• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies: wat is nu een betrouwbare occasion voor 6.000?

Auteur: willeme, gepost 18 juli 2020 om 14:00 – 72 Reacties

betrouwbare occasion

De meest gestelde vraag: Wat is nu eigenlijk een betrouwbare occasion voor 6.000 euro?

Het is een terugkerend fenomeen bij de Autoblog adviezen: betrouwbaarheid. Op het moment dat mensen aan het oriënteren zijn, vinden ze betrouwbaarheid heel erg belangrijk. Pas als het puntje bij paaltje komt, zetten we het (vaak) aan de kant.

Want naast prijs, kilometerstand en staat vinden we styling, vermogen, rijeigenschappen en features ook heel erg belangrijk. Elke auto is een compromis en is dus per saldo nooit perfect. En als die dat wel is, dan is de prijs er ook naar. Precies de reden waarom Toyota’s en Lexussen tweedehands zo prijzig zijn.

In veel gevallen zijn Aziatische auto’s erg betrouwbaar. Daar zijn meerdere redenen voor. Nog altijd zien we in de betrouwbaarheid-statistieken dat Japanse en Zuid-Koreaanse autobouwers het heel erg goed doen. Als het gaat om betrouwbare occasions benoemen we ook heel erg vaak de Japanse auto’s. Maar ja, vaak wil men heritage, sfeer, imago, status en sjeu die een Europese auto wel lijkt te bieden.

Zo niet bij Jacques. Hij is op zoek naar een betrouwbare occasion voor 6.000 euro met benzinemotor met een paar simpele doch duidelijke eisen: de auto mag niet ouder zijn dan 10 jaar en voorzien zijn van airco en cruise control. Bij voorkeer een pittige motor en moderne geluidsinstallatie.

De wensen en eisen van Jacques kun je zien in de tabel:

Huidige / vorige auto’s:Geen
Koop / lease:Koop
Budget:5.000 – 6.000
Jaarkilometrage:25.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Moet langere afstanden afleggen in kortere tijd
Gezinssamenstelling:1p (maar geschikt voor 2+p)
Voorkeursmerken / modellen:Japans automerk
No-go merken / modellen:De duurdere merken (of merken die duur zijn qua onderhoud/onderdelen)

Disclaimer:

In vergelijking met Europese merken zijn Japanse auto’s vaak betrouwbaarder. Dat wil niet zeggen dat het altijd het geval is. Vaak worden auto’s niet eens in Japan gebouwd, maar dat terzijde. Bij gebruikte auto’s zijn er veel meer variabelen die de betrouwbaarheid bepalen: onderhoud, kilometerstand, hoe ermee gereden is en dergelijke. Een goed onderhouden Franse auto kan in sommige gevallen betrouwbaarder zijn dan een matig onderhouden Japanse auto.

Ook even iets om rekening mee te houden: prijzen van onderdelen. Voor veel auto’s zijn onderdelen prima te vinden voor redelijke prijzen. Met sommige obscure Japanse modellen kan dat heel erg anders uitpakken. Zelfs relatief eenvoudige onderdelen als lichtunits en plaatdelen kunnen vele malen duurder zijn dan bij Europese modellen. Laatste punt: bouwjaar. Het was onmogelijk om auto’s van 2010 of jonger te vinden in het budget, zonder dat de auto (veel) meer dan twee ton heeft gelopen. Vandaar dat we iets gesjoemeld hebben.

Honda Civic Type S 1.8 VTEC (FN)

€ 5.500
2008
145.000 km

betrouwbare occasion

In principe is dit de leukste keuze en de auto die je moet kopen. De Honda Civic Type S is een soort tussenmodel tussen de normale versie en de Type R. Wel zit de Type S dan heel dichtbij de gewone en vrij ver van de Type R. De Type S is een driedeurs met een sportieve aankleding. De 1.8 motor levert 140 pk en is het bewijs dat viercilinders ook lekker in de omgang zijn. Voldoende koppel om met het verkeer mee te komen, maar bovenin zit net voldoende vermogen om leuk te zijn. Zo lichtvoetig en strak als de voorgaande Civics, is deze generatie niet. Maar daar zet deze generatie wat tegenover: een zeer bijzonder uiterlijk en een origineel interieur. Ook de betrouwbaarheid is dik voor elkaar.

