• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BAM! 451 pk uit een Octavia RS

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 december 2010 om 19:00 – 61 Reacties

Skoda_Octavia_RS400
Uit zo’n 2 liter groot VAG-blokje is toch best wat vermogen te peuteren, gewoon een kwestie van een hele dikke turbo monteren. Wat krijg je dan? Een Octavia RS met 451 pk en 612 Nm. Wedstrijdje doen met deze Audi A3?

Dit stukje zinvol geweld komt van de hand van de tuner Motoren & Technik East (MTE), dat zich al eerder aan de Golf IV vergreep. Voor subtiele pk-winsten hoef je kennelijk niet bij de heren aan te kloppen. Het basisvermogen van 210 pk wordt meer dan verdubbeld met behulp van een Garrett GT30-turbo die met een druk van 1,6 bar werkt. Subtiel als een sloophamer. Met behulp van een sportuitlaatsysteem met een diameter van 76 mm worden de gassen de wereld in gespuugd. Om alles in goede banen af te remmen zijn een Brembo-remsysteem en 375 mm grote remschijven gemonteerd.

Helaas zijn we nog geen filmpje van dit beest, dat MTE ‘Octavia RS400‘ heeft gedoopt, tegengekomen. We zullen het dus voorlopig met de foto’s moeten doen. Ben je in het bezit van een VW Scirocco 3, Golf 6 GTI, Passat of Seat Leon met soortgelijk motorblok? Dan kan MTE dezelfde ombouw voor je uitvoeren.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Skoda Octavia Sportline
    Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk
  • Deze crossover met RS badge heeft 430 pk!
  • Drie keer raden hoe veel pk de Manhart RQ 800 heeft
  • B&B RS Q3
    B&B RS Q3 is een onopvallend monster met 593 pk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

octavia, octavia-rs, Skoda, tuning

Vorig bericht: « Keating neemt 2200 pk-supercar mee naar Monaco
Volgend bericht: Nieuwe MG3 is present in China »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMGknul zegt

    20 december 2010 om 19:03

    Hoeveel zouden ze uit audi rs6 v10 halen?

    Login om te reageren
  2. dw zegt

    20 december 2010 om 19:04

    Leuk, niet uniek, maar wel leuk.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      20 december 2010 om 19:06

      @dw: niet uniek?

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      20 december 2010 om 21:34

      @dw: Klopt, zijn ook de eerste, dus niet uniek.
      Jij bent ook niet uniek… Neus!

      Login om te reageren
      • Mattie zegt

        20 december 2010 om 22:36

        @RickB: Dit is echt niet uniek voor dit blok. http://www.youtube.com/watch?v=a2oGFQpiwzs Reactie op filmpje:dit is Stage 8 van de JD-Powerpack, de PP500, de auto heeft eigenlijk nog iets meer pk(555pk, 592nm),? maar 500PK haalt elke TFSI met deze stage ruim
        De standaard koppeling gaat 50k mee (bij 500pk), maar die wordt uiteraard ook vervangen voor een betere.

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          30 januari 2011 om 10:24

          @Mattie: Die auto, bestaat niet meer…

          Login om te reageren
  3. allijan zegt

    20 december 2010 om 19:04

    top snelheid ?

    Login om te reageren
  4. EFB zegt

    20 december 2010 om 19:05

    @ AMGknul:

    Meer.

    Login om te reageren
  5. bosnialove zegt

    20 december 2010 om 19:05

    Die is wel erg mooi. Ondanks dat, betekent deze auto voor mij: 451 pk / 612 Nm + FWD = héél veel onderstuur. ;)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 december 2010 om 19:46

      @bosnialove:

      Om maar niet van torque-steering te spreken.

      Er zijn toch ook awd Octavia’s, waarom het daar niet op basseren?

      Login om te reageren
  6. dw zegt

    20 december 2010 om 19:06

    Trouwens, waarom diesel-power op de zijkant ?

    Login om te reageren
  7. i-love-v60 zegt

    20 december 2010 om 19:09

    Valt hier niet mee te rijden. Te groot turbogat. Hetzelfde overkwam Wouter toen hij in een Audi reed met MTM tuning.Dan valt er een gat tussen de versnellingen. Chiptuning kan ok zijn maar hier is het vermogensverschil wel erg groot.

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      20 december 2010 om 19:21

      @i-love-v60: Oja joh? Praat jij uit ervaring?

      Login om te reageren
    • 72bug zegt

      20 december 2010 om 22:34

      @i-love-v60:

      Dat heeft niks met versnelling te maken, maar dat komt doordat de turbo dan pas bij hoge toeren overdruk gaat leveren.. Ik denk wel dat deze turbo een variabele geometrie heeft, wat veel reduceert

      Login om te reageren
      • Bart zegt

        21 december 2010 om 09:12

        @72bug: Een Garrett GT30 heeft geen VTG.

