Waarom is de Renault Fuego nog geen klassieker?

Auteur: , 91 Reacties

In 1980 kwam Renault met een -voor die tijd- futuristisch ogende coupé, die tegenwoordig zo goed als uitgestorven is. Anders dan zijn Duitse concurrenten, lijkt de Fuego echter niet te kunnen rekenen op al te veel interesse van liefhebbers.

De Ford Capri III, Volkswagen Scirocco II en zelfs de Opel Manta lijken tegenwoordig te kunnen rekenen op de nodige aandacht van liefhebbers, terwijl de Renault Fuego een beetje achter lijkt te blijven. En dat terwijl de Renault verreweg de origineelste van de drie is. De Scirocco is en blijft toch een beetje een platgeslagen Golf, de Capri stamt in de basis al uit de jaren ’60, terwijl de Manta… naja, dat is een Manta.

Renault introduceert de coupé in 1980 als vervanger voor de 15 en 17. Qua techniek leunt de Fuego sterk op de Renault 18, de Talisman van die dagen. Niet alleen werd vrijwel de gehele aandrijflijn en onderstel overgenomen, ook het dash kwam rechtstreeks uit Renault’s grote middenklasser. Qua motorisering was er keus uit benzinemotoren tussen de 64 en 132 pk, terwijl er zelfs een 2.1 turbodiesel was met 88 pk. Destijds de snelste productieauto met dieselmotor (180 km/u), kun je nagaan. Andere primeurs waren centrale deurvergrendeling met afstandsbediening (vanaf 1982) en radiobediening vanaf het stuur (1983). Dingen die je misschien zou verwachten op een Mercedes S-Klasse uit die dagen, maar wat dus debuteerde op een redelijk betaalbare Renault.

En dan het uiterlijk, dat is natuurlijk dé atractie van de Fuego. De uiterst gestroomlijnde koets werd ontworpen door Michel Jardin, een van de leerlingen van grootmeester Opron. De Cw-waarde bedroeg tussen de 0.32 en 0.35, lang niet slecht voor een auto uit die tijd. Het ontwerp van Fuego kwam dan ook tot stand met behulp van een windtunnel, iets wat in die dagen nog geen vanzelfsprekendheid was.

Zijn er ook redenen om geen Fuego te willen? Jazeker. Allereerst was de auto door zijn Renault 18-techniek nu niet bepaald een inspirerende auto om te rijden. Een typische Franse auto uit die tijd, meer op comfort gericht, dan op een strak weggedrag. Daarnaast was de auto kwalitatief ook niet al te best, een van de redenen waarom je de Fuego eigenlijk nooit meer ziet, evenals de 18 trouwens. Een zeldzaamheid, die wat mij betreft toch een plekje in de geschiedenisboeken verdiend. Een klassieker voor de nabije toekomst. En om dat te vieren een extra goed gevulde gallery, inclusief plaatjes van de unieke door Heuliez gebouwde cabrio.



91 reacties

Zelfs in Knight Rider is er eens een Fuego te zien geweest!
@rd1991: Uit den tijd dat Renault nog in de US actief was…
Omdat hij er een beetje vreemd uitziet? Wel leuk om te zien wat voor een revolutie centrale vergrendeling in die tijd was. Het is toch allemaal rap gegaan hoor.
Leuke klassieker en lekker een gedurfde model.
Maar ja, het is en blijft Franse rotzooi, waarvan mijn vader altijd waarschuwde: “zoon loop altijd met een grote boog om alles wat uit Frankrijk komt”!
@audicoupe84: dat wordt dan lachen als je een Audi of een ander VAG barreltje wilt kopen. Hun interieurs komen namelijk bij Faurecia (PSA) vandaan omdat ze het zelf niet zo goed kunnen! Mijn vader zei altijd: loop met een grote boog om alles heen wat van VAG afkomt. Allemaal Haagse bluf, grote bek over betrouwbaarheid en ondertussen kunnen ze geen versnellingsbak heel houden, verbruiken de motoren meer olie dan benzine per kilometer.
@audicoupe84: Zeker in dit geval niet alles wat mensen je aanlullen bij aansluiten. Franse auto’s zijn niet allemaal geweldig maar alles is kudt is ook gelijk zo direct.
@audicoupe84: voorlopig heb ik toch echt meer ellende met m’n eerste nieuwe VAG dan ik ooit met alle Franse…en Italiaanse auto’s samen heb gehad.
@audicoupe84: de gebreken heb je zeker ook van je vader?
Beetje Renault 11 qua uiterlijk
Hele tijd naar gezocht ..
Renault liefhebbers blijken geen garage bezitters te zijn ..
Wat een brol heb ik inmiddels gezien ..