Toyota Auris 1.6 Linea Sol (E150)

€ 5.450
2008
160.000 km

Auris

Het is de standaard keuze in de klasse van betrouwbare occasions van 6.000 euro (en daaronder en daarboven), de Toyota Corolla. Alleen heette de Corolla rond deze periode Auris. In Nederland althans. Ondanks de naam Toyota Auris, deed de auto sterk denken aan een Corolla. Een verzorgd interieur, betrouwbare techniek, comfortabele rijeigenschappen en prima uitrusting. Nadelen: het is allemaal wel heel degelijk en saai. Een Auris in een kleurtje met een set goede wielen toont aanzienlijk beter, maar is bijna niet te vinden.

Toyota Corolla 1.6 Linea Sol (E140)

€ 5.995
2008
170.000

betrouwbare occasion

Maar deze hadden we toch al? Ja en nee. Ondanks dat de Auris in Nederland de Corolla verving, kon je in Nederland gewoon een Corolla bestellen. Dan kreeg je deze auto. De Corolla sedan geeft een compleet nieuwe betekenis aan het woord saai. Qua kwaliteiten staat de Corolla Sedan ongeveer gelijk aan de Auris Hatchback, alleen is de Auris extreem spannend, sensueel en verleidelijk in vergelijking met dit rijdende bord Brinta. Als je even gaat zoeken kun je ze vinden. Populair zijn ze niet, dus je kan soms best een goede deal doen met dit soort auto’s.

Subaru Impreza 2.0R Luxury (GH)

€ 7.250
2010
160.000 km

Impreza

Eigenlijk zit Nederland iets te goed in elkaar voor de Subaru Impreza. Dat moeten we uiteraard even toelichten. De Impreza is namelijk voorbereid op wat zwaardere omstandigheden. De betrouwbaarheid is enorm. Niet alleen qua storingsgevoeligheid, maar ook qua grip. Je komt eigenlijk altijd wel op je bestemming met een Subaru, ook als de omstandigheden bar en koud zijn. Vandaar dat ze in de VS enorm populair zijn en in diverse Alpenlanden. Qua interieur is de auto wat rudimentair. Doelmatig zonder franje, alhoewel dat met voorgaande generaties veel erger gesteld was. De 2.0R boxermotor levert 160 pk, maar verbruikt alsof ‘ie 100 pk meer heeft, eigenlijk. De ruimte is wel uitstekend voor elkaar voor een C-segment auto. Gewoon een prima betrouwbare occasion voor 6.000 ‘eckermen’.

Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 (CJ)

€ 5.750
2009
145.000 km

betrouwbare occasion

Tsja, als je aan een Impreza denkt, komt de Lancer automatisch bovendrijven. Ook van de Lancer was een hatchback versie, de Sportback. De sedan is overigens zeer de moeite waard, zeker in een luxere of sportievere uitvoering is dat een vlotte verschijning. Het interieur is niet het laatste woord in verfijning, maar voor zijn soort gewoon ordentelijk. De prestaties zijn in orde, maar niet meer dan dat. Voor de rijeigenschappen geldt hetzelfde, dat was gewoon conform de klasse. Wel mis je iets verfijning. Uitrusting en betrouwbaarheid zijn dan wel weer uitstekend voor elkaar, evenals het ruimteaanbod. Prijstechnisch is het een winnaar: je krijgt veel auto voor weinig geld.

Mazda 3 2.0 DiSi TS Plus (BL)

€ 5.500
2009
165.000 km

Mazda3

De Mazda 3 komt weleens vaker voorbij in deze rubriek. Terecht, want de auto vinkt een hoop hokjes aan. Het onderstel is van een Ford Focus en dat merk je: het is een prettig sturende auto. Het comfortaanbod is voldoende, maar wat je wint aan scherpte en stabiliteit in vergelijking met de andere auto’s in dit rijtje is de moeite waard. De viercilinder is een uitermate prettige metgezel en de bak is een genot. Zorg wel dat je een facelift model hebt (Mazda noemde het zelfs een nieuwe generatie) en niet zijn voorganger. Die is qua hardware grotendeels hetzelfde, maar roesten enorm, met name van binnenuit. Deze versie (geleverd vanaf 2009) heeft daar aanzienlijk minder last van.

