We stellen onze nieuwe duurtester aan jullie voor: de Volkswagen ID. Buzz.
Geloof het of niet, maar we hebben in de Autoblog Garage gewoon twee busjes op het moment. Naast de Toyota HiAce van @michel hebben we nu ook een Volkswagen ID. Buzz als duurtester. Dit is eigenlijk meer een MPV dan een busje, maar ja, ID. MPV bekt net wat minder lekker.
Opvolger van de Touran?
De ID. Buzz kun je ook zien als de opvolger van de Touran, die niet meer te krijgen is anno 2023. Evenmin als de Sharan. Qua buitenmaten is de ID. Buzz overigens meer Sharan dan Touran. Het lijkt misschien een schattig busje op de foto’s, maar het is met een lengte van 4,71 meter een flinke jongen. De ID. Buzz is ook hoger en breder dan de Sharan (1,93 meter hoog en 1,99 meter breed).
Voor een MPV c.q. personenbusje van dit formaat zou je wel een derde zitrij verwachten, maar die is er op dit moment nog niet. Onze ID. Buzz heeft zodoende niet meer dan twee zitrijen. We hebben het geprobeerd, maar we passen er helaas niet met de hele redactie in.
Specificaties
Qua motoren en accu’s is het vooralsnog makkelijk kiezen: de ID. Buzz heeft altijd een 204 pk sterke elektromotor, in combinatie met een 77 kWh accupakket. Daarmee kom je 410 km ver. Als de accu leeg is kun ‘m weer opladen met een snellaadvermogen tot 170 kW. Dat is in ieder geval de situatie op papier. Hoe het in de praktijk zit? Daar komen we zeker nog op terug.
Praktische kant
Als we even kijken naar de praktische kant: de ID. Buzz heeft een bagageruimte waar je 1.121 liter in kwijt kunt (met de achterbank omhoog). De achterbank is in twee delen neer te klappen. Er zit een dubbele bodem in, maar die kan er ook uit als het moet.
Als het gaat om caravantrekken is de ID. Buzz niet echt een waardige opvolger van de Touran. Het trekgewicht is namelijk beperkt tot 1.000 kg. Dat is alleen genoeg voor een klein sleurhutje. Daarbij is de vraag of je dat moet willen, want de range gaat er natuurlijk niet op vooruit.
Als je een keer wat spullen naar de sloop wil brengen met een aanhangwagen kan dat wel gewoon met de ID. Buzz. Een trekhaak is alleen niet standaard, daarvoor moet je €810 bijbetalen.
Uitvoering
Als je op dit moment een ID. Buzz bestelt, heb je de keuze uit twee uitvoeringen: de 1ST en de 1ST Max. De 1ST zit standaard al redelijk goed in de spulletjes, met bijvoorbeeld stoelverwarming voor, stuurverwarming, achteruitrijcamera, elektrische schuifdeuren en achterklep, spraakbediening en Park Assist.
Onze ID. Buzz is de Max, die er nog een schepje bovenop doet. De velgen zijn bijvoorbeeld een maatje groter (21 inch) evenals het multimediascherm (12 inch). Verder krijg je nog Travel Assist, Lane Assist en elektrisch verstelbare voorstoelen.
Als je een ID. Buzz 1ST Max hebt hoef je dus niet zoveel meer aan te vinken. Onze duurtester is alleen nog voorzien van twee extra opties: de trekhaak en een 230 Volt-aansluiting.
De looks zijn natuurlijk ook belangrijk bij een ID. Buzz. Dit ding wil je in een kekke kleurencombinatie. Die hebben we gelukkig ook: onze ID. Buzz duurtester is uitgevoerd in Candy White met Lemon Yellow Metallic. Hiervoor betaal je een meerprijs van €2.339. Het geel komt ook terug in het interieur, dus dat is ook lekker frivool.
Prijs en concurrentie
Alles bij elkaar betaal je voor de ID. Buzz zoals wij die in de duurtest hebben €78.800. Dat is een stevig bedrag, maar dit is ook niet de goedkoopste uitvoering. Je hebt ook een ID. Buzz voor €69.990, als je met wat minder opties kunt leven. Dat is nog steeds een flink bedrag, maar er volgen nog goedkopere versies.
Heel veel directe concurrenten heeft de ID. Buzz eigenlijk niet. Als je een elektrisch personenbusje zoekt kom je uit bij de ‘echte’ busjes. Stellantis heeft een heel uitgebreid assortiment aan elektrische personenbusjes, ook met derde zitrij.
