Kijk, zes HALO-designs die min of meer te pruimen zijn

Auteur: , 35 Reacties

Cue the Beyoncé.

Afgelopen week was opeens de boot aan. De FIA besloot in al haar wijsheid min of meer uit het niets de HALO te verplichten voor het F1-seizoen van vorig jaar. In de hoofden van de fans was dit gekke apparaat al lang afgeschoten en ook de teams bleken in overgrote meerderheid tégen de invoering van de driepoot te zijn.

De blacklash was zodanig groot dat de FIA gisterenavond een statement naar buiten heeft gebracht om het lelijk maken van de F1-auto’s te verdedigen. In het statement stelt dat FIA vast dat in 2016 unaniem besloten is om coureurs beter te beschermen tegen rondvliegende objecten. Ze haalden als reden daarvoor aanvankelijk ook expliciet de dood van Jules Bianchi, Henry Surtees en Justin Wilson aan, maar dat deel is nu vervangen door ‘several incidents’.

Vervolgens is er getest met de HALO, het Aeroscreen en tenslotte het Shield, waarbij de laatste twee teveel problemen kenden om verder te ontwikkelen. Zodoende bleef de HALO als ‘enige optie’ over, volgens de FIA. Fans en velen in de paddock vinden dat de FIA met deze beslissing (weer) iets te kort door de bocht scheurt. De kans dat er wat misgaat is weliswaar aanwezig, maar klein. Daarbij zijn er ook scenario’s denkbaar waarin de HALO nadelig kan zijn voor de veiligheid. Maar goed, fans hoeven niet de verantwoording te dragen als er onverhoopt toch iets het gezicht van een coureur inwaait…

Tenzij het F1-volk zich realiseert dat ze machtiger zijn dan hun leiders en er nog een grote revolte tegen de HALO komt, zitten er volgend jaar dus helaas wichelroedes op de F1-auto’s. Maar niet getreurd, want verandering brengt ook nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dat heeft ook Esa Mustonen gedacht, die met photoshop wat stijlvolle HALO’s heeft proberen te tekenen. Het resultaat check je in de gallery. Kan je een HALO maken met swek?

Image-Credit: Esa Mustonen via Imgur



35 reacties

Over 10 jaar zitten we dus gewoon naar de ‘Groep C ‘klasse te kijken. Daar was niks mee trouwens.
Nog steeds onwijs lelijk.
Honestly, what are we doing here?
Dat schermpje bij de merc? Foto 6? Tomtom zodat we straatroutes kunnen doen ipv circuits?
@peug206: of een spiegel voor bv Sainz
@suheyl: die zitten gewoon aan de zijkanten…
@peug206: deze is speciaal voor Sainz, die vind het erg moeilijk om naar zichzelf te kijken. Vandaar.
@peug206: waarvan hij zegt dat hij daarin niet zoveel ziet… Maar multipurpose is ook handig!
Kunnen ze niet beter gewoon sim racing gaan doen? Super veilig, kost weinig en ongeveer hetzelfde spektakel.
Ik vind het nog steeds bijzonder dat iets wat toch zicht wegneemt als veiliger bestempeld kan worden. Een veer of een bout heeft nog steeds meer kans om er doorheen te vliegen dan er tegenaan. Kom je er snel genoeg uit bij een koprol etc. Het zal allemaal wel getest zijn maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je er echt enorm veel aan hebt. En wat betreft Bianchi, als je met zo’n snelheid tegen een stalen kraan aanrijdt gaat zo’n limousine antenne je echt niet redden, zo’n klap overleef je gewoon niet.
Ja, lekker veilig, zo’n ding vol in je zicht! Zoals te zien op de foto met cockpit-view blokkeert de HALO het zicht toch best hevig. Waarom dan geen zwevende, of doorzichtige?
De idee, de basis van de Formule 1 was het racen met een open mono-posto wagen zonder spatschermen en dak dak dak !
Daarom is het ook de koningsklasse, de meest gevaarlijke racewagens, gepopnagelde alumilerium sigaren waar vier wielen uitstaken, puur voor de snelheid en als de rijder zich deaudreed was dat jammer. Bijzonder jammer.
Zoiets dus :
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/01/1b/81/011b8131dce0b0db911ef843c890af68.jpg
@desjonnies: ja precies, we moeten terug naar de tijden waar minstens 3 doden per seizoen vielen. Want wat kost een mensenleven als het tenminste wat vermaak oplevert. Gooi meteen effe een dooie baancommissaris en een tiental uit het publiek er bij. Een raceklasse veiliger maken.. ha! Wat een onzin.
@mda: ze kiezen er toch zelf voor, worden er kostelijk voor betaald. Een militair kiest er ook voor en die worden er niet kostelijk voor betaald, terwijl dat veel gevaarlijker kan zijn. En die hoor je ook niet, die accepteren ook het risico.
@mda:
Maak je niet druk ouwe, dat gaat toch gebeuren net als nog bredere uitloopstroken en over 10 jaar kan er iemand op afstand ingrijpen als het fout dreigt te gaan.
Heel de F1 is eigenlijk toch al één diep trieste bedoeling waar een rijder gaat lopen janken als de ander van zijn lijn afgaat.; waar strategie en betrouwbaarheid het spel heeft overgenomen, een sport is het al lang niet meer, dan moet je op zaterdag naar een rally cross circuit toe gaan.
Maar dat is mijn 5 cent.
@desjonnies: precies, zo heurt het
Handig zo’n paal voor je neus.
Die op die Ferrari is geshopt gaat het niet worden lijkt me. Beetje lastig in en uit stappen
Ohja en geen van alle houd de springveer van Massa tegen.
Hoe kom je er uit als die auto over de kop geslagen is? Ik mag aannemen dat die goed vast zit.

