Autoblog Garage: 12 maanden MINI Countryman Cooper

Auteur: , 31 Reacties

Waarvan maar 3 in ‘Autoblog tijd’ maar toch tijd voor de volledige terugblik.

Countryman, why?
Als je echt geen idee hebt dan moet je deze video maar eens kijken waarin Wouter en ik het haarfijn doornemen. Maar in het kort kwam de Countryman voor de deur te staan omdat de MINI Cooper S 5-deurs die we ervoor in Private Lease reden, ingeleverd moest worden. Reden om dus aan het jasje te trekken van de MINI dealer in Rotterdam met de vraag voor een nieuwe auto. De eisen waren inmiddels iets veranderd, het SUV/Crossover virus was immers ook bij ons toegeslagen maar het moest zeker weer een automaat worden. In 2018 was er in mei voordeel op de voorraad Countryman-nen in Nederland dus die ging het worden. Het maandelijkse tarief leek ook in orde, zo rond de € 450 per maand voor 12 maanden bij 10.000 km.

Al wat nog plaats diende te hebben was een proefrit. En toen ging het mis. De vrouw des huizes wist naast haar duidelijke mening over het uiterlijk van de Countryman zich ook nog te herinneren dat de standaard stoelen van de MINI Cooper 3-deurs die we drie jaar eerder hadden niet zo bevielen. Dus het moesten minimaal de comfortstoelen worden. Insiders weten dan dat je direct het Chili pakketje mag aanvinken bij MINI. Maar van aanvinken was geen sprake. Voorraadvoordeel betekent kiezen uit de bestaande voorraad…
Lang verhaal kort, zo zaten we ineens voor € 520 per maand in een vol uitgeruste MINI Countryman Cooper automaat met zwarte 18inch, panoramadak, etc. met een catalogusprijs van ruim € 44.000, – .

Private Lease. Dat is toch onnodig duur?
Na de Mijn Auto video van de Countryman zag ik al wat reacties onder de video die ik de afgelopen jaren vaker ben tegengekomen. Waarvan bovenstaande vraag in verschillende varianten meerdere malen is voorbij gekomen. De varianten? Van ‘als je een auto niet kunt betalen dan moet je hem niet rijden’ tot ‘ja, natuurlijk is het duurder dan gewoon kopen want ze moeten er iets aan verdienen’. Ik maak me geen illusie dat ik alle criticasters de mond ga snoeren in de reacties onder dit artikel, ik kan alleen maar aangeven hoe ik er zelf in sta.

Het mooie aan Private Lease vind ik dat je weet waar je aan toe bent. Je krijgt een nieuwe auto en alle kosten op brandstof na zijn inbegrepen. Het nadeel is dat je van tevoren moet aangeven hoe lang je met die auto wilt rijden, want daar wordt het tarief op berekend. Mijn persoonlijke oplossing voor dat vraagstuk is gewoon een korte termijn kiezen. In mijn geval ben ik het meestal met een auto wel weer zat na 12 maanden. Net zoals er mensen zijn die elk jaar een nieuwe auto kopen en hem vervolgens bij de dealer weer inruilen.

Kiezen voor een korte periode betekent eigenlijk altijd een hoog maandbedrag, als de leasemaatschappij dit al wil aanbieden. Vandaar dat de rekensom in mijn hoofd alleen maar klopt wanneer er een echte actie is. Ik pak even het voorbeeld van de 5-deurs Cooper S automaat die ik voor de Countryman reed. Dat betrof ook een voorraadvoordeelactie. Cataloguswaarde van die auto was in 2017 € 46.000,- , Private Lease tarief voor 12 maanden / 10.000 km was destijds € 450 per maand. Rekent u even mee? 12 maal dat bedrag is een kleine 5,5 duizend euro na 1 jaar. Het enige vergelijk dat ik heb is de wetenschap dat deze auto na afloop van mijn leaseperiode voor € 33.000,- de showroom in ging (en hij is voor minder verkocht).

Ik kan jullie verzekeren dat dit niet de inruilprijs geweest zou zijn voor mij wanneer ik hem kwam terugbrengen bij de dealer na 1 jaar. OK zeg je dan, maar dat voorraadvoordeel had je ook gekregen bij koop. Dat is waar. Laten we zeggen € 4.000,- korting bij koop. Dan nog hebben we het over afschrijving bij koop van tussen de €9.000,- en €11.000,- . Dan hebben we het nog niet de verzekering en wegenbelasting (onderhoud is nihil bij 12 maanden/10.000 km). Reken daarvoor ook nog eens een ruime € 1.000,- per jaar in totaal.

