Na een lange periode van stilstaan was het de hoogste tijd voor onderhoud aan mijn Lexus IS250.
Een nieuwe update met betrekking tot de de Lexus IS250 uit de Autoblog Garage. Na wisseling van de wacht, ben ik de nieuwe eigenaar van deze youngtimer. Je hebt er alles over kunnen lezen in de vorige update. @michaelras had in een jaar tijd nauwelijks met de auto gereden. Op een verplichte APK na, had de Lexus daardoor ook niet echt liefde gekregen met betrekking tot onderhoud.
Dat wilde ik meteen goedmaken. De laatste onderhoudsbeurt werd uitgevoerd in maart 2021 bij een dorpsgarage. En hoewel er in de periode maart 2021 en september 2022 slechts zo’n 1.000 (!) kilometer is gereden met de auto, wilde ik de youngtimer toch even in het zonnetje zetten. In tegenstelling tot Michael ga ik namelijk wél veel kilometers maken met de auto. Ik nam daarvoor contact op met mijn lokale dealer: Lexus Rotterdam.
Een afspraak maken voor onderhoud was zo gepiept. Met een kilometerstand van 276.639 rolde de youngtimer de werkplaats van de dealer in. Het maakte me niet heel veel uit wat er precies moest gebeuren. Mijn doelstelling was: welke lijken er ook uit de kast komen, maak het in orde en zorg dat ik duizenden kilometers plezier aan deze auto ga beleven!
Onderhoudsbeurt
Zoals je van een Lexus kunt verwachten: er zaten geen lijken in de kast. Helemaal probleemloos bleek de IS250 niet, maar daarover straks meer. Lexus Rotterdam verving onder meer de olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter en er stond nog een terugroepactie open. Deze is ook gelijk uitgevoerd. Daarvoor werd de pakkingring van de brandstofdruksensor vervangen.
In principe kleine werkzaamheden. Toch waren er ook wat andere zaken. Er misten wat onderdelen met betrekking tot de motorbeplating. Wellicht dat de dorpsgarage door de jaren heen in het verleden het één en ander was kwijtgeraakt. Ach, kan gebeuren. Op mijn verzoek zijn er nieuwe schroefjes en moertjes gemonteerd. Het resultaat is dat de motorruimte zo schoon oogt dat het haast wel nieuw lijkt. Kijk, daar hou ik van.
Ik had de auto in één dag weer terug. Lexus Rotterdam kwam de IS250 kosteloos ophalen op de Autoblog redactie (lang leve Red Carpet Treatment) en weer terugbrengen. In de tussentijd voor die paar uurtjes kreeg ik een Lexus UX leenauto. De factuur kwam uit op een paar honderd euro, inclusief een jaar Lexus mobiliteitsgarantie.
Probleem!
Ik moest nog even terugkomen op de ‘lijken in de kast’. In de periode na het onderhoud had ik een tegenvaller: één xenon koplamp had de geest gegeven. Vervelend, want xenon is niet goedkoop . Heel gek was het niet, de lamp was al behoorlijk versleten. Het vervangen heb ik laten uitvoeren door een lokale garage, kosten: 168 euro.
Dan denk je er weer even tegenaan te kunnen. Helaas gaf de nieuwe lamp na een week al de geest. Hey, hier is iets anders aan de hand! Ik natuurlijk terug naar de lokale garage. De module moest ook maar vervangen worden. Deze bleek nog een stukje duurder dan de lamp zelf en leverde nog een pittige rekening op van 264 euro. Het leven van een youngtimer gaat niet over rozen hè.
Het goede nieuws is dat de lampen het blijven doen. Zeker niet onbelangrijk in de tijd van het jaar dat het steeds vroeger donker wordt. Het volgende ‘probleempje’ mag je eigenlijk geen probleem noemen. De batterij van de sleutel was leeg en moest vervangen worden. Ik ben een onhandige vlegel, maar een batterijtje vervangen kan ik dan weer wel zelf. Trots op mezelf.
Gewoon een lekkere auto!
Inmiddels ben ik alweer 2.000 dikke kilometers ver. Een herinnering aan mezelf waarom ik ook alweer de Audi S3 uit de Autoblog Garage had weggedaan: ik rij af en toe best lange stukken. De Lexus is echt een heerlijke reiswagen.
De zijdezachte 2.5-liter V6 draait soepel en is op de snelweg behoorlijk zuinig te rijden. Een tank met vrijwel alleen maar snelwegkilometers leverde een verbruik op van 6.8l/100 km. Dat ga ik met mijn Maserati GranTurismo MC Stradale uit de Autoblog Garage niet halen ;-). Bovendien is de IS250 ook echt een stuk beter gaan rijden na de onderhoudsbeurt met verse vloeistoffen en filters.
