Raad eens wie Alfa Romeo een berg geld bezorgt

Auteur: , 16 Reacties

Biem!


Het leek de realisatie van een droom, maar het werd een nachtmerrie: de terugkeer van Robert Kubica in de F1 was een deceptie. De Pool, die voor zijn rallycrash aan het begin van afgelopen decennium op weg was naar een racezitje bij Ferrari, had er de kracht niet meer voor om zijn jonge teammaat George Russell bij te houden. Op zich maakte dat allemaal ook niet zoveel uit, want de Williams waar Kubica in terechtkwam was sowieso slechts sporadisch goed genoeg om andere auto’s te verslaan.

Even leek Kubica nog een plekje bij Haas F1 te kunnen krijgen als testrijder, maar toen dat niet doorging was het onceremoniële einde van Roberts F1-loopbaan een voldongen feit. Althans, dat dachten we. Maar niets is minder waar! Als nieuwjaarscadeautje heeft Kubica namelijk een positie als testrijder bij Alfa Romeo gekregen.

In zekere zin betekent dit voor de Pool een terugkeer naar het oude nest. Kubica begon zijn F1-carrière immers bij BMW Sauber, het team dat later weer gewoon Sauber heette en sinds vorig jaar door het leven gaat als Alfa Romeo Racing. Met de komst van Kubica wordt die naam trouwens wederom ietwat veranderd. De Poolse petroleumtoko Orlen wordt namelijk de titelsponsor van het team dat nu dus officieel Alfa Romeo Orlen heet.

Cynici zullen zeggen dat dit ook meteen verklaart waarom de 36-jarige Kubica nu bij Alfa Romeo terecht is gekomen, maar teambaas Vasseur maakt er in ieder geval een mooi verhaal van:

We zijn erg blij met de terugkeer van Robert. Hij is een van de meest briljante coureurs van zijn generatie en zijn gevecht om terug te keren in deze sport is een blijk van hoe sterk de menselijke wil is.

Waarvan akte.



16 reacties

Kubica is een betalende rijder geworden. Ik vind het tragisch.
@poursuivant: F1 zou eigenlijk ook voor de getalenteerden moeten zijn. Kibuca is verre van dat.
@114i210pk: maar de belangrijkste taak van de F1 rijder is niet het rondjes rijden op zondagmiddag maar het spelen van het reclame popje in de rest van de tijd. En daar heeft Kubica met zijn inspirerende doorzettingsvermogen wel een groot talent voor.
@mashell: You got that right.
Ach, niks mis mee. Kubica is nog steeds een talentvolle gozer. Op de baan niet snel genoeg meer, maar iemand die behoorlijk technisch onderlegd is en het team kan helpen met simulatorwerk en door middel van hier en daar een vrije training de correlatie tussen echte wagen en sim kan helpen verbeteren. En dan brengt ‘ie ook nog eens ettelijke miljoenen met zich mee. Wat wil je nog meer?
@edge: Nou sponsoort Orlen wel meer (oa een Dakar team), maar ik vraag me toch af hoeveel de sponsorship aan Sauber kost en hoeveel het kost om Kubica daar neer te zetten. En dan vraag ik het me af welke Poolse snuiter heeft bedacht dat dat het waard was (om Kubica als testrijder te laten gaan).
En ik vraag me af waarom Kubica dit wil? Vindt hij het zo leuk om nog een jaartje als betaalde toeschouwer weer het hele jaar van huis te zijn?
@gregorius: De reden dat Kubica dit wil is simpel: Hij heeft nog steeds de wil om zich te bewijzen. Hij werkte in 2016 of 2017 tests in een oude Renault af, en was daarin sneller dan toenmalig Renault testcoureur Sirotkin. Vervolgens mocht hij in 2017 bij Renault instappen in hun R.S.17 tijdens de test op de Hungaroring. Zijn snelste ronde was daar net iets minder dan de kwalificatierun van Jolyon Palmer, maar het grootste gedeelte van de dag werkte hij long runs af en daarin was hij fractioneel sneller dan Hulkenberg en bizar constant.

Daaruit zal Kubica het geloof hebben gekregen dat hij nog steeds goed genoeg en snel genoeg is voor de Formule 1, maar in alle eerlijkheid was Williams vorig jaar een enorme puinzooi en niet de beste plek om uit te vinden of dat zo was. Met afstand de slechtste auto van het veld, onderdelentekorten, Kubica en Russell hadden het niet makkelijk vorig jaar. Zelfs een aangepast stuurtje met een wat andere grip en andere knoppenindeling was voor Williams zo moeilijk dat hij die pas enkele races voor het einde kon gebruiken. Ter vergelijking; BMW regelt hem zonder problemen zo’n stuurtje voor een enkele testdag.

En dus zal Kubica een bitterzoet gevoel in zijn mond hebben overgehouden aan het jaar bij Williams. Zoet omdat hij zijn handicap heeft overwonnen en weer Formule 1 coureur is geweest, maar bitter omdat hij nooit de oude Kubica heeft kunnen laten zien.

Kimi Raikkonen is inmiddels bijna 80 en zal na 2020 wel stoppen. Giovinazzi is ook niet de meest briljante coureur van het veld. Ik gok dat Kubica hoopt zich met de rol als testcoureur bij het team te bewijzen en vanuit daar toch nog een racestoeltje hoopt te bemachtigen voor 2021. Ik acht die kans zelf klein, maar hé, hoop doet leven.
Hey, de iOS app doet het weer, top! Nog geen header pics, maar ik hoop dat jullie op de goede weg zijn.
@camber24: No worries het is een reeds bekend Delayed Universal Millenium+20 Bug of DUMB. 😎
@camber24: de overzichtsafbeeldingen op iOS doen ook nog niets. Maar hé, na 2 dagen niks is dit al heel wat!
@camber24: ok, was dus niet de enige… afkicken van Autoblog was namelijk niet echt iets dat op m’n lijstje goede voornemens stond…
Voor team Autoblog; fijn dat t weer werkt én allerbelangrijkste, een fijn 2020 gewenst aan iedereen in het team die ons allemaal die fijne Autoblog content verzorgen. Jullie zijn toppers, Never change 👍
@ukbob: je hebt toch gewoon een browser op je telefoon.
@awesome: werkt ruk. Moet je iedere keer er naartoe surfen. Ouderwets. Native apps zijn/zouden moeten zijn gebruiksvriendelijker.
@ukbob: android ook nog geen header foto’s. Beste wensen team AB en allen hier 🥳
Het gaat over Kubica en dat is sowieso geen fotogeniek model. Dat Orlen betaald om in de naam van het team te staan, is normaal. Dat ze als voorwaarde Kubica als testrijder willen is echt goed voor het team en Kubica. Alleen maar winns.
Kubica heeft gewoon een handicap. F1 op de Paralympics zou echt iets voor hem zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).