• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Private Lease ging in 2018 als een raket

Auteur: RubenPriest, gepost 15 februari 2019 om 07:41 – 164 Reacties

Private Lease ging in 2018 als een raket


Allemaal aan de nieuwe auto. Zonder deze direct af te betalen.

Het concept Private Lease verkoopt als een malle in Nederland. Steeds minder kiezen Nederlanders ervoor om een tweedehands autootje te kopen. Men opteert liever voor een kale nieuwe Polo voor enkele honderden euro’s per maand.

En ja, soms is Private Lease niet verkeerd. Zeker bij non-premium merken zijn af en toe leuke dealtjes te bespeuren. Wil je een auto als een nieuwe Mercedes A-klasse rijden dan mag echter de portemonnee getrokken worden. Met wat aankleding is 600 euro per maand een bedrag dat uit de configurator kan komen.

Uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen blijkt dat maar liefst 150.000 Nederlandse particulieren in 2018 kozen voor een leaseauto. Een stijging van bijna 50 procent in vergelijking met 2017. De opmars is enorm. In 2013 waren er nog maar 8.500 auto’s via een Private Lease constructie op de Nederlandse wegen te vinden. In vijf jaar tijd een verdubbeling maal achttien dus.

Gemak zal de voornaamste reden zijn. Ook het feit dat de buurman ziet dat jij een nieuwe auto voor de deur hebt staan is ongetwijfeld een factor. Een jong gebruikte auto kopen kan namelijk in vele gevallen goedkoper uitpakken in vergelijking met een Private Lease auto.

Men lijkt minder stil te staan bij de nadelen. Je gaat immers een contract aan voor één, twee, soms wel drie of vier jaar. In de glazen bol zien mensen ontslagen, scheidingen, ziektes of andere onverwachte zaken niet aankomen. Mocht om wat voor reden dan ook het contract vervroegd beëindigd worden, dan kan Private Lease een duur grapje zijn. Het ouderwetse ‘koop enkel wat je kunt betalen’ is in elk geval een motto waar uw auteur nog altijd fan van is.

Ook interessant!

  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Mini Private lease
    Private Lease en hypotheken, hoe zit het nu echt? [2022 UPDATE]
  • private lease of occasion
    Private lease of occasion? Autoblog advies!

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, lease, nederland, private-lease

Vorig bericht: « Bevestigt Land Rover het interieur van de nieuwe Defender?
Volgend bericht: Deze Volkswagen Transporter geeft de verkeerde indruk »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    15 februari 2019 om 07:57

    Niet dat ik er zelf aan mee doe maar kennelijk is dit de trend, alles paar maand betalen, je auto, je telefoon, je wasmachine, alles..

    Sparen? Dat is er nog amper bij.

    Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      15 februari 2019 om 08:06

      @ghost: The American way… komt shit van.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        15 februari 2019 om 08:09

        @rijnooit: tenzij het zo goedkoop is dat je er geen auto voor kunt kopen, zag laatst de kuga voorbij komen voor 300 zoveel euro, is geen geld en zit minder risico in dan zo’n ding kopen

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          15 februari 2019 om 09:03

          @gove: maar je moet lease niet vergelijken met kopen, je moet het vergelijken met wat je wel kunt betalen! En tegen tweedehands (het enige alternatief voor verreweg de meeste privé leasers) is het gewoon veel veel duurder.

          Login om te reageren
          • mpc007 zegt

            15 februari 2019 om 10:02

            @lekbak: hoezo? Wat je kan betalen is bij lease gewoon wat ze je maandelijks toestaan. Daar gaat best een stevige inkomenscheck over heen.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              15 februari 2019 om 10:34

              @maarten_zoutendijk: zo stevig is die inkomenscheck niet. Je kunt gewoon een 100% (van wat je mag lenen) financiering op een huis afsluiten en daarna een volgehangen fiesta leasen. Dan zit je echt niet ruim hoor, als je net een huis hebt gekocht en die nog half in moet richten. Maria, het inkomen is er hè…

              Login om te reageren
              • mpc007 zegt

                15 februari 2019 om 10:54

                @lekbak: dat hangt er toch helemaal vanaf hoe de rest van je gezinssituatie is. Als alleenstaande is dat prima te doen.

        • berlinetta zegt

          15 februari 2019 om 09:04

          @gove: Een Kuga voor 300 euro per maand private leasen? Dat lijkt me wel sterk. Dan wil ik niet weten hoe slecht de nevenvoorwaarden van de contract zijn. Zit zeker een looptijd van 10 jaar aan vast, met 5000 km per jaar en een eigen risico ter waarde van je linkernier.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            15 februari 2019 om 09:56

            @berlinetta: *dat contract

            Login om te reageren
          • mpc007 zegt

            15 februari 2019 om 10:01

            @berlinetta: kuga is idd behoorlijk gunstig. Kan interessant zijn, andere suvs / crossovers zijn steevast overpriced

            Login om te reageren
        • rijnooit zegt

          15 februari 2019 om 09:21

          @gove: Ik vind 300e serieus wat lasten voor een auto die jij noemt… Snap dat koop soms wat lastiger is voor de ene dan de ander, maar zou liever een oud golfje (betaald) rijden, dan wat nieuws met hoge lasten. Die oude bakjes schrijven toch weinig af. Maarja, dat is ook maar een visie :)

          Login om te reageren
    • camber24 zegt

      15 februari 2019 om 08:13

      @ghost: deze trend wordt ook in de hand gewerkt door de (spaar)rente die er nog nauwelijks is. Speelt ook zeer zeker een rol mee.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 februari 2019 om 08:39

        @camber24: Dat denk ik ook wel. Sparen levert niks op en als je net genoeg spaargeld hebt voor een fatsoenlijk buffertje dan kan ik er wel in komen dat mensen hun geld meer gaan uitgeven.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          15 februari 2019 om 09:17

          @berlinetta: ja, en aan de andere kant is het ook goedkoper geworden. Aan de aanbiederskant kunnen ze ook goedkoper geld lenen voor deze constructie. Dus al met al niet zo’n vreemd gedrag. Zeker niet in een economie die als een tierelier draait.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            15 februari 2019 om 09:38

            @camber24: Precies. Dat neemt niet weg dat ik het alleen verantwoord vind als je buffer voldoende groot is om enkele maanden vooruit te kunnen mocht je inkomen wegvallen. Ik denk dat het daar juist bij de meeste mensen aan schort.

            Login om te reageren
            • camber24 zegt

              15 februari 2019 om 09:43

              @berlinetta: helemaal mee eens

              Login om te reageren
      • gregorius zegt

        15 februari 2019 om 10:48

        @camber24: wat nog meer is: als de rente toch laag is, horen de (rente-)kosten voor leasen lager te liggen. Zolang dat lager is dan dat je denkt dat je met je spaargeld kan maken (investeren in wat dan ook), dan is leasen in principe voordeliger dan kopen.

