![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Screenshot-2020-01-02-at-12.24.32-908x612.png)
Easy on the brakes, breh.
BMW rijders staan niet per se te boek als de meest geduldige en relaxte gebruikers van ’s heren wegen. Het gaspedaal diep intrappen en dan weer zo laat mogelijk hard op de rem, dat is toch eigenlijk wat wij -jawel, ik heb de siena-E46 nog steeds- BMW-boys het liefste doen. Eigenlijk is dat natuurlijk dom dom dom, want los van het feit dat je er meer benzine door verbrandt, kost het je ook je remmen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Siena-E46-970x547.jpg)
Het kan ook anders, zo bewijst Helmut Neumann uit het Duitse -har har- Titz in Noordrijn-Westfalen. Der Helmut kocht in 2014 een dikke BMW uit de 7-serie i3-serie en zette sindsdien 277.000 kilometer op de klok van de compacte EV. Na al die jaren en kilometers heeft de i3 echter nog steeds de originele remschijven én remblokken. Alterrrrrr….
Het geheim van deze langlevigheid zit ‘m niet alleen in een zompige rijstijl, maar ook in het regeneratieve remmen van de i3. Je kan de voor een EV door de carbon-constructie relatief lichte auto feitelijk rijden zonder het rempedaal ooit aan te raken. Dit en andere onderhoudsvoordelen ten opzichte van een vergelijkbare auto met ICE (geen oliewissels, geen uitlaten vervangen) zorgt er volgens de ADAC voor dat de running costs twintig procent lager zijn.
Helmut is dan ook ontzettend in zijn nopjes met zijn i3. Zo zeer zelfs dat hij de originele 60Ah accu vervangen heeft met een nieuwere 94Ah unit. Wat dat gekost heeft weten we niet, maar we vermoeden dat je er wel een paar setjes remmen van had kunnen kopen…
Helmut had kein freude am fahren.
@mikje90: Dat lijkt me sowieso lastig in een i3
@donjunior: Dat ding schijnt leuk te rijden, maar dat is natuurlijk een onpopulaire mening die de petrolhead niet kan verwerken.
@fanboy: schijnt?? Dus eigenlijk heb je zelf ook geen idee?? Mijn buurman heeft zo’n ding.. het trekt me gewoon niet. Ik sta helemaal open voor EVs.. E-tron, Taycan zelfs een Model 3 laat maar komen.. maar de i3.. nee sorry.
@donjunior: Het trekt je niet?
Het gaat erom hoe hij rijdt. Heb jij er wel zelf in gestuurd?
@fanboy: Het uiterlijk doet er niet mee toe? Bij jou misschien niet dan.
@hotze: Het ging over hoe hij RIJDT.
Maar het uiterlijk went gek genoeg wel een beetje. Niet in iedere kleur.
@donjunior: wij hebben sinds een paar maanden een i3s naast mijn G31 en ik kan je vertellen dat de i3 zo prettig rijdt, dat mijn fünfer bijna niet meer van zijn plek af komt. Voor vrijwel alle ritjes in een straal van 80km pakken wij de i3.
Ga er gewoon eens in rijden en kijk dan of je er nog zo over denkt!
@kingfisher36: Exact dit. Ik heb zelfs vandaag mijn tweede i3 opgehaald. Mijn eerste was een i3 60Ah REX (range extender) en mijn nieuwe is een i3s Roadstyle Edition.
@erce: wilde voor mijn vrouw wen jonge i3 met RE vinden, maar er is bijna geen te vinden. Moeten vast al die ontevreden klanten zijn ;-)
@erce:
Ik heb al twee jaar mijn tweede rex, een 94Ah i3s rex. Ik wil de rex niet missen en aangezien de 120Ah rex alleen in de VS geleverd wordt is het een 94Ah rex geworden.
@erce: gecondoleerd.
@donjunior: nou ze schijnen best vlot te zijn. En ik vind de materiaal keuze die BMW heeft gebruikt voor de i3 zo leuk. Het ding bestaat bijna alleen maar uit gerecycled materiaal (gezien in het BMW museum).
