Wat kan de Gemeente Rotterdam die typegoedkeuringen schelen? Nog een paar dagen en de milieuzone in Rotterdam is een feit. En dus dumpten al 10.000 mensen hun auto, waarvan een groot deel via een sloopregeling.
Aanstaande vrijdag is het ondanks protest van zo’n beetje iedereen zover. Als je als eigenaar van een oudere auto in het hartje van Rotterdam woont, zit je op dat moment met een dubbele kater. Niet alleen van de alcohol, maar ook van het feit dat je niet meer met je vierwieler bij huis kan komen zonder een enorme boete scoren.
Dieselauto’s van voor 1 januari 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen vanaf vrijdag niet meer de stad in. Gevolg is dat zo’n 15.000 auto’s uit hartje 010 niet meer op straat mogen komen binnen de milieuzone. Sinds oktober zijn er al zo’n 10.000 auto’s uit het centrum verdwenen, wat dus ook betekent dat ongeveer 5000 auto’s nog een paar dagen hebben voor ze boetes gaan vangen.
In totaal zijn 6560 aanvragen ingediend voor en sloopregeling, meldt De Telegraaf vanmorgen. Daarvan zijn inmiddels 2654 auto’s daadwerkelijk de shredder in gegaan. De regeling is dus populair te noemen, iemand die zijn auto aanbiedt kan 1000 tot 2500 euro subsidie krijgen van de gemeente.
Om de boel extra te versnellen trekt Rotterdam per 1 mei 2016 (als de zogenaamde “gewenningsperiode” afloopt) ook nog eens 1450 parkeervergunningen van oudere auto’s in. Tijdens de gewenningsperiode geldt dat je een boete van €90 euro krijgt, elke keer als je gesnapt wordt. Tsja, dan heb je geen winnend lot in de Staatsloterij nodig natuurlijk. KATSCHING!
Oh, en gok nog even niet op de dagontheffing die 010 je beloofd heeft, want op dit moment melden ze op hun website gezonderelucht.nl het volgende: “Let op, het is op dit moment nog niet mogelijk om een ontheffing aan te vragen. We houden je via deze website op de hoogte.” Lekker bezig jongens, lekker bezig.
76 reacties
En bij de marathon van Rotterdam !!
Blij dat men het nu eindelijk over de echte fijnstof-killer heeft ipv de 'nep-vervuiling' in vorm van CO2. En de NOx uitstoot is trouwens prima te filteren/converteren met b.v. AdBlue; zo ben je en van je mestoverschot af en wordt de uitstoot van schadelijke broeikasstoffen geminimaliseerd…
Vergeet het maar ..
Die dingen zijn stuk voor stuk ergens anders de boel aan het “vervuilen” ..
Komt omdat auto’s uit die periode van prima kwaliteit zijn ..
En dus enorm DUURZAAM ..
Om het simpele feit dat ze al geproduceerd zijn ..
(Productie energie van een auto staat gelijk aan 150.000 km transport in zo een ding) ..
Een goede turkse collega van mij rijd 1x per 2jaar voor 6weken naar Turkije
– je hebt de auto tenminste 5 jaar achtereen op je naam gehad;
– de subsidie is niet hoger dan de dagwaarde (meen ik mij te herinneren)
– je gebruikt het geld voor de koop van een nieuwe auto.
Er gaan er dus nog een hoop van een koude kermis thuis komen…
http://www.nationalesloopregeling.nl/sloopregeling.html
En nu die brommers aanpakken !
Volledig terechte actie van de gemeente Rotterdam; over de uitvoering valt misschien te twisten (bijvoorbeeld oudere Volvo’s hebben al een geregelde cathalysator), en natuurlijk hadden ze ook alle tweetakt brommers/scooters aan moeten pakken, maar 99% van de nu “getroffen” voertuigen stinken een uur in de wind, zijn uitermate schadelijk voor de gezondheid van de luchtwegen ivm fijnstofuitstoot en hebben dus niets meer in de stad (en de rest van het land) te zoeken.
Voor jou zijn het stinkende autos voor mij is het mijn hobby. Een beetje respect is ook op zijn plaats. Ik ga niet andere autos rijden om dat jij ze als de duivel afschildert. Is er ook nog iets van cultureel erfgoed…
http://www.gezonderelucht.nl/milieuzone?kenteken=jz-76-40
Dus je kunt met je land rover diesel uit 1963 zonder problemen de milieu zone binnen rijden.
Thanks, moet nog wel eens in het centrum zijn met mijn 71’er.
Ik ben bijna geneigd om het gewoon te gaan proberen.
Ik denk dat iedereen een voorstander van schonere lucht is, probleem is dat Rotterdam net als Utrecht een volkomen arbitraire regel invoert waarvan de efficiëntie bijzonder twijfelachtig is en heel veel mensen treft.
Symboolpolitiek op en top.
Het is gewoon belachelijk dat een stad op zichzelf kan bepalen welke auto’s er in mogen, en welke niet.
Zometeen heb je tig steden met zo’n regeling, en elke keer net iets anders. Dat is niet te doen.
Er moeten gewoon landelijke richtlijnen opgesteld worden. En niet op bouwjaar, maar op uitstoot. En ook verplicht andere maatregelen te treffen, bijv tweetakt scootertjes verbieden.
Daarnaast hebben ze hun zaakjes blijkbaar niet op orde, omdat je nu geen ontheffing kan vragen, maar dat later nog wel mogelijk wordt.
Het idee is harstikke goed en terecht. Luchtkwaliteit is belangrijk.
Laat ze eerst maar eens die 2takt scootertjes verbannen uit de stad.
Laat ze eerst maar eens die 2takt scootertjes verbannen uit de stad.
Is het nu zo dat jullie de economie een handje willen helpen door meer auto’s te verkopen?
Ik vind dit propaganda, doet me denken aan een persoon met een raar snorretje met ook een afwijkend wereldbeeld.
Hypocriete overheid
En milieu mijn hoela, dan moeten ze eerst dat skiën verbieden. Ff 2000 km rijden en op kunstsneeuw naar beneden. En met kolencentrale opgewekte elektrische kabel banen Naar boven.
Maar dan kunnen ze geen boete geld innen.
Eigenlijk vind ik dat ze iedereen een gratis fiets o.i.d. moeten aanbieden zodat ze hun auto buiten het centrum kunnen parkeren en er op de fiets heen en terug. Of beter, geef ze een ov kaart/ trajectabonnement voor de te overbruggen afstand.
Net als mijn moeder die een Golf 4 TDi van 2000 heeft… zij mag de stad niet meer in, maar de buurman een paar huizen verderop met dezelfde auto van 2002 wel…
Kansloze actie van de gemeente dit…..
Zou wel Rotterdamse humor zijn…..