De meeste kilometers bestaan uit een combinatie tussen stads- en snelwegverkeer. Het gemiddelde staat op 8.2l/100 km. Want ja, in de stad en in de files is zo’n motor nou eenmaal wat minder zuinig. Prima waarden voor een daily driver naar mijn mening.
Deze Lexus IS250 is ietwat verlaagd wat het ook in de bochten nog een strak sturende auto maakt. Je hoort geen piepje of kraakje in het onderstel (of in het interieur). En dat voor een auto uit 2006 die inmiddels richting drie ton op de klok gaat. Ik heb Duitsers gehad waar de situatie heel anders was.
Stoelverwarming, cruise control, goed zittende zetels met leer en alcantara en een romige zescilinder. Ik kan me niet veel prettigers wensen voor een dagelijkse auto. We rijden bij Autoblog natuurlijk allerlei vierwielers, maar deze Lexus en een BMW 330i E90 die ik bijna 10 jaar geleden had behoren tot mijn favoriete auto’s. Blijkbaar heb ik een zwak voor zescilinder sedans.
Even afkloppen dat het na de onderhoudsbeurt en vervangen van de lamp nu klaar is met reparaties. Ik hoop dat je lief voor me bent Lexus IS250, want dat ben ik ook voor jou! Op naar de 4 ton ;-).
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Johanneke zegt
Mooie wagen hoor. En tja, atmosferische japanse motoren. Als die normaal onderhoud krijgen gaan ze eigenlijk nooit kapot. De auto gaat naar de sloop omdat alles om de auto heen weggeroest is of kapot. Heb mensen gezien die op gas de 5 ton halen met simpele 1.6jes. Deze wagen is qua kilometers nog niet op de helft!
ttr6 zegt
Ik heb mijn IS 250 ooit met 170 K en 9 jaar oud weggedaan en altijd een beetje spijt gehad. De auto gaf het gevoel eindeloos lang mee te gaan en jij bevestigt dit eigenlijk. Nul kraakjes en vooral: geen duur onderhoud. Ik kan mij een lijstje uit de USA herinneren (daar is ‘ie veel verkocht) waar de IS 250 in de top 5 van laagste onderhoudskosten stond, tussen allemaal goedkope Toyota’s en ander Japans en koreaans spul. En dat voor zo’n luxe auto. Deed mijn vorige auto en opvolger toch wat minder goed.
kniesoor zegt
Ah, dus dat bedoelen mensen als ze een Lexus een k.u.t.-oto vinden : Kwalitatief Uitermate Tevredenstellend 🙂
Lijkt me een fijne, betrouwbare reisgezel, zo’n IS250. Dat je er maar veel plezierige kilometers mee moge maken !
RubenPriest zegt
Ja dat zal het zijn, thanks Hans :)
Benny_Weisz zegt
Je mag alvast gaan sparen voor het vervangen van de Xenon-lamp aan de andere kant, binnen nu en maximaal 1 jaar. Als het goed is hebben ze jou al verteld waarom…
Richmond zegt
Mooie auto en fijn dat er geen gekke dingen naar voren zijn gekomen. Onderhoud om de 15k is wel kort
sportabgasanlage zegt
Da’s bij Ruben eens in de 15 jaar 😂
Richmond zegt
Hahaha daarom meteen grote beurt
rudeboy zegt
Vorig jaar na 12 jaar afscheid genomen van mijn is250 had problemen met de versnellingsbak.
Mis hem nog iedere dag
goodvibrations zegt
Blijft een top merk! Misschien net niet de emotie van een Alfa of de “uitstraling” van een bmw of Mercedes.. Maar ze zijn uiterst betrouwbaar en worden ook niet “fout”.
Zou ook mijn keuze zijn in dit segment en leeftijd..
lexis zegt
Dit model gen2 van de Is was echt een koppendraaier. De sportieve maar sjieke uitstraling was eigenlijk uniek in die klasse op dat moment. Een BMW 3 of Merc C zag er maar gewoontjes uit tov de IS. Ook de heel goede kwaliteit van de verf speelde daar in mee, Lexus paste een procédé toe met meerdere lagen blanke lak die heel fijn gepolijst werden wat een heel diepe glans gaf. Niets nieuw onder de zon maar op de Lexus gewoon standaard. Uiteindelijk ben ik voor de diesel versie gegaan, wat achteraf toch de verkeerde keuse bleek, ondanks dat de motor op zich heel fijn draaide, eigenlijk fluister stil voor een diesel (had lagere compressie dan vergelijkbare motoren), was ie niet betrouwbaar. Heel de uitlatgas zuivering was de achillespees van de auto. En als je dan met je lexus met verstopt dpf aan de kant staat op de ring van Lyon is dat niet leuk! Desalniettemin nog steeds spijt dat we hem weg moeten doen hebben voor een BMW, ja deze keer moest het een zes cyl worden en de IS gen3 was hier niet meer leverbaar mee in Belgie. En echt de IS gen 2 scoorde op heel wat vlakken beter dan mijn f32, geluidsdemping, besturing en man geluidsinstallatie (Mark Levinson) was echt beter op de Lexus dat was toch even wennen toen we BMW reden. Het probleem van de Xenon kan ik onderschrijven twee keer moeten vervangen kan je makkelijk zelf maar het toyota partnr is heel duur idd iets van rond de 150 eur per lamp.
