Autonoomgeddon: weinig ongelukken, goedkope verzekering?

Auteur: , 28 Reacties

De dag dat we niet meer zelf mogen sturen komt steeds dichterbij. Als autoliefhebbers moeten we dan waarschijnlijk een andere hobby zoeken. Maar het goede nieuws is dat de verzekeringspremie dan ook omlaag gaat. Toch!?!

Casper

Neen! Tenminste niet volgens onderzoeksbureau Forrester. Deze glazen bol-kijkers grasduinden eens door alle dingen die er staan te veranderen als autonome auto’s definitief doorbreken. Dat door ‘ons’ gevreesde moment zit er immers aan te komen. Mensen die geen benzine door de aderen hebben stromen zijn er kennelijk zelfs toe bereid duizenden Euro’s neer te tellen voor de techniek.

Daarbij lossen zelfsturende auto’s files op als sneeuw voor de zon en reduceren ze het aantal ongevallen drastisch. Forrester heeft het daarbij over een reductie van het aantal gevallen ten gevolge van menselijke fouten met 94 procent. Wij vragen ons dan direct af welke Darwin-award winnaars de overige zes procent dan nog veroorzaken, maar dat terzijde.

Afgezien van het niet meer zelf sturen aspect klinkt het dus allemaal mooi. En een vermindering van het aantal ongevallen leidt logischerwijze ook tot een vermindering van de verzekeringspremie zou je zeggen. Maar waarom is dat dan, zoals hierboven aangegeven, niet het geval?

Wel, ondanks de reducering van het aantal ongelukken dankzij menselijke fouten, gaan er zich naar verwachting nog steeds ongelukken voordoen. Zowel door toedoen van gekkies, als door technische fouten. Forrester vermoedt dat dit gaat zorgen voor dure onderzoeken die de schuld van een ongeval moeten bepalen. Stel, een autonome Audi crasht op een autonome BMW. Het klinkt als het begin van een puike grap, maar wie is er verantwoordelijk? De BMW, de Audi, de BMW-rijder, de Audi-rijder, de wegbeheerder, Sebastian Vettel? Zeg het maar.

Daarbij komt nog dat de autonome techniek stervensduur is en waarschijnlijk nog wel even duur zal blijven. Forrester gaat in het beste geval uit van een kostenplaatje van 7.500 Dollar. Het moeten vervangen van zo’n systeem wordt dus een kostbare aangelegenheid. Minimaal tot 2025 zullen verzekeringspremies daardoor niet kelderen, volgens de onderzoekers.



28 reacties

Verzekeringspremie? Hoezo? Ik bestuur de auto niet, dat doet de auto zelf, dus aansprakelijkheid ligt niet meer bij mij, maar bij de autofabrikant. Dus wanneer mijn BMW (waarom zou ik eigenlijk nog een BMW rijden tegen die tijd….mag toch niet meer zelf sturen, dus kan net zo goed in een Dacia gaan zitten) een aanrijding maakt met een Audi, dan mag BMW gaan onderzoeken waarom de auto een ongeluk heeft veroorzaakt. Waarom zou een verzekeraar dat moeten doen? Die zijn straks gewoon qua autoverzekeringen overbodig…
@Civic06: die 6% menselijk fouten moeten ook verzekerd zijn. En de fabrikant zal altijd proberen de schuld naar de bestuurder te schuiven dus verzekering blijft noodzakelijk. Zoals in het artikel staat dus vooral om te onderzoeken wiens schuld het nu is.
@lekbak: dat is nu juist het hele issue van het autonoom rijden. Op het moment dat je niet meer zelf rijdt dan ben je dus ook geen bestuurder meer, maar je bent simpelweg passagier. De bestuurder van de autonoom rijdende auto is de software en de software is van de fabrikant. De fabrikant is dus aansprakelijk en die zal dus middels onderzoek maar moeten aantonen dat de software niet de oorzaak is geweest.

