• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoverkoop november: kwart eraf, premium scoort nog

Auteur: Wouter, gepost 3 december 2012 om 10:48 – 59 Reacties

Sinds AH met gratis koffie is gestart, valt de aanloop in de showroom wat tegen


Het is een slagveld, een ander woord is er niet voor. Een nare rol is er voor Fiat, die inmiddels gepasseerd is door zowel Audi als BMW.

Het is niet alleen de crisis, maar ook de Nederlandse overheid die een steentje bijdraagt in het slopen van de auto-branche. Naast de telkens wijzigende fiscale regels kreeg de gewone burger ook nog uitzicht op forse koopkrachtdalingen en dat hebben ze gemerkt in de showrooms in den lande. In november werden slechts 30.247 nieuwe personenauto’s geregistreerd, in 2011 waren dit er nog 41.081 stuks. Dat is een afname van 26,4 procent en daarmee lijkt het jaar 2012 een mager jaar te gaan worden voor de autohandel. Normaal gesproken is december ook al niet de maand met een enorme verkooppiek, vooral omdat leasemaatschappijen de boeken al in december dicht gooien. Dit jaar gebeurt dat niet om bepaalde auto’s die per 1 januari 2013 omhoog gaan in bijtelling nog op tijd op kenteken te kunnen gaan zetten. Toch is de verwachting niet dat de absurde piek van juni 2012 wordt herhaald, toen werden er ruim 76.000 auto’s van gele platen voorzien.

Totaal zijn er nu 484.222 auto’s verkocht, tegenover 538.601 stuks in 2011. De verwachting voor heel 2012 komt nu op 490.000 stuks en 2013 gaat vermoedelijk niet beter worden. Voor 2013 verwachten de rekenmeesters een autoverkoop van slechts 445.000 eenheden.

Winnaars en verliezers
Over vrijwel de hele linie scoren de premium merken plusjes:

Audi 19.965 (+9,2%)
BMW 18.195 (+17,8%)
Volvo 16.465 (+0,7%)
Mercedes-Benz 11.042 (+3%)
Lexus 3889 (+46,8%, hallo CT200h!)
Land Rover 1329 (+47,3%, hallo Evoque!)
Porsche 942 (+29,6%, hallo 991!)
Jaguar 341 (+1,5%)
Fisker 139 (vorig jaar nul)

Alleen Infiniti duikt fors de min in, maar die hebben dan ook geen auto’s met een fiscaal vriendelijke CO2 uitstoot. Maserati verkocht dit jaar welgeteld 1 auto (de beste man of vrouw krijgt ongetwijfeld een doos wijn uit Italië), maar de nieuwe Quattroporte zal volgend jaar voor een florissanter beeld zorgen.

Toch moet er in Italie stress zijn, want de volume merken doen het slecht. Heel slecht zelfs, Fiat verkocht dit jaar tot nu toe slechts 18.190 auto’s en wordt dus gepasseerd door BMW. Fiat scoort een negatieve groei van 36,2%, Alfa Romeo zelfs 36,6%. Alleen Lancia groeit van 687 auto’s in 2011 naar 816 tot nu toe dit jaar, maar dat zijn niet echt lekker grote volumes. Als je de verkopen van Chrysler en Dodge op een hoop gooit met Lancia dan komt de groei overigens alsnog negatief uit.

De top 5

1. Volkswagen (58.115 stuks, marktaandeel 12,0%)
2. Renault (41.396/8,6%)
3. Peugeot (38.588/8,0%)
4. Ford (34.814/7,2%)
5. Opel (34.190/7,1%)

De winnaar van de maand is Renault, ze verkochten 3.976 stuks in november. Een andere winnaar is Kia, die over het hele jaar al op een groei van 21,6% staat.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon

Vorig bericht: « BMW 3 Serie GT is af en gespot!
Volgend bericht: Agera Hundra is 100e Koenigsegg ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 december 2012 om 10:54

    Tja, niet zo gek natuurlijk die daling… We missen alllll die Saab-registraties!! Lol

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 december 2012 om 10:58

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ik denk dat ze Lancia en Maserati wel hadden kunnen verslaan!

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    3 december 2012 om 10:56

    Jeetje, helemaal naar de klote, de NL’se automarkt…

    Login om te reageren
    • heyaudi zegt

      3 december 2012 om 11:04

      @toyotafortuner: Inderdaad, dat iedereen nog steeds zoveel Audi’s en Volkswagens kopen is echt belachelijk.

      Login om te reageren
      • heyaudi zegt

        3 december 2012 om 11:04

        @heyaudi: koopt*

        Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    3 december 2012 om 10:56

    De meeste leasemaatschappijen registreren al niet meer in Nov. Tenminste, toen ik nog bij een dealer werkte werd er vanaf midden Nov. door de lease niks meer op kenteken gezet. Dit zorgt altijd voor een flinke dip.