        Login om te reageren
    • porscheboy zegt

      15 februari 2019 om 08:31

      @ghost: klopt alles gaat over naar AAS (as-a-service) je wasmachine, warmtepomp, fiets noem het maar op het is wachten tot je je wederhelft kunt lease

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        15 februari 2019 om 08:39

        @porscheboy: laat dat laatste nu het oudste beroep ter wereld genoemd worden :-)

        Login om te reageren
        • koekwaus zegt

          15 februari 2019 om 12:56

          @lebeaunl: geworden? Wat was het eerst? ;p

          Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            16 februari 2019 om 07:34

            @koekwaus: Goed lezen :)

            Login om te reageren
            • koekwaus zegt

              16 februari 2019 om 15:14

              @michiel_vandelft: ik heb duidelijk stront in mn ogen, sorry

              Login om te reageren
      • sjeemsbond zegt

        15 februari 2019 om 08:48

        @porscheboy: dat kan al sinds mensenheugenis… meestal voor een uurtje.

        Login om te reageren
        • sanderp zegt

          15 februari 2019 om 09:26

          @sjeemsbond: Een auto leasen voor een uurtje noem je huren, dit dus ook.

          Login om te reageren
        • rhellema zegt

          15 februari 2019 om 09:32

          @sjeemsbond: ja…en wie pakt mijn bier dan?

          Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        15 februari 2019 om 10:05

        @porscheboy: mwah, ik vind een huis of auto toch echt wat anders dan een wasmachine.

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      15 februari 2019 om 08:39

      @ghost: klopt, er wordt enorm gestuurd op het leasen van je levensstijl. Alles “hebben”, maar niks is echt van jou. Ik ben er geen fan van en ik denk dat het straks enorm backfired op heel veel mensen die zoveel leasen dat hun hele maandinkomen eraan op gaat bij de eerstvolgende crisis. Ik koop liever m’n spullen. Dan maar iets minder luxe.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        15 februari 2019 om 09:19

        @thijsj: Zodra het principe is ingeburgerd wordt de oude methode weggenomen en hebben de fabrikanten vrij spel.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          15 februari 2019 om 14:12

          @karhengst: zoals dat prepaid bellen al bijna verdwenen is. Iedereen heeft een abbo met bepaalde looptijd en vaste maandelijkse lasten.

          Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        15 februari 2019 om 10:12

        @thijsj: Dat kan niet. Is een inkomenscheck. Ook niet mals; met een modaal inkomen, huurhuis, en twee kinderen kan je meer dan een VW Up wel vergeten.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          15 februari 2019 om 14:14

          @maarten_zoutendijk: dat kan wel, ondanks inkomenchecks. Banken en andere kredietverstrekkers zijn bereid het risico te lopen dat iemand niet kan betalen. Daardoor zaten zoveel mensen ook in de kak tijdens/na de afgelopen crisis.

          Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      15 februari 2019 om 09:59

      @ghost: nouja, t’is nu niet alsof sparen tegenwoordig wat oplevert.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 februari 2019 om 10:12

        @maarten_zoutendijk: misschien niet bij de bank in de vorm van rente maar sparen heeft wel degelijk zin. Niet alleen heb je wat ruimte als er wat gebeurd, je kan ook de dingen gewoon direct betalen en hoeft niet elke maand je huurprijs over te maken. Beetje kortzichtig om te zeggen dat het geen zin heeft in mijn optiek..

        Login om te reageren
        • mpc007 zegt

          15 februari 2019 om 10:14

          @ghost: ieder verstandig mens heeft natuurlijk wel een buffertje. Ik doel op sparen van bedragen die je de vermogensbelasting in sturen, waardoor je zelfs netto inteert. Ik zeg niet dat het geen zin heeft, ik zeg dat het niks oplevert.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            15 februari 2019 om 11:11

            @maarten_zoutendijk: mwah koop doorgaans elk jaar/2jaar Max een nieuwe auto, ga elk jaar op vakantie en dan kijk dan niet op een duizendje meer of minder..daardoor betaal ik die vermogensbelasting niet en kan ik kopen wat ik wil hebben zonder kredieten. Anderen ‘huren’ alles wat los en vast zit, niet beseffende dat je sociale leven uiteindelijk de klappen krijgt..mooie auto voor de deur, de nieuwste telefoontjes, maar geen gevulde koelkast..

            Login om te reageren
    • raoufff zegt

      15 februari 2019 om 22:49

      @ghost: je vergeet je vriendin!!

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    15 februari 2019 om 07:58

    Tja als je onder de 10k per jaar blijft is een I10 leasen geen gek idee. Maar de liefhebber heeft graag een wagen waar hij écht trots op kan zijn, welke echt lekker rijdt, en waar mee je zonder je druk te hoeven maken over de kilometers gewoon lekker op vakantie kan. Dan af en toe maar even billenknijpen wanneer de wagen weer naar de garage moet.

    Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      15 februari 2019 om 08:03

      @dutchdriftking: Klopt ik rij ca 30000 km pj en dan is het niet leuk.meer

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 februari 2019 om 08:07

      @dutchdriftking: de liefhebber, je bedoelt de gemiddelde Autoblogger ??

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 februari 2019 om 12:09

        @ghost: Hier komen toch alleen liefhebbers? :P

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          15 februari 2019 om 12:31

          @dutchdriftking: en van die spotters met hun Batavus..

          Login om te reageren
    • room850 zegt

      15 februari 2019 om 08:23

      @dutchdriftking: wij hebben 5 jaar terug via leaseplan een i10 genomen. 149 eu pm all in. Dat was geen gekke deal.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 februari 2019 om 08:25

        @room850: ex brandstof..dus niet all-in.

        Login om te reageren
        • room850 zegt

          15 februari 2019 om 08:31

          @ghost: wij reden er niet mee. Stond gewoon te shinen op de oprit.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            15 februari 2019 om 08:36

            @room850: dan is het helemaal weggegooid geld..

            Login om te reageren
          • ukbob zegt

            15 februari 2019 om 08:48

            @room850: ?

            Login om te reageren
          • bartsss zegt

            15 februari 2019 om 09:10

            @room850: een i10 en shinen?? Wat doe jij hier. Daar wil je toch niet mee gezien worden.

            Login om te reageren
            • roberto zegt

              15 februari 2019 om 09:16

              @bartsss: Iedereen z’n ding, ik reed een VW Golf GTE (wel het één en ander aangepast), ik vond hem vet, de ander vond het maar een hybridehok. We kunnen niet allemaal een 911 permitteren..

              Login om te reageren
            • karhengst zegt

              15 februari 2019 om 09:20

              @bartsss: Check even de status van je sarcasmedetector. Volgens mij is ie down.

              Login om te reageren
            • koekwaus zegt

              15 februari 2019 om 13:19

              @bartsss: met turtle wax kom je een heel eind anders

              Login om te reageren
            • E550 zegt

              15 februari 2019 om 17:29

              @bartsss: Kom op zeg, jouw fiets kan toch ook lekker shinen?

              Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            15 februari 2019 om 12:11

            @room850: Haha, geniaal. Is op zich natuurlijk een mooie deal. Maar dan betaal je in 5 jaar dus 8.940 euro. Daar koop je bijna een i10 voor. Natuurlijk komt er nog onderhoud, belasting en verzekering bij, maar dat valt de eerste 5 jaar wel mee. En de goede restwaarde van een 5 jaar oude auto heb je ook niet. Maar goed, het is wel 5 jaar lang zonder buikpijn naar de garage, ook fijn!

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              15 februari 2019 om 13:08

              @dutchdriftking: Ik denk dat je in die 5 jaar al meer dan 4000 euro alleen aan belasting en verzekering kwijt bent. Daar komt onderhoud dan nog bij.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                15 februari 2019 om 18:07

                @berlinetta: Even berekend, 5 jaar WA is 900 euro op een i10, 5 jaar wegenbelasting op een i10 is 2360 euro. Die gebakjes kosten echt niets.

