
Soms moet je jezelf een cadeautje geven. Dus vandaar dat er nu een MV Agusta F4 in de Autoblog Garage pronkt.
“Maar dat betekent dat die Yamaha motorscooter weg gaat, toch….?” Ik zie de vertwijfeling op het gezicht van de vrouw des huizes. Waarna ze verzucht: “Oh ok, nu snap ik waarom je ineens na 5 jaar de schuur ging opruimen..”
Het mag duidelijk zijn, de komst van de nieuwe aanwinst in de Autoblog Garage was geen groepsbesluit. De aanschaf van deze MV Agusta F4 750S uit 1999 (zou ook 2000 kunnen zijn) zat al een paar maanden in het vat. Thuiszitten tijdens de coronacrisis zorgde echter voor iets teveel ‘Marktplaats-uurtjes’ en zo kwam het dat er nu een rood/zilveren Italiaan op de verzekeringspolis staat bijgeschreven.
Een tweede Italiaan dus in de Autoblog Garage wederom, nu de Alfa Romeo 159 van @willeme onlangs vertrok. Het is dus nu dus de Autoblog Alfa Romeo 156 Sportwagon Racer die we gebruiken voor de Junkyardrace én deze tweewieler voor team tricolore.

Luisteren naar je eigen advies
Dan denk je achteraf nog wel eens terug aan het uitgebreid uitgeschreven adviesartikel van @willeme over de do’s en don’ts van online shoppen voor een auto/motor. Als ik even alle tips naloop dan heb ik er precies, even kijken, ja inderdaad: NUL gevolgd. Het gehele traject wat overigens maar enkele uren in beslag nam, is puur op gevoel doorlopen.
Enkele weken geleden was ik op een vrijdag via Marktplaats in gesprek met een particuliere verkoper van een andere F4. Dit betrof een 1+1, met een noodzadeltje voor een passagier dus. Hoewel niet perse onprettig, had ik er niet echt het goede gevoel bij. Natuurlijk moet je zo’n motor zelf beoordelen ter plekke, maar een rit van 250 km uit en thuis weerhield me hiervan. De discussie via mail ging verder op zaterdagmorgen en eigenlijk had ik mezelf aangepraat dat ik de bewuste MV Agusta F4 maar moest kopen. Nog even checken of er niet toevallig een nieuwe op Marktplaats was gezet. En ja hoor, daar stond deze F4 ineens. Bij Motorhuis Zwolle. Twee uur later was ik (telefonisch deze keer) in gesprek met de aanbieder.
Tijdens het telefoongesprek kwam ook ineens nog het magische woord garantie tevoorschijn (in de advertentie niet eens vermeld). Vervolgens werden de legendarische woorden gesproken: “we geven hem nog even een beurtje en ik kan je niet op pad sturen met 10 jaar oude banden, dus we gooien er even een nieuw setje op”.
Ook Zwolle is niet om de hoek en noem me lui, maar het vooruitzicht om daarheen te rijden om vervolgens te concluderen dat ik aan de buitenkant niet kan zien of alles intern goed is. Weet je wat, we doen het gewoon! Twee weken later belde de verkoper dat de beurt was uitgevoerd en de nieuwe banden er om lagen. Tijd om hem naar het westen te halen.

Historie MV Agusta F4
De MV Agusta F4, waar zou je die van moeten kennen? Als je geen motorrijder bent dan zou je dit model kunnen herkennen uit bekende of minder bekende films. I, Robot met Will Smith (een SPR), Art of War met Wesley Snipes (dat was een Oro), of de 2 seconden uit Gone in 60 seconds met Angelina Jolie. Maak niet de onvergeeflijke fout om hier the Matrix reloaded bij te noemen, want dat was een Ducati.