Let op: die hebben allemaal een magere range van hooguit 285 km (WLTP). Ze zijn wel goedkoper dan de ID. Buzz. Desondanks kun je niet om de ID. Buzz heen als je een elektrische personenbusje of MPV zoekt met een range die een beetje fatsoenlijk is.
Wat onze ervaringen en belevenissen zijn met de ID. Buzz duurtester krijgen jullie natuurlijk allemaal te horen. Als jullie specifieke vragen hebben over deze auto: laat het vooral even weten in de reacties. Dan kunnen we het voor jullie uitzoeken. Daar zijn we voor.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Richmond zegt
Is dit een personenauto waar ook een grijs kenteken versie van is? Of een grijs kenteken waar een personen auto van is gemaakt, zoals bij de stellantis busjes.
reactief zegt
Geen van beide.
Vanaf de start ontwikkeld om in beide vormen toe te passen. Staat trouwens wel op een personenwagen platform en rijdt vele malen beter dan andere bussen in dit formaat.
Johanneke zegt
Gisteren zag ik het ding voor het eerst in het echt, qua styling is dit gewoon top. Geen witte b segment crossover met vreemde proporties, maar een vrolijk gekleurde cool gestylede bus! Dit is toch gewoon leuk voor het straatbeeld!
Habanero zegt
Ik ken de Sharan zeer goed want mijn partner heeft er jaren mee gereden. Een betere gezinsassistent/reisauto met volwassen kinderen was er niet. Bagageruimte en moduleerbaarheid was ongezien. De ID Buzz tikt absoluut niet dezelfde vinkjes af. Bovendien is deze kleurrijke diepvrieskist peperduur, heeft een triest bereik in de echte wereld en valt hij zo buiten het bereik van de meeste grote/samengestelde gezinnen…
karhengst zegt
Bijna 80.000€ voor een auto en het interieur is alsnog van gerecyclede Barbiepoppen.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen maar volgens mij moet je behoorlijk buzzed zijn om zoveel geld voor dit neer te leggen.
camber24 zegt
Ik vind dit ding dus echt geweldig. Ik rijd al EV, heb twee kids, en zou prima zo’n bussie op de oprit willen. Erg graag zelfs. Styling is erg cool, range kan ik (maar net) mee leven, en qua pk idem. Maar die prijs? Heb je een e-tron voor. Of een volgeladen i4, of een andere toffe bak. 70K voor een VW bus is gevoelsmatig 20K te duur
iphonistvongates zegt
Ik ben benieuwd of de Park Assist goed zijn werk doet. Ik vind het een leuk model maar ben het eens met de comments dat het bereik mij tegen valt (gezien de ruimte in een platte vloer om accu’s te plaatsen). De prijs is beter gerechtvaardigd wanneer er een boksbeugellogo op de auto prijkt. Voor VW begrippen is dit €22k te duur geprijsd. Ik kijk uit naar het testverslag!
stekkerkoning zegt
De Mercedes EQV en eVito Tourer zijn ook concurrenten.
Rondom de ID.Buzz heerst een regelrechte hype, knap gedaan van VW. Achter het retro-moderne uiterlijk schuilt een busje dat op het welbekende MEB-platform staat en dat buiten een zee aan ruimte weinig flexibiliteit of slimmigheden biedt. Een personenbus voor vijf personen is zonde van de ruimte. De bagageruimteophoging toont op de beelden erg knullig. Ben niettemin benieuwd hoe er over het duurtestbusje wordt gedacht.
harrie zegt
Ik kan hier echt niet warm van worden, een Transporter met een lauwwarme retrosaus en een twotone die er dan nog maar wat vrolijks van probeert te maken.
Het zou allemaal nog prima zijn als er een redelijke prijs aanhing.
dree16v zegt
Gaaf maar veelste duur
flyerbunch zegt
Zie er regelmatig staan voor de dealer en rondrijden. Leuk busje, maar 80k is stevig!
vopo zegt
Hier bekruipt mij hetzelfde gevoel als bij veel andere reacties. Echt wel een leuke auto maar minimaal €10.000 te duur. En dan ben ik nog schappelijk, waarschijnlijk komt 15 tot 20K meer in de buurt.
Maar toch hoop ik ze vaak op de weg te gaan zien. Heb er nu 2x een zien rijden en word er gewoon vrolijk van.
marcomanta zegt
Never 70k voor zoiets.