De overheid giveth en de roverheid taketh away.
Een nieuw jaar, een nieuw moment om eens te kijken hoe het zit met de autoverkoop in Nederland. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het was een uiterst gemiddeld jaar als we het afgelopen decennium als de norm nemen. Dat gemiddelde is namelijk zo’n 442.000 auto’s per jaar, vorig jaar waren het er 446.114 stuks. Dat is ook ietsje meer dan in 2018, toen er 443.812 auto’s over de toonbank gingen. Tegelijkertijd is het minder dan de 465.000 units die Aumacon voorafgaand aan het jaar verwacht had.
Echt indrukwekkend is het aantal dus niet te noemen, zeker niet als je bedenkt dat er aan het eind van het jaar nog loeiveel Tesla’s geregistreerd werden. Dat waren er zo bizar veel dat Tesla over afgelopen jaar zelfs de derde grootste verkoper van auto’s in Nederland is geworden. Alleen Volkswagen en Opel verkochten nog meer auto’s.
Behalve Tesla (+259,6%) doen in de top-10 vooral Toyota (+15,7%) en Mercedes (+22,6%) goede zaken. Mercedes blijft op de Nederlandse markt nog wel hangen achter BMW, dat ook een plusje boekt van 7,2%. Behalve Ford pakken de andere traditionele top-10 merken echter een (dikke) min, waarbij Renault het er het slechtst vanaf brengt door 31,8% minder auto’s te verkopen dan in 2018. De top-10 ziet er als volgt uit.
- 1 Volkswagen, 47.452 units (-5,5%)
- 2 Opel, 32,324 units, (-11,2%)
- 3 Tesla, 30.911 units (+259,6%)
- 4 Peugeot, 29.318 units (-7,4%)
- 5 Toyota, 27.128 units (+15,7%)
- 6 Renault, 26.207 units (-31,8%)
- 7 Ford, 25.295 units (+2,2%)
- 8 Kia, 25.260 units (-4,1%)
- 9 BMW 22.150 units (+7,2%)
- 10 Mercedes 19.125 units (+22,6%)
Er vallen dus rake klappen bij merken die geen preeeeeemijum auto’s of hippe EV’s verkopen. Nu de financiële voordeeltjes voor EV’s langzaam opdrogen, verwacht Aumacon dan ook dat 2020 een slecht jaar zal worden voor ’s lands autobranche qua nieuwverkoop. De prognose is dat er slechts 425.000 stuks verkocht gaan worden. Dankzij de torenhoge belastingen op auto’s en koolstofdioxide-moleculen, zijn gezinnen die particulier een familieauto met een normaal formaat motor willen kopen immers aangewezen op tweedehands import.
gertjan2012 zegt
Onbegrijpelijk dat men nu de bijtelling weer corrigeert naar 8% , men wil hard de stikstof uitstoot terugdringen, nu is uiteindelijk de Model 3 het best verkochte model , een mooie eerste stap om de “massa” in een elektrische auto te krijgen, en komt er zo’n zet. Dat zal de autoverkoop ook wel gaan voelen.
retetikker zegt
@gertjan2012: per gram bespaarde CO2 of NOx is het een relatief dure subsidie. Dus het komt niet echt als een verrassing lijkt mij.
laptom zegt
@retetikker: het is geen subsidie. Je hoeft geen bpm te betalen dus een stukje belasting plicht verdwijnt. Niettemin is dit maar een kleine druppel.
911targa zegt
@laptom: oké.
A. Ik betaal 30.000 belasting, maar krijg belastingkorting van 10.000 want EV. Ik maak 20.000 over naar de overheid.
B. Ik betaal 30.000 belasting en krijg subsidie van 10.000. Ik betaal 30.000, maar krijg later 10.000 terug.
Fijn dat jij het verschil ziet, maar feit blijft dat er mensen aan het uitvreten zijn. Nescio.
vaakbenjetebang zegt
@911targa: Betaal jij ook altijd je hypotheekrente-aftrek terug dan, uit principe?
VeniVidiVici zegt
@gertjan2012: Ik ben er blij om dat zo de run op EV teruggedrongen wordt. Word er als autoliefhebber vrij simpel en bedroefd van om al die zelfde model-S en Model-3’tjes in het straatbeeld te zien.
harrie zegt
@venividivici:
Jij werd wel helemaal warm van die V40’s en Megane lease diesels in schraap uitvoering?
VeniVidiVici zegt
@harrie: Dat valt wel mee. Volvo staat ook niet in de top 10.
laptom zegt
@harrie: V40 d2 en 1.5 Mégane. Dan is een Tesla 3 toch wel wat leuker om te zien.
gertjan2012 zegt
@venividivici: Die snap ik, maar het feit dat wij als petrolheads liever allemaal dikke V10’s en V12-en zouden willen zien rijden is natuurlijk geen geldig argument ;-)
VeniVidiVici zegt
@gertjan2012: Haha dan denk ik dat die V10 en V12 auto’s ook op den duur best gewoontjes gaan worden. Nee, ik doelde meer op diversiteit van aangename designs.
nissanfairladyz zegt
@venividivici: Waarom wordt je bedroefd van SUPERIEURE techniek? Is er ook nog een http://www.koetsblog.nl waar heel veel mensen gingen klagen toen de auto er aan kwam? ;) hehehe
VeniVidiVici zegt
@nissanfairladyz: Superieure techniek? Een batterij?! Yeah right…
nissanfairladyz zegt
@venividivici: Ja hoezo niet? Is toch zo? Waarom zou dat dan niet zo zijn?