Kia Pro’ceed 1.6 x-ecutive (ED)

€ 4.900
2008
120.000 km

betrouwbare occasion

Het hoeft niet per Japans te zijn. Kia heeft ook een grote naam als het gaat om betrouwbaarheid. In de jaren ’90 deden ze dat door veel Mazda-techniek te (her)gebruiken. Tegenwoordig maken ze hun eigen motoren en met groot succes. De Kia Procee’d is een van de eerste Kia’s die de moeite waard is. Het is een vlot uitziende en prima rijdende hatchback. De Procee’d doet niet noemenswaardig onder voor de Japanners, op een stukje verfijning na. Als je de motor de sporen geeft, komt er redelijk wat vermogen (124 pk) vrij, maar je merkt dat de 1.6 echt geen zin heeft in toeren maken. Ook op de afdeling NVH was nog niet alles top in orde. De uitrusting was vaak klasse en als je kijkt hoeveel auto je krijgt voor een zeer bescheiden bedrag, is de auto absoluut het bekijken waard.

YOLO: Renault Mégane Renault Sport 225

€ 5.250
2005
185.000 km

Megane

Niet de eerste auto waaraan je denkt bij doe zoektocht naar een betrouwbare occasion voor 6.000 euro. In het budget waren enkel Renault Sport Méganes te vinden. De Mégane staat niet bekend als de meest doorwrochte auto aller tijden en een sportmodel is vaak een groter risico. Maar toch he: als ze anno 2020 nog gewoon rondrijden, kan het zo slecht nog niet zijn, toch? Zeker originele Mégane’s in Renault Sport uitvoering die niet 13 keer van eigenaar zijn gewisseld. En niemand gaat toevallig een Mégane RS rijden. Dat zijn altijd liefhebbers. Over rijden gesproken: de Mégane RS was een van de prettigste GTI’s in zijn klasse. Met het cup-chassis misschien wel de leukste.

Ook interessant!

  • auto kopen
    Waar moet ik een occasion kopen? - Autoblog advies!
  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • private lease of occasion
    Private lease of occasion? Autoblog advies!
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, auris, autoblog-advies, civic, corolla, Honda, impreza, Kia, lancer, Mazda, mazda3, megane, Mitsubishi, proceed, Renault, Subaru, Toyota

Vorig bericht: « Zo enorm duur is de Peel P50 tegenwoordig
Volgend bericht: Red Bull beult hele nacht door teneinde RB16 te redden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    18 juli 2020 om 14:16

    Honda Jazz en (bijna) alle Suzuki’s

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      18 juli 2020 om 15:32

      @F36GC: ook de kizashi? Die vind ik wel wat maar ik weet niet of ze betrouwbaar zijn

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        18 juli 2020 om 16:22

        @rolov: Ik kan met niet herinneren dat Suzuki een technisch slechte auto hebben gemaakt. Het is een 2.4 die niet veel vermogen levert. Dat kan al niet misgaan. (bij Suzuki tenminste)

        Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        18 juli 2020 om 18:15

        Ook de Kizashi staat als zeer betrouwbaar te boek. Paar nadelen: dorstig, relatief weinig vermogen en er zijn er maar weinig verkocht in Nederland dus weinig keuze.

        Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        18 juli 2020 om 19:48

        @rolov: Zijn net zo betrouwbaar als de andere Suzuki’s. De 2.4 motor is dezelfde als in de Grand Vitara.

        Login om te reageren
      • RiKe zegt

        19 juli 2020 om 01:41

        @rolov: ik meen me een review te herinneren dat er toch een negatief punt gevonden was bij de Kizashi, na verloop van tijd wilde het handvat van het handschoenenkastje wel eens een beetje gaan piepen…dat was het

        Login om te reageren
        • tstile zegt

          19 juli 2020 om 14:47

          Handschoenenkastje is ook waar de Golf 1 uiteindelijk toch een deukje in de betrouwbaarheid opliep. Gelukkig is het opgelost met een terugroepactie in 2007.

          Login om te reageren
  2. Praeses zegt

    18 juli 2020 om 14:44

    Ja, goed advies. Ik zou de Civic nemen.

    En anders de Proceed, ik heb er zelf één als leasebak gehad. Mijn collega’s (met Polo’s) waren verbaasd hoe goed ie eruit ziet en hoe lekker ie rijdt. Één tip: neem er een van na de facelift, begin 2010. Die hebben een stuk beter multimediasysteem en een veel prettiger stuur.