    En die arme Maserati verkoper, slechts 1 nwe op kenteken. Zal vast meer verkocht hebben maar toch.

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      3 december 2012 om 12:48

      @E34M5Touring: Hier kopen, op kenteken waar je vakantiehuis staat.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 december 2012 om 12:58

        @sdk16420: Dat denk ik inderdaad ook.

        Login om te reageren
  4. flippert zegt

    3 december 2012 om 11:15

    Premium plust? Mooi zo, fuck nivellering!! Sloebers gaan fietsen en de rest koopt/least nieuwe dikke bakken, zo hoort het!

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    3 december 2012 om 11:35

    Volvo, dik PRIEMIUM! Weinig landen waar het merk zo’n groot aandeel heeft als Nederland volgens mij ;-)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 december 2012 om 11:58

      @Alwood: Zweden ;)

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 december 2012 om 12:05

        @robbie: Engeland toch ook wel dacht ik?

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 december 2012 om 12:04

      @Alwood: Ongeveer evenredig aan het aantal hockeyclubs :)

      Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    3 december 2012 om 11:38

    Misschien moet Fiat overwegen om naast de Up, 107, Aygo etcetera, ook zo’n ‘budget’bakkie de markt in te slingeren.
    Ik durf te wedden dat minimaal 25% van Peug en Renault’s verkopen die C1 en 107 zijn..
    Al moet ik bekennen geen flauw idee van de marges te hebben op die koekblikjes, ik denk niet veel.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 december 2012 om 11:42

      @kaasboerin: Peug heeft de 508 en 3008 in de 14% bijtelling net als Renault met de Megane. Die doen samen met de 107 en de Twingo’s en clio’s de grootste cijfers denk ik.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        3 december 2012 om 13:46

        @E34M5Touring: bij Fiat slechts de Punt Evo diesel en de Mito die in 14% valt…Giulietta doet minimaal 20%. Kortom, ze kúnnen het wel, alleen moet die Marchionne eens wieberen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          3 december 2012 om 17:09

          @Megakix: Als Alfa wil overleven hebben ze een 3e model nodig. Die ook nog is modern genoeg is om in Europa goed mee te draaien. Anders zie ik het somber in. Van alleen een Mito en Guilietta kan de lamp niet blijven branden. Hopelijk wordt er snel wat gedaan anders wordt het steeds lastiger de klantenkring vast te houden. Een 5serie concurrent zou ik voorlopig nog niet aan beginnen als Alfa zijnde. Een goede degelijke Passat concurrent is denk ik beter. Nog steeds het beste segment qua balans in aantallen en marge. Die Mito’s zijn leuk en je verkoopt er aardig wat van maar denk dat de marge best tegenvalt. Enige voordeel, Alfa is wel een merk waar doorgaans de optielijst wel gebruikt wordt. Je ziet zelden een kale Alfa, zeker vanaf zeg maar 2004/5 zitten ze toch wel goed in de spullen.

          Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      3 december 2012 om 12:49

      @kaasboerin: Niet veel meer marge dan op een echt koekblik waarschijnlijk.

      Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    3 december 2012 om 11:42

    Terwijl de verkopen in Nederland ten opzichte van 2006 nog steeds een kleine stijging vertonen zijn ze in Griekenland teruggezakt van 267k naar 97k in 2011 en halen ze dit jaar mogelijk de 60k niet eens.
    Maar we krijgen onze centjes wel terug hoor Griekenland komt er vast bovenop met enkel een paar hervormingen… Zet de ‘crisis’ in Nederland ook weer even in perspectief.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 december 2012 om 13:48

      @Alwood: yup…altijd weer lachen om politiek gezemel :) ! Ze strooien al eeuwen met het bekende ‘positivisme’, maar al eeuwen blijkt dat dat nergens echt op gebaseerd is. Wat te denken van Spanje; die gasten gaan er helemaal NIET uitkomen met 50% werkloosheid. Of Cyprus, Griekenland, Ierland…Dus pakken ze een gemiddelde, die Draghi de gisteren gemaakte mooie uitspraak deed ontlokken: volgend jaar, 2e helft, gaan ‘we’ weer groeien ! Echt hoor…eerlijk waar…mét rent ! :)

      Login om te reageren
  8. ropbp zegt

    3 december 2012 om 11:44

    Kijk ff op Auto week, daar staat een link naar de totale Europese autoverkoop. Dat is pas interessant. NL is de op vier na grootste automarkt….. Daar kun je ook zien hoe groot het slachtveld in werkelijkheid is.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 december 2012 om 13:49

      @ropbp: thanks !

