Live van de NAIAS-beursvloer foto’s van de Mercedes-AMG SLC 43. Een fris smoeltje, maar het gemis van die lekkere 5.5 V8 blijft pijn doen.
Het was de goedkoopste V8 van Nederland, de SLK 55 AMG van de R172-generatie, en nog atmosferisch ook. En de laatste AMG waarbij het getal ook nog daadwerkelijk klopt met de cilinderinhoud. En die is dus dood ten faveure van deze AMG SLC 43. Wat daar AMG aan is? Niet het blok in ieder geval, want dat wordt niet in Affalterbach gebouwd, maar gewoon bij Mercedes-Benz. Het is hetzelfde blok dat bijvoorbeeld in de C450 AMG Sport ligt, of diens GLE (Coupe)-broertje. Een 30 V6 met twee turbo’s en 367 pk. Heel aardig, maar een AMG? Meh.
Optisch smoelt de SLC wat mij betreft wel wat lekkerder dan de laatste generatie SLK, al blijft het allemaal wel erg gedrongen ogen. Maar we leven in een democratie, dus de meeste stemmen gelden: kom maar op met je ongezouten mening!
lelijk ding
Zolang ze er maar geen diesel ingooien vind ik het best…
@norge: In duitsland is dat niet ongebruikelijk hoor. Een cabrio icm met een diesel motor.
@clarkson: maar dat zijn geen klasse merken…
@norge: klopt een klassemerk maakt geen dieselcabrio’s. Kia en Hyundai zijn dan klassemerken. BMW Mercedes en Audi maken wel dieselcabrio’s en zijn geen klassemerken. Euh..
@norge: ze hebben het al gedaan bijbde vorige de 250cdi met 204pk
Ziet er toch iets beter uit dan de Slk..
Wel jammer van die V8…
Maar ah, een 6cilinder is ook niet slecht natuurlijk!
@Dimglor: Mja, de SLK 32 uit 2001 had al een 3.2 V6 met compressor en 354 pk. Deze heeft +34% type-aanduiding en maar +3,6% meer vermogen.
@Dizono: en hoeveel meer gewicht?
@thomcarspotter: het exacte gewicht van de SLC 43 kan ik zo snel niet vinden, wellicht heeft MB dit nog niet bekend gemaakt. ’t Zal vast zwaarder zijn dan de 1395 kg van de R170 SLK 32 AMG.
@Dizono: Ja daar ging ik ook wel van uit. Ik zag ergens dat de SLC43 “maar” 1350 kg ging wegen, dat leek mij wel erg weinig.
@Dizono: Maarja vroeger… Vroeger was alles beter.
@Donstil: vroeger was alles beter: ja! Maar dit neusje staat ‘m goed. In elk geval beter dan z’n voorganger.
@Dizono:
Ben net aan het denken dat dit misschien niet de full monty Amg is…
De vorige Slk 55 had namelijke 422 pk.
Deze 367 pk.
Misschien is deze meer zoals de c450 amg sport…
Deze heeft namelijk ook niet echt de typische Amg uitlaatpijpen..
@Dizono: Ach, de C43 AMG had slechts 305pk ;-)
Gister nog een model eerder gezien als slk55 AMG. Ziet er zo veel bruter uit dan deze
Jammer dat de V8 is verdwenen uit de SLK. Maar ik blijf de R171 (2004 / 2011) SLK de mooiste vinden en het liefst natuurlijk als 55 AMG!!
Het wordt met dit model opnieuw duidelijk dat de design taal van Mercedes niet rijmt met alle types. Veel te gedrongen, hoge neus. De R172 had dat niet en zelfs die was al niet meer de fraaiste. En ik heb nog nooit een knalrode SLK gezien. Het lijkt leuk zo, maar doe mij maar de R170.
@phaeton: tijd om mij morgen even te knippen? Uur of drie?
@scottishcarspotter2000: Ik stuur je m’n nicht even. Past half vier ook?
@scottishcarspotter2000: much original, such comment
@phaeton: knalrood is ook nooit leverbaar geweest Im EU. Wel in de vs.
@e550: Ah! Duidelijk :-)
Best leuk om te zien. Ik wist niet dat dit model er aan zat te komen. Leuk ding!
Dit is echt serieus zo jammer allemaal. We zijn ooit verliefd geworden op AMG vanwege de heerlijke volle V8 sound, lekker turboloos! Nu snap ik dat de huidige techniek met al die Bi-turbo’s ook gaaf is maar de liefde zoals met de 43/55/63 blokken zal het nooit meer worden helaas.. Merk nu aan mijzelf dat ik behoorlijk, oh het was vroeger allemaal beter achtig klink ?
Verkwanseling van de AMG naam.
@trustmeiamanengineer: het is dan toch ook geen AMG . . . ,
Van + 420 pk naar – 370 pk.
