeker niet in goede staat voor die prijs helaas.
Als je voor de Camaro gaat zou ik de versie met het TPI blok nemen. Die hebben meer vermogen en zijn ook echt een bak zuiniger dan de carburateur versies. Overigens kregen ze in de aanloop naar de jaren 90 ook steeds meer vermogen, uiteindelijk rond de 220/230pk. De 5.7 versies zijn iets sterker, maar een 5.0 hoef je er niet voor te laten staan. Overigens zijn het qua topsnelheid geen racemonsters, maar het is wel leuk rijden en spelen met het koppel.
Ik heb wel eens begrepen dat (van de amerikaanse auto’s) Chevrolet en Ford onderdelen het gemakkelijkst te verkrijgen zijn in Nederland, dat kan misschien ook meespelen in de overweging?

Correct me if I’m wrong
Een geïmporteerde Mercedes W108 of een R107 met de 4.5 V8 erin. Dubbele koplampen, bumpers die een meter buiten de wagen steken, wat een tijd! Verder heb ik geen verstand van Amerikaanse wagen, op de willys jeep na.
@henkhupelschoten: Houd deze site goed in de gaten!
Ik wilde eigenlijk de AMC Pacer voorstellen. Wel de dikke V6 of V8 die je in een Amerikaan verwacht, maar met bescheiden afmetingen waardoor je auto niet bij praktisch elk parkeervak een volle meter uitsteekt. En het is ook nog eens wat anders dan een auto die voor het grootste gedeelte van de mensen “gewoon een lompe Amerikaan” is. Maar jezus, wat zijn die dingen duur! Ik dacht dat je er wel eentje voor een rooitje of vijf op de kop kan tikken, maar de goedkoopste die op dit moment op Marktplaats of Autoscout te vinden is, is met zijn vraagprijs van boven de 9000 euro toch een stukje te duur.

Afhankelijk van wat voor een type Stefan is, zou ik zelf voor de Firebird of Country Squire gaan. De Country Squire voor als je het type bent dat vaak met vrienden op stap gaat of zelfs met een paar vrienden zou willen roadtrippen, en de Firebird voor als dat allemaal niet van belang is en je gewoon de Bandit wilt uithangen.
@Edge:
amc pacers zijn net als bv oude mercedessen “cult-autos” geworden, geliefd bij hipsters en soortgelijk tuig.
En om het af te maken nog een stationwagon, een Olds Vista Cruiser:
http://www.autominded.net/brochure/oldsmobile/1969%20Oldsmobile%20Vista%20cruiser%200203.jpg

Denk wel de allermooiste stationwagon ooit… Maar goed, zie die maar eens te vinden. Een jaren 90 Roadmaster/Caprice Wagon dan maar? ;-)

Al met al denk ik dat de Chevy Caprice het meest realistisch van mijn suggesties is ;-)
@mout, de overtreffende trap van jouw Volvo, zo’n Vista Cruiser! Of beledig ik je nu? ;-)
@Rob: Ik heb serieus naar Amerikaanse stations gekeken.
Ging niet door omdat je zelfs dan nog met de derde zitrij ‘in de kofferbak zit’, maar natuurlijk ook omdat de running costs en sleutelbaarheid net ff anders zijn dan bij een Volvo.
Wat dat laatste betreft: Ik heb vanochtend met een vriend de motorkop eruit gehaald. Klein lek op de koppakking en versleten klepgeleiders. Dat wordt een motorrevisie van rond de €100 :-)
@Rob: O ja – overtreffen doet ie dus in de meeste opzichten, maar niet in zijn kernkwaliteit: 7 zitplaatsen plus bagageruimte.
@mout:
Je hebt helemaal gelijk, die Volvo is uniek wel. Mag je oprecht trots op zijn ;-)

Maar ik ben helemaal verzot op de Vista Cruiser, geweldig ontwerp. Achterklep die op twee manier kan openklappen, het verhoogde dak, het bagagerek daarboven op, spitse neus, ronde heupen, ‘woody’-stijl’ en sowieso Oldsmobile: dat is gewoon een tof merk. Van alle merken die op de fles zijn gegaan, is Oldsmobile misschien wel het meest jammer….