dawwg zegt
@gertjan2012: Wat een onzin, het is nog steeds stukken goedkoper / veel meer korting dan lease-bakken met een verbrandingsmotoren. En dus heeft het nog steeds effect, want veel loonslaven laten alle principes varen voor een paar % korting … Daarnaast roepen alle wetenschappers en planningexperts allang dat het huidige type batterij-auto’s niet de oplossing zijn op lange termijn. Dus laten we vooral investeren in toekomstige technieken (Waterstof ?) in plaats van gieren nog meer belastingkorting te geven !
harrie zegt
@dawwg:
Wijlen Chriet Titulaer had het al over waterstof als ’tejgniek van de toekomst’.
nissanfairladyz zegt
@harrie: Dat was voor de uitvinding van de Lithium accu. ;) had hij dus toen niet kunnen weten. Vroeger stond er ook in de planning om in Nederland tientallen nucleaire centrales te bouwen. Want dat was de toekomst, daarom verkochten we het gas ook voor een appel en een ei aan het buitenland. Want de Nucleaire Centrale zou in de toekomst het gas waardeloos maken. :D Je kan nooit goed anticiperen wat er in de toekomst gebeurd.
frank2b zegt
@harrie: Waterstof blijft een mooie toekomst houden…. ;)
jelmer zegt
@dawwg: “Laten alle principes varen”? Kun je wat specifieker zijn: welke zijn dat?
Alle Tesla-rijders in m’n omgeving vertellen dat ze een heerlijk stille auto hebben gekocht. Niet dat ze een principe hebben laten varen.
janmetdelangeachternaam zegt
Hallo even geheel off topic, maar hebben er meerdere mensen problemen met de App? Ik heb al een aantal dagen constant een foutmelding, ondanks dat ik de app al opnieuw heb geïnstalleerd
duderuud zegt
@janmetdelangeachternaam: Redactie is er al mee bezig maar het schiet niet erg op…
stephane8200 zegt
@janmetdelangeachternaam: ik ook. Al een paar dagen.
mashell zegt
@janmetdelangeachternaam: dan laat ik dat opnieuw installeren maar achterwege. Bij mij doet de App het ook niet meer.
grasvreter zegt
Minder frans op de weg, dat kan ik alleen maar toejuichen. Er zijn in het verleden verschrikkelijk fijne en toffe franse auto’s gemaakt, maar dat is absoluut niet meer het geval. Lelijke Capturs met sneue downsize motortjes mogen van mij allemaal de weg af.
Richmond zegt
@grasvreter: want vw, Skoda, seat, Nissan, Toyota maken hele andere auto’s met grote motoren. ?
dwfc zegt
Als je de laatste alinea’ van dit artikel leest en je denkt daar eens goed over na dan is het toch ongezien dat burgers van een rijk land geen nieuwe wagen kunnen aanschaffen !!
“zijn gezinnen die particulier een familieauto met een normaal formaat motor willen kopen immers aangewezen op tweedehands import”.
frank2b zegt
@dwfc: Gezinnen kunnen gewoon nieuw kopen. Kwestie van sparen en ja, een M5 of zelfs M3 is voor velen inderdaad buiten budget. Soms wordt het drama iets te veel aangezet hier. Leest wel leuk, dat dan weer wel.
Edge zegt
@frank2b: Dat is wat mij betreft toch iets te kort door de bocht. Als je ziet dat de meest simpele Volkswagen Golf Variant met een 1.0TSI zonder opties tegenwoordig al 28.000 euro kost, moet je als gemiddeld gezin toch wel verdomd lang sparen voordat je een gezinsauto met motor van redelijk formaat uit het voorbeeldzinnetje op de stoep hebt staan.
frank2b zegt
@edge: Voor €4.000 minder heb je ook een mooie Corolla. Was de Golf niet altijd al kostbaar? Ik herinner me dat je zelfs voor radiovoorbereiding extra moest betalen vroeger ….
alloallo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RiKe zegt
En hoeveel is nu lease en hoeveel particuliere verkoop?
mashell zegt
@rike: de verhouding zal wel iets van 446012 lease tot 102 particulier zijn.
appeltaartislekker zegt
Units, nog zo’n belachelijke woord. Zeg gewoon auto’s.
appeltaartislekker zegt
@appeltaartislekker: belachelijk*
thjvanvlerken zegt
@appeltaartislekker: ik snapte het al niet, helemaal in de war omdat ik het woord “units” niet begreep…
mashell zegt
@appeltaartislekker: nee, dat is een resultaat van “the great dumbing down”, een effect dat hoofdzakelijk in Engelstalige landen toeslaat en het bijzonder internetters en politici lijkt te treffen. Want alles is een unit. Denk Frizzle Sizzle, denk lego film en “Alles is een unit” bekt gewoon ook nog eens lekker. Als je unit naar het Nederlands gaat vertalen, niet direct naar het woord eenheid (ik ben potjandorie Google translate niet) maar naar het equivalent, dan kom je op het woord “ding” uit. Klinkt toch wel een beetje dom.
frank2b zegt
@mashell: Zo van: “Tjonge wat een lekkere unit!”
jensoffbutton zegt
Dat de Toyota Corolla ook weer mooier is langs buiten in vergelijking met de Auris zal ook wel geholpen hebben.
Voor de rest ben ik wel verbaasd door de opgang van Mercedes. Is er daar een verklaring voor?