
Het blijft nog spannend hoe BMW de M-modellen met plofmotor en e-motor gaat onderscheiden. Al lijkt het nu vrij simpel te worden met de BMW X3 M.
Vanmorgen hadden we het nog over namenlogica. Waar terecht aangegeven werd in de reacties dat het bij BMW op dat gebied altijd spannend blijft. Het klinkt zo simpel: het nummer geeft de serie aan, de cijfers achter dat nummer de motorgrootte, i voor benzine en d voor diesel (al zijn ze daar nu afgestapt). Iets meer recent is gekozen voor een toevoeging vóór het nummer als het gaat om een product van M, een SUV (X) of een EV (i).
Combinaties
Maar wat als je twee van die termen wil combineren? Je zou zeggen dat de combinatie van M5 en X5 heel simpel MX5 of XM5 wordt. Helaas zijn beide namen al bezet. Dus koos BMW voor X5 M. Als een auto zowel een crossover als een EV is, wordt gekozen voor de aanduiding iX met een cijfer (of niet). De enige combinatie die we nog niet hebben gezien is EV en M of nog erger: EV, M en crossover. Terwijl dat er toch echt aan zit te komen.

Op basis van het Neue Klasse-platform komen namelijk binnenkort de nieuwe 3 Serie en iX3 uit. Die laatste is al bevestigd qua naam, maar het lijkt ook meer dan evident dat de sedan de naam i3 gaat afstoffen. Wel zo logisch. Klaar voor een iets minder logische stap? Frank van Meel, baas van BMW M, wil de combinatie i en M niet gebruiken. Dus de geruchten over een elektrische BMW M3 als ‘iM3’ kunnen de prullenbak in. En volgens die logica gaat i3 M hem ook niet worden. Wat wordt het dan?

BMW X3 M
Volgens het welbekende draadje van BMW-alleswetende ynguldyn op Bimmerpost wordt het heel simpel. De elektrische BMW X3 M gaat heten: BMW X3 M. Gewoon zoals de benzineversie, dus. Dat lijkt ook te bevestigen dat de elektrische BMW M3 gewoon M3 gaat heten. Geen onderscheid.

Toch lijkt het logisch als BMW M op een manier onderscheid gaat maken tussen de ICE- en BEV-modellen. Alleen hoe, dat weten we nog niet. En misschien ook wel niet, de marketingmachine heeft immers al bepaald dat een EV-M niet onderdoet voor een benzine-M. Bovendien is er natuurlijk een kans dat als de M3 EV aanslaat, er helemaal geen volgende generatie ICE M3 is. Dat is nog even gokken, maar er komt dus geen iX3 M met alle toevoegingen die je kan bedenken.
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Als ze gewoon de letters vanachter blauw maken ofzo, dan is het toch duidelijk welke de E versie is ?
Als de Ioniq 5 N een voorbode is voor de komende M3 EV, een leapfrog in fun en beleving, dan zal dat best kunnen dat die beter aanslaat dan men denkt. Niemand heeft de M3 EV al gereden en hij hoeft helemaal niet vergelijkbaar te zijn met doorsnee EVs van nu, net zo min een Kia Picanto bij eigenschap van zijn verbrandingsmotor vergelijkbaar is met de M3/M4.
Een leapfrog in fun? Heb je weer een cursus gehad op je werk, jezus wat een terminologie.
En die laatste zin is ook al zo bijzonder. Manager bij een bedrijf zeker? Veel druk doen met woorden, maar niet werken.
De Tesla Model 3 performance is toch al een voorbode wat de BMW M3 EV gaat worden..
De Tesla Model 3 Performance is eigelijk wat het totaal niet zou moeten worden. Een model 3 is erg snel, maar valt al snel door de mand op het circuit (net zoals elke snelle Tesla). Denk dat eerder inderdaad een ioniq 5n de referentie moet zijn (qua circuitprestaties, uithouding op het circuit en qua plezier achter het stuur) maar dan nog een paar stapjes hoger.