En echt ..
Ik ben een makkelijke en snelle koper ..
Kon gewoonweg niet slagen ..
@lincoln: makkelijke snelle koper.. dan heb ik als doorgewinterde kapitalist natuurlijk wel wat voor je
@lincoln:

één woord : FRANCE

Oui mon cher la douce France !
@desjonnies:

Waar ook .. Helemaal uit mijn systeem ..
Heb nog een juvaquartre in Biarritz staan ..

Zal dat ding eerst eens oppikken ..
@lincoln:
In frankrijk hebben ze er nog wel een paar.

http://www.leboncoin.fr/voitures/offres/rhone_alpes/occasions/?th=1&q=Fuego

Enige risico voor jou lijkt me dat nederlandse ambtenaren opeens gaat waarderen als je ook maar iets met hun franse soortgenoten te maken hebt gehad.
@lincoln: Ik weet er nog wel een paar te koop in NL
Wellicht omdat ie gewoon niet zo heel erg mooi is? Vooral de achterkant is nou niet echt schitterend te noemen. Maar goed dat is een kwestie van smaak. Dat het een Fransoos is helpt verder ook niet.
@pinut187: Dat het een Fransoos is helpt niet? Leg uit..
@viezefreddyw: gisteren:

“viezefreddyw mentioned you in an update:

@lekkaah: Mensen die VAG, om welke reden dan ook, volledig links laten liggen hebben bij mij 100 streepjes voor. ”

En dan ga jij nu deze vraag stellen??
@lekkaah: Wat heeft VAG hiermee te maken?
@viezefreddyw: dit heeft alles met zelfreflectie te maken, vieze Freddy..
@viezefreddyw: iets met roest en kwaliteit uit die tijd..
@pinut187:

Was nogal prijzig ..
En in die periode had Renault idd niet echt een beste naam ..

Als je voor Frans ging .. Ging je voor Peugeot ..
M’n oom heeft er jarenlang in gereden. Een rode en hij was er maar wat trots op. Het was in de tijd dat ik nog vloeibaar was, maar als hij over die Renault begon kon ie er uren over praten. Hij was er trots op dat ‘ie centrale deurvergrendeling met afstandsbediening had. En het grapje dat ie maakte bij andere mensen door de muziek harder en zachter te zetten door tegen de radio te praten. Mensen wisten niet dat de knopjes op het stuur daarvoor diende.. Vond ie schitterend. Ik vond het stiekem wel een gave auto, puur alleen al om de primeurtjes. Wat ik echt gaaf vind is de grote, bolstaande achterruit. Gaaf ding hoor!
@viezefreddyw: Leuke grap! Bijna geen enkele auto had toen nog features als een op afstand bedienbare radio…

Renault heeft in de loop der jaren wel meer van dat soort high-tech snufjes gepresenteerd, waarvan de Renault 25 met vrouwelijke robotstofzuiger en enorm gave audio-installatie met equalizer wel één van de hoogtepunten was. Die audio was een hoogstandje van ons eigen Philips, net als Renault een bedrijf waar creatievelingen alle ruimte kregen.

Bij een youngtimer met afstandbediening op de centrale vergrendeling kan je trouwens ook mensen leuk voor de gek houden door ze je de smartphone in de handen te drukken en ze te laten schuiven om te ontgrendelen en ondertussen stiekem de afstandbediening in te drukken…
@moveyourmind: …Een Renault met vrouwelijke robotstofzuiger…

Dacht toch echt dat ik robotstem erneer had gezet…
@moveyourmind: lol!
tsja… “vieze freddy”… “zuigen” … snap et wel
@moveyourmind: iets met een stofzuiger is toch per definitie vrouwelijk?!
Zijn allemaal, maar dan echt allemaal weggeroest!
@goodolddays: gelukkig niet allemaal
Vind m nog steeds leuk
Opa’s enige sportieve auto. Pa zei dat nog nooit zo verrast is geweest als toen opa met dit ding voor kwam rijden. Een donkerblauwe. Heeft em maar een paar jaar gehad.Vond het wel een geinig model maar verder heb ik er niks mee. Heeft ook nog in een James Bond film gezeten. A View to a kill geloof ik.
@E34M5Touring:

Grace Jones .. Helemaal arti-farti verantwoord dus ..
@lincoln: MayDay, blijft een toffe film. Met de doorgezaagde Renault taxi.
Altijd al een mooie auto gevonden, zelfs in m’n jeugd liep ik er al warm voor, terwijl ik uit een VW nest (ja, sorry) kom.
Wij hebben ook een Fuego gereden, zilver-grijs. Totdat ik het achterraam los in m’n handen had. Schanier doorgeroest en was dure reparatie. Stoelen zaten perfect.
Eentje mogen rijden, geweldige wegligging!
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag :

Waarom is de Porsche 944 hetzelfde lot als de Fuego beschoren ?

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Porsche_944_turbo.jpg

Misschien is het een lijn die net-niet is, de 404 van Peugeot is een klassieker, maar de 204 Coupé (die beeldschoon is) uit dezelfde tijd niet, zijn nu duur omdat ze schaars zijn en waarom kijkt niemand nog om naar de 505 ?
Hetzelfde geldt voor de 240 Volvo, die met die sneeuwruimer bumpers, jongere 240’s zie je rijden, deze Annefrids eigenlijk zelden of nooit.

http://bestsellingcarsblog.com/wp-content/uploads/1984/01/volvo-244-sweden-1975b.jpg
@desjonnies: Hier wel, zijn er zelfs veel van..
@desjonnies: in het geval van de porsche is dat redelijk simpel te verklaren. Net als auto’s zoals de Corrado zijn ze te goedkoop (geweest) en dus zijn er een hoop het slachtoffer geworden van misbruik en gebrek aan onderhoud.

Ik vermoed dat dat ook voor de volvo geldt. Immers zie je zelfs de jongere volvo’s steeds minder en ook de w123 kom je niet dagelijks meer tegen. Allemaal misbruikt tijdens de dagen van belastingvrijstelling.
Deurvergrendeling met afstandbediening sinds 1982…Zoveel jaar ervaring en nog steeds kunnen ze niet een goed functionerende deurvergrendeling met afstandbediening maken.

Om op de vraag terug te komen: het is gewoon geen klassieker materiaal. De reden dat je voor de andere auto’s liefhebbers hebt en voor dit barrel niet zegt ook wel wat.
@Rick-dos:
Keyless entry op m’n bmw; fantastisch systeem als het werkt, maar het heeft me al meer dan 500E aan diagnose sessies en reparaties gekost.
@super: Bijna 30 jaar ervaring met verschillende BMW’s nog nooit zoiets meegemaakt.

Advies trouwens aan je; altijd als er commentaar komt op een Frans of Japans merk dan heb jij het 10 keer erger meegemaakt met je BMW. Wellicht hoogtijd om die barrel van je van de hand te doen en wat anders te gaan zoeken??
@Rick-dos:
Ach, google eens op “comfort access bmw”, hele internet staat vol met mensen die er problemen mee hebben/hadden, maar goed, ben blij voorje dat het bij jou allemaal goed werkt.

Wat barrel betreft; e91 325d met 150k op de klok, begint idd op leeftijd te raken maar altijd netjes onderhouden en behandeld dus zou hem zelf nog niet onder barrel scharen, het rijd nog prima en heb er eigenlijk geen grote problemen mee gehad op die comfort access na, maar denk er idd wel eens over om hem preventief in te ruilen.

De negatieve verhalen komen vooral van de e46 330xd die ik daarvoor had, ging werkelijk alles aan stuk en bij 200k heb ik hem naar de sloop gebracht met 3 kapotte differentielen. Ik post die verhalen vooral om een beetje balans te brengen in de mythe van duitse degelijkheid. Ter vergelijking; de honda die ik daarvoor had was bij 300k nog helemaal niks mis mee en ook niet geweest, heb hem alleen weggedaan omdat ik inmiddels meer was gaan verdienen en me iets “premium” kon permitteren.
@super: Keyless Entry/Comfort Access is natuurlijk ook gewoon voor luie mensen.
Ik snap ook niet wat er zo erg is aan gewoon de sleutel in het slot steken/op het knopje drukken van de transpondersleutel…
@e1000bmw523i:
Hoi. Hier zo’n luie draak. Als het een optie is zou ik het zeer zeker aanvinken.