Dat gaat niet goed,
@csx3000: – 370? Hoe krijg je een negatief vermogen uit een blok? ;)
Mijn ongezouten mening: wat een prutswerk! Ziet er niet uit als AMG, klinkt niet als AMG, wordt niet gebouwd bij AMG, ga zo maar door. Noem dit ding gewoon SLC 43 AMG sport, en leg dan zo’n heerlijke V8 in dat ding, een bredere body erop en gewoon SLC 55 AMG noemen. De liefhebbers willen toch wel de V8, ook als deze een beetje meer kost. Wat een gemiste kans, en dat terwijl Mercedes de laatste tijd heel goed bezig is (C63 s AMG coupe). Zo goed, dat zelfs ik als niet-Mercedesliefhebber dat niet kan ontkennen!
Dus: kom op Mercedes, maken dat ding met V8 er in!
@jobberns: Misschien willen de AMG liefhebbers geen SLC, maar wel een C.
@jobberns: gewoon SLC 43 sport noemen, en pas AMG er bij zetten als het blok daar ook in elkaar wordt gezet…
Laat ons allen hopen dat dit een soort 35i versie is zoals bij bmw en dat het echte werk nog moet komen…
Het is erg jammer. Had er een 450AMG van gemaakt. Dat was reëler geweest.
Psst, de SLK had nooit de goedkoopste V8 van Nederland, dat was de E500 (€99.368 tegenover €98.200) :)
@knipperlichtje: psst: wij kwamen vorig jaar tot dit lijstje: http://www.autoblog.nl/nieuws/wat-zijn-de-goedkoopste-autos-met-v8-in-nederland-75758
@Dizono: wat vreemd, dat kan ook geen BPM zijn aangezien die lijst ook uit 2015 komt. Mercedes sjoemelt blijkbaar stiekem met de prijsjes.
Waar is de rest van de achterkant?
Zo te zien hadden ze nog wat achterlicht units liggen van de vorige generatie C-Class coupé
Ik vind hem wel gaaf, lekker boeiend dat de vorige een V8 had, niemand kocht dat ding.
Word vast gay auto van het jaar 2016
@gecko75: neuhj. Evoque cabrio.
Die Mercs gaan steeds meer op elkaar lijken…. jammer
@jesse_rutjes: de reacties op Mercedes ook..
Een 30 V6 met twee turbo’s? 30 wat?
Maar goed, ik vind hem best geslaagd. En eindelijk weer een Mercedes met een mooi interieur. De SLC43 is duidelijk geen vervanger voor de SLK55 maar eerder een zet van Mercedes om hem in een lager segment te plaatsen. Vergelijken is dan ook nutteloos.
@reistje: Hij had dan ook eigenlijk SLC 30 AMG moeten heten…
43 klinkt echt bagger, daarnaast was mercedes het gamma qua modelnamen logischer aan het maken (je weet wel, GLA GLC GLE). maar 43 is weer een beetje vaag, aangezien de huidige AMG 45 een 2.0 turbo blok is, dan zou je toch denken dat deze AMG SLC met 6 cilinder geen 43 is maar iets tussen 43 en 63 in?
Ik krijg hier een beetje het Mustang met V6 gevoel bij, vloeken in de kerk dit.
@marvinls: als een Mustang V6 je al treurig stemt, dan heb ik geen goed nieuws voor je.
@dizono: En dat is? :)
@marvinls: dat de mustang er tegenwoordig ook (weer) met vierpitter is.
Ok, de naam is zwaar misleidend. Maar de uiterlijke wijzigingen zijn zeer geslaagd te noemen. Ook denk ik dat deze configuratie meer in balans is, alhoewel het jammer is dat de V8 niet meer leverbaar is.
Misschien ligt het aan de foto maar op foto 9 is het net alsof hij op zijn achterwielen staat. Alsof de wielkast te klein is. Ik weet het niet, ziet er gewoon niet uit.
Nu ze aan het downsizen zijn door de V8 te vervangen door een V6, hadden ze ook het blok uit de A45amg kunnen gebruiken. Da’s wel een echt AMG blok, lichter, dus rijdt wellicht beter, en meer pk’s. Of niet geschikt voor achterwielaandrijving en lengte plaatsing?
@rrk147: Maar dit is een cabrio.
Zelfs voor een 2.0 blokje klinkt de 45-amg niet geweldig. In dit geval heb iig nog een beetje sound.
Ik blijf het zonde vinden dat ze er 43 AMG van hebben gemaakt. De logica bij Mercedes leek terug te komen, maar is inmiddels weer ver te zoeken. Los daarvan vind ik de facelift wel bijzonder geslaagd.
Over 20 jaar is een 4 cilinder de definitie van een bommetje
Mooi
Jammer van die v8
Bij een 3 cilinder motor van Ford die lichter wordt zijn de reacties, lichter is beter. Bij een Mercedes waar een V8 door een V6 vervangen is zijn de reacties “jammer van de V8”. Zijn we een beetje chizofreen?
Achterkant heeft een opdoffer gehad
Ik ben nooit fan geweest van de SLK en ook deze SLC kan me niet echt bekoren. Ziet er gewoon wat te gedrongen uit, alsof de verhoudingen niet kloppen.