
Uit zo’n 2 liter groot VAG-blokje is toch best wat vermogen te peuteren, gewoon een kwestie van een hele dikke turbo monteren. Wat krijg je dan? Een Octavia RS met 451 pk en 612 Nm. Wedstrijdje doen met deze Audi A3?
Dit stukje zinvol geweld komt van de hand van de tuner Motoren & Technik East (MTE), dat zich al eerder aan de Golf IV vergreep. Voor subtiele pk-winsten hoef je kennelijk niet bij de heren aan te kloppen. Het basisvermogen van 210 pk wordt meer dan verdubbeld met behulp van een Garrett GT30-turbo die met een druk van 1,6 bar werkt. Subtiel als een sloophamer. Met behulp van een sportuitlaatsysteem met een diameter van 76 mm worden de gassen de wereld in gespuugd. Om alles in goede banen af te remmen zijn een Brembo-remsysteem en 375 mm grote remschijven gemonteerd.
Helaas zijn we nog geen filmpje van dit beest, dat MTE ‘Octavia RS400‘ heeft gedoopt, tegengekomen. We zullen het dus voorlopig met de foto’s moeten doen. Ben je in het bezit van een VW Scirocco 3, Golf 6 GTI, Passat of Seat Leon met soortgelijk motorblok? Dan kan MTE dezelfde ombouw voor je uitvoeren.
Met dank aan iedereen voor de tips!





Hoeveel zouden ze uit audi rs6 v10 halen?
Leuk, niet uniek, maar wel leuk.
@dw: niet uniek?
@dw: Klopt, zijn ook de eerste, dus niet uniek.
Jij bent ook niet uniek… Neus!
@RickB: Dit is echt niet uniek voor dit blok. http://www.youtube.com/watch?v=a2oGFQpiwzs Reactie op filmpje:dit is Stage 8 van de JD-Powerpack, de PP500, de auto heeft eigenlijk nog iets meer pk(555pk, 592nm),? maar 500PK haalt elke TFSI met deze stage ruim
De standaard koppeling gaat 50k mee (bij 500pk), maar die wordt uiteraard ook vervangen voor een betere.
@Mattie: Die auto, bestaat niet meer…
top snelheid ?
@ AMGknul:
Meer.
Die is wel erg mooi. Ondanks dat, betekent deze auto voor mij: 451 pk / 612 Nm + FWD = héél veel onderstuur. ;)
@bosnialove:
Om maar niet van torque-steering te spreken.
Er zijn toch ook awd Octavia’s, waarom het daar niet op basseren?
Trouwens, waarom diesel-power op de zijkant ?
Valt hier niet mee te rijden. Te groot turbogat. Hetzelfde overkwam Wouter toen hij in een Audi reed met MTM tuning.Dan valt er een gat tussen de versnellingen. Chiptuning kan ok zijn maar hier is het vermogensverschil wel erg groot.
@i-love-v60: Oja joh? Praat jij uit ervaring?
@i-love-v60:
Dat heeft niks met versnelling te maken, maar dat komt doordat de turbo dan pas bij hoge toeren overdruk gaat leveren.. Ik denk wel dat deze turbo een variabele geometrie heeft, wat veel reduceert
@72bug: Een Garrett GT30 heeft geen VTG.
BAM! *band ontploft* aka gripverlies…
Dit moet je alleen willen met 4×4.
@db87: of rwd natuurlijk mmmm
Dit doet me er weer aan denken dat het toch een hele gaven wagen is, zo’n RS.
lijkt me niets, met een beetje geluk kun je het diesel geweld bijhouden op de autobahn. ligt er trouwens niet het oude turbo blok van een golf5 in deze skoda? dan kunnen ze dus NIET het zelfde doen met je golf6 gti
Gaaf!
de foto’s lijken trouwens wel bij iemand thuis gemaakt te zijn…
@laue waarom niet? de gti motoren uit de golf 6 en 5 zijn hetzelfde alleen heet het nu tsi met 10pk meer, de 2.0 tsi van audi is wel een andere motor maar die wordt alleen in de audi’s geleverd.
@jeanclaude:
Ik dacht dat de Golf 5 een TFSI is en golf6 TSI. maar ik ben eerlijk gezegd geen VW kenner.
@Laue: Wat je zegt klopt. De Golf 5 en 6 hebben een ander blok. De GTI van de Golf 6 heeft de 2.0TSI met 211PK. De Golf 5 heeft de 2.0TFSI met 200PK. De Golf 6 R heeft overigens hetzelfde blok als de Golf 5 GTI, dus een ander blok dan de Golf 6 GTI. Uiteraard met wat aanpassingen.