Voor het autonoom rijden zijn eigenlijk twee belangrijke issues: aansprakelijkheid en beveiliging. De aansprakelijkheid is op te lossen, want die komt straks middels wetgeving gewoon bij de autofabrikanten te liggen. Enkel de beveiliging is gewoon een onoplosbaar probleem. Je kunt geen software maken die niet te hacken is. Als je het kan beveiligen, dan kan je het ook hacken. Betekent dus de de veiligheid nooit gegarandeerd kan worden. Dat is het echte issue voor het autonoom rijden.
@Civic06: Iets met ‘nagel’ en ‘op de kop’. 👍
@Civic06: volgens dit artikel blijven menselijke fouten mogelijk. Dat kan je gewoon lezen. Dus je moet ertegen verzekerd zijn.

Je kunt daar van vinden wat je wilt maar zo staat het er wel.
@lekbak: mss lees ik het verkeerd, maar ik lees die 6% gewoon als “overig verkeer dat (nog) niet autonoom is”?
@Civic06: klinkt logisch.
Als we autonoom gaan rijden zullen rally’s, F1 en andere sporten ten dode opgeschreven zijn. De passie voor autorijden zullen verdwijnen.
En de politie kan weer boeven vangen, want verkeersovertredingen zullen dan ook niet meer kunnen.
@rufctr01: nee. Dan zal dat worden gedaan met accu’s en begrenzers op circuits met kussens rondom zodat je je niet meer kunt bezeren. Zie het als een grote indoor kartbaan waarbij de karts maximaal 25km/h gaan.
@rufctr01: dat laatste spreekt me wel aan…wanneer is het zover?
Denk dat hier 1 denkfout gemaakt is. Meeste fabrikanten werken achter de schermen volop aan 1 fundamentele verandering en dat is dat wagens niet meer verkocht worden. De wagens blijven vn bmw, audi , volvo,.. en je zal gaan betalen voor gebruik. Uit eigen ervaring weet ik dat sommige merken hier al erg ver mee zijn en zo het verlies aan onderhoud inkomsten wil opvangen. Zelfs Philips laat nu toe dat je licht huurt en dus geen lampen koopt…. en als de wagen niet van jou is.. dan is de verzekering dat ook niet nog eens een extra speler in dit circus…
@tborre: er zal een hoop geld over blijven aan ontwikkelingskosten denk ik. Fabrikanten kunnen hun hele modellengamma’s overboord gooien. Eén standaard auto is voldoende. Een 3.0 TDI….waarom nog? Een M5….hoezo? Je kan er helemaal niks meer mee….waarom überhaupt nog een BMW of een Audi nemen? Als ik alleen maar kan zitten en wachten en niks hoef te doen kan ik dat ook wel in een Dacia.
@Civic06: dat denk Ik niet. De ervaring en de mogelijkheden moet je dan meer vergelijken met hotelkamers. Meer luxe etc. Ms is een m5 dan een suite op wielen en de dacia een b&b kamer. En de motor zal wel een invloed hebben. Moet nog rijden.. er zijn ook mensen die zeggen dat de autonome wagens op termijn juist voor snellere wagens zal zorgen. ..
@tborre:
Ben het met @Civic06 eens, de auto is nu al aan het degraderen naar een ordinair gebruiksartikel als een fiets, voor veel jongeren is de smartphone het ultieme middel van vrijheid en communicatie, de auto zal langzamerhand in de categorie koelkast / wasmachine terecht komen, als ik gereden word zal geluidsniveau en comfort doorslaggevend zijn, fauteuils als in een Citroën DS of leer als in een Rolls Royce worden belangrijker dan weggedrag of acceleratie.
@desjonnies: Ind. Je ziet dat trouwens in andere sectoren ook gebeuren. Passie en tijdloos zijn begrippen die steeds meer plaats moeten ruimen voor tijdelijke gebruiksvoorwerpen. Vind ik persoonlijk jammer, zeker aangezien ik van mening ben dat zelfs een wasmachine iets tijdloos en artistiek hoort zijn. Een wagen die je meerdere generaties in de familie kan houden is immers beter voor het milieu dan het deelwagentje die na 3 a 5 jaar versleten is dankzij onrespectvol gebruik.
Soms wou ik dat er een gigantisch race-resort bestond a la Forza Horizon. Een soort Disney-land voor de petrolheads. Een plaats waar je kunt genieten van je wagen zonder al dat eco-gedoe, autonoom rijden en autodelen zever.
@scaglietti612: Dan moet je maar eens de kant op gaan van de Nurburgring!
Ik geef gewoon Cyberdyne Systems de schuld.
Voordat we echt 100% autonoom rijdende auto’s hebben zijn we zo’n 50 jaar verder. Minstens. En wanneer we eenmaal zover zijn wordt het hele “autobezitmodel” ook heel anders. Immers waarom zou je een auto hebben wanneer je:
1) zelf niets meer hoeft te doen, dan wel mag doen.
2) computer voor jou bepaalt wat voor de dag die voor je ligt de beste wijze van vervoer is. Deels auto deels OV? Wie het weet mag het zeggen.