@mikje90: gerecycled carbon?
@SimonMc: de carbon wordt daarom met de energie van een waterkrachtcentrale te zijn gemaakt (ergens in de US) had ergens eens gehoord?
@mikje90: auch kein freude am bremsen
@mikje90:
De richtingaanwijzer daarentegen is nog zo goed als nieuw!!!
Zag dat laatst ook bij een opel ampera, ding had roest op de remschijven, zo weinig waren ze gebruikt. En bij een opel moet er altijd iets roesten eh.
@grasvreter: Remschijven roesten altijd aan de achterkant en als je de auto 2 dagen laat staan ook aan de voorkant.
@thomassnelweg: exact.
@thomassnelweg: dat klopt helemaal. Ik merk het ook aan mijn auto. Ik vraag me alleen af waarom ik dat bij de motor nooit heb.
@redneckdarian: iets andere legering denk ik? Anders hadden de meeste motormuizen een groot probleem met al die vastgeroeste remmen als je kijkt naar het gebruik…
@thomassnelweg: ook op het remoppervlak? Want dat wordt er doorgaans altijd afgeremd.
@grasvreter: Yep wordt er inderdaad altijd afgeremd en als je de auto even een paar dagen laat staan heb je weer verse roest.
@thomassnelweg: de rand van de schijf roest (lelijk), de rest rem je er inderdaad af.
Dus ook geen extra fijn stof in de atmosfeer.
@wimof: Klopt, maar dat wordt wel gecompenseerd door veel meer slijtage van met name de banden https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-zorgen-niet-meer-voor-minder-fijnstof-87059
@thomassnelweg: ik denk dat het met zijn rijstijl reuze meevalt
@thomassnelweg: Daar wordt enkel de extra slijtage van de banden bekeken, niet de extra levensduur van de remmen. Kortom : de extra slijtage van de banden komt bij lange na niet in de buurt van de besparing op de remmen.
@SimonMc: Onzin. Banden zijn een veel zwaarder wegende factor met normaal 80 a 100 mg/vkm versus remmen 20mg/vkm. Bladzijde 43 hoofdstuk 9.2.1 ‘wear factors’…. https://uk-air.defra.gov.uk/assets/documents/reports/cat15/0706061624_Report1__Review_of_Emission_Factors.PDF
@thomassnelweg: veel meer is natuurlijk overdreven. Laat t iets van 10 % meer zijn.
Nou, kunnen ze hem meteen een bekeuring sturen, voor onder andere
– het onnodig langzaam rijden op doorgaande rijstrook, terwijl hij het voorsorteervak van afslaan moet hebben.
– het onnodig langzaam rijden omdat het stoplicht in de verte rood is en hij er niet voor wil remmen.
Ik word ****** ziek van die kneuzen, die zo aan het beknibbelen zijn in het verkeer (buiten dat het ook nog eens onveilig rijgedrag is)
@none: En dit weet jij hoe??? Daar ga je ervan uit? Dan kunnen we ook iedereen met een sportauto preventief een boete sturen omdat ze vast wel eens te hard rijden…
@redneckdarian: En elke BMW rijder voor onnodig links rijden en het niet gebruiken van de richtingaanwijzer.
@redneckdarian:
Het wordt hier gemeld als nieuws => uitzonderlijk => dus geen standaard rijstijl.
Mocht dit een normale slijtage betreffen van een i3. Is die eigenaar van de i3 nog steeds een kneus, want dit had hij moeten weten bij de aanschaf van dat ding (En valt de schrijver van dit artikel wat mij betreft dan ook in dezelfde categorie)
Je hoort je geen uitzonderlijke rijstijl aan te meten om ‘kosten te besparen’. ‘Kosten besparing’ is natuurlijk een aanname, maar ik kan me geen andere reden bedenken. Net als die mensen die met een slakkentempo invoegen op de snelweg. Vooral niet teveel benzine consumeren. Laat de rest maar afremmen.