          • koekwaus zegt

            15 februari 2019 om 13:18

            @room850: dan is het goed

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 februari 2019 om 08:41

        @room850: Dat is inderdaad heel erg goedkoop. Ik heb ook wel eens zitten kijken voor private lease, maar goedkoper dan 200 euro per maand zou mij niet lukken. En dan zou ik sowieso in een koektrommel rijden.

        Login om te reageren
        • room850 zegt

          15 februari 2019 om 09:38

          @berlinetta: ja, dat was toen via Albert heijn. Ik vond de i10 volwassen rijden ten opzichte van de ayvo/107. Maar dat was toen private lease net begon kwa bekendheid.

          Login om te reageren
  3. jajeroenja zegt

    15 februari 2019 om 07:59

    Lang leven Amerika. Waar ze alles op credit doen en dit een beetje van over is komen waaien. Iedereen in de schuld en geen cent te makken, jeej.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 februari 2019 om 08:08

      @jajeroenja: en allemaal met je oude bende naar het pandjeshuis om het ene gat te dichten met het andere gat..

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      15 februari 2019 om 08:30

      @jajeroenja: Klopt, maar hier in NL slaat het nergens op waarom je dit zou doen. In de US heeft een “creditscore” direct gevolg op je hypotheekrente. Sterker, zonder creditscore kun je geen hypotheek krijgen, zover ik het begreep.
      Mega domme regeling maar wel beter te begrijpen waarom ze daar veel op krediet kopen.

      Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        15 februari 2019 om 10:21

        @okdoei: dat niet zelfde als een bkr registratie?

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          15 februari 2019 om 11:08

          @maarten_zoutendijk: nee precies contra. Meer als in, je kan aantonen dat je meermalig krediet hebt gehad en terugbetaald hebt. Daarmee scoor je punten. BKR noteert alleen als je een keer niet hebt kunnen voldoen..

          Login om te reageren
          • oosterwoldenaar zegt

            15 februari 2019 om 18:30

            @ghost: desondanks heeft een private lease-contract wel een negatieve invloed op je maximale hypotheek. Je maandlasten aan private lease worden als een schuld aangerekend. De consumentenbond geeft het volgende voorbeeld: als je een jaarinkomen van €50.000 hebt dan is je maximale hypotheek ca. €230.000. Wanneer je een private lease contract hebt van €400 per maand dan kan deze zelfde persoon nog maar €170.000 lenen voor een woning. Voor mensen in een dergelijke situatie weldegelijk iets om bij stil te staan.

            Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      15 februari 2019 om 08:36

      @jajeroenja:
      Daar kies jezelf voor, geen meelij met de blufferts zonder geld die impulsaankopen doen.
      Nog nooit zoveel sjachrijnige rotkoppen gezien als op de gemiddelde koopzondag, wat het ook is, het geld moet op!
      Ooit spaarde je in dit land, was de Opel Kadett de standaard, stond er een Philips TV en ging je
      één keer per jaar naar Spanje op vakantie. Jonge gassies zoals mijn vrienden en ik reden barrels van hoogstens vijfhonderd gulden, meer niet. Een jongen kocht een nieuwe Celica op de pof, kon nooit mee stappen of mee als wij erop uit gingen. We leerden sleutelen op straat en kregen discipline in militaire dienst .
      We hadden volgens mij veel minder zorgen dan de jeugd nu heeft en we moesten sparen van onze ouders. Ik had allerlei bijbaantjes om die eerste MG te kopen, ook een wrak hoor, reed in een Alfa Giulia van 300 piek en ooit 2 jaar lang in Dirrek de Datsun, gekocht voor veertig gulden
      En eigenlijk is Dirrek de Datsun, de zwaar gedeukte knal oranje Dirrek mijn allerleukste auto ooit geweest!
      Een hoop mensen denken dat geld en plezier geralateerd zijn aan elkaar, da’s dus absoluut niet waar. En ik kan zo’n beetje een boek schrijven over de auto’s die ik in die tijd heb gehad.
      Van een gekregen Ford Taunus tot aan de Jaguar XJ6 gekocht voor tweehonderd gulden.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 februari 2019 om 08:39

        @desjonnies: jij drukt precies datgene uit waarvan ik zeg: dit land is kapot. Voer dienstplicht maar weer in, en schaf die huurcontractjes voor alles lekker af.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          15 februari 2019 om 10:41

          @ghost: dienstplicht is niet de oplossing. Dat laat je defensie in 6 maanden proberen op te lossen wat ouders/school/social media 18 jaar lang hebben lopen afbreken. Begin bij de basis: opvoeding! Ik ben nu 40. Ben van mening dat ik streng maar rechtvaardig ben opgevoed. Ik heb geleerd dat geld niet aan een boom groeit, maar dat je daar voor moet werken. Mijn ouders beloonde mijn harde werk door wat extra’s te geven. Zo kon ik net een wat duurdere bromfiets kopen dan waar ik zelf voor had gespaard. Daarnaast moest ik gewoon op de blaren zitten als ik mijn billen brandde. Mijn ouders gingen niet op hoge poten naar mijn school als ik moest nablijven, dat had ik blijkbaar verdiend en thuis kreeg ik dan nogmaals de wind van voren. Nee, tegenwoordig gaan ouders discussiëren met hun kinderen, krijgen ze alles, mogen ze alles en discipline en respect worden niet meer aangeleerd.

          Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        15 februari 2019 om 08:55

        @desjonnies: Dirrek Datsun in mooi jaren 70 oranje, ik reed achter je in een Golfje1 16LS appelgroen op mengsmering (1 liter olie op 450km). Mooie jaren!!! ?. We worden oud Sjon! ?

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 februari 2019 om 09:15

        @desjonnies: niks ten nadele van jou opvoeding en mentaliteit. Maar het op de pof leven is al 40 jaar gaande. Aflossingsvrij kopen, lenen voor auto’s etc.

        En dat de jeugd stressvol leeft heeft denk ik niet met het op de pof leven te maken. Er is tegenwoordig nog maar heel weinig vrijheid. Doordat iedereen altijd weet wat je doet en waar je bent moet je presteren. Dingen zoals just in time word ook toegepast op de jeugd. Er kijkt tegenwoordig altijd iemand mee en de prestatiedruk is enorm voor kinderen en jeugd (en volwassenen trouwens ook).

        Overigens: jij kocht een auto voor 500 gulden, iets wat tegenwoordig al snel 1500 euro is. In mijn omgeving (conservatief platteland waar men nog steeds spaart) hebben maar weinig een duurdere eerste auto gehad. Vroeger waren mensen echt niet beter, ook toen jij jong was had men het over de jeugd van tegenwoordig.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          15 februari 2019 om 09:37

          @lekbak: Er wordt tegenwoordig ook zoveel flexibel gewerkt (0-uren of zzp), vooral in de jonge generatie.

          Maar goed, die jongere generatie is echt niet gek. Er is gewoon minder interesse voor auto’s, kromliggen om die ene droomauto te kunnen betalen wordt niet veel gedaan.
          Dat men dan een A of B segmenter least voor 200 euro per maand of minder, is eigenlijk best verstandig. Want je weet wat je kwijt bent, financieel best verstandig te noemen.