Het blok van de Golf 6 zou minder goed te tunen en minder sterk zijn dan het blok van de Golf 5. Niet beters te weten heeft de Octavia het ‘oude’ blok met 200PK standaard en geen 210 zoals vermeldt staat.
als dat ding DSG heeft zal het turbogat bijna niet te merken zijn.
451pk in een skoda
M3”patsers” pesten bij het stoplicht :) heerlijk
Zonder die velgen en stickers en dan ook gewoon in het donkergrijs is dit een enorme wolf in schaapskleren! Kun je best Golfjes e.d. mee pesten :)
@ Jesper: JA, natuurlijk is er een turbogat. Maar daar wordt uiteraard niet over gesproken door hun.
Knulletje
Ik vind die Skoda Octavia rs standaard al een mooie auto.. Deze met die Oz velgjes ziet er echt gewoon goed uit… En dan nog met zo’n motor erin… Dat ding zal wel vooruit gaan :-)
ook plannen voor een Superb Combi? :-)
Oh ik wou al een RS, maar ik zal eens even vragen of dit ook goedgekeurd wordt… ik vrees van niet :)
@Golf MK4
zoveel kan die dsg bak helemaal niet aan:P
Dit ziet er gewoon raar uit, gewoon al omdat we het niet gewend zijn om te zien. Maar als die goed stuurt zie ik er de lol wel van in. Lekker knallen aan een stoplicht.
@xilver: Wel 14 inch wieldoppen eronder, en een GreenLine badge achterop :D
@BananaFlip: haha :D
@xilver:
Ultieme sleeper…
Overigens, met een beetje verstand is er met FWD prima uit de voeten te komen, alleen het volle vermogen kun je nauwelijks ten volle benutten.
Buiten dat heeft 4WD bijzonder veel weerstand en is het bij normaal gebruik in NL een beetje overbodig.
Dat turbogat is overigens wel ideaal met slecht weer en met de std. koppeling is het dan ook nog niet eens zo’n uitputtingsslag.
@jesper. Luister naar Bingo en leer daar van. Nee, heb niet in de Scoda gereden maar heb wel verstand van techniek en auto’s. Jij alleen van je scooter. Denk dat je niet eens een rijbewijs hebt, snotneus.
Wat een mooie foto’s ja weer.
Lijkt vanachter net een (lage) Porsche Cayenne.
@jp:
Je hebt eigenlijk best wel gelijk, heb voor de gein es snel gekeken, klopt idd;)
Pff, met voorwielaandrijving krijg je dit niet op de weg, wel lekker als je al op de snelweg zit en ff wilt inhalen!!
Alleen die zwarte sticker vind ik niks.. doe iets subtiels ermee, niet gewoon overnemen van een ander model, want het past niet bij de lijnen van de skoda
Kom op zeg. Dit is toch niets. Elke goede motor tuner kan zonder al te veel moeite (en +- 10000euro) meer als 400pk uit een 2liter te halen. Dus is dit echt nieuws of gewoon grappig omdat het een skoda combi is.
@NickelB: Juist daarom dat het geweldig is. Geen enkele lul die van je verwacht om een knaller van een prestatie neer te zetten.
@NickelB: Het is meer DAN
Ik stel me toch enkele vragen bij het weggedrag van deze Skoda. Zelf rij ik alweer 3 jaar met een Octavia RS TDI. Met 170pk & 350NM heeft die op nat wegdek al vaak last van tractieproblemen, ik ben echt eens benieuwd hoe erg het met deze wagen gesteld is op dat vlak.
Moet wel zeggen, en ik spreek dus uit ervaring, het is echt een zalige Q-car, zo’n Skoda RS. ;-)
Zoveel power op die voorwielaandrijving lijkt mij toch niet ideaal. Wat is trouwens het prijskaartje van deze aanpassing?
@FredT: Waarschijnlijk willen ze het voor zo’n 15.000 euro wel voor je uitvoeren.
En een Ford Focus RS kan wel alle peekaas op het wegdek kwijt. ???
Jongens, Dit heeft een veel beter onderstel en denk ook dat er goed getweaked is met het ECU. Zodat je niet gelijk alles kwijt kan. Anders is het wel een beetje onnodig om er mee rond te rijden. To much wheel spin :P
@Okkii: De Ford Focus RS kan het ook niet kwijt, check 0-100 tijd en vergelijk met ander RWD of 4WD cars… Too much wheel spin, yes sir… met alle tuning van de wereld.