        Login om te reageren
  8. Audiracer zegt

    20 december 2010 om 19:09

    BAM! *band ontploft* aka gripverlies…

    Login om te reageren
  9. db87 zegt

    20 december 2010 om 19:18

    Dit moet je alleen willen met 4×4.

    Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      20 december 2010 om 19:38

      @db87: of rwd natuurlijk mmmm

      Login om te reageren
  10. BmwMPower zegt

    20 december 2010 om 19:19

    Dit doet me er weer aan denken dat het toch een hele gaven wagen is, zo’n RS.

    Login om te reageren
  11. Laue zegt

    20 december 2010 om 19:25

    lijkt me niets, met een beetje geluk kun je het diesel geweld bijhouden op de autobahn. ligt er trouwens niet het oude turbo blok van een golf5 in deze skoda? dan kunnen ze dus NIET het zelfde doen met je golf6 gti

    Login om te reageren
  12. MullerG zegt

    20 december 2010 om 19:29

    Gaaf!

    Login om te reageren
  13. Laue zegt

    20 december 2010 om 19:30

    de foto’s lijken trouwens wel bij iemand thuis gemaakt te zijn…

    Login om te reageren
  14. jeanclaude zegt

    20 december 2010 om 19:37

    @laue waarom niet? de gti motoren uit de golf 6 en 5 zijn hetzelfde alleen heet het nu tsi met 10pk meer, de 2.0 tsi van audi is wel een andere motor maar die wordt alleen in de audi’s geleverd.

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      20 december 2010 om 19:42

      @jeanclaude:
      Ik dacht dat de Golf 5 een TFSI is en golf6 TSI. maar ik ben eerlijk gezegd geen VW kenner.

      Login om te reageren
      • stefan82 zegt

        20 december 2010 om 23:13

        @Laue: Wat je zegt klopt. De Golf 5 en 6 hebben een ander blok. De GTI van de Golf 6 heeft de 2.0TSI met 211PK. De Golf 5 heeft de 2.0TFSI met 200PK. De Golf 6 R heeft overigens hetzelfde blok als de Golf 5 GTI, dus een ander blok dan de Golf 6 GTI. Uiteraard met wat aanpassingen.

        Het blok van de Golf 6 zou minder goed te tunen en minder sterk zijn dan het blok van de Golf 5. Niet beters te weten heeft de Octavia het ‘oude’ blok met 200PK standaard en geen 210 zoals vermeldt staat.

        Login om te reageren
  15. Golf MK4 zegt

    20 december 2010 om 19:40

    als dat ding DSG heeft zal het turbogat bijna niet te merken zijn.
    451pk in een skoda
    M3”patsers” pesten bij het stoplicht :) heerlijk

    Login om te reageren
  16. Jesper zegt

    20 december 2010 om 19:42

    Zonder die velgen en stickers en dan ook gewoon in het donkergrijs is dit een enorme wolf in schaapskleren! Kun je best Golfjes e.d. mee pesten :)

    Login om te reageren
  17. Bingo zegt

    20 december 2010 om 19:50

    @ Jesper: JA, natuurlijk is er een turbogat. Maar daar wordt uiteraard niet over gesproken door hun.
    Knulletje

    Login om te reageren
  18. Dimglor zegt

    20 december 2010 om 19:53

    Ik vind die Skoda Octavia rs standaard al een mooie auto.. Deze met die Oz velgjes ziet er echt gewoon goed uit… En dan nog met zo’n motor erin… Dat ding zal wel vooruit gaan :-)

    Login om te reageren
  19. DIPSHIT zegt

    20 december 2010 om 19:58

    ook plannen voor een Superb Combi? :-)

    Login om te reageren
  20. 911GT2 zegt

    20 december 2010 om 19:59

    Oh ik wou al een RS, maar ik zal eens even vragen of dit ook goedgekeurd wordt… ik vrees van niet :)

    Login om te reageren
  21. MB zegt

    20 december 2010 om 20:04

    @Golf MK4

    zoveel kan die dsg bak helemaal niet aan:P

    Login om te reageren
  22. xilver zegt

    20 december 2010 om 20:04

    Dit ziet er gewoon raar uit, gewoon al omdat we het niet gewend zijn om te zien. Maar als die goed stuurt zie ik er de lol wel van in. Lekker knallen aan een stoplicht.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      20 december 2010 om 20:14

      @xilver: Wel 14 inch wieldoppen eronder, en een GreenLine badge achterop :D

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        20 december 2010 om 21:50

        @BananaFlip: haha :D

        Login om te reageren
        • NicoLauda zegt

          21 december 2010 om 00:54

          @xilver:

          Ultieme sleeper…

          Overigens, met een beetje verstand is er met FWD prima uit de voeten te komen, alleen het volle vermogen kun je nauwelijks ten volle benutten.
          Buiten dat heeft 4WD bijzonder veel weerstand en is het bij normaal gebruik in NL een beetje overbodig.