Had ik al gezegd dat ik in totaal in dat jaar € 5.500,- betaalde…? Ja, absoluut gezien heel veel geld en ja je kunt goedkoper rijden met een andere auto, maar deze auto 12 maanden rijden voor minder geld? Lijkt me lastig. Nog even een laatste opmerking over die Private Lease, de kilometers. De Countryman en de Cooper S daarvoor werd alleen maar ingezet voor privé-kilometers, dus 10.000 km was voor ons voldoende. Nou eigenlijk niet natuurlijk want ik ga er uiteindelijk altijd een paar duizend kilometer overheen. Dus let op de prijs van meer gereden kilometers. In het geval van MINI is dit telkens circa 6 cent per kilometer. Ik verwacht dus over een paar weken een afrekening van rond de € 180 voor de 3.000 km die ik dit afgelopen jaar teveel heb gereden. Geen kilometer-anxiety in dit huishouden voor dat tarief!

Voor een Countryman Cooper kiezen in plaats van de lage 5-deurs variant betekent op stap zijn met ruim 200 kg meer. We hoeven er niet omheen te draaien, dat voel je. Komend uit een Cooper S 5-deurs is dat natuurlijk helemaal schrikken. Maar al vlot was de familie hier aan gewend want waar de 5-deurs uitnodigde tot sportief gedrag op de gemeentelijke rotondes doet de Countryman dat niet. Gewenning ging snel maar de herinnering aan de vlotte Cooper S bleef toch pijnlijk lang hangen. Terug naar de Countryman. Die 200 kg extra (1.365 kg ledig gewicht) zorgen in combinatie met de automaat (onze Cooper beschikt nog niet over de dubbele koppeling variant) voor een stevig verbruik van 7,8 liter per 100 km, met 1 liter Euro 95 kwamen we dus gemiddeld 12,8km ver. Dat kan veel beter, maar aangezien veel ritten stadsverkeer betroffen niet dramatisch.

De Countryman start altijd in de Normal modus, je kunt kiezen voor Eco of Sport. Die laatste zorgt eigenlijk niet voor een merkbaar snellere auto. De gasreactie in Sport voegt eigenlijk naar onze mening vooral ongemak in comfort toe, dus we lieten die vaak achterwege. Grappig is dat hetzelfde blok van de Cooper, de 3 cilinder met 1,5 liter en 136 pk in de 118i van BMW wel veel vlotter is in de Sport stand in vergelijking met de basis stand. Maar dat terzijde.

Qua gebruiksgemak stelde de Countryman niet teleur. Natuurlijk ruimte genoeg, ook achterin en in de kofferbak. Ook bekend was dat de opbergruimtes niet uitblinken in praktisch gebruiksgemak. Alles is te rond voor de Smartphones van 2019, die kun je dus eigenlijk nergens kwijt, monteren ergens op het dashboard kan je hem ook lastig door alle ronde vormen. Luchtroosterhouder? Vergeet het maar op de Countryman.

De fraaie zwarte 18 inch velgen in combinatie met de runflat-banden zorgden voor een grote afwezige: comfort! Natuurlijk, het is een MINI, maar hadden we niet voor de SUV variant daarvan gekozen? Het instructieboekje van de MINI liet een gewenste 2,8-2,9 bar druk in de banden zien. Ik kan jullie verzekeren dat ze daar precies 1 week op hebben gestaan. Maar nadat wij en de Countryman een kleine maand aan elkaar hebben moeten wennen was het eigenlijk voornamelijk een jaar zonder grote gebeurtenissen. Een lekke band en een veiligheidsrecall waren de enige twee zaken die wat aandacht vroegen. De recall betrof een niet gemonteerd hitteschild en de lekke band was geplugd 1 dag voor de vakantie naar Frankrijk.

Maar concluderend: 18 inch doet het comfort geen goed. Daarnaast een recall, een lekke band, that’s it. Leuke uitstraling in deze uitvoering, maar we hadden op iets meer MINI rijbeleving gehoopt en dat is ook de reden dat we hem wel zullen missen, maar dat het ook prima is dat er binnenkort weer iets anders voor de deur staat.

Geen nieuwe Countryman voor ons als volgende auto. Eigenlijk vanwege 2 redenen. De eerste is dat ik gelukkig ben met Private Lease maar dat er op dit moment geen interessante aanbieding was op een Countryman. We zijn wel het merk MINI trouw gebleven. En binnenkort stappen we dus weer in een nieuwe waarvan we de komende 12 maanden nauwgezet gaan volgen. Binnenkort meer.

