Barnfind: Shelby GT500 uit ’69 met slechts 14.000 km

Auteur: , 18 Reacties

Deze zo goed als nieuwe Shelby GT500 uit 1969 is de ultieme retro-Amerikaan.

Je moet er een verbazingwekkend goede discipline voor hebben, een gave auto kopen en hem vervolgens bijna niet gebruiken. Dat is wat Mr. Brown (what’s in a name!) deed. In 1969 kocht hij een nieuwe Shelby GT500 in de kleur ‘Black Jade’ om er in 44 jaar slechts 14.000 kilometer mee te rijden.

Tot drie jaar geleden stond de Shelby in gepoetste en werkende staat in de garage van meneer Brown’s villa. Hij werd zelden gebruikt maar hij was niet te beroerd om hem wel te onderhouden. Waarschijnlijk is hij een paar jaar geleden overleden, zijn landgoed raakte in verval en de Shelby kon niets anders dan stof happen.

Gisteren kwam daar een einde aan en werd het hele landgoed inclusief Shelby geveild. De opbrengst is onbekend, reken er op dat het apparaat aardig wat duiten mocht kosten. Volgens het veilinghuis loopt de 340 pk sterke Ford 427 Cobra Jet V8, die onder de kap van de Shelby ligt nog prima. Mits je een accuwissel uitvoert en een beetje nieuwe peut in de tank stopt.

De auto ligt tussen de rommel en onder het stof, maar wie daar doorheen kijkt ziet hier een prachtige Shelby GT500. Doe mij er maar één!

De Shelby GT500 in betere tijden…
De Shelby in betere tijden...



18 reacties

Hebbuh!!!
Landgoed barnfind, lekker ding.
Ik ben geen grote fan van Amerikaanse auto’s, maar hiervoor maak ik (naast de cobra) een uitzondering voor..
Geweldige unieke basis om er een dikke Eleanor van te maken :-)
@VeniVidiVici: dat zou echt zonde zijn!
@reactief: inderdaad, zo is hij het best!
@VeniVidiVici: Dat zou ik nou echt zonde vinden.
@VeniVidiVici:

Verkeerde model, Eleanor is een ’67 (remake) of een geel/zwarte ’71 Mach 1 (origineel.
Daarbij is het gewoon zonde.
@carmasterr: Je hebt gelijk dit model is niet de juiste basis.

En ja bij nader inzien is bij deze authentieke in top staat verkerende Shelby zonde om te verbouwen. Voor een Eleanor kun je beter een niet al te dure gare basis nemen en opknappen tot…
@VeniVidiVici: Eleanor is gebaseerd op een 67 fastback, de 69 volledig anders.
Daar naast is dit een parts matching GT500, met slechts 14k op de teller, dat is aanzienlijk meer waard dan een kansloze replica van een remake flutfilm met Nicolas Cage in de hoofdrol.
Heerlijke auto, maar toch liever een 350 of 500 van ’65 – ’68.
”garage find”
Holy mother of NACA ducts! o_O
Tenzij de vorige eigenaar -recent- alle rubbers (ook die in de ophanging) bussen en leidingen vervangen heeft, mag hij he-le-maal uit elkaar.
Wat een lelijk ding zo’n mustang uit die periode, en ook wel pijnlijk om te zien hoe weinig ze afwisten van aërodynamica.
Dan ben je een van de grootste autobouwers in de wereld en dan slaag je er niet in van een windtunnel te gebruiken, iets wat zelf de kleinste italiaanse motormerken in die tijd al meer dan 20 jaar gebruikten in hun ontwerp fase.
@Hupke:
Ook niet mijn favoriet model (liever één van 65-68). Maar je kan hem toch ook moeilijk lelijk noemen, en waarom zou je een aerodynamica moeten gebruiken indien je een 7L V8 hebt?
Ik hou er net zo van om dat ze gewoon gebouwd zijn om er goed uit te zien, iets wat bij elke hedendaagse auto ontbreekt.
@shiva:

Een delahaye oid. werd gebouwd om er goed uit te zien, waar dit voor gebouwd werd … geen idee.
En waarom? Om dezelfde reden dat je toch de parkeerrem afzet als je vertrekt met je 7 liter V8.
Prachtig apparaat. Tandje minder dan de ’67 maar wel begerenswaardig. Rood zo ook net wat mooier staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).