Dan over de niveaus van autonoom rijden. Er zijn vijf niveaus en daarbinnen wordt onderscheid gemaakt naar:
– Bediening (sturen, remmen, versnellen. Vanaf hier B)
– Monitoring van de omgeving van de auto (M) en
– Terugvaloptie bij uitvoering van de rijtaak (T)

Niveau 1 = Ondersteuning bestuurder door de Bediening (B) tijdelijk en deels over te nemen. Dit kan door een systeem van Monitoring (M). De bestuurder is en blijft verantwoordelijk voor het hele pakket van B, M en T.

Niveau 2: Gedeeltelijke Automatisering. Hierbij worden alle operationele rijtaken (sturen, remmen, versnellen) en een klein deel van de tactische rijtaken door de auto overgenomen. B kan dus helemaal door de auto worden gedaan, alsmede een klein deel van M. De T blijft 100% bij de bestuurder. Hij of zij is dus eindverantwoordelijk.
Bij de niveaus 1 en 2 houdt de bestuurder de omgeving van de auto dus in de gaten.

Vanaf niveau 3 houdt de auto de omgeving in de gaten.

Niveau 3 = Voorwaardelijke automatisering
Alle rijtaken, dus de hele besturing wordt overgenomen door het systeem/je auto. Als bestuurder ben jij er nog als terugvaloptie.

Niveau 4 = Hoog geautomatiseerd
Alle rijtaken, inclusief de terugvaloptie worden overgenomen door de auto. Als bestuurder kan je door de auto worden “verzocht” in bepaalde omstandigheden toch het stuur weer over te nemen.

Niveau 5 = Volledig geautomatiseerd
Je auto, dan wel, het systeem, neemt de volledige rijtaak over. Deze situatie wordt ook wel “brains off” genoemd. Je bent vanaf dat moment een passagier in de auto.

Op dit moment is de Audi A8 op niveau 3. De laatste stappen zullen echter steeds moeilijker worden. En we gaan ook te maken krijgen met een overgangsfase. De nieuwste auto’s (en dan vaak de duurste!) hebben de meest vergaande automatische systemen. Dus niet de kleinere en goedkopere modellen, daarvoor is de techniek vooralsnog te duur. En vergis je niet: bijna 75% van de auto’s die in Nederland rondrijden zijn 5 jaar of ouder, en iets meer dan helft is zelfs 9 jaar of ouder! (bron: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82044NED&D1=1&D2=a&D3=l&VW=T)
Deze auto’s zullen zeker niet zijn uitgerust met de allernieuwste systemen! En voordat die auto’s “vervangen” zijn is er heel wat water door de Rijn gestroomd.

Daarnaast dient de wet- en regelgeving te worden aangepast. Denk aan de aansprakelijkheid. En aangezien regelgeving in 99,9% van 100 gevallen volgend is, zie ik hier nog wel een obstakel.