      Login om te reageren
  9. ropbp zegt

    3 december 2012 om 11:47

    En op wereldniveau is alleen Europa een daler. De rest stijgt nog steeds met een wereldplus van ca. 5miljoen auto’s!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 december 2012 om 12:04

      Och.
      Momenteel betalen we ons primijum Duits omdat veel Duitse banken een godsvermogen in Griekenland hebben uitstaan.
      Die klap van schulden afschrijven gaat nog komen.
      En is onafwendbaar.
      Verder blijkt hieruitook dat die ene fijne Euro dus helemaal nergens voor staat, in de oude situatie hadden Frankrijk, Italië en Griekenland hun munteenheid kunnen devalueren om op die manier een positieve draai te geven aan de alomheersende malaise.

      Nu zit iedereen elkaar aan te kijken, wie er het eerste zal omvallen.

      FIAT heeft van oudsher problemen met zijn marktsegment, in de jaren dat de Japanse auto’s kwamen, heeft FIAT daar toen ook al een knauw van gekregen en nu zijn het vooral de
      Koreaanse merken die zichzelf gewoon beter presenteren.
      Echter FIAT’s prioriteit ligt hier allang niet meer, ga eens kijken naar Zuid Amerika en naar Chrysler in de VS.

      Login om te reageren
  10. norge zegt

    3 december 2012 om 12:05

    Kia gaat lekker …

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      3 december 2012 om 12:13

      @norge: VW ook, moet je dat marktaandeel zien.

      Login om te reageren
  11. Carreza zegt

    3 december 2012 om 12:29

    Maar Fiat komt grootser dan ooit terug in 2014… zo sprak ome Sergio.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 december 2012 om 13:50

      @Carreza: lol…die marchionne…(rofl)

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 december 2012 om 13:57

      @Carreza: Zei hij ook over 2012…

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 december 2012 om 13:59

      @Carreza: Ja man, 150.000 Alfa Romeo’s in 2014, weet je het nog? Gaan ze vast halen!

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        3 december 2012 om 14:09

        @sir_smokalot: die 4C gaat knalluh!!

        Login om te reageren
      • Carreza zegt

        3 december 2012 om 18:54

        @sir_smokalot: en of ik het nog weet! :D

        Ik stuur Sergio alvast een singletje “dromen zijn bedrog” van Marco.

        Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    3 december 2012 om 12:39

    Deze crisis werd voor een groot deel veroorzaakt doordat veel mensen keihard boven hun stand leven. Gelukkig leren ze snel, en kopen ze nu een bescheiden wagen, in plaats van een veel te duur premiumhok…

    Of nee, euhm…

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      3 december 2012 om 13:16

      @Esprit_de_Flandre: jaloers!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        4 december 2012 om 12:35

        @flippert: Nee hoor, ik hoef geen premium. Als het maar deftig rijdt en er niet teveel kosten aan zijn ben ik content. Dan mag het er voor mijn part uitzien als een gesmolten walvis…

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          4 december 2012 om 12:39

          @Esprit_de_Flandre: Alstublieft!

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            4 december 2012 om 12:58

            @kaasboerin: Gesmolten walvis zei ik. Geen fishstick.

            Die gesmolten walvis heb ik trouwens al…

            Login om te reageren
  13. Henk_he zegt

    3 december 2012 om 12:43

    Ik heb in ieder geval voor ’n +1 gezorgd bij VW. Vanmiddag om 16:00 ophalen :-P
    (VAG-bashers, kom d’r maar in!)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 december 2012 om 13:51

      @Henk_he: Bofferd ! Je gaat naar je eigen begrafenis ?! Bloemetje erbij, goedkope cake… ;)

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      3 december 2012 om 21:03

      @Henk_he:

      Nogal laat maar gecondoleerd.

      Login om te reageren
  14. midasracer zegt

    3 december 2012 om 12:47

    De Nederlands overheid doet zijn best om alle branches te slopen, niet alleen de auto business. Maar ach, het pluche zit heerlijk en ze hebben hun eigen verdiensten inclusief bijbaantjes goed geregeld. Het zal Den haag een worst zijn of de ondernemers er bij bosjes neervallen. Als er opnieuw tekorten zijn, verhogen ze toch gewoon de BTW naar 23 procent? En probleem weer opgelost. Als ik een ongebonden YUP/DINK was, woonde ik nu buiten de EU zone. Wil de laatste het licht uitdoen?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 december 2012 om 13:52

      @midasracer: amen !

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 december 2012 om 13:59

      @midasracer: En waar ging je dan wonen? Nog knap lastig om een plek te vinden waar mensen het beter hebben dan in Nederland! Maarja, het gras van de buren…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        3 december 2012 om 14:12

        @Svenska_Aeroplan_AB: Hoi.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          4 december 2012 om 09:24

          @norge: Lekker daar, -25 graden? :D

          Login om te reageren
          • norge zegt

            4 december 2012 om 09:33

            @kaasboerin: Nee hoor, maar -10…

            Login om te reageren
      • midasracer zegt

        4 december 2012 om 09:03

        @Svenska_Aeroplan_AB: Ik zou zeggen, ga volgend jaar eens naar de emigratiebeurs.