Vragen over 12 maanden Countryman? Stel ze hieronder.



31 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik vind die 520,- echt een laag bedrag voor een jaarcontract. Zo lang je elk jaar wilt wisselen van nieuw voertuig lijkt mij dit idd de goedkoopste optie. Persoonlijk ben ik meer van nieuw kopen en dan met 3 a 4 ton van de hand doen.
Leuk artikel @michaelras! Leuk om wat ervaringen zowel in rijden als lease te lezen, laatste vind ik weinig geld maar zou het alsnog niet doen. Maar ieder zijn ding.
Ik neem aan dat een Clubman dan een betere middenweg is
@gulli: Je zou het zeggen maar ‘men’ vindt die thuis niet zo fraai ;-)
@michaelras: de missus hier vindt het net een miniatuur lijkwagen haha
geen geld voor een auto van 55k
520 pm

€ 180 rente
€ 25 banden
€ 75 verzekering
€ 50 hsb?

dat alleen is al 320
x de btw is 390

hou je 130 over voor de afschrijving in btw

goejekoper kun je niet rijden
@gove: Tegenwoordig leen je (in BE toch) voor +/- 1.5%, dan kom je op +/- 70€ rente pm. Ook 300€ pj aan banden lijkt me aan de hoge kant, tenzij er winterbanden mee in het contract zitten. En onderhoud moet je ook nog rekenen, al bij al een faire deal.
@b00st: Ow en de leasemij heeft absoluut veel goedkopere prijzen, en betalen dus geen 55k, denk aan +/- 15 à 20% goedkoper.
@b00st: Aanschaf, verzekering, onderhoud en in sommige gevallen ook MRB is voor leasemaatschappijen goedkoper dan wanneer je dat als particulier moet betalen. Dit wordt in veel gevallen ook doorberekend in de uiteindelijke prijs. Private lease kan dus toch een prima alternatief voor nieuw kopen zijn.
@berlinetta: Onderhoud zal wel meevallen met 10k km. Maar de auto is dan net lekker ingereden en dan laat je hem alweer gaan. Het is puur mrb, verzekering en afschrijving die wordt betaald.
@b00st: das het mooie reparatie en onderhoud heb je niet binnen 12 maand, en rente op auto financiering is volgens mij rond de 4-5%, korting van 25% red je als particulier hier in nederland niet, zal zo tussen de 10 en 15% zijn bij mini
Als ik wat te leasen uitzoek voor een jaar of twee, dan betaal ik toch echt een ander bedrag. Bij welke lease maatschappij doe je dit?
@kookoets: BMW Financial Services via MINI dealer Breeman in Rotterdam. Wat wel opvalt is dat wanneer ik bij de BMW tak kom vragen om een 118i voor 12 maanden, dat dit GEEN prijspakker oplevert. Intern zijn er dus andere producten voor MINI en BMW blijkbaar.
@kookoets: Ja ik kijk er ook van op. Maar snap Michael zn berekening wel. Elk jaar een nieuwe auto ga je niet goedkoper vinden!
Het is dus relatief goedkoop als je uitgaat van elk jaar een nieuwe auto.
Hoe relevant is dit? Hoeveel autobezitters ruilen daadwerkelijk hun auto ieder jaar om voor een nieuwe? 0,5%?
@harrie: je vindt me uniek, dank je ;-)
@michaelras:
Zeker uniek, ik denk niet dat veel mensen rekenen op basis van het meest ongunstige geval dat ze elk jaar graag weer een nieuwe afschrijvingklapper maken.
Duidelijk en helder verhaal. Als je persé ieder jaar een nieuwe auto wilt rijden, en je geen waarde hecht aan ‘echt’ eigendom, dan is dit natuurlijk een spotgoedkope oplossing. Als de Mini dealer dit bericht ook leest en meerekent dan krabbelt deze wellicht nog even achter de oren.

Voor mij zelf is een ‘afschrijving’ van 5k per jaar op een auto helaas niet te doen, daarnaast ben ik graag ‘echt’ eigenaar van mijn auto. Ik heb er plezier in de auto meer persoonlijk te maken door deze te modificeren. Geen kermisbak, geen foute tuning, maar de juiste set wielen, subtiele verlaging en een vermogens upgrade maken wel dat ik een auto altijd veel meer waardeer. Ik heb altijd plezier in uitvoeren van dergelijke modificaties, en doe gemiddeld wel een jaar of 4 of 5 met m’n auto . Ieder zo z’n ding.