@none: erger nog, ik pas de geen gas meer geven als het stoplicht op rood staat ook toe. Nou ja, op de fiets dan. Ik weiger dan gewoon nog maar een trap te doen, pure energieverspilling. Kan me dan ook niet herinneren dat ik ooit nieuwe remblokjes o.i.d. gekocht heb voor een van mijn tweewielers over de jaren heen.
@none: Nogal een aanname. Een elektromotor kan net zo hard terugwinnen totdat je wielen blokkeren. Dus net zo hard als remmen.
Als de regeneratie goed zijn best doet hoef je er niks van te merken.
@fanboy:
Inderdaad, dat is standaard
Het wordt hier gemeld als nieuws => uitzonderlijk => dus geen standaard rijstijl.
@none: dit is toch wel redelijk standaard bij wagens die regeneratief kunnen remmen 200.000km met remblokken is normaal bij dit soort wagens. Het remvermogen van zo’n i3 is te vergelijken met als je bijv. een 2.0l TDI tegen 100 km/h even in derde versnelling zet en dan het gaspedaal lost!
@none: wat een enorm kneuzige opmerking. Dan is het ook wel aannemelijk dat jij het type bent dat altijd 2 meter van je bumper zit? Te langzaam rijden overal is inderdaad onveilig maar dat komt ook vaak omdat er dan verhitte types zoals jouw rare capriolen uit gaan halen om er voorbij te gaan.
@schuiftrompet:
Belangrijkste verkeersregel is dat je geen hinder voor het overige verkeer bent. Als jij te druk bent met kosten besparend rijden, zodat een ander daar hinder van heeft, ben je fout bezig. Het hoort helemaal niet van belang te zijn, of de ander op dat moment zich al dan niet aan de verkeersregels houdt.
@none: wat is hinder ondervinden? Als een stoplicht al op rood staat laat ik mijn auto gewoon in versnelling, soms terugschakelend, uitrollen. Jij vind dat ik dan maar tot bijna aan de stopstreep 60-80 moet blijven rijden en dan in de ankers moet? Dit heet anticiperen, als hij dan op groen gaat kan je zo doorrijden en ben je uiteindelijk sneller weg. Er is een verschil tussen het verkeer onveilig maken en gewoon irritant/hinderlijk rijden. Echter lijkt me dat volledig onrelevant bij dit artikel. Een i3 schijnt bovendien met gas los al behoorlijk fel af te remmen door regeneratief remmen.
@schuiftrompet: precies dit!
Mensen denken echt dat je sneller bent als je pas de laatste 5 meter voor het stoplicht remt. En dan ook nog boos worden als er iemand achterop rijdt omdat die de remkracht onderschat had…
@none: onzin man, ik rij met een 6 jaar ouder P85 model s, daar staat inmiddels 260dkm op de teller en ook de originele remmen er nog op. En je hoeft het niet te geloven maar ik gebruik de remmen inderdaad niet vaak, maar durf wel te stellen dat ik geen gemiddelde langzaamaan tesla rijder ben…
@dutchneon:
Maar over jouw remmen gaat dit artikel niet.
Het wordt hier gemeld als nieuws => uitzonderlijk => dus geen standaard rijstijl.
Mijne zitten er ook al 130K op en zien er nog redelijk uit. Anticiperen noemen ze dat.
Bij autoweek “klokje rond” was er ook een Tesla met nog de eerste schijven na 2,5 ton… Dat regenereren remt serieus af in Tesla !
Moest je nu gezegd hebben dat het nog de originele richtingaanwijzers waren na 277.000 km…
@jaapiyo : “Zo zeer zelfs dat hij de originele 60Ah accu vervangen heeft met een nieuwere 94Ah unit. Wat dat gekost heeft weten we niet, maar we vermoeden dat je er wel een paar setjes remmen van had kunnen kopen…”
Dat is toch wel een opmerking met een beetje azijn he. Zou me niks verbazen moest hij alsnog profijt hebben gedaan. Je krijgt immers ook nog geld van die oude accu. Je bespaart op onderhoud, wegentaks, inschrijving, brandstof, enz…
@simonmc: Je krijgt amper wat terug voor die oude meuk en wegentaks kortingvoor hybrideskreeg je een paar jaar geleden al helemaal niet in Duitsland …
@dawwg: Eh er is een levendige handel in accu’s uit EVs dusbdie brengt nog wel wat op hoor.