    Die yolo slaat trouwens helemaal negens op, ‘ze zijn er nog, dus moeten ze wel goed zijn’. Doe dan gewoon een Swift Sport: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-6-sport-125pk-navi-xenon-climate-ctr-stoelverwarming-pdc-17-achterspoiler-apk-32576498/details.html

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      18 juli 2020 om 18:17

      Ik vond de stoelen echt verschrikkelijk in de latere Proceed. Alsof ik op een houten kruk zat. Verder prima auto.

      Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 juli 2020 om 18:41

      @Praeses: Civic is een leuke auto, koppelingspedaal kan verschrikkelijk gaan kraken en de achterkant is ontzettend hard gedempt en geveerd. Voor de rest lekker sportief sturen en geen problemen. Met de slimme achterbank ook erg ruim !

      Login om te reageren
      • ethylestra zegt

        19 juli 2020 om 10:50

        @johnhert:kan ik beamen, vindt het nog steeds een aparte verschijning. En het door het vreemde interieur waan je je in een soort spaceshuttle.

        Login om te reageren
  3. techniekmeneer zegt

    18 juli 2020 om 14:44

    Kies een willekeurige Suzuki…

    Login om te reageren
  4. snuif zegt

    18 juli 2020 om 14:46

    Allemaal goede keuzes (minus de Renault), de Honda is de spannendste vwb styling. Ga voor de auto met volledige onderhoudshistorie.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 juli 2020 om 18:42

      @snuif: Ga voor een goedkope, echt kapot gaan doen ze zelden…

      Login om te reageren
  5. lennyv87 zegt

    18 juli 2020 om 14:56

    5 jaar in exact zo’n Impreza gereden. Spannend niet echt, maar ik kan alle genoemde punten beamen uit ervaring! Ohja, sla de 1.5 over als je die tegenkomt, underpowered voor de wagen

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    18 juli 2020 om 15:25

    Mazda 3 BL eigenaar hier, met de 2.0 motor. Rijdt fantastisch en heb tot nu toe nog geen gekke dingen meegemaakt qua onderhoud. Ik zeg doen. Neem wel het facelift model van de BL, die oogt wat frisser.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      19 juli 2020 om 11:43

      @baklava Ik vind de BK wel fraaier ogen dan de BL. Ik heb nooit kunnen wennen aan de gigantische grijns grill van de BL. De BL facelift ziet iets beter uit met de Mazda Furai invloeden. Desniettemin is de BK naar mijn mening knapper.

      @willeme Was dat niet juist bij de BK pre-facelift het geval dat het enorm snel roest? De BL was volgens mij vanaf dag één relatief roestvrij. De BK-facelift heeft overigens veel en veel minder last van.

      Login om te reageren
  7. lecomte zegt

    18 juli 2020 om 15:33

    Wellicht een Hyundai i30. Er zijn een aantal te vinden die maximaal 10 jaar oud zijn met minder dan 100.000 km voor dat budget.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 juli 2020 om 16:23

      @lecomte: Prima auto’s enkel de versnellingsbskken hebben soms een deel-revisie nodig.

      Login om te reageren
  8. Dizono zegt

    18 juli 2020 om 15:33

    Met dat aantal kilometers per jaar de Forrester of Legacy op LPG met de minste km’s kopen die je kunt vinden.

    Dit: http://www.autobedrijfroode.nl/occasions.aspx?did=3017&aid=3606825

    Of dit: https://www.autowereld.nl/subaru/outback/2-5i-comfort-33657241/details.html

    Je staat best vaak te tanken, maar het is elke keer weer genieten als je er voor 30 piek in gooit en weer 450 kilometer kunt rijden.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 juli 2020 om 15:34

      Dit is ook een plaatje: https://link.marktplaats.nl/m1576537115

      Een Zweedse vijfcilinder op gas kan ik je trouwens ook van harte aanbevelen. =)

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 juli 2020 om 21:29

      @Dizono: ik heb een legacy 2.0 (~100kw) en het is de zuinigste auto die ik in jaren heb gehad. Zuiniger dan een Mazda 323 1.6, een a170 en focus 1.6. Ik trap behoorlijk hard maar dat gekke ding loopt consequent tussen de 1:11.5 en 1:12,5. Op mijn Suzuki baleno’s na mijn zuinigste auto ooit. Dat gas is helemaal niet noodzakelijk als je het mij vraagt…

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        18 juli 2020 om 23:26