En inderdaad, het ongeval van Bianchi was geen raceongeval, maar gewoon hele domme pech.
@roppp: gewoon een enorme blunder van wedstrijdleiding. Safety car/gele vlag situatie had gewoon aangehouden moeten worden tot de auto van Sutil volledig van de baan was. Op de beelden zie je dat ze zelfs bij de baanpost waar getakeld wordt al weer met een groene vlag staan te zwaaien. Dus strikter toepassen van de veiligheidsregels lijkt mij voldoende om dit soort ongelukken te voorkomen.
@vroaaar:
Nee, zo is het leven, daarom heet zoiets een ongeluk, je hebt slechts één garantie en dat is dat je een keer doodgaat.
Niets is eigenlijk maakbaar in het leven, al moet overal een ‘oorzaak’ voor zijn.
Inshallah, Deo volente zeggen ze in de Dordogne.
@desjonnies: ja ja, mooi slap geouwehoer. Neem nog een glaasje Chateau Dordogne zou ik zeggen.
Als er regels zijn om de kans op een ongeluk kleiner te maken, dan moeten ze die eerst eens goed toepassen voordat ze met een nieuwe (onzinnige) regel komen…
Hoe ga je uit de Ferrari komen als de auto op ze kop ligt ?
maken ze er meteen een vw t1 splitbusje van ….
Maak m dan doorzichtig, dit is gewoonweg dom. Hoe meer je ziet, hoe meer je kunt anticiperen, hoe veiliger. Rondvliegende meuk houd zon gek dingetje niet tegen.
@allesmetturbo: probleem daarmee is dat het vervormt zodra er een bocht in zit. Zelfde als dat shield van vettel waar hij na 1 rondje al duizelig van was.
Die gasten worden vorstelijk betaald om een beroep uit te oefenen die wat risico’s met zich meebrengt. De F1 is nu al zo veilig, als dit nog niet veilig genoeg is dan denk ik dat je het verkeerde beroep hebt gekozen. Om nou zo’n stellage om de cockpit te bouwen vind ik dus flauwekul.
Als ze zo een beetje weg vallen.
Maar het blijven draken van dingen op die auto’s.
Het lijkt mij ook gigantisch ruk om een strip in het midden van je zicht te hebben lekker veilig met 300 opeens een auto in de dode hoek van dan dat ding
Ok .. hoe vaak is iemand geraakt door rondvliegend puin ? En waar is die helm voor dan? Beschermt toch ook? Wat zijn de belangen hier?
Ik heb toch hele grote vraagtekens met die HALO.
Ik vind het een muizenval voor de coureurs, in combinatie met die uitneembare headrest.
Hoe krijg je die headrest weg met zo’n HALO erboven, kunnen de coureurs er nog wel snel genoeg uitkomen met dat ding er ook nog op.
Om nog maar te zwijgen als je ondersteboven ligt.
Wanneer F1 racen zonder HALO onverantwoord is, hoe onverantwoord is motoGP dan wel niet? Toch mogen Rossi en friends zelf weten of ze het risico aangaan, bij F1 coureurs wordt die beslissing voor hun genomen.
Dit jaar zijn de F1 auto’s lelijk door de Shark Fin’s met T-wing.
Volgend jaar door de HALO.
Er gaan doden valen met dat ding er op.
Weer zo’n typische impulsieve F1 reactie. Slechts 15% van de kleine objecten wordt met deze constructie opgevangen. Natuurlijk is het goed om te kijken of je grotere objecten zoals banden tegen kunt houden maar wat nu als een auto op zijn kop raakt en de bestuurder er niet uit kan dankzij deze halo?

Daarmee zeggende dat je soms niet elk gevaar uit kan bannen zonder nieuw gevaar te creëren. En daarom: Motorsport is dangerous. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan moet je geen coureur worden is mijn mening.
Nee, ik vind ze nog steeds lelijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).