Een Olds Toronado staat ook zeer hoog in mijn “automotive hoogtepunten lijstje van auto’s die ik toevallig ken”
http://www.conceptcarz.com/images/Oldsmobile/66-Olds-Toronado-DV-08_AI-00004.jpg
@Rob:

Mijn ouwe had in 76 een 76er Vista Cruiser ..
(De coupe versie met T-top staat nog op mijn verlanglijstje) ..

91er 92er custom cruisers zijn misschien nog wel de stoerste ..
@lincoln:
De jaren 90 cruisers zijn inderdaad het stoerst. Eens. Maar ik kwam ooit als klein kind een eerste gen. Vista Cruiser op vakantie tegen in Zweden (waar anders in Europa??). Snapte niks van het ding, want het was zo’n beetje 3x zo groot als de Galant van vadertje en 10x zo groot als de Micra van moedertje…. In ieder geval nooit weer vergeten.

En @mout, ik heb de perfecte Olds voor je hoor!
http://www.professionalcarsociety.org/forums/attachment.php?attachmentid=10076&stc=1&d=1325023769
@Rob:

En voor jouw een Chrysler Pacifica ..
Dat vind ik nou echt een auto voor u ..
@Rob: OWww, die kende ik nog niet. The awesomeness!

Deze kende ik al wel: http://www.autoblog.nl/bijzondere-limo-gespot-checker-aerobus
@mout:
Autoblog zou eens een artikel moeten maken met dit soort verlengde stationwagons ;-)
Zou de conclusie zijn dat jouw Volvo de enige in zijn soort is met die lay-out? (vier deuren, drie volwaardige zitrijen + volwaardige bagageruimte)

Misschien een Mercedes? Die zijn ook wel van de stationwagons. Ik kwam deze tegen, maar die stelde mij teleur: slechts vijf zitplaatsen ;-(
http://www.autoblog.nl/binz-x-orange-tuning-op-een-superstation
@Rob: Ik ken geen tweede af-fabriek geleverde station met drie zitrijen en een onaangetaste laadruimte, nee.
Maar ik heb al wel eens eerder gepleit voor een special over af-fabriek geleverde verlengde auto’s. Zeker als je bij ‘verlengd’ geen genoegen neemt met 10 cm beenruimte, maar minstens een extra zitrij vraagt.
Er zijn genoeg bedrijven die verlengen (je noemt Binz al), en je kan van Mini tot F40, en van Audi tot Hummer laten verlengen. Maar fabrikanten doen opvallend weinig met lange auto’s.
Ik weet het van Mercedes (V123 / V124), van Volvo (245T, maar zeker ook de limo versie 264TE), en vermoed dat er wel een Amerikaans aanbod moet zijn geweest, maar voor een completer overzicht zie ik graag een stukkie op AB!
@mout:
Ik heb wat gevonden!
Een Cadillac, met zelfs vier rijen en glazen dak! Zie link:
http://www.conceptcarz.com/z21749/Cadillac-Broadmoor-Skyview.aspx

Niet af-fabriek van Cadillac, maar toch. Ik wou ‚em toch even delen.
En je hebt ook de gigantische wooddy wagon van LaSalle (dat zat kwa prijs tussen Cadillac en Buick in toentertijd). 8 deuren maar liefst! Niet door LaSalle zelf gebouwd, maar wel in opdracht van. Telt dat? ;-)