        @lekbak: Héél raar, heel lang geleden ook focus 1.6 gehad en 2 kennissen ook. Reden altijd 1 op 13/14 met uitschieters naar 1 op 16. Subaru’s zelf géén ervaring mee maar klanten hadden vaak moeite met 1 op 10 te halen…

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          19 juli 2020 om 01:43

          @johnhert: mijn Subaru deed gemiddeld 1 op 8, maar dat was dan ook een 380pk sterke STI

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 juli 2020 om 07:39

          @johnhert: ik snap er ook geen zak van. Die focus was wel erg zuinig als je (erg) rustig reed, maar dat kan ik gewoon niet. Overigens, die andere auto’s zouden ook een stuk zuiniger moeten zijn maar waren dat ook niet. Het lag aan het gebruik en niet aan de auto. Ik rij veel snelweg op de cruise control en als ik buiten de snelweg kom dan ga ik vrij stevig rijden op de buitenwegen. Die subaru is gewoon relatief zuinig als je meer vermogen vraagt denk ik.

          Als ik veel koude starts heb en die enkele keer wel in de stad kom merk ik dat hij wat meer neemt.

          Login om te reageren
  9. W115 zegt

    18 juli 2020 om 15:36

    Japanse onderdelen zijn altijd hun gewicht in goud waard

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      18 juli 2020 om 19:23

      @W115 deels een fabel, Dealers van Japanse auto’s verdienen amper aan reparaties en rekenen de stukken héél duur aan om te compenseren. Check eens op onderdelensites wat de prijzen zijn?

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        18 juli 2020 om 19:49

        @Volvo_440_turbo: Dealers hebben zich te houden aan de prijzen die de importeur hanteert. Dus je kunt de schuld niet bij de dealers in de schoenen schuiven (wat onterecht vaak gebeurt)

        Login om te reageren
  10. BerlingoHdi zegt

    18 juli 2020 om 15:52

    Zou eerder voor een Corolla E12 gaan, lichter dan de Auris, en staan er nog genoeg met bovag garantie bij de merkdealer… Ook sport uitvoeringen en soms zelf een 1.8

    Login om te reageren
  11. grasvreter zegt

    18 juli 2020 om 15:58

    De Lancer is als 1.6 ook erg betrouwbaar.

    Login om te reageren
  12. toyotavenray zegt

    18 juli 2020 om 16:09

    Als je voor de Toyota gaat dan moet je het airco systeem goed controleren of deze niet lek is. Vooral bij de auris van dat bouwtype.

    Login om te reageren
  13. hanse1one zegt

    18 juli 2020 om 16:19

    Ga voor die Megane, je leeft maar een keer.

    Login om te reageren
    • eelco106gti zegt

      18 juli 2020 om 16:41

      @hanse1one: absoluut!

      Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 juli 2020 om 18:50

      @hanse1one: Je hoeft toch geen hekel aan jezelf te hebben in dat ene leven?

      Login om te reageren
      • hanse1one zegt

        18 juli 2020 om 22:05

        @techniekmeneer: een saaie auto rijden is al hekel genoeg hebben aan jezelf…

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          18 juli 2020 om 22:26

          @hanse1one: Betrouwbaar betekent niet saai. Het betekent verstandig. Iets kopen waarvan je van te voren weet dat je er ellende mee gaat krijgen is gewoon dom.

          Login om te reageren
          • v60germany zegt

            19 juli 2020 om 21:40

            @techniekmeneer: en alles is blijkbaar weer relatief. Point taken.

            Als je een vriend/vriendin uitzoekt op rationele waarden, dan zal de emotie nooit de boventoon spelen.
            Toyota is de puurheid van rationeel zijn, totaal geen emotie.
            Geen voortplantingsdrang, dus ook geen dure onderhoudsfactuur.

            Want, Renault is dat wel. Je moet tenslotte kunnen huilen om de rekening.
            Dus ophalen die Renault!
            Als je 70 bent geweest en impotentie hebt ontdekt, ga dan die Toyota maar ophalen.

            Login om te reageren
            • appeltaartislekker zegt

              20 juli 2020 om 15:00

              @v60germany: waarom zou jezelf willen voortplanten?

              Login om te reageren
  14. eelco106gti zegt

    18 juli 2020 om 16:41

    “ze zijn er nog, dus moeten ze wel goed zijn” > nee onjuist. Matige kwaliteit, helemaal van de elektrische onderdelen.