Maar goed, de F4 is voornamelijk de (geslaagde!?) reïncarnatie van het roemruchte Noord-Italiaanse merk MV Agusta. Claudio Castiglione van Cagiva, bekend van de mooiste Grand Prix motoren ooit, (check hier het exemplaar van Randy Mamola dat te koop staat in de UK) verkreeg de rechten op de naam en zette meesterontwerper Tamburini aan het werk. Tamburini is bij velen bekend als de ontwerper van de Ducati 916. De F4 is in zekere zin qua design een opvolger van de Ducati. Maar daar zullen de meningen over verschillen.
The Basics:
MV Agusta F4 750S (Monoposto)
Motor: viercilinder, 749 cc
Vermogen: 91,9 kW (126 pk) bij 12.500 tpm
Koppel: 84 Nm bij 10.500 tpm
Topsnelheid: 275 + km/u
Gewicht: 190 kg
Nieuwprijs 1999: circa 43.000 gulden
Waarom een MV Agusta F4 in Autoblog Garage?
Ja waarom eigenlijk? Full disclosure: in 2000 heb ik een half jaar stage gelopen in Noord-Italië. Mijn stageplek bevond zich direct BOVEN de productielijn van de eerste MV Agusta F4’s.

Elk weekend de ‘company-Fiat Punto’ om mee naar Milaan en Como te rijden en elke maand 800.000 keiharde lires (cash) in het handje. Dat waren mooie tijden. Het was het jaar 2000 dat elke Italiaanse directeur, dus ook Claudio, overstapte van een Lancia Kappa naar een Alfa Romeo 166. Dus, je zou kunnen zeggen ‘dat ik wel iets met MV Agusta heb’. Het aanschaffen van een MV Agusta F4 van de eerste serie stond dus al jaren hoog op het verlanglijstje. Niet omdat ik mezelf direct epische ritten met de MV zie maken of dagelijks woonwerkritten verwacht te maken. Maar gewoon omdat ik een F4 wilde hebben. Leuk voor de zondagmiddag zeg maar. Deze MV Agusta was voor mij in 2000 onbereikbaar met een prijs van 43.000 gulden, maar nu heeft afschrijving zijn werk gedaan en is hij vooralsnog goed betaalbaar. Dat gaan we de komende periode meemaken, althans.

Van verschillende kanten ontving ik goedbedoeld advies: neem niet de eerste serie/ kies voor een 1000cc versie. Ja, allemaal goed en wel maar ook bij MV denken ze dat ze met facelifts een origineel design kunnen ‘updaten’, meh. De eerste serie met de matzwarte velgen en zonder extra stickers op de kuip. Dat is voor mij ’the one to have’.
Wat kost dat dan?
Goede vraag natuurlijk. Tik ‘MV Agusta F4’ in op Marktplaats en 9 van de 10 keer is het aanbod slechts enkele exemplaren. Zoom je in op het aanbod dan zie je dat er zelden meer dan 1 van dezelfde generatie op staat. De F4 is geleverd van 1999 tot 2019. Dus precies het exemplaar vinden dat jij wilt hebben kan een echte opgave worden. Als er iets aangeboden wordt is het dus echt wat de gek ervoor vraagt en wat de gek er voor wil geven. Mijn exemplaar stond te koop voor 500 gram aan espressobonen minder dan € 7.000 en dat heb ik er ook voor betaald. Volledig van plan om naar een lagere prijs te vragen werd mij aan de telefoon al het gras voor de voeten weggemaaid door onverwachte cadeautjes als nieuwe banden, garantie en een servicebeurt.

Eddie Irvine, Alan Cathcart, Jos V, als je naam op zo’n stukje schilderstape voorop stond dan kreeg je serieuze korting….
Ga je een goedkopere MV Agusta vinden? Als je gaat zoeken en geduld hebt, natuurlijk. Is het ‘beter’ om een latere F4 te kopen met alle modificaties en verbeteringen en meer power? Tsja, laat ik het zo zeggen: als jij het vooral belangrijk vindt dat een F512M een doorontwikkelde en dus betere versie is van de Testarossa, kies je wellicht daar voor. Ik persoonlijk zou eventueel nog twijfelen over een 512TR, maar toch voor de Testarossa gaan.