        Login om te reageren
    • mattraket zegt

      3 december 2012 om 14:52

      @midasracer: Dat gezeur over die politici altijd, lekker makkelijk. Maar wij hebben de afgelopen jaren wel met z’n allen ongegeneerd de staatsruif leeg lopen vreten met enorme bergen hypotheekrente-aftrek, huursubsidie, studiefinanciering, roep om meer asfalt, voor elk wissewasje naar de dokter rennen, etc., etc. Is het vreemd dat het dan een keer fout loopt? En dan geven we de politiek de schuld.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        4 december 2012 om 09:06

        @mattraket: Ja, het is de schuld van de politiek. En dan met name het enorme aantal ambtenaren wat ze om zich heen hebben verzameld. Dit land gaat ten onder aan staatsruifvreters.

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        4 december 2012 om 09:30

        @mattraket: Tuurlijk, het is alleen opvallend vaak een bepaalde groep..

        Login om te reageren
  15. tweede_woning zegt

    3 december 2012 om 15:38

    Think BIG !

    Europa is niet meer interessant , Fiat is de grootste in Brazile de snelst groeiende economie , met vele modellen die je hier niet hebt . daarnaast China en Rusland en….BRIC landen.
    Europa groeit niet meer , alle een auto en kopen doen we niet meer. Aleen de leasebakjes nog .Jongeren willen geen auto meer in Europa . Time change …

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      3 december 2012 om 16:18

      Spaanse banken inmiddels ook aan de kapitaalinjectie.

      Fiat gepasseerd door Audi en BMW, dacht eerst zo dat gaat goed in NL. Geen Panda/Punto meer maar A4/3 serie. Toch zie ik het voor Fiat wat positiever in dan PSA die mondiaal een slag lijken te missen. Franse auto’s blijken in ieder geval nog steeds wel populair in Holland.

      Login om te reageren
  16. ropbp zegt

    3 december 2012 om 17:05

    Ik vraag het me af of Fiat wel goed gegokt heeft. Ze waren ooit heel erg aanwezig in India (wat straks ook een mega-economie gaat worden) o.a. met een Fiat 1100 uit 1897. Daarna hebben ze het uit handen laten glippen. Dom. In China zijn ze ook niet echt groot, terwijl daar ook mega kansen liggen. Ook dom. Groot zijn in Brazilië is leuk, maar die economie gaat als een jojo en wat verkopen ze daar het meest? De aloude Uno in een nieuw jasje (dat model is nog maar 30 jaar oud….). Beetje dom. Waar nu geld wordt verdiend, is in de VS met Chrysler dankzij het feit dat banken daar niets hebben geleerd (en de consument dus ook niet) en zeer gul zijn met het verstrekken van leningen……
    Oftewel……….

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 december 2012 om 17:17

      @ropbp:
      Niet geheel met je eens
      – In China benje nooit eigenaar als fabrikant maar (minderheids) partner
      – In India heeft men de rechten van de aloude Fiat 1100 gekocht.
      – FIAT Brazilië is eigendom van FIAT, eerst als assamblagefabriek, later als volledige fabriek omdat import heffingen op auto’s enorm hoog zijn.

      Login om te reageren
  17. Search zegt

    3 december 2012 om 18:05

    “Alleen Infiniti duikt fors de min in, maar die hebben dan ook geen auto’s met een fiscaal vriendelijke CO2 uitstoot.”
    Ze hebben toch die M hybride?

    Snap overigens ook niet wat mensen zo massaal in Renault zien, ik vind het zeer matige auto’s.

    Login om te reageren
  18. pieter-jan_catteeuw zegt

    3 december 2012 om 18:28

    Tussen de klasse A voor tripjes van ongeveer max 50km wat eveneens ook de breedte van België is—————-

    -edit: geen enorme engelse teksten copy-pasten aub-

    Login om te reageren
    • solmatje zegt

      4 december 2012 om 12:39

      @Pieter-Jan Catteeuw: hahah

      Login om te reageren
  19. ropbp zegt

    3 december 2012 om 18:31

    @desjonnies: India heeft Fiat ergens in de jaren 80/90 gevraagd om de Uno en de Tipo in India te produceren. Fiat had toen veel succes in Europa en was zo arrogant om de Indiërs de 124 aan te bieden (met een Niksan motor als ik me niet vergis). Daarmee hebben ze toen de boot gemist, want die wilden de Indiërs niet.

    Login om te reageren
  20. kickass zegt

    3 december 2012 om 18:43

    Toevallig dat die ene Maserati-koper de baas is van mijn oom. Hij heeft hem wel mooi uitgevoerd moet ik zeggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North