    “Altijd liefhebbers” > ja dat klopt wel. Je moet een liefhebber zijn en het geld er voor (over) hebben im hem goed te houden.

    Ik heb zelf nu 3 jaar zo’n “Renault Megane 2 RS Renault Sport 225” uit 2006 en ondanks dat het de “betere” phase-2 is kent hij vele elektrische problemen: raammechaniek stuk. Ander raam raammechaniek stuk. Blower stuk. Airco stuk. Water in de auto tgv airco afvoer verstopt. Stuurkolomschakelaars stuk. En non-elektrisch: Handremmechaniek loopt vast. Rem die aanloopt. Water in de auto tgv parafan verstopt.

    Maar goed auto is 14jaar oud dan krijg je dat. Wel heerlijk om mee te rijden en lekker vlot.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 juli 2020 om 18:51

      @eelco106gti: Een eerlijke Renault rijder reactie. Respect.

      Login om te reageren
  15. Nimbuf zegt

    18 juli 2020 om 17:12

    Ruim 3 jaar geleden een Ford Focus 2.0 uit 2006 opgepikt voor €6.000 met 107.000 op de teller. Ding is ideaal, want het blok is ietwat lui maar niet kapot te krijgen! Verder betaal je je niet helemaal scheel aan onderdelen en onderhoud.

    Als ik deze prijzen zo zie, dan schrik er van. Vooral de hoge kilometerstanden!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 juli 2020 om 20:30

      @Nimbuf: die 1.6 is ook prima in omgang en ook betrouwbaar. Net ff wat meer keus en wat goedkoper.

      Login om te reageren
    • ethylestra zegt

      19 juli 2020 om 10:56

      @Nimbuf: die 1.6 en 2.0 duratec motoren zijn ijzersterk en gaan inderdaad niet kapot. Zo maken ze ze niet meer.

      Login om te reageren
  16. Joel_D zegt

    18 juli 2020 om 17:23

    Grappig, op basis van prijs, kilometers en bouwjaar is dit gebaseerd op mijn advertentie van de Civic. Heerlijke auto inderdaad. Maar wel met verkocht.

    Login om te reageren
  17. peurst zegt

    18 juli 2020 om 18:47

    Altijd maar die adviezen van auto’s die 1,5-2 ton hebben gelopen, zucht!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 juli 2020 om 21:05

      @peurst: tsja, het is vrij simpel: als er bepaalde eisen zijn en er een budget is, zul je ergens concessies moeten doen. Sterker nog, we hebben de leeftijd iets verhoogd omdat er anders auto’s met dik twee ton op de klok in aanmerking komen. Overigens kun je jaren lang plezier ervan hebben.

      Zucht ..

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        19 juli 2020 om 12:07

        @willeme: OK, dit blijft ’n eeuwige discussie. Maar als 2 ton een issue, dan is 160k tov van 80k km’s ook een optie. De concessie die hier doorgaans gemaakt wordt is om maar een oudere/meer gebruikte wagen te kiezen in plaats van misschien een kleinere, en frissere wagen. Ja, een auto met 160k km kan nog altijd goed zijn, en vast betrouwbaar, maar we lijken soms te vergeten dat er vaak rond deze standen serieuzer onderhoud komt. Dat is niet negatief tov betrouwbaarheid maar kan je net zoveel kosten. En laten we eerlijk zijn: een auto met 160k rijdt gewoon niet als nieuw. Ze rijden vast goed, maar niet als nieuw.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          19 juli 2020 om 12:30

          @davelepeef:

          Bwoah, met een beperkt budget gaat een nieuwe auto er gewoonweg niet in zitten. Als er eisen zijn qua uitrusting, vermogen, ruimte en dergelijke, moeten er wat concessies gemaakt worden. 160.000 km is tegenwoordig niet echt heel erg veel meer. In de klasse van 6.000 euro vind ik 160k al helemaal niet verkeerd. Je krijgt wat je betaalt. Ja, een auto met 60k op de klok voelt frisser aan, maar dan kom je in een andere klasse qua autootjes en/of zijn ze ouder.

          Serieus onderhoud valt bij B-segment en C-segment nog wel mee. Sterker nog, bij mijn Alfa ging elke maand echt iets serieus kapot, en zelfs dat was prima te doen. Dus als je een reparatie van 1.000 en onderhoud van 1.000 poer jaar hebt, valt het mij erg mee. Voordeel: met 6K heb je weinig afschrijving ;-).