Nou de poor man’s version van dit dilemma, daar hebben we het hier over en ik heb mijn keuze gemaakt. Ik ga voor het pure design van het origineel.
En nu?
In de volgende Autoblog Garage update over de F4 krijgen we het oordeel of ik blind een miskoop heb gedaan of dat ik ‘goed ben weggekomen’. Voor dat oordeel heb ik de hulp ingeroepen van de experts in de Benelux, MotoMondo. Zij zijn al meer dan 20 jaar actief met de nieuwe generatie MV Agusta’s en al de importeur ten tijde van de levering van de eerste F4’en in Nederland en België .

Nu we deze intro schrijven staat de F4 op de heftafel in IJsselstein om een eerste potentiële catastrofe te voorkomen.

Een afdekkapje onder de tank is door verweerde rubbers losgelaten. Het gevaar is echter dat het bijbehorende moertje in de airbox is gevallen. Dat betekent dus een verplichte inspectie waarvoor de tank moet worden gedemonteerd. Nu de fiets toch op de heftafel staat wordt gelijk een check gedaan van de inmiddels bekende pijnpunten en slijtagedelen van de F4 750S. Een aankoopkeuring achteraf dus. Heel slim… Zoals gezegd: daar komen we op terug.
Verder vind ik het wel leuk om te kijken of we de historie van dit specifieke exemplaar terug kunnen voeren tot aan het moment dat hij de fabriek verliet. Vragen? Geen Vragen? Opmerkingen? Tips? Een MV Agusta in de Autoblog Garage, wie had dat verwacht?
Ok, nu kan ik op zoek naar een opvolger van de private lease-MINI!
Foto’s: Ras familiealbums
Leuk verhaal. Duidelijk voor je jeugdliefde gekozen, kan ik erg waarderen. Veel plezierige kilometers met deze geweldig klinkende machine.
Volg de weg van je hart! Prachtige machine!
“Tsja, laat ik het zo zeggen: als jij het vooral belangrijk vindt dat een F512M een doorontwikkelde en dus betere versie is van de Testarossa, kies je wellicht daar voor. Ik persoonlijk zou eventueel nog twijfelen over een 512TR, maar toch voor de Testarossa gaan.”
Boks, ouwe. Die mening ben tik ook toegedaan.
Gekke is dat ik dat totaal niet met motoren heb. Met motoren heb ik al gauw dat ze er gedateerd uitzien hoewel ik dat bij jouw F4 minder heb. Ik kan je ook niet zeggen welk “klassieke” motor ik echt begeer. Misschien een ouwe Harley of een BMW die is omgebouwd naar een cafe racer? Ooit had ik een poster van een Yamaha FZR 750 uit ’87. Dat was een motor waarvan ik altijd zei dat ik die wilde hebben totdat ik ‘m 20 jaar later weer zag en gelijk er op afknapte. Dus nee, heb geen oude motoren die ik echt begeer. Ik heb wel het idee dat ik ooit een Harley of zo zal bezitten omdat naar mijn idee dat het ding is dat je doet als je ouder wordt. Nu ben ik al wat verder gevorderd qua jaren maar heb (gelukkig) nog steeds die drang niet. Weet ook niet wat dat op zich zegt. Ben ik nog niet oud genoeg of is dat beeld gewoon onzin? Tijd zal het leren…
Sexy Motherf*cker!! Lekker hoor!
Kijk @Wouter, zou moet dat, prijzen erbij vermelden en openheid van zaken. Wat heerlijk om te lezen en veel veilige kilometers gewenst! @michaelras.