Man, leuke zoektocht dit ;-)
@Rob: Je krijgt echt de smaak te pakken :-)
Fraaie bakken, allebei!
Voor WW II had de auto nog iets concept-achtigs. Er zijn echt de meest buitensporige karren gebouwd. De combinatie van ladderframe, rolling chassis, veel handwerk, weinig tot geen wetgeving, en pioniersgeest leidde tot grote creativiteit.
Nu Europa nog, en echte af-fabriek wagens.
@mout:
Er is inderdaad van alles geprobeerd, maar in latere stadia ook nog wel. Duik maar eens in het verleden van Heuliez. Of kijk naar Rinspeed vandaag de dag. Zo zijn er vast nog wel meer crea-bea’s. Fioravanti schiet mij zo nog te binnen. Het daadwerkelijk op de wegkrijgen, dat is het “probleem”…

Maar waar waren we, Europa… Mercedes moet het vast een keer gedaan hebben, moet gewoon! ;-) Ik zie wel deze, maar dat is dus een Binz:
https://starfest2016.mbca.org/sites/default/files/67%20E%20Variant10.jpg

Ben ook een verlengde FIAT 147 Panorama (twee deuren, zes wielen, lol!) tegengekomen. Met groot „Facchini” achterop. Dussss… hobbie projectje? Kom daar ook niet verder mee ;-)
@Rob: Mwjaa – ziet er niet echt serie-rijp uit.
Beetje zoiets als deze: https://alexmiedema.wordpress.com/tag/verlengde-stationwagon/
@mout: Of deze: http://daddytypes.com/archive/lagonda_break_det2.jpg
Kijk, van de sedan die daarbij hoort kan je je sowieso afvragen of ie ooit in serie gebouwd is, of een coachbuild was (nog geen 15 per jaar gemiddeld, en de fabriek werkte zelf mee aan maffe coachbuilds).
Hoe betaalbaar zijn dit soort auto’s eigenlijk qua onderhoud? Het is natuurlijk redelijk simpele techniek, maar zijn de onderdelen niet moeilijk om aan te komen?
Kijk, eindelijk een challenge die me op het lijf geschreven is, heb eff een kleine selectie gemaakt van wat er op marktplaats (tis AB tenslotte;)) te vinden is. We beginnen:

Even voorop, van een Dodge Aspen en een Camaro Z28 ga je echt niet vrolijk worden, die camaro valt een beetje tussen 2 tijdperken in en de bouwkwaliteit in de midden-eind jaren ’80 was werkelijk schokkend slecht, met dat in het achterhoofd:

* Chevy Malibu, leuke auto, mooi geluid en je houd nog wat centen over om hem eventueel over te spuiten of andere wielen onder te zetten: http://link.marktplaats.nl/m1062756278?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Caprice wagon, voor de uitvaartondernemer in spe, zeker in donkere kleuren een sinistere wagen, zorg wel dat je dogdish velgen eronder zet voor die LAPD look: http://link.marktplaats.nl/m1061567421?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Suburban, because MURICA!: http://link.marktplaats.nl/m1059829208?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Caprice sedan, zelfde als wagon maar minder cool: http://link.marktplaats.nl/m1055235663?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* New Yorker, ik weet dat die waarschijnlijk te modern is voor je maar het is echt geen slechte wagen, zelfs clarkson was er razend enthousiast over destijds: http://link.marktplaats.nl/m1059779209?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078 Jeremy’s review: https://www.youtube.com/watch?v=9u0qMqpNfnQ

* Dodge W200, perfect voor de dagelijkse boodschappen of als je door de lokale achterstandswijk heen moet: http://link.marktplaats.nl/m1053014585?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* The standard of the world: http://link.marktplaats.nl/m1057679454?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* The standard of the world in a matt black wrap: http://link.marktplaats.nl/m1048202718?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Ford Country Squire; een roadtrip was nog nooit zo comfortabel: http://link.marktplaats.nl/m1044675109?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Pontiac Bonneville….Meh: http://link.marktplaats.nl/m1051177747?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

* Huggy Bear Mobile, haal de wrap eraf en je hebt een gave bak: http://link.marktplaats.nl/m1046235990?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078

YOLO: http://link.marktplaats.nl/m1058928857?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078 ….Ga volledig Roadkill en transformeer deze tot de Ramptruck (mensen die RK kijken weten waar ik het over heb), niets ziet er cooler uit dan een ’68 Charger 440 4Speed achterop zo’n ding.