          Maar inderdaad, je kunt minder hypotheek krijgen. Ik vind het niet eens echt op de pof leven trouwens, want je neemt gewoon een dienst af.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 februari 2019 om 09:47

            @fanboy: je kunt ook gewoon een tweedehandsje kopen voor een paar duizend euro.

            Wij hebben een 206 staan die incl afschrijving en onderhoud voor minder dan 19ct per km rijdt. Dàt is financieel verstandig! Het ding heeft in aanschaf de helft gekost van wat de goedkoopste leaseauto per jaar kost.

            Ik rij in een focus van 3000 euro. Rijdt al anderhalf jaar en 25.000km zonder problemen. Ik heb er een keer nieuwe olie en filters tegenaan gegooid. Een dergelijke auto kost in de lease minimaal 350/400 euro per maand! Hoezo is lease verstandig? Ik kan bijna die hele auto technisch opnieuw op laten bouwen voor het geld wat ik bespaar in drie jaar tijd.

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              15 februari 2019 om 09:58

              @lekbak: Ja wij hebben hier ook een oude Yaris, al 5 jaar zo goed als probleemloos. Mijn grootste rekening was richting de 500 euro toen ik nieuwe banden en nieuwe remmerij erop deed. Rijdt erg goedkoop.

              Maar ik ken ook mensen die veel pech met hun (voornamelijk Duitse of Franse) occasions hebben. Een dame die ik ken heeft 2 auto’s gehad die voor veel hoge rekeningen zorgden. Nu least ze een auto voor 179 euro in de maand, en dat werkt voor haar veel beter (en de nieuwe auto is ook nog eens wat zuiniger).
              Ze was er helemaal klaar mee om weer met een rekening van 800 euro oid verrast te worden voor de zoveelste keer. Dus zij is nu zeker goedkoper uit.

              Bij grotere auto’s is het leasen idd heel snel erg duur. Vooral omdat grotere auto’s als occasions relatief goedkoop zijn. (hogere afschrijving)

              Login om te reageren
            • bischero zegt

              15 februari 2019 om 10:11

              @lekbak: hear hear!
              Ook hier een 206 als tweede auto, naast de lease van de baas die als primair vervoermiddel wordt ingezet. Niet goedkoop (hoewel je er nieuw niets vergelijkbaars voor rijdt), wel praktisch.

              Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          15 februari 2019 om 10:04

          @lekbak:
          Dat beweer ik ook niet dat vroegâh alles beter was . Ik heb bedrijven gehad en als je weet hoeveel medewerkers ik uit de shit heb moeten helpen, kan ik alleen maar concluderen dat het maken van schulden tegenwoordig veel makkelijker gaat en dat veel mensen de gevolgen niet kunnen overzien.

          Mijn vader zijn postzegel stond op zwaar onweer toen ik ooit een poepbruine Jaguar E type V 12 Coupe thuis kwam laten zien, of ik gek geworden was vroeg die ouwe ! Gelukkig had ik hem met een lekke koppakking gekocht voor heel erg weinig geld, bleek de radiateur lek te zijn en verkocht ik dat ding met winst, maar die ouwe was woest. Je stopt jelaatste centen toch niet in zo’n rotwagen !
          Eerlijk gezegd loste dat ook op toen hij zelf met die E-type op stap ging,naar zijn maten, maar het werd me wel op het hart gedrukt door hem zo van : Verkopen dat ding he jochie ! Niet werken om een Jaguar te kunnen rijden he !

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 februari 2019 om 10:28

            @desjonnies: schulden maken gaat tegenwoordig zeker makkelijk. Mede dus door onzin zoals private lease.

            Zo’n verhaal als met je Jaguar heb ik ook. Toen ik mijn rijbewijs haalde mocht ik gratis en voor niks in de Suzuki baleno van moeke rijden. Die ik moest delen met moeke en zus (brandstofkosten werden verdeeld onder de kilometers die we elk reden, onderhoud en vaste lasten waren voor ouders). Toen ik dus met een oldtimer w123 aan kwam als eerste auto werd ik bijna uit het huis gezet zo boos was pa. Je moet verdomme sparen voor een huis! Als je denkt dat je zo’n dikke bak moet rijden ga je maar op jezelf, dan kom je er wel achter wat het leven kost. Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt, zodra ik niet meer 50% van mijn loon kan sparen omdat die auto te duur is dan ga ik op mezelf. Zo ver is het nooit gekomen, ik ben een paar jaar later geheel vrijwillig mijn vriendin (inmiddels vrouw) achterna gegaan naar de randstad. En inmiddels is pa net zo gek op “de rooie” als ik zelf. Jep, ik heb hem nog steeds. En dat spaargeld? Dat zit nu in mijn eerste huis, waarop ik maar 60% financiering op hoefde. Bedankt pa!

            Login om te reageren
          • mpc007 zegt

            15 februari 2019 om 10:35

            @desjonnies: typisch Nederlandse vrekkigheid. Waar moet je dan voor werken? Werk liever voor een Jaguar dan voor een Dacia :’)

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              15 februari 2019 om 11:12

              @maarten_zoutendijk:
              Nee, krom liggen voor een auto, dat is slim!

              Login om te reageren
              • mpc007 zegt

                15 februari 2019 om 12:04

                @desjonnies: wat wil je dan? Krom liggen om elk weekend 300 euro uit te geven aan de zuip? Dan weet ik t wel hoor :’)

  4. mijnporsche zegt

    15 februari 2019 om 07:59

    Hop op naar de volgende crisis! Ik heb er zin in !

    Login om te reageren
  5. baklava zegt

    15 februari 2019 om 08:01

    Ach op zich niks mis mee. Heb zelf ook een prive lease auto op dit moment. We rijden er te weinig mee en het kan dus niet uit, binnenkort loopt de lease af en dan wordt het toch weer een auto kopen.

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    15 februari 2019 om 08:02

    Leven op afbetaling, de manier om arm te blijven. En dan over enkele tientallen jaren zeuren dat de pensioenen niet toereikend zijn. Vind je het gek als je nooit iets hebt opgebouwd…

    Login om te reageren
    • poes zegt

      15 februari 2019 om 08:05

      @lekbak: waar lees jij op afbetaling? Deze mensen zijn geen eigenaar van het product en zullen dat ook nooit worden. Feitelijk een soort van huren, gekoppeld aan een tijdelijke vooraf overeengekomen periode.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        15 februari 2019 om 08:44

        @poes: nig erger dus. Aan het eind is je geld op en heb je niks. Alleen gebruik gemaakt van een goed wat je eigenlijk niet kon betalen.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          15 februari 2019 om 08:55

          @thijsj: hoezo ‘wat je eigenlijk’ niet kunt betalen?

          Dat is een aanname. Sommige mensen willen gewoon niet betalen voor bezit. Ze hebben bovendien geen onverwachte kosten. Budget uiterst verantwoord dus.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 februari 2019 om 09:51

            @eklasse: financieel kan je het niet goed praten. Het alternatief is tweedehands voor het overgrote deel van de mensen, en dat is gewoon goedkoper.

            Het enige geldige argument is gemak. Prima, als je het goed kunt betalen, maar dat is veel te vaak niet het geval. En maak jezelf vooral niet wijs dat het kopen van dit gemak verstandig is. Je betaalt er gewoon extra voor.

            Login om te reageren
            • eklasse zegt

              15 februari 2019 om 10:02

              @lekbak: goedkoper hoeft niet altijd het argument te zijn om iets aan te schaffen toch?

