
Toutes les voitures? Bijna allemaal, met hier en daar wat uitzonderingen.
Vanaf 1 juli 2016 mogen personenauto’s die voor 1997 gebouwd zijn niet meer binnen de Périphérique van Parijs komen. Voor motorfietsen en scooters is de binnenstad zelfs verboden terrein als ze een bouwjaar hebben ouder dan 1999. Tenminste, op werkdagen tussen 8 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. In het weekend en in de avond kun je de Franse hoofdstad dus nog steeds onveilig maken in je Renault 87’er Fuego Turbo Diesel.
Naar het schijnt heeft niemand minder dan burgemeester Hidalgo zelf bepleit om een uitzondering te maken voor historische voertuigen, ofwel alles dat 30 jaar of ouder is. De maatregel lijkt vooralsnog dus vooral de iets minder bedeelde Fransman te treffen die zijn oudere auto gebruikt om naar het werk te rijden. Moeten ze tóch maar het OV gebruiken. Toch vind ik dit persoonlijk een veel betere oplossing dan volledig bannen van oude auto’s, zoals ze dat in Rotterdam doen. De liefhebber van klassiekers of youngtimers kan zijn auto gewoon houden, enkel kan hij hem wat minder vaak gebruiken dan hij/zij wellicht zou willen.
UPDATE: klassieke auto’s blijven toch welkom!





Een goede maatregel,
Parijs heeft erg veel last van een smerige ongezonde, of zelfs giftige lucht.
Bijzonder dat ze zo weinig onderscheid maken tussen Diesels en benzine’s, wat mij betreft hadden ze wat mij betreft ook daar op wel mogen discrimineren.
Voor iedereen die bang is de klassiekers (2CV, de Snoek) te moeten gaan missen in Parijs, old-timers (>30 jaar) worden uitgesloten van de maatregel.
@martinus: leuke samenvatting van wat hier boven staat, mag je vaker doen.
Ik heb toch mijn twijfels bij de effecten van zulke maatregelen. Iedereen mag nog steeds lekker de stad vergassen met zijn ouwe roestbak. Het mag alleen iets minder vaak.
@berlinetta: Wie zo’n oude bak gebruikt voor woon/werk verkeer is genoodzaakt hem in te ruilen, of een schonere auto daarvoor aan te schaffen.
Waar ik meer over twijfel, is of nieuwe turbo-diesel-torretjes, wel echt schoner zijn dan de oude.
Meerdere merken zetten de uitlaatgas reductie maatregelen onder dagelijkse omstandigheden helemaal uit. En bij de hetere verbranding van turbo-dieseltjes, komt meer giftige rotzooi vrij dan vroeger.
@martinus: vergeet de moderne direct ingespoten benzine motor niet. Daar moeten voor de nieuwe mileu eisen zelfs roetfilters op gemonteerd worden.
@arjontje: Turbo downsize-blokjes, zijn alleen goed voor de co2 bureaucraten,
Ondertussen, worden mensen in steden, kinderen astmapatiënten en andere weggebruikers gewoon de dupe door alle rommel in hun longen.
He bah, en ik wou nog wel zo graag de VR6 samen met de Eifeltoren op de foto hebben!
@dutchdriftking: Dat kan ook gewoon.
@dutchdriftking: nee joh die moet je bij de Brandenburger tor op de foto zetten
@undifined1: haha, zal wel lekker galmen!
@dutchdriftking Je hebt nog 29 dagen ;-)
Het wordt ook tijd om met name de diesels uit Brussel te verbannen, je kunt daar amper ademhalen!
@Jochempie: vergeet alle kolen kachels niet.
Woei, ik heb een Peugeot uit ’97! Wie gaat er mee naar Parijs? ;-)
@perry_snijders: ik ben helaas veroordeeld tot ’s nachts knee downs maken rond de Arc de Triomphe ;-)
@Dizono: ’t Zal wel motorfietsjargon zijn, maar voor de leek klinkt dat vreemd..
@Dizono: dan ga ik wel met je mee (maar ik laat het bij mijn stepjes, de knieën komen alleen aan de grond als de motor op me ligt). Die tdm van mij loopt op smeerolie, dat zal vast wel een statement maken.
Goede regel en gewoon duidelijk. Niet dat gelul dat je in Nederland hebt. Als je dit en als je dat dan mag je er in maar als je dan ook dat hebt mag het toch eigenlijk weer niet
Dit verschilt niet zoveel van wat er in Rotterdam is ingevoerd. Ook daar is het toegestaan om met ‘historische’ voertuigen in de milieuzone te komen. In het Rotterdamse zijn auto’s van 40 jaar en ouder historisch. Het is dus niet zo dat je met je klassieker de stad niet in mag.
Nouja, geen probleem toch? Tussen 08:00 en 20:00 lekker met je G63 AMG 6×6 door de stad rijden en dan pak je de Twingo ui ’94 lekker in de avonduren.
