
BMW heeft een terugroepactie voor hagelnieuwe modellen in het leven geroepen.
Als je een nieuwe BMW koopt hoop je daar jaren van te genieten. Een beetje auto gaat tientallen jaren mee, nietwaar? Toch lullig als die na een paar maanden al uitfikt. Dat is theoretisch mogelijk met een aantal nieuwe modellen en daarom heeft BMW een terugroepactie in het leven geroepen.
In Noord-Amerika is de recall van het Duitse merk van toepassing op 4.397 auto’s van het modeljaar 2025. Een elektrische verbinding tussen de startgenerator en de accu kan losraken, wat kan leiden tot motorstoringen en in zeldzame gevallen tot een brand.
De terugroepactie betreft meerdere modellen:
- 2025 BMW 330i en 330i xDrive
- 2025 BMW 530i en 530i xDrive
- 2025 BMW 430i, 430i xDrive (Coupé, Cabrio, Gran Coupé)
- 2025 BMW X3 30 xDrive
Om nog wat dieper op de terugroepactie in te gaan. Het probleem zit feitelijk in het mild-hybride systeem. Als de verbinding tussen de startgenerator en de accu los komt te zitten krijg je een haperende of uitvallende motor. Het gevolg is dat die losse verbinding oververhit kan raken. We hoeven je vast niet uit te leggen dat warmte in een krappe motor voor een fikkie kan zorgen.
Vooralsnog grijpt BMW preventief in. Er zijn tot nu toe geen meldingen van ongelukken of branden als gevolg van dit probleem. Dealers zullen de verbindingen inspecteren en indien nodig kosteloos repareren.
BMW terugroepactie in Nederland
In het terugroepregister van de RDW staat ook een terugroepactie open voor de BMW X3. De RDW omschrijft het als volgt:
De schroefverbinding van de 48V-leiding naar de startmotordynamo is mogelijk niet goed vastgeschroefd. Hierdoor kunnen contactproblemen ontstaan, wat kan leiden tot het afslaan van de motor en plaatselijke oververhitting, met brandgevaar tot gevolg.
Volgens BMW Nederland staat deze terugroepactie los van bovenstaand verhaal. Het officiële antwoord is: “op dit moment zijn er in Nederland geen auto’s betroffen in de desbetreffende terugroepactie.”. Kortom, vooralsnog alleen Noord-Amerika. Helder!





Allemaal ICE modellen… Mooi, is dat fabeltje ook weer uit de lucht
Nuance: ICE mèt een mild hybrid systeem. En laat nou net daar het probleem zitten…
Probleem zit hem in de startmotor/dynamo. Die heeft een normale ICE zonder hybride toch ook?
Niet waar het zit hem in de verbinding!
@THSD ja de schroefverbinding van de startmotor/dynamo… Ik kan je wel verklappen, een EV heeft geen startmotor of dynamo 🤭
Leer eens lezen het gaat over een verbinding en heeft niks dus 0,0 te maken met de startmotor of dynamo.
Hoe denk je dat de ev accu’s verbonden zijn…met bluetooth???
Jij laat je wel héél makkelijk overtuigen… Er heeft toch niemand beweerd dat ICE modellen nooit in de fik vliegen?
Even terug naar school om te vragen wat nou een “elektrische verbinding” is.
Hoe meer nieuwe X3 van de weg gaan hoe beter. Gecontroleerd uit laten branden zou ik zeggen
De oplossing is dus een schroefje aandraaien?
De tekst lijkt dat inderdaad te suggereren 🙂
Stel je voor dat het een Citroën zou zijn, dan waren er heel wat meer reacties
Het lijkt me idd enkel bij de hybrides te zijn, zijve ICE’s hebben zelden een 48V systeem. Zo een schroeven worden altijd op koppel getrokken in de fabriek, lijkt me dat iemand een verkeerde berekening gemaakt heeft waardoor ze toch loskomen.
Mag van mij
Een slechte verbinding gaat voor warmte zorgen en als de stroomsterkte stijgt dan komt er alleen maar meer warmte vrij.