Maar aangezien ik geen “Keyless Entry”-achtige toestanden heb op mijn Japanse barrel, doe ik gewoon de deur niet op slot. Het liefst zou ik de sleutel in het contact laten zitten, maar dat nodigt misschien ietsepietsie te veel uit…. ;-)
@Rob:

Zo .. Herkenbaar ..
Mijn sleutel leg ik meestal op mijn linker voorband ..
Hoef ik er niet aan te denken en mee te slepen ..
Troep.
@turbotoll: goed verhaal, lekker kort ook.
@klaasjevaak: Sommige auto’s krijgen gewoon de dood die ze verdienen…
@turbotoll: zielig
Veel Renaults halen de klassiekerstatus niet, gek genoeg de antieke R8 weer wel met de motor achterin, maar dan wel de snellere uitvoeringen, maar het heeft bijvoorbeeld heeft jaren en jaren geduurd eer de Renault 4 EINDELIJK een gewaardeerde klassieker is geworden, hoewel ik de hoge prijzen van gebruikte lelijke eenden als oorzaak van dit fenomeen acht; terwijl de Renault 4 gewoon de fijnere wagen is!

En wie denkt er nog na over de Renault 16, als je de Renault 16 ECHT gaat bekijken is deze even ingenieus, vooruitstrevend als out-of the box geweest als de door ons verafgoodde DS van Citroën, misschien nog wel grensverleggender dan de fameuze DS.

Vergeet niet dat de 16 de eerste is geweest met het vijfde deur fenomeen in zijn klasse en dat de wagen een splinternieuw ontwikkelde lichtmetalen motor had, de productiemethodes revolutionair waren net als DE idee achter de 16, een Multi functionele gezinswagen met stationcar achtige eigenschappen.

Maar ik zie ze nooooit meer ( behalve die man die een witte TX heeft)

Ik ben nog steeds in de markt voor een zilvergrijze TS met lederen bankstel en elektrisch Renault schuifdak; gek genoeg sterft het nog van de 404’s en de DS’sen maar hun directe concurrent horen of zien we nauwelijks iets van

Ik weet het niet, misschien denken we te conservatief of passen de producten van de Regie Renault zo goed in de tegenwoordige tijd dat we ze als vanzelfsprekend ervaren !
@desjonnies: Vergeet de R15 niet, wat een geweldenaar was dat. En die neus! Schitterend!
@desjonnies:
De 16 vind ik met afstand de mooiste van de Renault-klassiekers. Ik blijf het eeuwig jammer vinden dat mijn ouders hun (al jaren in de schuur staande) origineel Nederlandse donkergrijze TX een paar jaar voor ik oud genoeg was om hem over te nemen en wakker te schudden verkocht hebben. Gelukkig wel aan een liefhebber die de auto technisch helemaal heeft laten reviseren, hetgeen wel nodig was na 15 jaar stilstaan en die er nu met veel liefde mee naar clubmeetings en op vakantie naar Frankrijk gaat.
@desjonnies: Inderdaad gek genoeg. Een R8 vind ik persoonlijk niet zo heel bijzonder. OK, in Gordini trim is het een leuke gooi- en smijtauto, maar mooi? Nee dank je!

R16 heb ik wel goeie herinneringen aan. Mijn ouders hadden een R16 TX automaat, zilvergrijs met zwarte bekleding (geen leer). Elektrische ramen en schuifdak!

Jammer dat ze die weg hebben gedaan. Moest plaats maken voor een Espace (1e model). Die overigens later uitgefikt is.

Een R25 staat nog wel een keer op mijn wishlist. In ieder geval een V6! Voorkeur voor de turbo (met logo in de grille aan de linkerkant) En een door Heuliez verlengde R25 Limousine is natuurlijk helemaal bijzonder!
@desjonnies: Probeer eens Centre 16 in IJmuiden voor een TS met schuifdak. Mijn oom is de enige gespecialiseerde professionele R16 garage in Nederland en heeft doorgaans wel auto’s te koop, vaak hele mooie, of hij restaureert er een voor je. Centre 16 heeft geen site, tel nr is 0255512540; bellen na 12 u.