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            19 juli 2020 om 12:52

            @willeme: Zoals ik al zei, eeuwige discussie :) Maar je laatste zin van je eerste alinea is precies wat ik bedoel. Het is dat c segmenters harder afschrijven en daarmee meer waar voor je geld lijken te geven dan b segmenters, en qua onderhoud zullen ze niet eens ver uiteen liggen. Maar meer km’s betekent doorgaans meer kosten om de simpele reden dat, vaak onafhankelijk van gebruik, spullen slijten. Onder de ton zul je daar minder last van hebben dan tegen de 2 ton. Of ze hebben ’t dan al gehad – kan ook. Enne, 2k onderhoud op ’n redelijke auto van 6k is natuurlijk gekkenwerk…

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 juli 2020 om 21:17

      @peurst: auto’s die goed gebruikt zijn zijn over het algemeen betrouwbaarder dan auto’s die veel stil hebben gestaan of veel korte stukken hebben gereden in een stad.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        19 juli 2020 om 12:40

        @lekbak: bij auto’s die goed gebruikt zijn is meestal ook meer versleten dan auto’s die weinig gebruikt zijn…

        Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      18 juli 2020 om 21:20

      Ja, echt heel raar dat je met 6K op zak niet alles voor het uitkiezen hebt. Je verwacht het misschien niet, maar auto’s van een jaar of 10 jaar oud hebben nou eenmaal vaak wel eens gereden. Deze koper is op zoek naar een heel gemiddelde auto. Het gemiddelde jaarkilometrage in Nederland ligt rond de 13.000km. De auto’s uit het advies zijn zo’n 11 à 12 jaar oud. Je verwacht dan ook totaal niet dat ze op die leeftijd een tonnetje of anderhalf op de klok hebben.

      Login om te reageren
    • Joel_D zegt

      18 juli 2020 om 23:52

      @peurst: Tsja, mijn Civic had ook 1,5 ton gereden maar reed nog eigenlijk als nieuw.

      Login om te reageren
  18. shicomm zegt

    18 juli 2020 om 19:07

    Nadeel aan de kia’s is wel dat je niet teveel restwaarde overhoud.
    Geen issues als je ‘m op rijd maar als het tijd word voor een ander en je wil ‘m van de hand doen…

    De auris en corolla zijn veilige keuzes en houden hun waarde ook goed vast maar zijn wel erg saai.
    De subaru lijkt erg leuk maar is kostbaar om op de weg te houden en ze zijn ook vaak afgetrapt.

    Persoonlijk zou ik in dit geval de lancer kiezen ; écht een leuke wagen voor niet teveel geld.

    Login om te reageren
  19. giertjuh zegt

    18 juli 2020 om 19:25

    Mazda 3 BL eventueel de sedan

    Login om te reageren
  20. vacano zegt

    18 juli 2020 om 19:40

    gebruik dat geld als aanbetaling en ga voor een nieuwe auto die nog enkele honderdjes per maand kost.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 juli 2020 om 19:51

      @vacano: Financieren moet je toch niet willen….. Ik zou mijzelf diep schamen als ik een auto op de oprit heb staan die niet zelf betaald is.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        19 juli 2020 om 12:13

        @techniekmeneer: alsof je ‘m dan cadeau krijgt? Sterker nog, je betaalt nog meer dan ’n ander… Of het verstandig is, is een ander verhaal. Maar als je een verstandige keuze tav de auto maakt en niet direct budget voorhanden hebt terwijl je wel voldoende inkomen hebt, kan het toch ’n goede keuze zijn. Dan is het gewoon net de tussenweg tussen aanschaf en financiering. Overigens ligt het ook anders: als je dan al moet financieren, kijk dan juist naar ’n goede occasion.

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          19 juli 2020 om 14:25

          @davelepeef: Of wees verstandig en spaar even verder. Tegenwoordig lijkt het wel de standaard te worden om alles op afbetaling te doen, triest.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 juli 2020 om 20:29

      @vacano: en dan die 5000 budget afschrijven als je de showroom uit rijdt zeker? Nieuw rijden is geenszins goedkoper dan voor 5/6000 een tweedehands rijden. En de reden dat meneer dit budget heeft is vast niet uit weelde. Geld is belangrijk…

      Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 juli 2020 om 23:31

      @vacano: hahaha, wat een kul.