Had je overigens niet beter een nieuwe 1-serie kunnen bestellen? Past mooi bij de rest van de Autoblog garage, en de techniek + het gevoel zal behoorlijk overeen komen met de Mini.
@dutchdriftking: zie mijn reactie boven op @kookoets, bij BMW valt er een volledig andere offerte op mijn mat, dus vandaar geen 1 serie.
Ik ben wel benieuwd of de meer km prijs zo blijft? Of zeggen ze dan niet je had beter een contract voor 15.000km kunnen afsluiten? En krijg je een naheffing?
@woutergtr: 5.000 km meer is dan €250 a €300 meerprijs. Inderdaad vragen ze voor 5.000 km meer bij aanvang contract €25 a €30 meer per maand. Linksom of rechtsom te overzien ;-)
@michaelras, dankje….. Ik heb meestal 1 private lease auto en één in bezit. Ben gek op mini’s, en Breeman ken ik goed.
Config volgens de breeman site.
Cooper Countryman Automaat met Chili, Serious business pakket en Panodak zit met 24maanden en 10dkm al op €635,- per maand. En dan met de 17″velgen uit het Chili pakket ipv 18″, anders wordt het €669,- per maand.
@stekkerbak: Yep! daarom wordt de VOLGENDE ook geen Countryman ;-) . Ook de aanbieders van Private Lease zijn naar mijn mening nog aan de knoppen aan het draaien. Over de gehele lijn zijn de offertes die ik dit jaar ontvang hoger dan een jaar geleden.
@stekkerbak: Zoiets noemt men onderhandelen en on dit geval ging het om een voorraad wagen.
Ik heb even zitten configureren bij mini, BMW, Mercedes en Audi. Maar zulke deals krijg ik niet te pakken. Los van het feit dat je tegenwoordig 14 cent per extra kilometer maakt. Heb jij toen der tijd een bijzonder goeie deal gemaakt of zijn de prijzen enorm gestegen?..
@rs18011: Als je kijkt op de websites van veel dealers dan kom je de tekst ‘voorraadvoordeel’ tegen, maar je ziet daarbij de oorspronkelijke prijs. Stap je daadwerkelijk bij de dealer naar binnen dan krijg je te horen wat de korting is. Veel dealers zijn gebonden aan importeurvoorwaarden: ‘niet online stunten’ . Het is grappig dat iedereen al gewend is om korting te vragen bij koop. Bij Private Lease moet je natuurlijk dezelfde vraag stellen ;-)
Haha, dat vrouwlief verhaal komt mij zo herkenbaar voor.
Enige voorwaarde voor mevrouw is dat er verwarmde stoelen in de nieuwe auto zaten (woon in Virginia) dus ik zat ineens aan een duurder pakket vast.
Leuk verhaal en ik ben in de markt voor een mini Countryman (S). Met nu een kleine wil ik een iets hogere auto met iets meer ruimte.

Ik heb een aantal vragen. Hoe is het ruimte aanbod op de achterbank en in de kofferbak? Is een weekendje met de kleine inclusief schoonouders (ja, die krijgen we erbij als we met de kleine op pad gaan) te doen? Even een weekendje naar een vakantiehuisje in de buurt van het strand, heeft de auto daar genoeg ruimte voor?

En hoe zit het met een meerjarig contract. Heeft dat nog invloed op het leasebedrag?

Laatste vraag…is de auto overzichtelijk genoeg voor in de stad? Heb je genoeg overzicht naar achteren bijvoorbeeld?
@87sandyd:

Meerjarig contract heeft zeker invloed, normaal gesproken daalt de prijs per maand dan

Kofferruimte is prima, met ook nog eens een goede ruimte in een compartiment eronder. Lekker vlak zonder drempel ook om de kinderwagen eruit te halen.

Achterbankleuning kan je in standen verstellen. Bij ons zit er een 18-36kg stoeltje in. 2 volwassenen zitten daarnaast niet echt comfortabel. Maar dat geldt voor de meeste auto’s gok ik. Het KAN waar het bij een MINI 5-deurs echt NIET kan!

Overzichtelijk zijn weinig auto’s meer vind ik, ik zou voor sensoren achter EN voor gaan. Er steekt nogal wat ronds op alle hoeken uit
@michaelras: thnx voor de info. Wou laatst al eens kijken bij de BMW/Mini dealer, maar toen stond er een uitgebrande i3 in de showroom :’)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).