              Je koopt vervoer en zekerheid in, geen auto. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?

              Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 februari 2019 om 09:17

        @poes: mierenneukerij van jou, mijn punt blijft staan. Dit is duur en je bouwt niks op. Het is een broertje zusje van lenen want je gebruikt iets wat je eigenlijk niet kunt betalen.

        Login om te reageren
        • mpc007 zegt

          15 februari 2019 om 10:37

          @lekbak: dus je hebt je huis ook cash betaald? Je hebt kilo’s boter op je hoofd.

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            15 februari 2019 om 11:14

            @maarten_zoutendijk: een huis wordt meer waard en die verkoop je uiteindelijk (google eens op investering)

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              15 februari 2019 om 11:24

              @lekkaah: Huizen worden niet altijd meer waard.

              Login om te reageren
              • lekkaah zegt

                15 februari 2019 om 11:37

                @berlinetta: dan ga je huren, dan weet je zeker dat je niets noppes nada opbouwt (you catch my drift)

          • lekbak zegt

            15 februari 2019 om 11:20

            @maarten_zoutendijk: lol, noem eens een goedkoper alternatief dan? Voor private lease heb je als alternatief een tweedehands auto kopen. Wat toch echt goedkoper is. Voor mijn huis betaal ik nog geen 130 euro rente per maand, de rest is aflossing…

            Login om te reageren
            • mpc007 zegt

              15 februari 2019 om 12:03

              @lekbak: goedkoper, maar niet vergelijkbaar. Appels en peren dus.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                15 februari 2019 om 14:39

                @maarten_zoutendijk: met een tweedehands ben je ook mobiel, heb je evenveel ruimte en vergelijkbaar comfort. Appels en appels…

  7. wahltiroler zegt

    15 februari 2019 om 08:02

    2 Vragen

    1 Zitter geen addertjes onder het gras m.a.w. is het niet te mooi om waar te zijn?

    2
    Waarom mag men met private lease wel € 600, voor een A klasse betalen…

    en jammeren mensen met een leasebak vd Zaak dan toch over de bijtellling die veel lager is. (en dan ook vaak nog gratis brandstof hebben die bij private lwase niet geincludeerd is)

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      15 februari 2019 om 08:41

      @wahltiroler: vaak kun je kiezen tussen een lease-auto en een leasevergoeding. Afhankelijk van die regeling kan het zomaar voordeliger zijn.

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        15 februari 2019 om 09:09

        @lebeaunl: Lease vergoeding is toch niet vet zelfde al km kosten vergoeding toch?

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      15 februari 2019 om 09:37

      @wahltiroler: Linksom of rechtsom zijn het kosten voor de werkgever, welke veelal op dezelfde hoop gegooid worden als salariskosten.

      Er zijn uitzonderingen, maar de echte kosten zijn veelal dus het leasebedrag (plus eventuele eigen bijdrage) plus daar bovenop de bijtelling nog.

      Nog steeds een goede deal, indien er maar genoeg vrije kilometers zijn inbegrepen :)

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        15 februari 2019 om 11:15

        @karhengst: thanks

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          15 februari 2019 om 12:00

          @wahltiroler: Oh en (ik weet niet of het nu nog zo is) er zijn werkgevers die je ook nog voor brandstof laten betalen indien je auto meer verbruikt dan vermeld in de papieren werkelijkheid.

          Zoals met iedere kostenpost: totaalplaatje berekenen en je winst uittellen. Zakelijk leasen is niet per se goedkoop, maar vaak wel dé goedkoopste manier nieuw te rijden. De mijne geef ik iig niet af ;)

          Login om te reageren
  8. cloverleaf zegt

    15 februari 2019 om 08:06

    Ik ga wel huisman worden. Heb ik genoeg aan een upje. Lekker tennissen op vrijdagmorgen. Laat die wijven maar werken!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 februari 2019 om 08:09

      @cloverleaf: jij snapt het!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:18

      @cloverleaf: tot de kinderen komen, dan verlang je na 2 maanden weer naar die stressvolle baan.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        15 februari 2019 om 09:21

        @lekbak: dan kom ik wel bij jou lekker een weekje varen ?

        Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      15 februari 2019 om 09:46

      @cloverleaf: hoeveel wijven heb jij?

      Login om te reageren
  9. Turbo S zegt

    15 februari 2019 om 08:07

    Dat zijn serieuze aantallen. Neem daar nog eens de zakelijke lease auto’s bij en eenieder die zijn auto financiert, dan blijft er zo goed als niemand meer over die zijn auto gewoon meteen betaalt bij aanschaf.

    Login om te reageren
  10. menaz zegt

    15 februari 2019 om 08:13

    Ik zie verschillende mensen praten over afbetaling en krediet, maar dit is lease. Geen lening. Voelt hetzelfde, maar is wezenlijk anders.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2019 om 08:45

      @menaz: Er zijn inderdaad 4 varianten:
      1. operational lease = huur.
      2. financial lease = huurkoop.
      3. koop op afbetaling.
      4. lening afsluiten en de auto kopen.

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        15 februari 2019 om 09:47

        @berlinetta: optie 5 is sparen en aftikken.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:22

      @menaz: het is niet wezenlijk anders. Het zijn twee beetje verschillende gerechten die precies gelijk smaken.

      Je betaalt maandelijks voor iets wat je anders nooit had kunnen betalen, en daardoor kan je minder/niet sparen en bouw je niks op. Het is beide boven je stand leven. De gevolgen zijn precies gelijk.

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      15 februari 2019 om 09:34

      @menaz: Toen ik destijds (2008-2010) bij Toyota werkte toen was 1/3 (van alle privé-rijders) al geïnteresseerd in de lease, zo’n 1/3 moest even kijken wat ze bij saldodipje.nl konden lenen, en 1/3 had daadwerkelijk het geld (chapeau!). Het verbaasde mij enigszins ook, vooral bij het (vaak oudere of stoffige) publiek van Toyota. Maar eerlijk, hoeveel % in NL heeft er nu gemiddeld € 25.000 over op de bank voor een vervoersmiddel?

      Denk niet dat alle occasions op de markt allemaal met 100% eigen geld is gekocht toen het nieuw uit de showroom kwam… dat zal eerder naar 30/40% gaan vermoed ik.

      Login om te reageren
  11. str8six zegt

    15 februari 2019 om 08:18

    Gewoon een verkapte vorm van een abonnement enige verschil is dat je nooit eigenaar wordt.

    Login om te reageren
  12. reactief zegt

    15 februari 2019 om 08:18

    Als je weinig rijdt dan is zo’n klein A-segmentertje soms goedkoper in Private lease dan wanneer je het gekocht had.
    Ook zijn er aanbieders met redelijk voorwaarden voor wanneer je situatie veranderd.

    Je krijgt met een te klein inkomen ook niet zo’n contract rond hoor.

    Dus wel erg negatief dat dit alleen maar onverstandig kan zijn.

    Ik rijdt gewoon gekocht trouwens, want leukere tweedehands auto’svoir het geld van nieuw.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2019 om 08:50

      @reactief: Private lease kan inderdaad een interessante optie zijn als je twijfelt tussen een bepaalde auto nieuw kopen of diezelfde auto leasen.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:23

      @reactief: als je weinig rijdt kan je heel goed 10 jaar met die kleine auto doen als je die koopt. Met geen mogelijkheid dat lease dan nog goedkoper is!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        15 februari 2019 om 21:41

        @lekbak: Klopt. Ik zeg ook niet dat het het goedkoopst is. Maar als je gewoon elke 4 jaar nieuw wilt, dan is het echt niet duurder.

