Badge gedoe: “AMG Sport wordt Mercedes-AMG”

Auteur: , 40 Reacties

Mercedes is de laatste jaren een andere koers gaan varen wat de verschillende type-aanduidingen betreft. Gelukkig wordt de boel nu weer iets overzichtelijker.

Het AMG Sport-label zou namelijk verdwijnen. Alle modellen die daaronder werden geschaard, worden voortaan gewoon aangeduid als Mercedes-AMG. De modellen die qua sportiviteit dus net tussen de wal (Mercedes) en het schip (AMG) vallen heten in het vervolg dus AMG.

Da’s een goed plan om nog een andere reden dan de overzichtelijkheid, want AMG Sport-modellen vielen tot dusver steevast in de wannabe-categorie, oftewel net niet flashy genoeg voor een volwaardig AMG-label. Zo kan het dus dat de kersverse SLC met V6 onder de kap is omgedoopt tot Mercedes-AMG SLC43. De C450 staat hetzelfde lot te wachten, evenals de GLE450 enzovoorts.

Het enige addertje dat nu nog onder het gras schuilt is de kans dat Mercedes op deze manier de magie van het AMG-label ietwat downplayt. Aan de andere kant hadden we in een grijs verleden ook auto’s als de SLK32 AMG en niet te vergeten de C30 CDI AMG, dus een niet-V8 in een AMG is historisch gezien prima verantwoord. Evenals de keuze voor de cijfers ’43’ in combinatie met een AMG-label.

Bron: Car and Driver, dank aan @uncivilsum voor het tippen!



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Hmm, vooruit dan maar. Hoewel ze het bij Audi toch véél beter aanpakken met hun S- en RS-label…
@jobberns: én de s-line modellen
@gitaarknul: s-line zijn geen modellen maar pakketjes met andere bumpers, aangepast onderstel en interieur en dergelijke voor de normale A en Q modellen
Hmm, vooruit dan maar.
Hoewel ze het bij Audi echt véél beter aanpakken met hun S- en RS-label…
@jobberns: én de S-line modellen.
@nicolasr: haha! Heerlijkheid in een comment!!!
Dus iedereen die een Mercedes-Benz wilt kopen in 2017, komt er voor €1.500 extra amg badge op de kont te staan..? Haha
Wordt dat -benz dan helemaal niet meer gebruikt? Hoort er toch bij zou je zeggen.
@560pkferrari: jawel, de non AMG modellen worden nog Mercedes-Benz genoemd, de AMG modellen en (voorheen) AMG-Sport modellen worden nu Mercedes-AMG genoemd.
@thomcarspotter: en Mercedes-Maybach als andere tak
@thomcarspotter: Nee joh, zie de link.
@csx3000: nu snap ik er helemaal niks meer van, de C450 wordt wel als Mercedes-AMG gezien maar de GLE (Coupe) 450 dan weer niet? dafak?!
@thomcarspotter: Nog een keer kijken op de link het klopt wel.
@thomcarspotter: dat zie ik niet op die pagina, de c450 is een Mercedes-benz c450 AMG. De échte AMGs zijn Mercedes-AMG
@560pkferrari: Jij hebt bij deze de slimste opmerking want AB zit er ver naast deze link maakt alles duidelijk: https://www.mercedes-amg.com/vehicles.php?lang=deu
Lekker duidelijk bij MB, MauritsH snapt er ook geen reet van.
@csx3000: lekker opbouwende kritiek, kan je ook reacties plaatsen zonder een ander te betrekken? Want als je dat doet is het vaak negatief zonder nuance of onderbouwing.
@remcott: Ik zal vast eens op je zieltje getrapt hebben, maar wanneer je het goed leest geef ik @560pkferrari een compliment en MauritsH op zijn lazer omdat zijn artikel niet klopt.
De opbouwende kritiek geef ik met de link waar.
@csx3000: ik bedoel ook dat je @mauritsh direct ‘op zijn lazer’ wil geven. Die steekt er ook tijd en moeite in om content te schrijven waarop wij kunnen reageren. Daarom vind ik het overdreven om te zeggen dat hij er ‘geen reet van snapt’!
Hoe je het ook bekijkt, opbouwende kritiek is het niet in mijn optiek.
Konden ze daar een jaartje geleden niet achter komen? Man man man
Allemachtig. Kan GTST hier geen seizoen aan besteden? Ik ben het spoor volledig bijster met deze onzin.
@phaeton: dus dit!
Dus, als ik het goed begrijp ik er toch nog ruimte voor een slc63 AMG? Of welke naam ze dan ook geven aan de echte slc AMG.
Een zes cilinder is niet zo gek als Mercedes. De E36, C36 en de C32 waren ook zes cilinders.
Ik ben voorstander. Maakt alles een stuk duidelijker en dan kunnen ineens weer heel veel kopers zeggen dat ze een AMG-rijden, ook al weten wij autoliefhebbers beter. Dus als het goed is krijgen we nu dus 3 AMG-lijnen.