          Dat turbogat is overigens wel ideaal met slecht weer en met de std. koppeling is het dan ook nog niet eens zo’n uitputtingsslag.

          Login om te reageren
  23. i-love-v60 zegt

    20 december 2010 om 20:13

    @jesper. Luister naar Bingo en leer daar van. Nee, heb niet in de Scoda gereden maar heb wel verstand van techniek en auto’s. Jij alleen van je scooter. Denk dat je niet eens een rijbewijs hebt, snotneus.

    Login om te reageren
  24. BananaFlip zegt

    20 december 2010 om 20:14

    Wat een mooie foto’s ja weer.

    Login om te reageren
  25. jp zegt

    20 december 2010 om 20:25

    Lijkt vanachter net een (lage) Porsche Cayenne.

    Login om te reageren
    • CarWasher zegt

      20 december 2010 om 20:39

      @jp:

      Je hebt eigenlijk best wel gelijk, heb voor de gein es snel gekeken, klopt idd;)

      Pff, met voorwielaandrijving krijg je dit niet op de weg, wel lekker als je al op de snelweg zit en ff wilt inhalen!!

      Alleen die zwarte sticker vind ik niks.. doe iets subtiels ermee, niet gewoon overnemen van een ander model, want het past niet bij de lijnen van de skoda

      Login om te reageren
  26. NickelB zegt

    20 december 2010 om 21:14

    Kom op zeg. Dit is toch niets. Elke goede motor tuner kan zonder al te veel moeite (en +- 10000euro) meer als 400pk uit een 2liter te halen. Dus is dit echt nieuws of gewoon grappig omdat het een skoda combi is.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      20 december 2010 om 21:53

      @NickelB: Juist daarom dat het geweldig is. Geen enkele lul die van je verwacht om een knaller van een prestatie neer te zetten.

      Login om te reageren
    • jodokus zegt

      20 december 2010 om 21:58

      @NickelB: Het is meer DAN

      Login om te reageren
  27. Rohrl-fan zegt

    20 december 2010 om 22:09

    Ik stel me toch enkele vragen bij het weggedrag van deze Skoda. Zelf rij ik alweer 3 jaar met een Octavia RS TDI. Met 170pk & 350NM heeft die op nat wegdek al vaak last van tractieproblemen, ik ben echt eens benieuwd hoe erg het met deze wagen gesteld is op dat vlak.

    Moet wel zeggen, en ik spreek dus uit ervaring, het is echt een zalige Q-car, zo’n Skoda RS. ;-)

    Login om te reageren
  28. FredT zegt

    20 december 2010 om 22:43

    Zoveel power op die voorwielaandrijving lijkt mij toch niet ideaal. Wat is trouwens het prijskaartje van deze aanpassing?

    Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      20 december 2010 om 23:17

      @FredT: Waarschijnlijk willen ze het voor zo’n 15.000 euro wel voor je uitvoeren.

      Login om te reageren
  29. Okkii zegt

    20 december 2010 om 23:08

    En een Ford Focus RS kan wel alle peekaas op het wegdek kwijt. ???

    Jongens, Dit heeft een veel beter onderstel en denk ook dat er goed getweaked is met het ECU. Zodat je niet gelijk alles kwijt kan. Anders is het wel een beetje onnodig om er mee rond te rijden. To much wheel spin :P

    Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      20 december 2010 om 23:20

      @Okkii: De Ford Focus RS kan het ook niet kwijt, check 0-100 tijd en vergelijk met ander RWD of 4WD cars… Too much wheel spin, yes sir… met alle tuning van de wereld.

      Of je moet banden monteren als in dit filmpje :D
      http://www.youtube.com/watch?v=gRrzJL7QaxE&feature=related

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        21 december 2010 om 00:12

        @stefan82:

        Wacht effe, een golf met een wheely bar?

        Enorm zinvol met voorwiel aandrijving ook…

        Login om te reageren
  30. ikke zegt

    20 december 2010 om 23:12

    Pak je toch de 4 x 4 uit de zelfde skoda maar dan van de 1.8tsi. Beetje aanpassen en versterken en het is zo om te zetten. Jongens niet teveel in hokjes denken, alles is mogenlijk.

