• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: introductie Volkswagen ID. Buzz duurtester

Auteur: machielvdd, gepost 12 maart 2023 om 08:00 – 13 Reacties

Volkswagen ID. Buzz duurtester

We stellen onze nieuwe duurtester aan jullie voor: de Volkswagen ID. Buzz.

Geloof het of niet, maar we hebben in de Autoblog Garage gewoon twee busjes op het moment. Naast de Toyota HiAce van @michel hebben we nu ook een Volkswagen ID. Buzz als duurtester. Dit is eigenlijk meer een MPV dan een busje, maar ja, ID. MPV bekt net wat minder lekker.

Opvolger van de Touran?

De ID. Buzz kun je ook zien als de opvolger van de Touran, die niet meer te krijgen is anno 2023. Evenmin als de Sharan. Qua buitenmaten is de ID. Buzz overigens meer Sharan dan Touran. Het lijkt misschien een schattig busje op de foto’s, maar het is met een lengte van 4,71 meter een flinke jongen. De ID. Buzz is ook hoger en breder dan de Sharan (1,93 meter hoog en 1,99 meter breed).

Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester

Voor een MPV c.q. personenbusje van dit formaat zou je wel een derde zitrij verwachten, maar die is er op dit moment nog niet. Onze ID. Buzz heeft zodoende niet meer dan twee zitrijen. We hebben het geprobeerd, maar we passen er helaas niet met de hele redactie in.

Specificaties

Qua motoren en accu’s is het vooralsnog makkelijk kiezen: de ID. Buzz heeft altijd een 204 pk sterke elektromotor, in combinatie met een 77 kWh accupakket. Daarmee kom je 410 km ver. Als de accu leeg is kun ‘m weer opladen met een snellaadvermogen tot 170 kW. Dat is in ieder geval de situatie op papier. Hoe het in de praktijk zit? Daar komen we zeker nog op terug.

Praktische kant

Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester

Als we even kijken naar de praktische kant: de ID. Buzz heeft een bagageruimte waar je 1.121 liter in kwijt kunt (met de achterbank omhoog). De achterbank is in twee delen neer te klappen. Er zit een dubbele bodem in, maar die kan er ook uit als het moet.

Als het gaat om caravantrekken is de ID. Buzz niet echt een waardige opvolger van de Touran. Het trekgewicht is namelijk beperkt tot 1.000 kg. Dat is alleen genoeg voor een klein sleurhutje. Daarbij is de vraag of je dat moet willen, want de range gaat er natuurlijk niet op vooruit.

Als je een keer wat spullen naar de sloop wil brengen met een aanhangwagen kan dat wel gewoon met de ID. Buzz. Een trekhaak is alleen niet standaard, daarvoor moet je €810 bijbetalen.

Uitvoering

Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volkswagen ID. Buzz duurtester

Als je op dit moment een ID. Buzz bestelt, heb je de keuze uit twee uitvoeringen: de 1ST en de 1ST Max. De 1ST zit standaard al redelijk goed in de spulletjes, met bijvoorbeeld stoelverwarming voor, stuurverwarming, achteruitrijcamera, elektrische schuifdeuren en achterklep, spraakbediening en Park Assist.

Onze ID. Buzz is de Max, die er nog een schepje bovenop doet. De velgen zijn bijvoorbeeld een maatje groter (21 inch) evenals het multimediascherm (12 inch). Verder krijg je nog Travel Assist, Lane Assist en elektrisch verstelbare voorstoelen.

Als je een ID. Buzz 1ST Max hebt hoef je dus niet zoveel meer aan te vinken. Onze duurtester is alleen nog voorzien van twee extra opties: de trekhaak en een 230 Volt-aansluiting.

De looks zijn natuurlijk ook belangrijk bij een ID. Buzz. Dit ding wil je in een kekke kleurencombinatie. Die hebben we gelukkig ook: onze ID. Buzz duurtester is uitgevoerd in Candy White met Lemon Yellow Metallic. Hiervoor betaal je een meerprijs van €2.339. Het geel komt ook terug in het interieur, dus dat is ook lekker frivool.

Prijs en concurrentie

Alles bij elkaar betaal je voor de ID. Buzz zoals wij die in de duurtest hebben €78.800. Dat is een stevig bedrag, maar dit is ook niet de goedkoopste uitvoering. Je hebt ook een ID. Buzz voor €69.990, als je met wat minder opties kunt leven. Dat is nog steeds een flink bedrag, maar er volgen nog goedkopere versies.

Heel veel directe concurrenten heeft de ID. Buzz eigenlijk niet. Als je een elektrisch personenbusje zoekt kom je uit bij de ‘echte’ busjes. Stellantis heeft een heel uitgebreid assortiment aan elektrische personenbusjes, ook met derde zitrij.

Let op: die hebben allemaal een magere range van hooguit 285 km (WLTP). Ze zijn wel goedkoper dan de ID. Buzz. Desondanks kun je niet om de ID. Buzz heen als je een elektrische personenbusje of MPV zoekt met een range die een beetje fatsoenlijk is.