        Login om te reageren
  13. utregcity zegt

    15 februari 2019 om 08:25

    Abonnement voor je:
    – auto
    – fiets
    – telefoon
    – internet
    – gas/licht/water
    – streamingdienst
    – clouddienst
    – hypotheek
    – werkster
    – boodschappenservice
    – etc.
    Blijft weinig over zo. En maar klagen dat ze zo weinig overhouden. Gek hè? ?

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      15 februari 2019 om 08:50

      @utregcity: Het internet, gas-licht-water, streaming en clouddienst kan ik niet kopen… Wat betreft de rest heb je helemaal gelijk.

      Login om te reageren
    • bartsss zegt

      15 februari 2019 om 09:15

      @utregcity: wasmachine, droger, CV ketel. Ga nog maar ff door. Mooi man!! Laat ze maar schuiven. Mij niet gezien trouwens. Wat een tobbers.

      Login om te reageren
    • sanderp zegt

      15 februari 2019 om 09:31

      @utregcity: Abonnement op je hypotheek? Iedere maand een nieuwe hypotheek? ;)

      Login om te reageren
      • utregcity zegt

        15 februari 2019 om 09:32

        @sanderp: haha nee, maar een hypotheek is i.m.o. een soort van

        Login om te reageren
  14. exclusiveyoungtimers zegt

    15 februari 2019 om 08:28

    Zo is het kopen of nemen alleen wat je kan betalen. Je moet het eerst verdienen voordat je het uit kan geven. Geen plezier voor offers brengen, eerst wrijven voor glans.

    Trouwens, even wat anders; weet iemand hier toevallig bij benadering wat een Range Rover LWB autobiography met 5.0 supercharged 575pk, doet per maand in de Private Lease, bescheiden kaal als in geen opties verder ?
    Ik vraag dit voor een vriend.

    Login om te reageren
  15. eklasse zegt

    15 februari 2019 om 08:45

    Sommige mensen willen geen auto bezitten maar wel eigen vervoer hebben. Dat ze daar 300 euro per maand voor betalen is helemaal geen probleem.

    Doemscenario’s doen zich ook voor bij lui die denken dat ze een 10 jaar oude BMW 750i kunnen rijden.

    Dus als je private least met verstand is er helemaal niks aan de hand.

    Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    15 februari 2019 om 08:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • sjeemsbond zegt

      15 februari 2019 om 08:54

      @berlinetta: als jij je betalingsverplichting niet nakomt dan ‘verbreek’ je datgene wat is overeengekomen. Dan volgen de andere 3 die jij noemt meestal later…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 februari 2019 om 08:57

        @sjeemsbond: Nee, als jij je verplichtingen uit het contract niet nakomt is er sprake van een tekortkoming in de nakoming van je verplichtingen. In spreektaal ook wel wanprestatie genoemd. En op grond van die tekortkoming kan de leasemaatschappij het contract ontbinden, zo staat in art. 6:265 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek.

        Login om te reageren
  17. Hubert zegt

    15 februari 2019 om 08:49

    Heb nu bijna 3 jaar een private lease.
    Ik vind het ideaal. Gewoon iedere maand aftikken en verder nergens zorgen om maken.
    Het is misschien duurder dan zelf een auto bezitten, maar de luxe van het zorgeloos autorijden kost nu eenmaal geld.
    En ik zou het, na afloop huidige contract, gewoon weer doen.
    Nu kan ik me volledig concentreren op mijn hobby auto en motoren.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      15 februari 2019 om 10:48

      @hubert: Eveneens!

      Login om te reageren
  18. bartsss zegt

    15 februari 2019 om 09:08

    Lekker alles op de pof doen!! Dat is de nieuwe trend bij de nieuwe en jonge generatie. Ze komen er nog wel achter!! Geld sparen is er niet meer bij.
    Mij is geleerd dat alleen het huis van de bank mag zijn, en het liefst zo snel mogelijk voor zorgen dat dat ook niet meer is.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:26

      @bartsss: nieuwe generatie? Kerel, aflossingsvrije hypotheken zijn er al decennia, auto’s worden al tientallen jaren met geleend geld gekocht. De nieuwe generatie is geen haar beter, daar ben ik van overtuigd. Maar ze doen gewoon hun ouders na die ook al jarenlang zo leven hoor. Hier is niks nieuws aan!

      Login om te reageren
      • bartsss zegt

        15 februari 2019 om 09:31

        @lekbak: daar heb je een punt. Dus blijkbaar is het nog erger als dat ik dacht. Daarom ben ik blij dat ik het anders geleerd heb en ervoor te zorgen dat alles van mezelf wordt. En dit leer ik mijn kinderen ook, en hoop ik dat ze er ook wat mee doen.

        Login om te reageren
  19. Alfarobert zegt

    15 februari 2019 om 09:13

    In de jaren tot 2000 kocht iedereen gewoon een auto. Regering wil ons allemaal aan de lease hebben.Leasebedrijven hebben een directeur,die wordt er schatrijk van en stemt VVD,toch? Zo kun je tegenwoordig je TV huren,je bed,etc.Over 10 jaar bezit niemand nog eigen spullen op een paar rijke directeuren die VVD stemmen na natuurlijk.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:28

      @Alfarobert: dat dacht ik ook altijd, dat men toen nog auto’s kocht van eigen geld. Maar als je eens navraag doet en de statistieken opzoekt van toen dan blijkt dat het al jaren daarvoor heel gewoon was om voor je auto te lenen.

      Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    15 februari 2019 om 09:18

    The communist way of life ..

    Allemaal een lease trabant van de NL staat ..

    Login om te reageren
  21. reactief zegt

    15 februari 2019 om 09:26

    Wel grappig dat nagenoeg iedereen in de reacties zit te zeiken op dat alle mensen alles op de pof kopen.

    Wel toevallig dat de meerderheid het hier dus niet zo doet.
    En degene die het wel doen, lijken er gewoon over te hebben nagedacht.

    Weet je waar ‘dit land pas echt kapot aan gaat’… Alle mensen die zeiken over van alles en nog wat, maar vooral op basis van een waarheid die ze zelf invullen. Of wat ze via stemmingmakerij horen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 februari 2019 om 09:37

      @reactief: mensen die lenen op krediet denken er inderdaad over na. Ze rekenen zichzelf onterecht rijk. Ze missen de opvoeding en de kennis van zaken om zich te realiseren dat ze niet verstandig bezig zijn.

      Dit land gaat niet kapot aan het feit dat iedereen altijd loopt te zeiken, dit land gaat kapot van het feit dat niemand het meer in andermans gezicht durft te doen. Wij zitten hier op Autoblog te zeiken over op krediet leven maar je moet het die ander ook recht in z’n gezicht zeggen. Met argumenten natuurlijk. Maar daar kan niemand meer tegen, dan komen er scheve gezichten en is men beledigd.

      Ik heb nog nooit een sterk argument voor leven op de pof gehoord. Het enige wat ze kunnen zeggen is dat het zo makkelijk is en dat men dan tenminste nieuw kan rijden. Maar bij de eerste economische tegenslag mogen wij, die wel proberen te sparen en iets op willen bouwen, die luchtfietsers weer redden hè. Reden genoeg om te zeuren dus, nu alleen ook beginnen met het recht in hun gezicht te zeggen!