Dus ik mag met mijn 4.6 V8 (seville) gewoon de stad in omdat ie schoon genoeg is.
Een vriendin met haar 1.0 3 cilinder (alto) mag dat dus niet omdat die vervuilend is..
Zolang het in mijn voordeel blijft zal ik niet klagen, maar ergens is het wel triest dat men met zulke oogkleppen een land moet regeren…
@uselessguy: Je moet toch ergens een onderscheid maken? Het zal nooit 100% eerlijk verdeeld zijn. So be it.
@uselessguy:
Je kunt onmogelijk alle auto’s afzonderlijk beoordelen. Gewoon een duidelijke grens stellen werkt daarom het beste. Iedereen weet waar die aan toe is en geen ingewikkelde toestanden.
Heeft weinig met oogkleppen te maken. Veel meer met praktisch nadenken.
Het lijkt wel een nederlandse maatregel. Auto’s van voor 1997 mogen niet op bepaalde tijden, daarbuiten wel. Auto’s van voor 1986 dan weer wel. Scooters mogen vanaf 1999 op bepaalde tijden.
Het zou je maar gebeuren, dat je om 7 ’s ochtends in je auto van voor 1997 stapt met als doel om half 8 op je werk te zijn. En dan in de file belandt en om 1 over 8 een boete krijgt…
Met die uitzonderingen wordt het wat leefbaarder. Dan kunnen dit soort plaatjes tenminste nog eens uitgehaald worden:

En dan kan ik nog eens met mijn BX onder de Eiffeltoren staan zoals ik dat een paar jaar geleden met een 2CV deed. Vinden die Fransen ook alleen maar leuk (om het maar niet te hebben over de buslading Japanners die ineens om de Eend heen stonden).
@Citrofiel:
kan prima, moet je hem alleen nog wat langer houden…
@super: Of gewoon ’s avonds of in het weekend rijden. Wellicht dat ik het komende zomer nog wel doe.
@Citrofiel:
van mij mag ’t, vind het altijd leuke bakken die bx’en…
Ik was toch al niet van plan om ooit naar die verschrikkelijke stad te gaan, dus dat scheelt.
Verder werkt dit natuurlijk hetzelfde als hier in Nederland. De lokale overheid denkt er niet over na dat veel kleine oudere autootjes ook weinig uitstoten. Een grens op bouwjaar is en blijft daardoor zo krom als een hoepel.
@ej20g:
Nou nou nou, verschrikkelijke stad… Het is toch wel één van de mooiste steden ter wereld….
Ik zou zeggen, ga er eens heen. Met de trein ;-)
@Rob: steden zijn nooit mooi naar mijn idee. Veel te druk allemaal, het helpt ook niet mee dat het er stikt van Fransen. Goh, wat vreemd. In ieder geval, ik hou niet van steden en ik heb een hekel aan Frankrijk en de mensen die er wonen. Verschrikkelijke lui.
Ik was niet van plan om er ooit heen te gaan, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld Rome en Barcelona. Steden en ik zijn gewoon geen vrienden.;)
@ej20g: met welk streekdialect moet ik deze comment lezen? ;)
@ej20g:
Ja dat kan, ieder zijn meug. Maar extreme drukte wil wel eens alle lol wegnemen inderdaad. Daarom ga ik het vaak op vakantie op een onmogelijke datum in het najaar. Liefst heb ik druilerige herfstdagen. Wordt een stad niet minder mooi van, maar aantal dagjesmensen en rijen is significant minder ;-)
@ej20g: Slechte ervaringen met Parijs? Ik vind het een van de mooiste steden ter wereld.
@berlinetta: niet eens, maar steden over het algemeen werken me op de zenuwen. Druk, lawaaierig, warm en ontoegankelijk. Daar komt in het geval van Parijs nog bij dat het natuurlijk in Frankrijk ligt, dus dat komt er bij mij al niet in. Nou is het een heel mooi land, maar steden vind ik nooit mooi en de mensen die er wonen kan ik niet uitstaan. Het begint al met de taal, alsof ze alleen maar lopen te zeiken.
Zo, nu ben ik klaar met gal spuwen. Het feit dat ik er niets mee neemt inderdaad niet weg dat het voor veel mensen één van de mooiste steden ter wereld is. Iedereen zo zijn eigen ding denk ik.
En zo dwingen ze ons langzaam maar zeker naar het kopen van hybrides en andere electrische rotzooi… Man man man.
@G-Ammo: Want jij wil met je V8 in de file staan in Parijs? Voor stadsverkeer is dat prima.
@berlinetta: nee voor stadsverkeer ook niet, nergens voor.
@berlinetta: met een V8 in de file staan bevalt me eigenlijk prima ;) in parijs heb ik geen ervaring mee.
