
Toyota heeft een schattige variant uitgebracht van de Land Cruiser met de nieuwe FJ.
We weten dat ze bij Mercedes werken aan een baby versie van de G-klasse. Het is nog steeds wachten op een onthulling, terwijl Toyota al zijn eigen versie klaar heeft van een kleinere Land Cruiser. Dit is namelijk de gloednieuwe Toyota Land Cruiser FJ.
Tijdens de Japan Mobility Show 2025 beleeft dit gloednieuwe model zijn wereldpremière. De FJ is meer dan zomaar een retro-variant: hij is een eerbetoon aan de oer-Land Cruiser die in 1951 als Toyota BJ begon en als eerste auto de zesde station van Mount Fuji bereikte. Sindsdien is de Land Cruiser uitgegroeid tot een icoon met meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd.

Terug naar de roots
Waar de huidige line-up bestaat uit de luxueuze 300-serie, de onverwoestbare 70-serie en de recent gelanceerde 250-serie, voegt Toyota nu met de FJ een vierde smaak toe. Een compacte variant voor mensen die wel de ruige looks willen, maar niet zoveel ruimte op de oprit hebben.

Met zijn lengte van 4,58 meter, breedte van 1,86 meter en hoogte van net geen twee meter, is de FJ duidelijk kleiner dan de Land Cruiser 250. Toch oogt hij lekker stoer, met zijn rechthoekige carrosserie, gespierde spatborden en strakke “dice”-vormige design. De hoekige bumperdelen zijn zelfstandig los te maken, handig in het geval van een kleine schade als je deze wil vervangen.

Interieur
Binnenin is het duidelijk dat Toyota niet aan overbodige luxe heeft gedaan. Een horizontaal dashboard, grote fysieke knoppen en een logische indeling zorgen ervoor dat alles met handschoenen aan te bedienen is.
De FJ biedt plek aan vijf inzittenden. Het is allemaal niet baanbrekend aan boord. Vooral functioneel, logisch en alles zit op de plek daar waar je het verwacht.

Techniek
Onderhuids maakt de FJ gebruik van het IMV-platform, die ook dienstdoet bij Toyota’s robuuste pick-ups. Dankzij een kortere wielbasis (2.580 mm) en een draaicirkel van slechts 5,5 meter is de FJ lekker wendbaar. De terreinprestaties zijn volgens Toyota “waardig aan de Land Cruiser-naam”.

De nieuwe Toyota Land Cruiser FJ is uitgerust met een 2.7-liter viercilinder benzinemotor met 163 pk en 246 Nm koppel. Toyota omschrijft de aandrijflijn als parttime vierwielaandrijving. Dat betekent denk ik dat het systeem vier dagen in de week werkt, maar op vrijdag een papadag heeft.

De Land Cruiser FJ verschijnt halverwege 2026 op de Japanse markt. Daarna volgen ongetwijfeld andere markten. Want stoer is ‘ie wel. En ook een beetje schattig. Na de laatste generatie Suzuki Jimny had de wereld weer zo’n gekke baby-offroader nodig.





De proporties zijn niet echt optimaal… de Land Cruiser 250 is voor mij wel OK, daar passen die overhangen, die lengte motorkap en greenhouse,….
Bij de nieuwe FJ: motorkap te lang tot de vooruit tov het greenhouse, te korte overhang achter (optisch, niet vanwege vrijgang bergop), te kleine wielen….
Daar was de oude FJ beter, ofschoon meer gedurft.
Er gaat niets boven de “heilige” wielbasis van 2850 mm ;-)
Na de 300, de 250 en GX550 de eerste misser voor mij van de Toyota 4x4s.
Vind de Jimny echt geslaagd in zijn segment, maar dit ziet er speelgoedachtig belachelijk uit met die oversized spatborden en kleine wieltjes.
Hij is zo lelijk dat het weer leuk wordt. Ben benieuwd of de smalle hoge wagen een eland test kan doorstaan.
Een draaicirkel van 5,5 meter! Zou ie net als de G klasse een tank turn kunnen doen?
Wat hoog Playmobil gehalte maar de specificaties doen vermoeden dat dit een zeer capabele offroader zal zijn met in ieder geval een niet efficiënte maar oer solide benzinemotor onder de kap. Body on frame voor deze auto geeft al aan dat deze zijn weg zal vinden in Afrika, Midden Oosten, Zuid Amerika en Azie, Australie. Met de BPM tax zou dit ver over de ton gaan kosten in Nederland, zo jmmr weer.
Ik vind het design minder geslaagd als bij de FJ Cruiser uit 2006. Die was meer retro.
Ook voor NL een gemiste kans dat er geen PHEV optie is, wordt op deze manier onbetaalbaar.
Is de Bronco Sport al leverbaar in Europa? Ik zag er gisteren eentje op transport staan toen we door Duitsland reden. Niet echt ingepakt ofzo en achterop dus duidelijk in het zicht.
Lijkt me ook wel een concurrent voor deze twee
Vind de vorige FJ veel mooier maar van allemaal zou ik het liefst voor de 300 gaan.
Ik ben een van de gelukkigen die een Jimny uit 2022 heeft en zal deze vermoedelijk ook de komende 10 jaar niet weg doen. Maar deze Toyota zou een opvolger kunnen zijn als hij naar Europa zou komen, maar ik gok dat de uitstoot onder de huidige regelgeving dit zal dearsbomen. Bof ik even dat Jimny’s 25 jaar meegaan.