Wat onze ervaringen en belevenissen zijn met de ID. Buzz duurtester krijgen jullie natuurlijk allemaal te horen. Als jullie specifieke vragen hebben over deze auto: laat het vooral even weten in de reacties. Dan kunnen we het voor jullie uitzoeken. Daar zijn we voor.

Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:

  • BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
  • BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
  • BMW M2 (F87) Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
  • Citroën 2CV6 van Michel
  • Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Porsche Macan duurtest
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek
  • Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
    Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
  • Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
    Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
  • Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
    Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
  • ID. Buzz GTX krijgt de meeste power van alle ID-modellen

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, Elektrisch, ID-Buzz, Volkswagen, volkswagen-idd-buzz-duurtest

Vorig bericht: « Tweezits roadsters met V8 en supercharger: dit zijn er 8 op een rij!
Volgend bericht: Wanneer is veel vermogen te veel vermogen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Richmond zegt

    12 maart 2023 om 08:52

    Is dit een personenauto waar ook een grijs kenteken versie van is? Of een grijs kenteken waar een personen auto van is gemaakt, zoals bij de stellantis busjes.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      12 maart 2023 om 09:32

      Geen van beide.
      Vanaf de start ontwikkeld om in beide vormen toe te passen. Staat trouwens wel op een personenwagen platform en rijdt vele malen beter dan andere bussen in dit formaat.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    12 maart 2023 om 09:22

    Gisteren zag ik het ding voor het eerst in het echt, qua styling is dit gewoon top. Geen witte b segment crossover met vreemde proporties, maar een vrolijk gekleurde cool gestylede bus! Dit is toch gewoon leuk voor het straatbeeld!

    Login om te reageren
  3. Habanero zegt

    12 maart 2023 om 09:33

    Ik ken de Sharan zeer goed want mijn partner heeft er jaren mee gereden. Een betere gezinsassistent/reisauto met volwassen kinderen was er niet. Bagageruimte en moduleerbaarheid was ongezien. De ID Buzz tikt absoluut niet dezelfde vinkjes af. Bovendien is deze kleurrijke diepvrieskist peperduur, heeft een triest bereik in de echte wereld en valt hij zo buiten het bereik van de meeste grote/samengestelde gezinnen…

    Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    12 maart 2023 om 09:35

    Bijna 80.000€ voor een auto en het interieur is alsnog van gerecyclede Barbiepoppen.

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen maar volgens mij moet je behoorlijk buzzed zijn om zoveel geld voor dit neer te leggen.

    Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    12 maart 2023 om 10:07

    Ik vind dit ding dus echt geweldig. Ik rijd al EV, heb twee kids, en zou prima zo’n bussie op de oprit willen. Erg graag zelfs. Styling is erg cool, range kan ik (maar net) mee leven, en qua pk idem. Maar die prijs? Heb je een e-tron voor. Of een volgeladen i4, of een andere toffe bak. 70K voor een VW bus is gevoelsmatig 20K te duur

    Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    12 maart 2023 om 10:25

    Ik ben benieuwd of de Park Assist goed zijn werk doet. Ik vind het een leuk model maar ben het eens met de comments dat het bereik mij tegen valt (gezien de ruimte in een platte vloer om accu’s te plaatsen). De prijs is beter gerechtvaardigd wanneer er een boksbeugellogo op de auto prijkt. Voor VW begrippen is dit €22k te duur geprijsd. Ik kijk uit naar het testverslag!

    Login om te reageren
  7. stekkerkoning zegt

    12 maart 2023 om 11:15

    De Mercedes EQV en eVito Tourer zijn ook concurrenten.

    Rondom de ID.Buzz heerst een regelrechte hype, knap gedaan van VW. Achter het retro-moderne uiterlijk schuilt een busje dat op het welbekende MEB-platform staat en dat buiten een zee aan ruimte weinig flexibiliteit of slimmigheden biedt. Een personenbus voor vijf personen is zonde van de ruimte. De bagageruimteophoging toont op de beelden erg knullig. Ben niettemin benieuwd hoe er over het duurtestbusje wordt gedacht.

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    12 maart 2023 om 11:28

    Ik kan hier echt niet warm van worden, een Transporter met een lauwwarme retrosaus en een twotone die er dan nog maar wat vrolijks van probeert te maken.
    Het zou allemaal nog prima zijn als er een redelijke prijs aanhing.

    Login om te reageren
  9. dree16v zegt

    12 maart 2023 om 14:07

    Gaaf maar veelste duur

    Login om te reageren
  10. flyerbunch zegt

    12 maart 2023 om 14:15

    Zie er regelmatig staan voor de dealer en rondrijden. Leuk busje, maar 80k is stevig!

    Login om te reageren
  11. vopo zegt

    12 maart 2023 om 15:07

    Hier bekruipt mij hetzelfde gevoel als bij veel andere reacties. Echt wel een leuke auto maar minimaal €10.000 te duur. En dan ben ik nog schappelijk, waarschijnlijk komt 15 tot 20K meer in de buurt.

    Maar toch hoop ik ze vaak op de weg te gaan zien. Heb er nu 2x een zien rijden en word er gewoon vrolijk van.

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    12 maart 2023 om 18:28

    Never 70k voor zoiets.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North