• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage update: Doei Z4, welkom Cayenne

Auteur: nicolasr, gepost 21 augustus 2021 om 06:59 – 31 Reacties

Nieuw in de Autoblog Garage, een Porsche Cayenne. Daarvoor heeft helaas wel de BMW Z4 van Nicolas het veld moeten ruimen.

Ik neem jullie even mee naar mei van dit jaar. In die maand stelde ik vol trots mijn knappe BMW Z4 aan jullie voor. Je weet nog wel, de E89 Z4 sDrive 23i. Helemaal top, want cabrio en 6-cilinder.

De strekking van dat artikel was dat ik erg blij was met deze auto en dat ik hem voorlopig nog niet weg zou doen. Want waarom zou je -met je woning aan de Costa Blanca- een 6-pitter cabrio uit de Autoblog Garage weghalen?

Tja. Da’s een goede vraag. Ik ga hem proberen te beantwoorden.

Van een lage Z4 naar een heel hoge auto

De Z4 was -en is- voor mij nog altijd een droomauto, zeker in de uitvoering dat ik hem heb gehad. Dus met die lekkere atmosferische 6-in-lijn, sportstoelen, iDrive, introductiekleur en natuurlijk het feit dat ik hem open kon rijden.

Iedere keer als ik ernaar keek, maakte mijn hart een sprongetje van vreugde. Als ik de startknop indrukte deed mijn hart dat nog even dunnetjes over. Ja, ik was wel een beetje verliefd op dat stuk blik. Alleen ben ik niet de enige thuis…

Mijn vrouw vond het ook een leuke auto, maar zij vond hem wat laag en oncomfortabel. En daar ga je al!

Rugproblemen en een lange rit voor de boeg

Mijn vrouw is alles behalve een zeikerd. Bovendien gunt ze mij mijn pleziertjes als het op autobezit aankomt. Doet ze niet moeilijk over. Zo staat er nog wel wat meer in de Nederlandse Autoblog Garage, waar ze helemaal niks mee heeft, maar waar ik gewoon mee mag blijven spelen. Als ik in Nederland ben natuurlijk.

De ouwe Jaguar XJ-S V12 en de VW 1302 cabriolet bijvoorbeeld zijn voor haar stukken oud blik op wielen, maar ze weet dat ik ze wel leuk vind. Al doe ik er niks mee en staan ze al jaren te verstoffen in de opslag. Maar dat terzijde.

Het wordt alleen een ander verhaal als de enige auto waar je mee rijdt niet aan haar eisen voldoet. En dan hebben we het vooral over het laag zitten. Normaal geen probleem, maar door de rugklachten die mijn vrouw heeft wordt het een ander verhaal.

Er moest dus iets hogers komen

Je weet hoe het gaat hè? Als je vrouw iets ‘vraagt’, dan is het eigenlijk geen vraag en ga je dus meteen op zoek naar iets wat aan haar wensen voldoet. En dat moest voor haar alleen een hoge zit zijn. Gelukkig had ze verder weinig eisen voor wat nieuws in de Autoblog Garage.

En dat maakt het leuk. Want dan kun je gaan shoppen voor fijne automobielen. Want er is genoeg te kopen dat hoog op de poten staat, maar toch nog leuk is. Waarvan akte. Ik ben direct op pad gegaan en -wederom heel saai-, na de eerste proefrit was het raak.

Een Porsche Cayenne 958.2. Met een… diesel

Bij een Spaanse auto-discounter een paar dorpjes verderop had ik een mooie Porsche Cayenne zien staan met 56.000 kilometer op de klok. Zilvergrijs en in tegenstelling tot bijna alle Spaanse exemplaren stond deze op 21 inch Turbo-velgen. Net iets mooier dan die standaard kleine velgen met ballonbanden. Na 3 proefritjes was het beklonken. De Z4 werd ingeruild en de Porsche fun kon beginnen

Dat het een 3.0 V6 diesel was, maakte mij oprecht helemaal niks uit. Sterker, ik ben er stiekem wel blij mee. Want al is het de langzaamste Porsche, hij is mij oprecht snel genoeg. Ik blijf het meeste verkeer makkelijk voor en de top zal ergens rond de 220 liggen. Prima, dat rijd ik toch nooit.

