Prepaid autoverzekering: een gat in de markt?

Auteur: , 32 Reacties

Geen trek in maandelijkse premies omdat je amper rijdt? Wellicht biedt deze app soelaas.

Prepaid autoverzekering: een gat in de markt?

Je moet als autobezitter nu eenmaal verzekerd zijn, maar juist voor automobilisten die slechts sporadisch achter het stuur kruipen kan die maandelijkse premie net effe wat veel van het goede zijn. Om die reden hebben Vodafone en Nationale-Nederlanden een prepaid autoverzekering genaamd Bundelz in het leven geroepen.

Dat werkt zo. Je koopt een bundel van 1.000 kilometer en bent dus af van de maandelijkse premiebetalingen. NN en Vodafone richten zich vooral op automobilisten die jaarlijks niet meer dan 7.500 kilometer rijden. Zo’n bundel kost je 50 euro in het geval van een WA-verzekering. De WA Casco-bundel is twee tientjes duurder.

Vervolgens houdt de zogenaamde slimme stekker van Vodafone via de OBD-poort de gereden kilometers in de gaten en zodra de limiet van 1.000 kilometer bijna is bereikt, krijgt de verzekerde bericht. Daarna wordt de bundel indien nodig automatisch verlengd. De bundel blijft overigens een jaar geldig. Ongebruikte kilometers komen hierna te vervallen.

Downsides?

Op papier klinkt het systeem behoorlijk slim en innovatief, maar privacy zal voor veel automobilisten een puntje zijn om van Bundelz af te zien. Via de OBD-poort kan immers meer informatie worden uitgelezen dan nodig is voor de verzekeraar. NN en Vodafone beloven echter dat de uitgelezen info alleen wordt gebruikt om het product te verbeteren.

Daarnaast is die automatische verlenging iets om goed in de gaten te houden. Je auto zal verzekerd moeten zijn en dus kan NN dat als excuus gebruiken om je abo stilzwijgend door te laten lopen, maar dat maakt wel dat Bundelz echt alleen lucratief is voor wie héél weinig op de weg zit.

Bovendien kan een plotselinge rit die flink wat kilometers op de teller zet (je moet iemand ophalen van het vliegveld, je kunt ineens tóch mee naar de GP van België met je homies, etc.) alsnog in de papieren gaan lopen.

Al met al een interessante ontwikkeling, we zijn erg benieuwd hoe jullie erover denken!



32 reacties

“De data word alleen gebruikt om het product te verbeteren.”

Dat is wel geel vaag geschreven. Dat betekent dus zoveel mogelijk uitlezen en analyseren zodat ze heel specifiek de verzekering duurder kunnen maken voor bepaalde groepen en daarmee goedkoper voor andere groepen. Men noemt dat dan verbetering. Dit soort initiatieven moet je zeer huiverig voor zijn. Data is zeer gevaarlijk voor een vrije maatschappij.
@lekbak: zullen de big data bedrijven als Google en facebook dan maar sluiten?
Ik ben het met je eens dat dit de deur voor gebruiker monitoring openzet (u betaalt meer want u komt vaak in gevaarlijke buurten, zoals Rotterdam). Maar de strijd tegen big data is al verloren. Daar is alleen met regulering nog wat aan te doen.
@mashell: ik ben bezig met stoppen met Gmail, ga stoppen met Android en Facebook doe ik bijna niks mee. Het is werkelijk bizar wat voor info Google mij weet te vertellen en ik snap niet dat andere mensen niet ook massaal stoppen met het voeden van data. Ze zijn ook heel agressief geworden de laatste twee jaar. Ik zie big data als één van de grootste gevaren voor het vrije leven ooit. Mijn auto is het enige wat nog echt vrij is van big brother, laat dat aub zo blijven want we gaan met ons allen helemaal naar de klote op deze manier. Gevangen in big data.
@lekbak: Uhm..
ligt er een beetje aan wat voor auto je rijdt..!
En als je in die ‘big brother vrije’ auto stapt maar wél met je telefoon in je zak weten alsnog een hoop partijen precies waar je geweest bent hoor ;)
@ukbob: dat is nog steeds een keuze. Daarbij weten ze inderdaad waar ik ben. Maar eigenlijk is dat het ook wel.
@lekbak: Normaal gesproken zou de reactie iets met aluminium hoedjes zijn, echter moet ik je hier toch volledig gelijk in geven. Het is een “nette” manier om te zeggen: Het klopt dat er issues zijn met privacy, maar we gebruiken de data lekker toch.
Hmmm, € 70,-/1.000km per maand volledig casco. Da’s € 840,-/12.000 km per jaar. Omgerekend naar 20.000 km per jaar is dit (€ 840,-:12.000 km) x 20.000 km = € 1.400,- pj.