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        15 februari 2019 om 10:28

        @lekbak: mijn vriendin gaat van baan wisselen en moet haar lease auto inleveren. Ze gaat bij een werkgever werken waarvoor ze aardig wat woon-werk kilometers moet maken. Een auto kopen zit er momenteel even niet in want we hebben een koophuis en dubbele lasten vanwege het nieuwe huis dat in aanbouw is. Zij gaat straks dus kijken naar een private lease karretje waarmee ze zonder problemen haar woon-werk kan doen met wat comfort die een nieuwe auto biedt. Ze weet dat ze duurder uit is, maar in haar situatie is dit even de beste optie. Tevens gaat ze een dijk van een salaris verdienen en heeft ze meer dan genoeg spaargeld. Wat is nou volgens jou het grote probleem? Mist ze opvoeding? Is ze niet verstandig? Maakt ze ons land kapot? Elke situatie is anders, probeer niet je eigen situatie als waarheid te verkopen.

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          15 februari 2019 om 11:56

          @2wheeler: Quote: “……….dijk van een salaris verdienen en heeft ze meer dan genoeg spaargeld.” waarom dan niet gewoon een autootje kopen? Als de baan niet bevalt zit ze wel met dat leasecontract. Volgende baan is misschien wel weer met bedrijfs/leaseauto. Kosten van privé lease zitten juist als je tussentijds van het contract af wilt of als je de KM’ers fors moet veranderen. Die slimme dame van je kan beter een verstandig autootje kopen van haar spaarcenten.

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            15 februari 2019 om 12:47

            @SpiderIV: dat stuk van de dubbele lasten die we nu hebben, heb je even opzettelijk genegeerd?

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              15 februari 2019 om 13:12

              @2wheeler: Maar ze krijgt nu dus driedubbele lasten ;)

              Login om te reageren
      • fanboy zegt

        15 februari 2019 om 10:38

        @lekbak: Financial lease is zeer onverstandig en inderdaad leven op de pof.
        Maar het private lease is gewoon een lange termijn huur.

        En hoe redden mensen met spaargeld de luchtfietsers dan? Geef je ze spaargeld?

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      15 februari 2019 om 09:42

      @reactief: hé, iemand met verstand. Welkom!

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 februari 2019 om 11:13

      @reactief: met denk aan media als telegraaf en SBS6..

      Login om te reageren
  22. imaginenl zegt

    15 februari 2019 om 09:38

    Heb bij de aanschaf van mijn ook lease overwogen maar ben toen gaan rekenen. Als je iedere 3 jaar nieuw wilt rijden is het prima maar als je, zoals ik, er geen probleem mee hebt je auto 10 jaar te rijden is lease toch echt vele malen duurder. Aangezien ik in die tijd ook een huis wilde kopen en dat soort huurkoop niet zo gunstig staat bij de hypotheekbeoordeling heb ik van lease afgezien.

    Login om te reageren
  23. madvillain zegt

    15 februari 2019 om 09:39

    Waarom rekenen ze de verhuur van Boels, Avis, Sixt, Hertz etc ook niet mee in de cijfers? Lease is gewoon huren, alleen dan een Engels naampje eraan geplakt…

    Lekker leven op de pof, hoezee!

    Login om te reageren
  24. loserboi932 zegt

    15 februari 2019 om 10:10

    Als je voor het geld dat je private lease in totaal kost een nieuwe of tweedehands auto koopt. Dan heb je altijd nog restwaarde aan het eind. Bij private lease niet. Bijvoorbeeld als je 1500 p/m betaalt, 60 maanden lang ben je 90000 kwijt, dan stopt het contract en begint het weer opnieuw. Ik denk niet dat een nieuwe of tweedehands auto van 90k binnen 5 jaar ook 90k afschrijft.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 februari 2019 om 11:31

      @loserboi932: maar je moet private lease ook niet vergelijken met het kopen van een tweedehands auto, want dan ben je bij lease altijd duurder uit. Private lease is alleen interessant als je het vergelijkt met nieuw kopen. Tweedehands rijden is altijd goedkoper (tenzij je voor hele hoge onverwachte kosten komt te staan).

      Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        15 februari 2019 om 15:33

        @berlinetta: Makes sense. Dankje

        Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      15 februari 2019 om 12:50

      @loserboi932: moet je alleen wel even 90K hebben liggen natuurlijk.

      Login om te reageren
  25. gregorius zegt

    15 februari 2019 om 11:02

    Het probleem is niet dat mensen ‘op de pof’ leven of dat mensen die een financial lease doen niet sparen.
    Het probleem is dat mensen niet meer zelf kunnen berekenen wat het zou kosten met andere financieringen en/of spaargeld. En wat is een risico je waard.
    Bij een financial lease; leen je geld. Bij een auto van minder dan 3 jaar oud, betaal je heel veel afschrijving (is dat het je waard?). En je neemt in principe verschillende onderhouds en ongelukken verzekeringen (verzekeringen die je ander misschien niet had genomen, omdat een bepaald risico die kosten van de verzekering het je niet waard is).
    Er zitten genoeg mensen tussen die wel door de financiële checks heen komen, maar dit probleem niet snappen. DAT is het probleem.

    Login om te reageren
  26. tge1 zegt

    15 februari 2019 om 11:26

    Lijkt me niet fijn. Loop je een auto te leasen voor een vast bedrag per maand, word je bij je werk buitengegooid of gaat je onderneming over de kop… Dan zit je lekker vast aan die vaste prijs iedere maand, want ik denk niet dat je zonder slag of stoot zo een contract kan ontbinden. Blij dat ik eigen automobielen bezit die ik kan verkopen wanneer ik dat wens.

    Login om te reageren
  27. iannuzi zegt

    15 februari 2019 om 11:29

    Je kan het ook zien als risicospreiding. Tweede auto met private-lease. Dan heb je over een aantal jaar als de elektrische auto of waterstof auto echt doorbreekt te maken met hoge afschrijvingslasten.

    Login om te reageren
  28. camickaeze zegt

    15 februari 2019 om 13:32

    Wij hebben ons ingeschreven bij de jaarlijkse ‘veiling’ van de Consumentenbond. Inschrijving is geheel gratis. Auto-bedrijven mogen zich inschrijven op deze veiling en op deze manier proberen een hoop auto’s weg te zetten. De deals zijn beduidend beter dan via bijvoorbeeld een dealer of een leasemaatschappij en je hebt de mogelijkheid om na een jaar kosteloos af te zien van de auto (ook als je kiest voor een 5-jarig abonnement).

    Ik betaal nu net geen 500 euro per maand voor een Kia Niro op basis van 25.000 km/jaar voor 5 jaar (maar kosteloos, zonder opgave van reden, op te zeggen na een jaar).

    Login om te reageren
    • knalfa zegt

      15 februari 2019 om 15:11

      @camickaeze: 500 euro per maand exclusief brandstof? Dat is serieus geld. Dan betaal je de auto in principe in 5 jaar in zijn geheel af. Maar zoals anderen al eerder hebben vermeld mis je dan de restwaarde.