@ghost: ‘moet’? Fijn dat je je hier thuisvoelt, maar, eh, ‘moet’? Ik vind dat een ieder dat voor zichzelf mag bepalen. Het is toch je eigen portemonnee ;-)
@willeme: had je hoger ingeschat dan de reactie gaan geven voor een ander maar terzijde. Ik vind dat hele stipt polish point gewoon spasme op en top. De man levert keurig werk maar zodra mensen vragen naar prijzen, slaat hij op zwart. Krijg dan zelfs het gevoel alsof hij zijn klanten (partners?) zelfs instrueert om er niks over te reppen. Juist terwijl dat nou juist datgene kan zijn wat veel mensen kan laten inzien of het het waard is. Dat is denk ik ook waarom mensen jullie website bezoeken, omdat jullie niet de kontjes van bedrijven likken maar onafhankelijk zijn, althans dat blijf ik dan maar even geloven. Ik benadruk nog maar even dat ik het persoonlijk gewoon fijner vind wat “inside information” te lezen die ik elders niet krijg.
@ghost: ‘had je hoger ingeschat’, lekkere dooddoener ;-).
Ik vind dat mensen zelf moeten beslissen of ze het wel of niet delen. Het zijn gewoon onze eigen voertuigen in dit geval. Daarnaast: in het geval van Stipt is er volgens mij niet echt een vaste prijs en mag het duidelijk zijn dat je niet voor een paar tientjes klaar bent.
Daarbij gaat het niet eens om die specifieke behandeling, maar de aanschafprijs van een prive aankoop van een collega. Dat ‘moet’ niet gedeeld worden, maar mag imho ;-)
@willeme: over de aanschaf van de auto’s ben ik het eens. Maar voor de advertorials van Stipt is het toch niet gek om te melden wat de prijs had geweest van het werk aan de 91? Is dat nou echt zo raar?
Precies dit. Sterker nog, ik vraag me af in hoeverre Autoblog verplicht is geweest om bij dat hele Stipt verhaal te vermelden dat het om een gesponsorde bijdrage gaat. Want dat lag er wel héél dik boven op.
@ghost: als je moet vragen naar de prijs van stipt polish kan je het waarschijnlijk niet betalen dus laat het gaan. Ieder z’n keuze, maar spasme gaat wel ver.
Helemaal goed dit, ben benieuwd naar de uitkomst van de keuring! Veel veilige km’s gewenst.
Is 100kw overigens geen 136pk ipv 126?
@vetnek: daar heb je een puntje. Aangepast!
ik vindt van de laatste serie ,de f4 rr in wit/zwart echt bloedjemooi en qua racers mijn dreambike?
Mooi artikel en prachtige motor!
Gave motor! Veel plezier ermee.
Maar.. is de 159 van @Willeme weg? Ik heb dat artikel helaas gemist denk ik :(
@volvo480gtt:
Ja, de Alfa Romeo is helaas weg:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-garage-alfa-159-einde-duurtest-149429
Maar er is inmiddels een nieuwe duurtester ;-)
Welke dat is heb ik helaas gemist… of ben ik al vergeten. Of is dat nog een verrassing?
Mooie tijdloze machine! Ben benieuwd naar het vervolg.
Heel erg gaaf! Dit zijn de betere aankopen. Al zou alles eraan kapot gaan, elke keer als je je garage inloopt krijg je een glimlach van oor tot oor! Wordt het jongetje in je, zo blij als de eerste keer dat je ogen vielen op wat jij toen de mooiste creatie op aarde vond. Dat is blijvend en van onschatbare waarde, niet uit te drukken in geld, maar op een gegeven moment wel betaalbaar als je hard werkt en geluk hebt! Geniet ervan!!
Een leuk verhaal om te lezen.
Bij bekende films waarin die voorkomt mag The Dark Knight niet ontbreken.
Keek hem toevallig vorige week nog een keer en de MV viel me toen op.
@hehe: ja heb je gelijk in.
Gaaf verhaal leuke keuze en veel succes ermee
Ik was vroeger helemaal gek van de Ducati 996 maar toen de F4 kwam was die in één klap gedegradeerd tot antiek.