Kortom: het duurt nog wel even.

Bron over niveaus automatisch rijden:
https://www.crow.nl/testenzelfrijdendeauto/zelfrijdende-auto-s/niveaus-van-automatisering
@jeroenwz: 50? Nou maak er maar max 10 van.
@tttijn: want? Argumenten graag.
@tttijn: over tien jaar bestaat bijna de helft van het wagenpark uit de auto’s die nu verkocht worden. Er bestaat nu nog niet eens een prototype wat foutloos niveau 5 aan kan onder alle omstandigheden.

Dus heb je überhaupt nagedacht over die loze kreet van je?
@lekbak: gaat niet om het totaal wagenpark indeze maar om de mogelijkheid van de techniek toch? Als je nu de stand van de autonome techniek ziet is het een kleine (ja wel complexe) stap naar volledige autonomie. Eerste volledig autonome auto’s zullen binnen 10 jaar de weg op gaan durf ik om te wedden. We zullen zien.
@tttijn: dan duurt het dus nog best wat jaren voordat alle auto’s die verkocht worden autonoom zijn en pas als dàt het geval is heb je nog vijftien jaar te gaan voordat alle niet autonome oudere auto’s verdwenen zijn. 50 jaar is wellicht wat overdreven maar over tien jaar is autonoom rijden echt nog niet doorgebroken.
@lekbak: 50 jaar is naar mijn mening realistisch. Ik heb het dan echt over dat alle auto’s op de weg op niveau 5 zitten. En dan zijn verzekeringspremies niet van toepassing. Want dan ben je geen bestuurder maar een passagier in je “eigen” auto. Dan is het niet alleen ogen van de weg en handen van het stuur, maar ook dat je met heel andere zaken bezig kan zijn, dus “brains off”.
Ik zit bijna dagelijks in zo’n ding, maar dan met anderen en dan noemen we het een trein.
En die laatste stappen naar Niveau 4 en 5 zijn het moeilijkst. Op een snelweg is het redelijk eenvoudig: iedereen rijdt dezelfde richting uit, geen tegenliggers, lange rechtstanden, weinig toe- en afritten, en daarmee weinig verstoringen. Ga een niveau lager (provinciale wegen, 80 km/uur) en het wordt al ingewikkelder. Soms erfuitgangen, kruispunten met onderliggende wegen, rotonders, bomen dicht langs de weg, overstekende fietsers, verdwaalde tractoren, enzovoorts.
Ga nu naar de stad. Niet gelijk naar Amsterdam of Utrecht, waar alles door elkaar krioelt, maar een middelgrote stad als Deventer of Gouda. Dan zijn de rapen echt gaar. Want dan krijgt zo’n systeem zoveel te verwerken en dat vraagt heel nauwkeurige navigatie (op exact welk punt bevindt de auto zich) en heel veel rekenkracht om realtime beslissingen te nemen.
En er gaat nog een interessante tijd komen:
– Wie is er aansprakelijk wanneer er een ongeval gebeurt? De wegbeheerder? De fabrikant van de auto? De fabrikant van de software van de autopiloot? Niemand die het weet, want zo ver is het nog lang niet.
– Hoe gaan we om met ethische dilemma’s? Moet een autonoom rijdende auto jou te pletter rijden tegen een lantaarnpaal of toch maar die voetganger? Wie gaat dat bepalen? Ik voorzie een interessant juridisch gevecht…
– De periode dat een deel van het wagenpark al wel op Niveau 5 zit en een deel (helemaal) niet. Hoe wordt daarmee omgegaan? Worden bepaalde auto’s verboden op de weg (zoals de milieuzones die sommige steden nu hebben?).
Blijf wel motorrijden. Zie dat niet snel autonoom worden
@rossi46audi: een computer kan ook wel een putdeksel en een witte streep ontwijken hoor. Kwestie van tijd…
Jaja ze vinden wel een reden om een hoge premie op t strijken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).