Eigenlijk best een goede regeling, de lucht wordt er wel iets beter van en liefhebbers kunnen toch met hun auto’s op pad
Leuk dan mag ik met mijn 3 serie parijs niet in terwijl ik met mijn 5 serie er wil in mag terwijl die in de basis de zelfde motor hebben aleen de 5 serie heeft wat meer ruimte in de verbrandingskamers
Mijn e36 mag we nog net in 97 maar die is niet anders dan een 95 m52b28
laten ze het nou eens een keer in perspectief zetten.
je hebt ook die milieuzone in rotterdam.
laat ze nou eens vertellen hoeveel van die oudere auto’s er daadwerkelijk in de stad rond rijden?
het zal toch een heel klein aandeel zijn, denk ik.
dus het beetje uitlaatgassen zal ook een klein aandeel zijn.
ik kan er volledig naast zitten, maar geloof niet dat er nog zoveel oudere auto’s meer rondrijden.
het aantal auto’s van vanaf bouwjaar 2000 ongeveer zal het grootste aandeel zijn, gok ik.
die moeten ze eens goed nachecken, kijken of de uitlaat uitstoot wel overeenkomt met de fabrieksopgave.
mijn oude polo had 0,2 % co2 uitstoot en was 22 jaar oud.
zelfs voor moderne auto’s is dat een nette score.
ik zou het zou fijn vinden als dit soort dingen beter onderbouwd worden met daadwerkelijke cijfers.
maar goed, ik zal wel een zeikerd zijn :)
ha! dat is leuk, volgens dit bericht rijd ik een historisch voertuig!
zal over een paar weken met gepaste dankbaarheid door parijs heen sturen.
Meer EV’s.
Tsja, de tijd dat ‘alles zo maar kon’ is echt voorbij. Niet dat vroeger alles beter was, de wereld is tegenwoordig wel een stukkie schoner en voedsel beter. Westerse wereld dan.
@dizono
Waarom nou weer een foto van een VW? Was er nou echt nergens een plaatje van een Franse auto met de Eiffeltoren/Arc de Triomph/Notre Dame te vinden? Die fuego inderdaad of een leuke Eend?
@henkp1: Precies. Deze maakte ik twee jaar geleden:
@Citrofiel: Hele leuke foto!
@henkp1: we kunnen niet zomaar elke foto gebruiken, dus dan kom je al snel op persplaten uit. En dan dus ook nog van een auto tussen 1986 en 1997. Deze heerlijk foute Buchmann&Buchamnn Polo was idd het eerste wat bij me opkwam.
Gelukkig komt de mijne uit ’97
toch al beter dan in Antwerpen, daar mag je niet meer binnen TOT je betaald! dan mag het allemaal weer wel!
Ik zou d’r doen, die vrouw naast die auto.
Nou burgermeester van parijs, hardstikke leuk idee hoor maar zorg eerst maar eens dat de straten wat schoner zijn , ben er afgelopen november geweest en wat een verschrikkelijke smerige stinkstad is parijs zeg! zwaar overgewaardeerd, overal ligt vuilnis, het stinkt, het is achterlijk duur , er lopen meer zwervers rond dan dat er bacterieen op een drol zitten, en de meeste mensen daar zijn arroganter dan je je voor kunt stellen.
Parijs.
Daar is de levensduur van de gemiddelde auto ongeveer 22 maanden en 14 dagen.
Een totaal nutteloze maatregel dus.
En de boulevards, waar we ooit zes of zeven dik reden met de Henschel vrachtwagen van mijn Vader met de ‘pas de problème’ filosofie zijn nu dichtgeknepen één baans wegen geworden of aan het worden.
Op de Champs Élysees zijn de taxi standplaatsen in het midden verdwenen evenals de parkeerplaatsen langs de Champs Elysees en langs de ventweg, die hele ventweg is verdwenen.
Of naar Pigalle toe, klimmen naar de Sacré Coeur toe, alles is politiek correct autoluw geworden.
De Peripherique is op veel plaatsen 50 kilometer per uur; maar de walm van uitlaatgassen verdwijnt niet.
Ooit scheurde ik met mijn MGB van stoplicht naar stoplicht, pleurde je overal in Parijs je auto neer en racete je langs de Seine kades als later in die film Ronin.
De Place de la Republique rondrijden over de rechterbaan terwijl de auto’s voor en achter je langsgierden.
De vent met die Ford Sierra die achterop de Rubberbumper MG klapte op één van de boulevards en zijn reis zonder neus moest voortzetten, mijn achterlichtglas was gescheurd maar daar mauwde je niet om in Parijs. Dat deed je niet dat was niet des Parijzenaars.
Auto’s duwen om in een parkeervak te komen, en dan de koppen van de toeristen zien.
Een café filtre op een terras drinken of gewoon ergens een biertje pakken en drie en een half uur naar het verkeer kijken.
Helaas, het is niet meer, het WAS !
Hier een foto uit betere tijden, toen auto’s namelijk absoluut niet vervuilden !
http://pei.parisiennedephotographie.fr/SSPI/volumes/PEIF5/bc70d5a2b8917ceddf1045902386d9b3
Kut, december 1996..