Check ook de Continental mark V, soms kan je zo’n ding oppikken voor 6K

Er is natuurijk nog veel meer te krijgen maar denk dat je hiermee al wat op weg bent.
@mopar: new york heerlijke bak, de caprice zou ik een generatie verder nemen.
@ocda: klopt maar dat zal een dure grap met de wegenbelasting worden
@mopar: mooi lijstje, zelf altijd al een zwak voor de w200 gehad
@mopar: Heerlijk rijtje auto’s ik wil ze allemaaal !! Dank.
Als ik in deze klasse zou kijken heb ik eenvoudige eisen:
– De dikke V8 moet gorchelen en rochelen als een motherfocker.
– Chassis moet coupe (iig twee deuren) zijn, maar het formaat hebben van een bus. (Lees: grote amerikaanse lompheid)
– Hij moet lekker zwalken en zwabberen. Dat hoort er gewoon bij. :)

Voor de rest zou het me geen ene reet uitmaken.

Uit dit rijtje: Een Firebird, Thunderbird of een Caballero dus. :)
Cadillac Fleetwood Eldorado Coupe of een Lincoln Continental Mark IV
Ik zou gewoon even de markt in de gaten houden, er stond laatst bijvoorbeeld een 1956 plymouth voor €6000,- te koop. Je moet dan wel snel reageren want ze zijn ook zo weer weg, maar ik denk dat dit de beste manier is om een echt leuke auto te vinden. En anders kan ik een cadillac van eind jaren 60 adviseren, net niet meer met een mooi interieur maar nog wel mooie stijling.
Het zijn allemaal mooie auto’s
Er wordt gevraagd naar een weekendauto voor de fun. Daar schaar ik alleen sportwagens onder, want de rest is toch ook gericht op een gezin gericht en daar hoefden we geen rekening mee te houden. Nou zal je niet alleen met sportwagens aan kunnen zetten, maar wel meer dan in dit advies.
@jeppie:
Jij vindt dat een weekendauto voor de fun een sportwagen moet zijn. Dat is jouw interpretatie. En aangezien Stefan als voorkeur „Cadillacs” geeft, lijkt mij dat niet perse zijn interpretatie…

Al met al vind ik het advies daarom mooi divers. Wellicht had er nog een cabriolet bij gekund, maar daar zijn de reacties voor…
@jeppie: Het is maar niet wat je verstaat onder de term ‘fun’. Voor de een is het fun om met een achterwiel aangedreven coupé met 300 PK en een handbak door de Ardennen te hoeken en voor de ander is het fun om met vrienden in een oude Amerikaan met zeeën van ruimte naar de kust te rijden.
@jeppie: Daar schaar jij het onder. De aangever niet. Daarbij zijn er niet veel sprtwagens van Amerikaanse komaf die in het budget vallen. Er staat een Camaro en een Firebird tussen!!! Veel sportiever kun je het niet krijgen ;-)
@jeppie:
Een oldtimer bus is even veel fun als een sportwagen, Heeft even veel charme/stijl als een sportwagen, ideaal om totaal relaxed te cruizen met de ruitjes naar beneden en een relaxed muziekje op de achtergrond, je hebt altijd een slaap plek bij en een ideale ophanging om gans Europa mee af te reizen.
Lincoln Continental
Pfffff .. Kan je geen advies geven ..
Ook al heb ik by far het meeste ervaring mee ..

Anyway .. Voelt het goed .. Dan is het goed ..
Bij twijfel effe verder kijken ..

Als je een klein beetje handig bent is het makkelijk sleutelen .. Werkplaats handboeken te over ..
Instructies op internet zijn er ook in overvloed .
Onderdelen zijn in NL altijd voorhanden ..