Betaal nu € 552,-/20.000 km per jaar met 5 jaar (!) volledige nieuwwaarde dekking.

Van deze prijzen bij NN wordt er maar één beter van.
@erik2907: Dit is ook geen product voor de grootverbruiker. Het gaat hier mensen die zeer weinig rijden. Ik neem aan dat je geen Lambo of zelfs dikke Benz verzekerd voor dit bedrag. En in potentie is een zeer weinig gebruikte (show/verzamel)auto zo ook voor 7 tientjes per jaar verzekerd tegen onheil.
@erik2907:
je snapt er inderdaad niks van. het gaat om mensen die weinig rijden. los vna de show auto`s die helemaal bijna nooit rijden, kan je dit bijvoorbeeld ook nemen als je maar 5000 km per jaar rijd. in jouw geval betaal je dan 5 bundels dus 350 euro. dan bespaar je 200 euro per jaar ten opzichte van de vaste verzekering die jij nu betaalt.
Mijn auto heeft niet eens een ODB-poort, dus dan houd het al snel op.
vind het eerlijk gezegd wel een interessante ontwikkeling die haaks staat op het idee dat tegenwoordig juist alles geleased en gehuurd wordt. Ik neem aan dat de auto als ie stil staat ook verzekerd is?
En de premie stijgt zeker vanzelf mee iedere keer als je met 1g door de bocht gaat. Daarnaast vind is de genoemde bedragen niet bepaald aantrekkelijk (tenzij dit voor een s classe amg van 2016 is natuurlijk).
@towi1989: op zich wel een mooie actie om zo’n AMG alleen WA te verzekeren :D
Toch is een WA casco voor 70 euro per 1000 kilometer een goede deal voor je nieuwe Ferrari
@wpgt: endan het extra deel voor volledig casco ergens anders verzekeren, tel uit je winst!
Wordt er ook nog gesproken over no-claim korting?
Vaste prijs, ongeacht de auto en het vermogen? Lijkt me sterk, anders wel heel aantrekkelijk voor een lekkere dikke “3e auto” waar je maar heel sporadisch in rijdt.
Verder alleen nuttig voor een boodschappenwagentje of Oma denk ik. En hoe zit het met het opbouwen van no-claimkorting?
@trustmeiamanengineer: Het verzekeren van een snelle 3e auto waar je maar heel sporadisch in rijdt is op zich sowieso niet heel erg duur.
@griffendahl: als het geen youngtimer betreft betaal je gewoon het volle bedrag. Afhankelijk van je opgebouwde korting kan dat flink aantikken.
Het is obd poort.
Damn, daar gaat mijn grap! We passen het aan :)
@MauritsH: en die was?? (Nu wel ergg benieuwd!!)
Afhankelijk van nieuwprijs en vermogen ,kan het goedkoop zijn . Maar ik betaal voor een S3 van 67000 euro met 15000 km per jaar all risk 73 euro per maand. Dus zou ik al duurder uitkomen met deze km p jaar!
@dijan: het gaat om auto’s die max een paar k km per jaar rijden. 15k is al gelijk wat te fors
@pindakoning:

Maar we weten nu wel dat hij een S3 heeft van 67000
Hoezo dat is toch iets wat we al doen omdat we elke maand/jaar premie betalen
Zijn het niet juist de oudere Robbie auto’s waarmee weinig gereden wordt?
Die hebben nog geen obd poort…
Robbie is hobby…

Pfff… autocorrect
ANWB Oldtimerverzekering (alleen WA) is voor mij nog minder dan 50 euro per jaar.
Max aantal kilometers dat daar aan vast zit weet ik niet, maar het is wel meer dan 1000.

Voor een youngtimer kan het misschien wel interessant zijn.
Of een tweede auto.
Heb er 1 staan die per jaar 2 tot 3k rijdt. Zie het ieder jaar terug op de APK.
Ondanks de lage kilometrage wel all risk want was niet veel prijziger dan WA. Dit zou ons p/jr 140 tot 200 euro kosten dus interessant (als die 70 euro geldt voor ons model auto, als de dekking werkelijk gelijkwaardig is, als….maar prima initiatief. De wereld wil tegenwoordig flexibel (per maand opzegbaar etc) dus ik kijk er niet van op.
Wat men van mij wel mogen invoeren is een zondagskenteken voor je hobby auto en dan de MRB en verzekering tegen 1/7e tegen de prijs van normaal
amweb.nl :
“Daarnaast mag de cataloguswaarde van de auto niet hoger zijn dan € 30.000.”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).