En nu nog steeds oogt dit niet bejaard. Wat je van bijna geen enkele andere sportfiets uit de jaren ’90 kunt zeggen.
Zeker niet de yoghurtbekers uit Japan met de geweldig verschrikkelijke kleurencombinaties op de stickers.
De 512M was toch wel een automotive #MeToo momentje.
Moet toch zeggen dat MV agusta dat veel beter doet. Een F3 800 die je nu kan kopen is duidelijk een nieuwe motor maar ook duidelijk nog familie van deze F4.
Hoeveel Km. stond er op toen je ‘m kocht?
@torsen: 21.000
Blijft toch een schitterende machine zo’n F4, een model wat optisch maar niet veroudert. Veel plezier ermee!
Zo een begeerlijk uiterlijk! Ik heb mijzelf ingepraat dat ik te lang ben voor deze Italiaanse schone… Ik vind echter de F3 nog mooier met de drie pijpjes achter je rechter voet…
Ik heb helemaal niets met motoren maar vind dit echt een prachtig apparaat!
Wat een leuk verhaal! Gaaf dat je het lef hebt om aan een droom toe te geven. Ik zelf ben daar denk ik te rationeel voor. Als ik de ruimte zou hebben om meerdere motoren te kunnen stallen zou ik dolgraag een Ducati 900ss Nuda hebben. Die heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt toen iemand met zo’n ding aan kwam rijden toen ik een jaar of 25 geleden op een terras in de zon zat. Het was een rode met witte velgen en een overdonderend geluid. Met zo’n klassieke Agip sticker op de tank. Geen design wonder wellicht, maar soms grijpt iets je… Voor mij misschien toch ooit een keer zo’n Duc. Moet ik wel tijd/plek hebben om em te stallen en eraan te kunnen sleutelen want die dingen schijnen niet erg betrouwbaar te zijn. Heel veel plezier met je aankoop en kijk ernaar uit om het vervolg te lezen!
Schitterende motor! Qua design heel vooruitstrevend en nog steeds niet “oud”. Die enkele swingarm alleen al…Mooi om “fuck it” te kunnen zeggen en je lang gekoesterde droom aan te schaffen! Voor mij wel grappig om te zien dat mijn eigen motor exact dezelfde framekleur heeft en dezelfde reliëf motiefjes in de kunststof afdek kappen heeft. Ze komen dan ook uit dezelfde fabriek en zijn van hetzelfde jaar (Cagiva V-Raptor). Ik ben benieuwd naar de eerste ritten met je Italiaanse schone en hoop t hier weer terug te lezen. Heel plezier ermee :-).
Heerlijk verhaal van een schitterende machine. Eventueel een vergelijkende test tussen deze en de nieuwe een keer doen op video? Moet leuke beelden opleveren.
Wat een leuk geschreven verhaal en mooie machine! Bij mij komt er ooit nog eens een Ducati 999 met Xerox livery in de garage, door velen verafschuwd maar ik vind hem geweldig. Houd de glimmende kant boven!
@2wheeler: ik heb hem gehad, de 749 wel te verstaan, en wauw wat was dat genieten! Ik had hem met open termignonis, raakte op dag 1 m’n rijbewijs voor 2 weken kwijt, kwam met m’n smoel op tv (de zware voet, Belgische versie van blik op de weg geloof ik?) en toen ik m’n rijbewijs terug had werd ik in Maastricht aan de kant gezet toen ik op het achterwiel tussen het Tongerse plein en het Emma plein reed….. de betreffende (motor) agent had compassie en vond het geluid zo sjiek dat ik er zonder bekeuring van af kwam. Toen ik een paar maanden later met gemm 98 per uur 45 min door de Ardennen had getoerd besloot ik dat het verstandig was de bike maar weg te doen….. met het hart gekocht en met de kop verkocht! Sindsdien altijd kriebels en spijt…. volgende week krijg ik m’n Vespa geleverd ?