Overigens kan hij ook aan ander leuk spul komen, hij kan je zeker ook verder helpen aan een mooie R4, R8, Alpine, R12 Gordini, DS of wat dan ook. Ik ben opgegroeid met dat spul. Hij heeft bijvoorbeeld voor Renault Nederland de Renault 4 Rally (voor de Peking-Parijs rally) gebouwd.
Ik vind het echt een schitterende auto. In tegendeel tot veel andere autoliefhebbers hou ik wel van Franse auto’s. 😁
Fuego gta graag…
Mijn vader had een 18 dus een Fuego was natuurlijk het mooiste wat er was…wel de laatste versie dan.
http://www.fierrosclasicos.com/wp-content/uploads/2013/06/GTA2a.jpg
@norge: Wauw!!!

Dat is wel even wat anders dan de eerste generatie.
@moveyourmind: Denk alleen dat dit helemaal lastig te vinden is .
@norge: hier wel. De Fuego GTA werd naar ik meen tot midden jaren 90 in Argentinië gemaakt en verkocht en kwam nooit deze kant op.
@norge: oke, die was wel mooi.
@norge: wauw, deze ken ik nog niet!
Midden jaren 90, mijn leraar reed een lichtblauwe, die toen al stokoud was.
1. Lelijk
2. Fwd
Omdat ie lelijk is.
Dit is de auto waarom Matra moest stoppen met de productie van de Murena toen zij voor Renault de Espace gingen bouwen…..
Leuk om te zien dat de Fuego wat aandacht krijgt, heb er zelf nog eentje in de schuur staan. Echt goede auto’s zijn het zeker niet, maar wel sympathiek met lekkere Franse wegzakstoelen.

De puntjes in bovenstaand artikel kloppen best aardig, nog een feitje: het hendeltje om de achterklep te ontgrendelen zit in de B-stijl.
Dit was in die tijd pas een mooie bijzondere auto. Toen kocht mijn vader een VW Passat (nieuw) en ik maar zeuren of hij deze niet liever had.
Achteraf denk ik dat hij beter af was geweest met de Renault, wat was die VW slecht zeg.
Omdat ie geen dieselmotor had. Hier in NL was alleen interesse in klassiekers met dieselmotor, puur uit liefhebberij.
@parker:

Dr staat toch duidelijk in de tekst dat ie wél een dieselmotor had.
Zelfs de snelste destijds.
@parker: Goed lezen; er was WEL een diesel, een turbodiesel zelfs!
Toen leverde Renault nog auto’s in de US of A, via en met American Motors Company, waar ze eigenaar van waren (én Jeep). http://leroux.andre.free.fr/sf755.jpg Heb ’t altijd een mooie auto gevonden en dan vooral de Turbo!
Zelfs een afgetrapte cola blik (van de lidl) is mooier
@lazy123: Ik bewonder je smaak…
Had deze wagen wel een slalomfunctie?
Kameraad van mij heeft er 1! Super leuk ding! Al enige tijd bezig met opknappen/restaureren. Heeft sinds een paar maand APK en krijgt aankomende zomer oa een antiroestbehandeling.
@kp92: hahaha om de hoeveel jaar moet hij weer opnieuw een apk aanvragen. K bedoel om de hoeveel weken hahaha zo een ding is gwn een gevaar op weg
Zijn die nog niet allemaal in de cross kapot gereden?
De BMW i8 doet me er een beetje aan denken.
De stoelen uit de top fuego waren dezelfde als uit de alpine. Zaten perfect!
Leuke eigenzinnige coupe..leve het verschil zei renault toen toch? Maar ja daar moet je in golf/kadet minnend Nederland niet mee aankomen.
ik had hem als jonge snaak van 19 j. willen kopen, maar mocht niet . . .
Dan de ongeëvenaarde Fiat Ritmo eerst graag.
Ik bezit 4 fuego’s . Er zijn er niet veel meer in NL. Ca 55 met geldige APK.
Rij nog steeds met veel plezier in mijn renault 18 gts bj 1983 ben eerste eigenaar, nog nooit grote kosten gehad (270.000km lpg) witte auto nog nooit over of bijgespoten eerste lak.
Gebruik hem nu als tweede auto,omdat mijn caravan te zwaar is trek ik die met mijn megane 2 liter op lpg zuid frankrijk oostenrijk de 18 heb ik al vaak een vraag gehad wil je hem verkopen nu nog niet misschien over enkele jaren i.v.b leeftijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).