      Login om te reageren
  21. lekbak zegt

    18 juli 2020 om 20:25

    Ik zou vooral niet teveel met die maximale leeftijd van tien jaar bezig zijn. Auto’s worden er niet betrouwbaarder op naarmate ze nieuwer worden.

    Eigenlijk alles met een veel geproduceerd non turbo blok is wel goed. Die 1.6jes met rond de 100pk blijven het altijd doen, ongeacht welk merk eigenlijk. Turbomotoren zijn vooral erg duur om te repareren, en een turbo gaat gewoon zo nu en dan kapot.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 juli 2020 om 20:46

      @lekbak: Ik snap die maximale leeftijd van 10 jaar best. Je wilt ook enigszins representatief voorkomen, en een interieur dat een beetje up to date is is ook wel prettig.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 juli 2020 om 21:22

        @techniekmeneer: owja, representatief. Het belangrijk vinden wat een ander van je vind staat zo ver bij mij vandaan dat ik behoorlijk moeite heb om daar rekening mee te houden…

        Wat betreft interieur vind ik auto’s van tussen de 15 en 20 jaar oud het hoogtepunt. Geen multimedia bullshit maar wel een prima radio, airco, cruise control en dikke duidelijke knoppen.

        Login om te reageren
        • techniekmeneer zegt

          18 juli 2020 om 22:30

          @lekbak: Ik vind het niet belangrijk wat een ander van mijn auto vind, integendeel. Maar hier in de straat staan bij iedereen relatief jonge auto’s op de oprit. In de straat waar m’n zus woont rijd bijna iedereen een knakenbak van 15 a 20 jaar oud, dan verpaupert zo’n buurt vrij snel.

          Login om te reageren
          • johnhert zegt

            18 juli 2020 om 23:35

            @techniekmeneer: Hangt meer af hoe de voortuinen etc. er bij liggen dan het type auto voor de deur…

            Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            19 juli 2020 om 12:23

            @techniekmeneer: ik snap wat je bedoelt, maar als er allemaal nieuwe dingen in een knakenbuurt staan dan zegt dat meer dan wat de auto’s zelf uitstralen… Dan zie ik liever nette oudere auto’s.

            Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        18 juli 2020 om 21:32

        Toch zou ik, als het betrouwbaar moest zijn, met 6k op zak eerder geneigd zijn om op gebied van ‘representativiteit’ (wat ook nog eens subjectief is) en een ‘modern interieur’ (wat is dat eigenlijk? Van die hopeloos achterhaalde schermpjes?) concessies te doen dan op enig ander gebied. Wat @lekbak zegt: turbomotoren vermijden als het kan onder het motto ‘wat er niet op zit, gaat niet stuk’. De Japanse merken zijn goeddeels opzichtig weggebleven van de downsizing-trend en in die hoek zou ik het dan ook zoeken. Die dingen blijven het gewoon doen. Dan maar een interieur van Fisher Price-plastic en een wat hogere leeftijd.

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        19 juli 2020 om 12:21

        @techniekmeneer: ik denk dat je je bij veel auto’s al vergist hoe oud ze zijn…

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      19 juli 2020 om 12:20

      @lekbak: ik denk dat dat voor nu wel kan, maar die regel was lastiger tot ’n paar jaar terug. Nu tien jaar terug is er een flinke slag gemaakt tav efficiency. 6 bakken werden meer gangbaar, auto’s werden weer lichter (ook leuker rijden dus!) en motoren sterker en efficiënter. Betrouwbaarheid is best OK, als er tav van ’n motor niets als zwak punt geldt komt er wel weer wat anders om de hoek. Ergo, veel verder dan 10 jaar terug zou ik persoonlijk om genoemde redenen niet meer kijken. Heb nu ‘m auto van 2009, ’n Focus, en de opvolger met ’n vergelijkbaar 125pk turbo blokje is op alle fronten beter – even los van smaak.

      Login om te reageren
  22. vpowert zegt

    19 juli 2020 om 12:02

    Ik vind de Honda Insight altijd zo’n goeie deal als je iets betrouwbaars zoekt. Vaak goedkoper of jonger dan een Toyota, behoorlijk rijk uitgerust en ook nog eens zuinig. Deze is 8 jaar oud, van na de facelift en heeft minder dan 200k gedaan:
    https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/133998575/

    Login om te reageren
  23. scrmeagle zegt

    19 juli 2020 om 23:08

    Subaru voor mij!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North