      Onderhoudskosten zijn te verwaarlozen in de eerste jaren. Ten eerste heb je zoiets als garantie, dus gaat er iets serieus kapot binnen de 100.000km dan kun je je daar nog op beroepen.. Daarnaast kan je tegenwoordig ook je onderhoud afkopen tot 3 of 5 jaar wanneer je een nieuwe auto koopt.

      Ik begrijp dat een nieuwe auto flink wat geld is om neer te tellen. Maar dan is mijn mening dat je dan geen nieuwe auto moet kopen. Dat geldt in mij ogen ook voor private lease, hoe aantrekkelijk het ook lijkt.

      Het zijn nu gewoon de banken/ verzekering die dit stimuleren bij autobedrijven. Aangezien de rente niks oplevert investeren ze hier in. Uiteindelijk houden ze een X percentage rendement over.

      Rekenvoorbeeldje:
      Jij betaald met 500€ per maand 30duizend over 5 jaar, auto inclusief wegenbelasting, verzekering en onderhoud kost 35 duizend over 5 jaar. De inruilwaarde is straks rond de 10 bijvoorbeeld (wilde gok). Dan hebben ze toch mooi 5 duizend marge. Min wat opbrengsten voor de dealer, als ze 3 duizend overhouden is dat dus 8% rendement over de kosten.

      Dat wordt dan gemiddelde genomen over alle auto’s die worden gefinancierd met financial lease, zal bij de een wat lager uitkomen als de ander, is het een prima rendement.

      Login om te reageren
      • camickaeze zegt

        15 februari 2019 om 16:40

        @knalfa: Dezelfde rekensom hebben wij uiteraard ook gemaakt, en ja, de maatschappij verdient er geld aan.. En ja, het is iets duurder dan wat wij kwijt waren toen we nog een eigen auto reden.. Maar.. Ik zie dit meer als een dienst die ik afneem; ik ben gegarandeerd van mobiliteit en daar betaal ik voor! Zo simpel is het.. Je weet waar je aan toe bent elke maand.. De optie om na een jaar kosteloos op te kunnen zeggen zonder opgave van reden was voor ons wel doorslaggevend; zorg dat je minimaal een jaar kunt betalen (spaarrekening) en het risico is zo goed als nul..

        Login om te reageren
        • knalfa zegt

          15 februari 2019 om 17:42

          @camickaeze:

          Ik kan je ook wel begrijpen, daar niet van. Maar voor 500€ in de maand zou ik een onwijs mooie jong gebruikte auto rijden waar nog wat garantie op zit.

          De wereld hangt aan elkaar met diensten tegenwoordig :).

          Login om te reageren
          • camickaeze zegt

            15 februari 2019 om 17:48

            @knalfa: Wat mij over de streep heeft getrokken is een goede tweedehandse auto van 11.000 euro waar van alles mis mee was, uiteraard net buiten de garantie.. Probleem op probleem op probleem, bakken met geld in gestopt.. Van ellende maar direct na de laatste reparatie verkocht voor een schamele 6.000 euro.. En dat in een jaar tijd.. Dan is de rekensom snel gemaakt en is Private Lease zo gek nog niet ;)

            Login om te reageren
  29. arieh zegt

    15 februari 2019 om 15:12

    Bij de private lease van ANWB kun je wel kosteloos opzeggen, bijvoorbeeld bij ‘Gedwongen ontslag wat niet uw eigen schuld is’.

    Persoonlijk ga ik liever geen contractuele verplichting aan, voelt gewoon niet lekker. Hoewel het op zich een mooie deal kan zijn.

    Login om te reageren
  30. Loek zegt

    15 februari 2019 om 15:29

    Toevallig staat er sinds gisteren een private-leasehok op de oprit bij mijn ouders. Ik heb als autoliefhebber in de familie (in co-operatie met Willeme, soortvan ;) ) het op mij genomen om een goed dealtje te vinden. Maar de tweedehandsmarkt is moeilijk. Wij hadden een Peugeot 308, die leek op het ook goed maar zat vol met problemen. En dat risico loop je opnieuw als je weer tweedehands gaat kopen.

    Tuurlijk is tweedehands kopen voordeliger. Maar je mist dat beetje zekerheid. Zekerheid om te weten dat je kwaliteit koopt. Zekerheid in maandelijkse kosten. Bovendien moet je voor een vergelijkbare auto nog weer 8 tot 10 ruggen ophoesten. Ik weet niet hoe jullie spaarpotjes eruit zien, maar dat is veel geld, waar ook nog flinke maandelijkse kosten overheen komen.

    Private lease daarentegen, is ietsje meer maandelijkse kosten en dan nog benzine. Maar mijn ouders rijden relatief weinig en het is een zuinige auto. Bij private lease staat er dan wel een auto voor de deur die officieel niet van jou is, maar wel eentje met bouwjaar 2019, 5 kilometer op de teller en nog lekker uitgerust ook. Onder de streep was het nog bijna voordeliger ook, plus je hebt die zekerheid.

    Ik vind het maar raar dat men zo sceptisch is over private lease. Het is een concessie dat je niet je eigen auto kan hebben. Maar ook dat is relatief, want wij kunnen met onze Hyundai momenteel doen wat we willen. En wat is het een fijne auto!

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    15 februari 2019 om 16:54

    Geweldige comments ..

    De hoger opgeleide kennis economen die beweren dat lenen een volstrekt nieuw fenomeen is ..
    En over is komen waaien uit Amerika ..

    Rutte heeft het zoooooo allejezus makkelijk met dit soort volk ..

    Login om te reageren
  32. healey zegt

    15 februari 2019 om 18:27

    Zijn er echt zielepoten die een nieuwe auto kopen om indruk te maken op de buurman?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 februari 2019 om 18:32

      @healey:

      Welke auto rij jij dan ??

      Login om te reageren
      • healey zegt

        15 februari 2019 om 22:45

        @lincoln: Ik rijd een Mercedes C350e. Privé.

        Login om te reageren
  33. cooper96 zegt

    15 februari 2019 om 22:09

    Geinige discussie’s. In principe hoeft private lease niet heel veel duurder zijn dan prive bezit van een auto. Ik lease sinds een paar maand een Mazda cx5, kosten €565,- per maand. Veel geld…tja maar niet heel veel meer dan mijn vorige auto een Audi A4 diesel. Reken even mee, €200,- in de maand aan verzekering en wegenbelasting, €125,- per maand sparen voor onderhoud, €200,- per maand sparen voor een andere auto. En dan reken ik de afschrijving nog niet mee. Oftewel € 525,- per maand gemiddeld. Grote reparaties niet mee gerekend( en die waren er zeker, waarbij het sparen voor onderhoud niet afdoende was). Oké, ik ben €40,- in de maand duurder uit. Maar dan rij je wel en nieuw en zonder onverwachtse kosten.

    Login om te reageren
  34. thezwart zegt

    20 februari 2019 om 11:28

    Man man man, wat een conservatief volk hier. Heb zelf tweemaal een auto mogen leasen voor 12 maanden (ds3 en A3 sb). Zeker voorraad auto’s kun je een top deal op regelen, waarbij ik de A3 had voor 385 per maand. Hiermee was ik veel goedkoper uit dan bij aankoop van de auto. Vraag vooral veel offertes aan bij verschillende dealers en kies de beste deal. Veel mensen vergeten dat je elke maand ook te maken krijgt met afschrijving, wat ook een onzichtbare grote kostenpost is. Alleen maar lof hier, dus laat je niet intimideren door de know-it-all lui die geen idee hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North