-De 43 AMG’s
-De 63 AMG’s
-De 65 AMG’s.

Harstikke duidelijke toch. De 43’ers zijn de instap AMG modellen, 63’ers het echte werk en de 65’ers nog voor de echte bazen omdat V12.
@kets: niet helemaal: A45 AMG ook nog
@audir8v10: inderdaad, was ik even helemaal vergeten, ik dacht nu de SLK55 AMG wegvalt kan mercedes een redelijk duidelijke line-up introduceren, maar je hebt de 45 AMG familie nog.

Die zijn wel allemaal gebaseerd op een voorwielaangedreven chassis in de basis (ook al hebben de 45 AMG’s de mogelijkheid om indien nodig vermogen naar achter te sturen). Als ze van de 45’ers nu 43’ers maken (A43, GLA43 en CLA43 AMG) dan is het ook opgelost. Zo zou ik het aanpakken en dan laat die namen een jaar of 10 hetzelfde anders maak je iedereen gek.
@kets: amen! Beetje logische typeaanduiding (liefst corresponderend met motorinhoud) please
@audir8v10: maar die neemt elk jaar af, over 5 jaar; Ja ik rij een C20 AMG (2.0 viercilinder)
@kets: Jij snap er ook geen reet van.
@csx3000: Dankje voor je comment, we hebben meer mensen zoals jou nodig. Meningen de grond in duwen zonder enige redenering, uitleg, of opbouwende kritiek met een toegevoegde waarde van 0.0%.
@kets: Check de andere reacties even en misschien zie je de link die ik aangaf ipv je in je eigen wereldje bezig te houden.
@csx3000: Was het zo lastig om meteen iets in die richting te zeggen ipv te zeggen dat ik er geen reet van snap. Manman niet echt normaal gedrag.
Ietswat downplayd? Dit gaat een soort s-line worden. Straks heeft iedere leasebak een amg sport pakketje.
@clarkson: is nu toch ook allang het geval… Al die C200-jes met AMG badges rondom
@audir8v10: ik denk dat het wel wat meer gaat worden dan alleen een amg badge.
Ik vind het prima dat ze de AMG-Sport versies ook onder de Mercedes-AMG badge gaan verkopen, maar dan mogen ze wat mij betreft ook het helemaal simplificeren. Anders wordt het voor de leek veel te ingewikkeld. De cijfers slaan tegenwoordig toch niet meer op motorinhoud, dus dan zou je het als volgt kunnen doen: AMG-Sport wordt 45, de topversies worden allemaal 63 en de versies met V12 blijven 65.

Dan krijg je een logische structuur zoals ze die bij Audi ook hanteren met S voor de snelle versies en RS voor de topversies.
Echt zwaar onhandig. Zelf de M en M-performance modellen van BMW zijn makkelijker uit elkaar te houden. Noem ze AMG-comfort…..
Al met al lekker belangrijk, misschien voor de nep plaatjes plakkers.
@csx3000: je zal maar net een AMG Sport logo vastgelijmd hebben op je C 220…
Je zou haast denken dat het AMG label complete onzin is geworden nadat “AMG” door Mercedes gekocht was…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).