En ik vermoed dat hij de 96Ah accu ook niet nieuw heeft gekocht maar uit een gecrashte i3 heeft.
Prima toch. Niet hetzelfde, maar mijn gt86 stond na 60000km ook nog op de originele remblokken. Anticiperen en snel door de bochten… Met de i3 haal ik dus 300000km.
Ooit achter een Prius gereden. Ik vond dat die best hard afremde zonder te remmen. Verkijk je je soms best op. Maar door de weerstand om energie op te wekken, remmen ze hard zonder het rempedaal aan te raken
@rammillius: Welke weerstand om energie op te wekken?
Die kun je zo groot maken als je wil. En het is aardig efficiënt.
@rammillius: maar dan gaan wel de remlichten gewoon aan
Dat is best lang. Ik vraag me af of dit soort auto’s ook schijven van een andere legering hebben die minder roesten. De schijven van mij worden elk jaar afgedraaid omdat de auto elke maand twee weken stil staat in een corrosieve omgeving. Dat zal bij een elektrische auto misschien iets minder extreem zijn, maar het kan toch een probleem worden.
@lekbak: Er worden wel eens schijven van een Prius vervangen omdat ze te ver heen zijn.
Keramische remschijven zou beter zijn, maarja.
Overigens heeft Honda bij hun nieuwe EV de velgen zo gemaakt dat de roestige schijven niet in het zicht zitten.
@fanboy: het probleem is dat er door de roest diepe groeven in de schijven komen en dat is apk afkeur. Een iets andere staal legering die daar wat minder gevoelig voor is lijkt me handig voor een ev (en voor mij).
Speelgoed auto’s hebben toch geen remmen?
Ik heb 9 jaar in Nederland lease auto’s gereden. 120.000 per jaar. Elke 18 maanden een nieuwe auto.
Remschijven en blokken nooit vervangen….
Ik had een set zomer en winterbanden. En daar deed ik het mee: 180.000 km met 2 setjes banden
Ik reed 90% snelweg kilometers, maar het gaat vooral om het inticiperen en defensief rijden
@slowland: Ben benieuwd wat jij voor beroep had.
@slowland: Vrachtauto…?
@slowland:
Weet iemand die de garage verplicht heeft om de remblokken te vervangen omdat hij niet bij het idee kon dat zijn remblokken op 50% zaten op 200 000km. Ook door zuiver veel autostrade, dan kan je natuurlijk heel hoge standen halen.
Een andere factor is dat remmen altijd berekend zijn op worst case scenario, hoe meer gewicht en hoe hoger de topsnelheid, hoe zwaarder de remmen. Gezien het massa x snelheid is gaat het exponentieel omhoog. Echter als je met een stadswagen afrem in normaal verkeer worden die remmen veel zwaarder belast naar hun max toe in verhouding dan dat je hetzelfde doet met zwaardere sportieve wagens. Die EV’s komen met serieuze remmen, het is maar goed dat ze niet slijten want goedkoop zijn die dingen niet. In combo met de regeneratie moet er dus veel meer uit te halen zijn.
Heb 1 een dagje gereden van ZF in Delfsgauw. Heel fijne auto, best snel, goed afgewerkt en ruim. Prima hoor, die i3.
Is dit nieuws? Had ik ook makelijk gered met regeneratie erbij.
Ik deed met mijn e90 6 cilinder met remblokken van 72.000 en 91.000 tor 252.000 km. Ze waren wel aardig op bij verkoop maar dit is puur door nieuwe rijden en zonder regenereren.
Eens kijken hoever de LEAF komt.
@hypertehk: 72.000 achter en 91.000 vervanging voor.
Remmen is voor lafaards!
Betaal met liefde 20% meer om.ice te rijden dan zo een hok…