Zet em op iig ..
@lincoln: nee. Gewoon nee, Linc. Zo makkelijk kom je er niet vanaf. Kruip in de pen, godverdomme. Waar kijk je wel, en waar kijk je vooral ook niet naar. Tell us!!!!
@camber24:

FoMoCo meuk .. Wegblijven van 1977 t/m 1993 ..
Mopar .. wegblijven van 1973 t/m 2003 ..
GM .. Wegblijven van 1978 t/m 1997 ..

Behalve oldsmobile .. Hoort bij de 5 oudste merken ter wereld ..
Altijd een soort troetelkind gebleven ..
Heeft tussentijds mooie/bijzondere meuk op de markt gezet ..

Het merk waar ik me op zou concentreren ..
Motorisch gezien nogal specifiek alleen ( van voor 1976 en nog wat uitschieters tot 1979) ..

Dank voor uw vertrouwen ..
@lincoln: kijk, daar hebben we wat aan. Sportief van je ;-)
In de wintermaanden schorsen?

Je mag er gewoon niet mee rijden. Schorsen hoeft niet.
@mopar: jammer dat t voor 6k lastig kan worden. Had het mogelijk gedacht, gezien de productieaantallen.
heb ondanks mijn jonge leeftijd best wat ervaring met Amerikanen mijn advies:
koop er één van voor 1973-72 in plaats van 115PK zal je snel het dubbel hebben, indien je wat handig bent is het drie dubbel zelfs mogelijk. Mijn 4.7L haalt op dit moment rond de 325PK.
Bij GM en Ford zijn van de meeste modellen onderdelen gemakkelijk te verkrijgen, je kan ze goedkoop zelf uit de VS bestellen alleen weet je dan niet wanneer je ze zult ontvangen heb al eens een pakket uit Ohio gekregen in 5 dagen, mijn laatste pakket was een maand onderweg. Je kan ze hier bij garages sneller hebben maar daar betaal je ook voor. Hoe dan ook kosten ze een fractie van wat je betaalt bij onderdelen voor een Duitse classic.

Indien je Belgisch bent loont het ook om er een van voor 1968 te zoeken. Die hebben geen gelijksvormigheid attest nodig. Dus je kan er één uit het buitenland halen keuren en er direct met gaan rijden (geen maanden/jaren op papieren wachten). Gordels, reflectoren, … zijn allemaal niet verplicht en ze kunnen minder snel afkeuren voor aftermarket onderdelen.
Firebird stond identiek bij ons in de straat. Was van de lokale kroegbaas. Wat een ding, zou er best een willen hebben.
Een Buick cooler dan een Cadillac???? Cadillac is het meest bezongen merk in de muziekindustrie. De Rock & Roll auto, alle grote namen hadden een Cadillac!!
Misschien ben ik ook bevooroordeeld…
Ik zie maar 2 reële opties op marktplaats: 1 de amc want goede staat van onderhoud, mooi ontwerp en niet zo”n sloep als een caddy of lincoln Amc Rambler ambassador 990 1965 V8
€ 4.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1050711674?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078
En 2 als subtiliteit niet je ding is…. Een transformer ;-) jolo. Suc6
GMC Astro
€ 6.500,00
http://link.marktplaats.nl/m1045372454?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88078
Ik ken nog wel iemand met een mooie Buick Grand National ( ja die maffia bak + m3 killer in één ) te koop. Volledig origineel en in super staat. Vraagt er wel 8000 voor. Staat (nog) niet op internet maar als je er een keer naar wilt komen kijken stuur even een pb.
@Marijn90:

Toptip .. Echt het overwegen waard ..
Die V6 is trouwens beter dan elke willekeurige V8 uit die periode ..
Hoop dat je een mailtje van hem krijgt ..
@Marijn90: Ben heel benieuwd. In goede staat Grand Nationals gaan in de US weg voor 12k+

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).