Of je moet banden monteren als in dit filmpje :D
http://www.youtube.com/watch?v=gRrzJL7QaxE&feature=related
@stefan82:
Wacht effe, een golf met een wheely bar?
Enorm zinvol met voorwiel aandrijving ook…
Pak je toch de 4 x 4 uit de zelfde skoda maar dan van de 1.8tsi. Beetje aanpassen en versterken en het is zo om te zetten. Jongens niet teveel in hokjes denken, alles is mogenlijk.
De genoemde Audi A3 in het artikel staat overigens te koop.. voor € 27.950,- heb je een 3.2 met 460 PK.. wie o wie??
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lihxynxrxptl
@ Stefan82
Een Golf VI GTI heeft hetzelfde blok als een V GTI, TFSI en TSI zijn geen twee verschillende blokken. Een GTI ed30/audi s3/ Golf R/Skoda RS rijden met hetzelfde blok, maar dan met een grotere turbo, andere injectoren etc.
ik was eerst heel enthousiast over het idee, maar toen realiseerde ik me idd de voorwielaandrijving. Daar is het echt teveel voor. Ook lijkt me de rijbaarheid (respons, vermogensopbouw) beetje gemankeerd aangezien er wsslijk een single turbo ter grootte van een wookie op gemonteerd zit.
Gooi er een AWD drijflijn in en je bent de absolute man. Surely, VAG onderdelen zijn zo uitwisselbaar dat je hier makkelijk een Quattro drijflijn in kan gooien.
Dan lach je je toch kapot met een 450pk Skoda. Ik zou dat serieus liever hebben dan een RS4 of RS5 ofzo. Veel stoerder. Metalen wielen, wieldoppen, 1.6 plaatjes.
Sleeper, jonge.
@bozewolf: quattro is niet mogelijk bij de motor overdwars, dat wordt een 4-motion systeem ( Haldex dus ). Een systeem dat pas vermogen naar de achterkant stuurt als hij aan de voorkant grip verliest, in het geval van deze Skoda dus wel permanente 4wd ;).
@Bart: Audi TTRS heeft de motor over dwars dat wordt ook quattro genoemd (ondanks dat het een haldex koppeling heeft).
Daarnaast Škoda heeft wel een eigen 4×4 systeem.
Oja, heeft VW nog steeds GIETIJZEREN onderblokken?
Wat antiek… muhahaha
@sjarl: muahahaha, probeer maar eens 1.6bar op een aluminium blok te zetten, en zien wat er gebeurd. De tune-baar-heid van VAG turboblokken is mede dankzij het ijzer, en het is niet zomaar ijzer natuurlijk. Aluminium behoud zijn toleraties niet. Een opgevoerde turbo heeft niet meer piek druk (bij de arbeidslag) maar wel langer druk. Aluminium kan minder goed met de hitte om. Er zit nog altijd veel ijzer in een modern alu blok.
Wist je dat Lotus de alu pedalen v/d Elise/Exige heeft vervangen met ijzeren exemplaren omdat het materiaal sterker is, en de pedalen daardoor lichter konden gemaakt worden.
Een aluminium blok is trouwens gemakkelijker te produceren, en het prijsverschil tussen de materialen is tegenwoordig al veel minder. Om maar te zeggen dat ze het niet voor het geld doen.
@sjarl: Gietijzer is de shit…RB26, 2JZ, B202, de koningen van de muscle car motoren uit de jaren 60/70…allemaal gietijzer, allemaal verschrikkelijk hard op te voeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het blok zelf.
Skoda Octavia RS rules…degene die er een hebben of er in gereden hebben weten het. Aan de onderstelafstemming kan VW nog een puntje zuigen. RS heeft verstijfde kooi en zeer grote remmen tov bijv. GTI. Fijnafstemming is gedaan door techneuten van Quattro Gmbh, weet dat uit eerste hand van een testrijder van Audi (zat bij mij op de middelbare school en heb nog steeds contact met hem)
Gaaf, Ocatvia RS maar dan nog even heftiger!
Bij deze station wel met zwarte dakrails erop bitte!
450 PK is echt niet speciaal ofzo. In Nederland heb je ook zat bedrijven die dit er makkelijk uit. Bijvoorbeeld Van Kronenburg Autosport, die halen 590 PK uit een VAG 2.0L en 720 PK en 800+ Nm uit een 2.5 TFSI 5-cilinder.