Het gaat vooral om het gemak waarmee de Cayenne het allemaal voor elkaar krijgt. Een rit van de Costa Blanca naar Galicië, toch zo’n 1100 kilometer werd met een gemiddelde van 150 gereden, inclusief stoppen om te plassen. Want tanken hoefde namelijk maar 1 keer, toen we er bijna waren. Zonder moeite en zo fris als een hoentje stapten we beiden uit.

Dat is dus het volgende voordeel. Een diesel is zuunig. En al woon in in Spanje, ik blijf een Hollander. En aan wegenbelasting doen we hier bijna niet, dus daar hoef je hem niet voor te laten staan.

  • Cayenne Autoblog Garage
  • Zijkant auto
  • Autoblog Z4 Cayenne
  • autoblog garage vies
  • Stuurtje jonguh
Hij wordt gebruikt, dus hij is vies. Ter info!

Wat gaan we nog aan de Porsche doen?

Nou, er zitten wat kleine krasjes en pitjes op de Cayenne. Die ik er overigens binnen een maand allemaal zelf op heb gereden. Was even wennen, een grote auto in een smalle Autoblog Garage… Ook de velgen zijn door mijn eigen toedoen flink beschadigd. Die ga ik dus direct laten aanpakken als de rit terug naar de Costa er weer op zit.

Ook ‘bokken’ de schokdempers. Het klinkt als wat versleten bussen, een heel irritant getik. Die wil ik ook direct laten vervangen, want ik erger me er kapot aan. En de piepende remmen zijn me ook een doorn in het oor, dus die gaan ook. Gelukkig zit er een jaar garantie op, want Porsche prijzen zijn hoog…

Verder wil ik nog een chipkuurtje. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Al rijd ik nooit 220, het is fijn om te weten dat de Cayenne dat allemaal makkelijk haalt. En het kost geen drol, dus waarom niet.

Verder is de auto voor mij perfect. Daar gaan we een jaartje of 2 van genieten en dan zien we wel weer verder. Alleen zal het moeilijk worden om dit te overtreffen, want…

Wat. Een. Auto. Is. Deze. Porsche!!!!

Wordt vervolgd.

Ook interessant!

  • Autoblog video: Waarom we WEER een Bmw hebben gekocht
  • Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
    Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
  • Autoblog Garage BMW Z4 voorkant
    Autoblog garage, de BMW Z4 van Nicolas
  • autoblog garage bmw 130i
    Autoblog Garage - BMW 130i en de garage zelf is ook nieuw!

Nieuwste artikelen

  • Deze bizarre occasion heeft Bentley-logo’s en een V10
  • Deze BMW is weird: de M235 Gran Coupé #test
  • Toyota onthult volgende week extreem belangrijk nieuw model
  • Politie achtervolgt 71-jarige (!) op motor met 200 km/u
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, BMW, cayenne, Diesel, Porsche, spanje

Vorig bericht: « Demonstreren tijdens F1-weekend mag, maar niet overal
Volgend bericht: Licht aangepaste M3 is enorme verbetering »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dieseltor zegt

    21 augustus 2021 om 07:15

    Knappe auto hoor. Vooral in een land als Spanje haal je er je voordeel uit.

    Ik vind overigens dat meningen relatief kunnen zijn. De ene is pertinent niet van plan om zijn mening bij te stellen, de zogenaamde extremisten. Die vinden dat anderen moeten vinden wat zij vinden en er is absoluut geen ruimte voor een mening dat ook maar licht afwijkt van wat zij vinden.

    Aan de andere kant heb je mensen die wel open staan voor wat anders en daar ook aan toe kunnen geven. Zo kom je nog eens ergens(Spanje) en rij je ook eens wat anders(Cayenne).

    Waarvan akte..

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 augustus 2021 om 08:43

      Huh, vanwaar dat exposé over ‘meningen’ ? Zie daar in het verhaal van @nicolasr niet direct een aanleiding voor.