Richmond zegt
Ik vind het eerste model een Koppedraaier.. door de koplampen en achterlichten. Deze is gewoon een nette sportieve sedan..
PunicaOase zegt
Steeds blijkt maar weer hoe betrouwbaar en comfortabel een Lexus is.. Ook de 10 jaar garantie moet toch aanspreken, echter toch koopt in NL bijna niemand er een.. Wat is daar de reden voor? Dure leaseauto? Matige infotainment? Het design? Wordt me nooit helemaal duidelijk..
lexis zegt
Tja hier in België scoorde deze gen2 eigenlijk nog best oké. Het was ook gewoon een mooie auto. De gen 3 was voor velen een te extreem ontwerp, toch voor de Lexus rijder van dat momenr die iets sjiekere lijnen wou. Maar idd de lease prijs voor een Lexus is gewoon hoger als je met een minder populair merk zit. Dan haal je het niet van de concurentie, ook de optie politiek is bij Lexus soms heel vreemd bv een fabriek af trekhaak nig steeds niet mogelijk.
Ik werk op een Japans bedrijf wel grappig enkel de top directeuren rijden (mogen) Lexus ES. Het lagere management moet het doen met duits premium best wel grappig.
PunicaOase zegt
Ja, het gebrek aan je auto samenstellen zoals je wil is idd ook wel een ding bij Lexus.. ze hebben maar een paar keuzes en die matcht meestal totaal niet met wat je wel en niet wil. Van die trekhaak wist ik niet.. wel stom dat ze niet fabriek af zo’n wegklapbare kunnen regelen.. zit je met zo’n stomme haak of het geraamte daarvan onder je bumper.. Toch blijf ik het wel een gaaf merk vinden zeker die nieuwe NX en RX zien er best goed uit..
Johanneke zegt
De meeste nieuwe auto’s worden verkocht om een paar jaar mee te gaan rijden. Na 4 jaar is je leasecontract toch weer afgelopen. Lekker boeiend dan dat ie super betrouwbaar is. Met een ton op de klok zie je ze toch nooit meer terug.
lexis zegt
Klopt, ik rij een mini en bmw beide uit de f serie, beide nu dik 60000km! , 5j en op beide al paar dure reparaties gescoord, vitale onderdelen die vroegtijdig falen. Oorzaak van het falen zijn soms minderwaardige onderdelen die breken. Bv ik heb nu een issue met de parkstad van de automaat blijkt een pietlullig veertje dat afgebreekt. Helaas pittige reparatie. Ik vrees dat er toch veel zaken niet uitvoerig getest worden tijdens de ontwikkeling of goedkope Chinese toelevering ook bij de Duitse premium. Dusja als je mag leasen van de baas Doen!
mustang750supersnake zegt
jammer geen foto’s van interieur wat ik echt mooi vind…vooral het nieuwere dashboard vind ik gaaf👍🏻
mrducky zegt
Blijft ook wel een mooie auto om te zien!
Kleine kanttekening de 130i van Michael en Wouter is een E87 geen E81!
bvlagusta zegt
Heel herkenbaar, mijn xenonlamp heeft ook een storing, binnenkort nog vervangen. Ik wacht echter totdat de ebc remblokken binnen zijn (backorder) en dan de remmerij (gewone slijtage) en lamp even fixen. Scheelt dat je donkere wielen hebt, dat remstof van de standaard remmerij is fenomenaal veel.
Kosten voor de beurt bij de dealer vallen echt mee, dus om de 15k km of 1x per jaar is goed te doen. En je weet dat het standaard bij de beurt blijft, want alles blijft heel
Dutchdriftking zegt
Nette score van de betrouwbare Japanner. Gekke vraag, waarom dure xenon en niet meteen upgraden naar led? Er is tegenwoordig zeer mooi spul te koop wat bijna het zelfde kost als een halogeen pitje en wat minstens dezelfde opbrengst als xenon heeft. Ook de kleur komt overeen met xenon dus gewoon OEM look.
Redlinx zegt
Heb zelf ook is 250 in bezit maar je moet me toch eens vertellen hoe jij dat gebruik voor elkaar krijgt de gemiddelde Lexus rijder zal denk ook nieuwschierig zijn hoe je dit realiseerd rij een handbak met 17 inch en kom windje mee nog niet op 1 op11 dus tips zijn welkom😉