On topic @ Willem: prachtige bike maar zoals je zelf al een beetje insinueert; een MV is geen Ducati en ook niet de opvolger imo. Je bent voor Ferrari of voor Lamborghini…. je bent voor MV of je bent voor Ducati, ik ben dus duidelijk voor Ducati.
Wel erg leuk verhaal, zeker met het stukje geschiedenis erbij! Wat een leuke tijd moet dat zijn geweest!!
Geniet van je bike kerel en wees voorzichtig! Geen gekke dingen ??
Gewoon doen, prijzen voor een 999 liggen nu zo ongeveer op de bodem. Ik vind ze ook erg gaaf, maar destijds was ik toch ook wel blij dat ze met de 1098 weer wat een wat traditionelere weg waren ingeslagen
Al zet je m in de woonkamer en rijd je er nooit mee, dan nog is het een goeie aankoop! Kunst met een hoofdletter K
Wat is het verschil ook alweer met een Oro? Andere achterbrug?
@iJoost: De Oro is gelimiteerd tot 300 stuks. De achterbrug, velgen en nog wat deeltjes zijn van magnesium ipv aluminium. Die delen zijn vervolgens in de goud kleur geanodiseerd. De verschillen zijn dus minimaal, de Oro is voornamelijk exclusiever.
Dat was het idd! In the end: weinig verschillen dus.
Mooie fiets! Toen, en nu nog steeds. Wordt mooi ouder!
Goede keuze! Voor het woon-werkverkeer een turismo veloce?
Veel vrolijke veilige kilometers gewenst!!!
Vind het maar een lelijke kleurstelling.
250km te ver vinden om je droommotor te halen?
En twee weken nodig om er twee banden op te leggen?
Raar verhaal.
Reageer dan niet, zeur.
Prachtig! En het verhaal is zeker zo mooi!
Hier staat een Ducati 600SS Nuda en een RSV Mille in de garage. Maar een F4 is wel een jongensdroom hoor ??️
Mooi verhaal. Ik ben wel liefhebber van de F4 en F3. Ik heb zelf jarenlang een 748 gereden. Ding deed het gewoon prima. Bij 25°C, maar ook bij regen of sneeuw. Nu alweer een hele beetje tijd een Monster. Ook prima. Veel plezier met de MV.
Voor het betere Giacomo-Agostini-van-de-Lage-Landen gevoel ???
@amghans: in de familie gaan we meer voor het Hailwood gevoel ;-)
Supervet man, heel gaaf dat je het gewoon gedaan hebt! Ik haal donderdag m’n Panigale V4 op, mijn absolute droommotor en mn eerste Italiaan, het zal mij benieuwen hahaha!
Altijd mooi als je je dromen najaagt en daar heb ik respect voor, Veel plezier met je mooie aankoop Micheal!
Supercoole bike! Jammer dat je geen foto deelt van de achterkant, de 4 pijpjes onder het zadel heb ik altijd gezien als 1 van de mooiere design keuzes.
Dikke fiets hoor! Tijdloos ook vooral. Heeft de 750 ook de typische 4 uitlaten die onder het zadel vandaan komen?
Yes, daar is het hele feest mee begonnen.
Hoe herkanbaar dit. Vorig jaar mn motorrijbewijs gehaald en opzoek naar een racer, toen kwam er een advertentie voorbij van de f4 750. Eigenlijk niet van plan om er zoveel geld op stuk te slaan, maar tja liefde op het eerste gezicht.
Rij er een van 2001 met toen ik hem kocht (2e eigenaar) 21.400 op de klok. Nog geen dag spijt van gehad.
Let op de duimpjes ;)
Luierik! Ik kocht in 2018 een 2003 Ducati 999 onder Salerno en reed hem naar huis via de kust (2300km). Wat is jouw excuus?
@michaelras heb je trouwens enig idee wat de tankinhoud is? Indicator is kapot en rij nu max 250 km op de odo meter hehe
Prachtige motor! Mocht je hem ooit willen verkopen laat het dan weten.