      OT : qua in-/uitstap en zithouding is ‘n SUV inderdaad wel prettiger dan een buikschuiver. Maar ja, dat uiterlijk hè, blijft een dingetje 🙂

      +1
      Login om te reageren
      • W115 zegt

        21 augustus 2021 om 10:09

        @amghans: stop extremisme, rij een porsche in Spanje!

        Login om te reageren
      • Dieseltor zegt

        21 augustus 2021 om 12:38

        De aanleiding? Het leeuwendeel hier op AB is een purist en liefhebber. Tesla, cross-overs en suv’s worden aan de lopende band gebasht.

        Ik vind het mooi om te zien dat nicolas van alles en nog wat rijdt. Hij heeft vast zo zijn voorkeuren, maar staat wel open voor wat anders.

        Vind je het raar dat ik het benoem?

        Login om te reageren
        • Sempiternal zegt

          21 augustus 2021 om 14:30

          @dieseltor Ik vind het woord liefhebber en purist niet echt passen bij het ventileren een doordrammen van een mening over een auto omdat die niet in iemands eigen bekrompen hokje past.

          Login om te reageren
          • Dieseltor zegt

            21 augustus 2021 om 15:20

            Ja, precies. ‘Een liefhebber denkt te zijn’, is beter verwoord.

            +1
            Login om te reageren
            • Sempiternal zegt

              21 augustus 2021 om 15:53

              @dieseltor :) Als iedereen nou lekker iemand anders laat rijden wat hij (meerendeel hij, weinig vrouwen die zo bekrompen zijn) leuk vindt zonder zijn eigen voorkeur of mening daaroverheen te kwakken, heb je een stuk leukere gesprekken.

              Login om te reageren
  2. pcooperworks zegt

    21 augustus 2021 om 08:20

    Happy wife, happy life. Geniet van de Porsche, prima keuze. Wat voor opties heeft die?

    Login om te reageren
  3. jarnobakker zegt

    21 augustus 2021 om 08:35

    Nog geen 60k km en dan al bokkende schokdempers? Of die wegen zijn daar slecht . of de KMstand klopt niet.

    +1
    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 augustus 2021 om 10:15

      @jarnobakker: Nou, het zijn niet zo zeer de schokdempers zelf, als meer een geluid van de bussen waar ze in vastzitten. Het is lastig uit te leggen, hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik kan er nét de vinger niet opleggen. Het is ook niet dat hij dat geluid geeft bij de ingaande of uitgaande slag, maar op onverklaarbare momenten bij dwarsbelasting. Maar dat ik me er enorm aan erger staat vast. Terwijl anderen het niet eens horen…

      En de wegen zijn hier inderdaad om te janken zo slecht, da’s wel een dingetje!

      Login om te reageren
      • nicolasr zegt

        22 augustus 2021 om 11:01

        @nicolasr: ik denk overigens -na wat zoeken- dat het de draagarmen en/of fuseekogels zijn.

        Login om te reageren
  4. Charles Taycan 4S zegt

    21 augustus 2021 om 08:37

    Ik begrijp je wel @nicolasr91, ideale auto in Spanje! Ruim , comfortabel en rijdt goed voor een SUV. Heb je nog wat meer info over de auto, bouwjaar, opties, prijs etc?

    +1
    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    21 augustus 2021 om 08:44

    Zeer herkenbaar, mijn vrouw heeft ook last van haar rug en ook zij wil graag een hogere zit. Maar ik vind het vreselijk dus dat wordt nog wat. Zal wel voor haar een iets hogere worden( haar daily) en dan kan ik gewoon een sedan blijven rijden

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      21 augustus 2021 om 09:10

      @lekkerlinksrijden, wellicht een sedan met luchtvering overwegen? Die kun je bij lage snelheden wat hoger zetten…. Heb ik ook, ideaal, ook voor hoge drempels etc.👍

      +1
      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        21 augustus 2021 om 10:28

        @Charles Taycan 4S: ik neem m mee in de besluitvorming, thx voor de tip

        +1
        Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      21 augustus 2021 om 10:02

      @lekkerlinksrijden: als je nou lekkerrechtsrijden (gestuurd dan heh) heb je vaak leukere opties 😉

      Login om te reageren
  6. Variomatic zegt

    21 augustus 2021 om 09:58

    En nu je het veel mooiere Galicië hebt gezien niet spontaan van de Costa daar naar toe verhuizen :-) ?
    OT: fijne auto’s die nog relatief licht zijn (iets meer dan 2000kg ledig geloof ik?) en met een 8 traps ZF bak ipv die DSG rommel.. Ik begrijp dat je geen luchtvering hebt, dan zijn die standaard velgen met ballonbanden wel nog een sterk comfortverhogende optie, en die rijd je niet zo snel stuk :-)
    Is er inmiddels iets van centrale online info in Spanje over de historie van gebruikte auto’s en km registraties? Of alleen carfax?