    Login om te reageren
  31. PWB zegt

    20 december 2010 om 23:19

    De genoemde Audi A3 in het artikel staat overigens te koop.. voor € 27.950,- heb je een 3.2 met 460 PK.. wie o wie??
    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lihxynxrxptl

    Login om te reageren
  32. 18t LE Highline zegt

    21 december 2010 om 00:35

    @ Stefan82

    Een Golf VI GTI heeft hetzelfde blok als een V GTI, TFSI en TSI zijn geen twee verschillende blokken. Een GTI ed30/audi s3/ Golf R/Skoda RS rijden met hetzelfde blok, maar dan met een grotere turbo, andere injectoren etc.

    Login om te reageren
  33. bozewolf zegt

    21 december 2010 om 03:31

    ik was eerst heel enthousiast over het idee, maar toen realiseerde ik me idd de voorwielaandrijving. Daar is het echt teveel voor. Ook lijkt me de rijbaarheid (respons, vermogensopbouw) beetje gemankeerd aangezien er wsslijk een single turbo ter grootte van een wookie op gemonteerd zit.

    Gooi er een AWD drijflijn in en je bent de absolute man. Surely, VAG onderdelen zijn zo uitwisselbaar dat je hier makkelijk een Quattro drijflijn in kan gooien.

    Dan lach je je toch kapot met een 450pk Skoda. Ik zou dat serieus liever hebben dan een RS4 of RS5 ofzo. Veel stoerder. Metalen wielen, wieldoppen, 1.6 plaatjes.

    Sleeper, jonge.

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      21 december 2010 om 09:10

      @bozewolf: quattro is niet mogelijk bij de motor overdwars, dat wordt een 4-motion systeem ( Haldex dus ). Een systeem dat pas vermogen naar de achterkant stuurt als hij aan de voorkant grip verliest, in het geval van deze Skoda dus wel permanente 4wd ;).

      Login om te reageren
      • frankj zegt

        21 december 2010 om 11:43

        @Bart: Audi TTRS heeft de motor over dwars dat wordt ook quattro genoemd (ondanks dat het een haldex koppeling heeft).
        Daarnaast Škoda heeft wel een eigen 4×4 systeem.

        Login om te reageren
  34. sjarl zegt

    21 december 2010 om 09:58

    Oja, heeft VW nog steeds GIETIJZEREN onderblokken?
    Wat antiek… muhahaha

    Login om te reageren
    • Pieter-Jan zegt

      21 december 2010 om 11:43

      @sjarl: muahahaha, probeer maar eens 1.6bar op een aluminium blok te zetten, en zien wat er gebeurd. De tune-baar-heid van VAG turboblokken is mede dankzij het ijzer, en het is niet zomaar ijzer natuurlijk. Aluminium behoud zijn toleraties niet. Een opgevoerde turbo heeft niet meer piek druk (bij de arbeidslag) maar wel langer druk. Aluminium kan minder goed met de hitte om. Er zit nog altijd veel ijzer in een modern alu blok.

      Wist je dat Lotus de alu pedalen v/d Elise/Exige heeft vervangen met ijzeren exemplaren omdat het materiaal sterker is, en de pedalen daardoor lichter konden gemaakt worden.

      Een aluminium blok is trouwens gemakkelijker te produceren, en het prijsverschil tussen de materialen is tegenwoordig al veel minder. Om maar te zeggen dat ze het niet voor het geld doen.

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      23 december 2010 om 05:15

      @sjarl: Gietijzer is de shit…RB26, 2JZ, B202, de koningen van de muscle car motoren uit de jaren 60/70…allemaal gietijzer, allemaal verschrikkelijk hard op te voeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het blok zelf.

      Login om te reageren
  35. Captain zegt

    21 december 2010 om 12:11

    Skoda Octavia RS rules…degene die er een hebben of er in gereden hebben weten het. Aan de onderstelafstemming kan VW nog een puntje zuigen. RS heeft verstijfde kooi en zeer grote remmen tov bijv. GTI. Fijnafstemming is gedaan door techneuten van Quattro Gmbh, weet dat uit eerste hand van een testrijder van Audi (zat bij mij op de middelbare school en heb nog steeds contact met hem)

    Login om te reageren
  36. Mr. Dj M. zegt

    21 december 2010 om 12:46

    Gaaf, Ocatvia RS maar dan nog even heftiger!
    Bij deze station wel met zwarte dakrails erop bitte!

    Login om te reageren
  37. Barrie zegt

    21 december 2010 om 16:28

    450 PK is echt niet speciaal ofzo. In Nederland heb je ook zat bedrijven die dit er makkelijk uit. Bijvoorbeeld Van Kronenburg Autosport, die halen 590 PK uit een VAG 2.0L en 720 PK en 800+ Nm uit een 2.5 TFSI 5-cilinder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North