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 augustus 2021 om 10:19

      @variomatic: Galicië is fantastisch, we gaan er ieder jaar heen in augustus omdat het bij ons dan veel te heet is. Schitterende natuur hier.

      Alleen in de maanden van september tot juni regent het en is het koud. Dus de rest van het jaar laten we het even voor wat het is! 😉

      Login om te reageren
  7. pindakoning zegt

    21 augustus 2021 om 10:15

    Mooie wagen, nette configuratie. Ik vind het nieuwste model qua exterieur niet bepaald de moeite waard om een bak meer voor te betalen

    Login om te reageren
  8. doublechevron65 zegt

    21 augustus 2021 om 15:00

    Een cabrio in dat land is natuurlijk heerlijk, maar ja bij 30° en hoger moet je na je toer een siësta doen, vermoeiend is het. En de lage instap wordt op een gegeven moment ook een punt in het leven. De auto zou niet mijn keuze zijn, want te groot voor het land waar ik woon.

    Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    21 augustus 2021 om 16:32

    Kan jij in deze auto ook prima shoarma halen, met veel knoflook 😂😂 lol dat ik jou hier tref. Wel weer mooie bak, alleen jij en diesel .. anno 2021 sta ik nergens meer van te kijken.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      21 augustus 2021 om 18:05

      Henk! Shoarma halen schijnt hierin goed te kunnen. Bezorgen trouwens ook, zeggen ze! En diesel, ik heb jaren diesel gereden. Niks mis mee, mits je minimaal 3 liter en 6 cilinders hebt! ;-)

      Login om te reageren
  10. KEV9 zegt

    21 augustus 2021 om 18:49

    Toch wel brute bak hoor, en zwaai even naar moeders 😁

    Login om te reageren
  11. erikabarth zegt

    21 augustus 2021 om 19:54

    Hele fraaie auto deze cayenne.
    Z4 is een geweldige auto, zelf heb ik al jaren een e85 3.0i.

    Login om te reageren
  12. rlnl zegt

    21 augustus 2021 om 23:19

    @nicolasr je geheime boodschap via de radio is overgekomen. Ik kom je redden #staystrong

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      21 augustus 2021 om 23:54

      @rlnl: haha, zag m ook. Subtiel! Welk nummer zet jij op als antwoord?

      Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      22 augustus 2021 om 04:20

      @rlnl: Hahahaha. Scherp! 😂

      Login om te reageren
  13. ouwedibbes83 zegt

    22 augustus 2021 om 00:01

    Wel consistent van Porsche om ook in een Cayenne Diesel de toerenteller prominent in t midden te plaatsen, dan mis je niet je schakelmoment tijdens een van de vele trackdays die er bezocht worden met deze sportieve alleskunner. OT, lijkt me een heerlijke reisauto. Om in BMW sferen te blijven; de X5 nog overwogen?

    Login om te reageren
  14. cossiekiller zegt

    22 augustus 2021 om 08:23

    Mooie auto Nicolas!
    Ik ben zelf ook van een hot hatch naar een grote station mét diesel gegaan wegens plaatsgebrek… Nog geen seconde spijt van gehad.

    Login om te reageren
  15. probono zegt

    22 augustus 2021 om 09:54

    1.100 km rijden met een gemiddelde van 150 km/u doet toch vermoeden dat je misschien vaker dan je zegt in de buurt van die 220 km/h top komt? 150 gemiddeld over zo’n afstand is serieus snel en flink doortrappen namelijk.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      22 augustus 2021 om 10:59

      @probono: uren achtereen 170/180 does the trick! 😉

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North