• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Basta! Ferrari geeft geen motoren meer aan Maserati

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 10 mei 2019 om 14:35 – 32 Reacties

 Basta! Ferrari geeft geen motoren meer aan Maserati


Een einde van een tijdperk.

Tijdens een bespreking van de kwartaalcijfers heeft Ferrari deze week een aantal beslissingen bekendgemaakt, maar geen van allen zijn ze zo ingrijpend als de aankondiging om een einde te breien aan de samenwerking met Maserati. Volgens CEO Louis Camilleri zal Ferrari binnen een jaar of twee stoppen met het leveren van motoren aan het merk.

Hoewel het nieuws officieel nog niet naar buiten is gebracht, staat de aankomende verandering uitgeschreven in een transcript van The Motley Fool. De website wist het hele gesprek in handen te krijgen en plaatste het online.

Wanneer een analist van Bank of America een vraag stelt aan Camilleri over de verkoopaantallen van Maserati en hoe de toekomst met Ferrari eruitziet, antwoordt het hoofd van de Italiaanse automaker als volgt:

“Well, as you know, we have a contract. And as you know, Maserati has announced that at the end of that contract they will not renew it. So, eventually, we will no longer supply engines to Maserati, which actually from our perspective is actually a good thing, both from a margin perspective, but also the fact that we can transfer a lot of the labor that’s been focused on the engines to the car side of the business.”

Camilleri vervolgde zijn verhaal door te zeggen dat hij verwacht dat Ferrari vanaf 2021 of 2022 geen motoren meer zal maken voor en leveren aan Maserati. De CEO ging zelfs een stapje verder en beweerde dat Ferrari helemaal geen plannen meer heeft motoren te leveren aan derden. In plaats daarvan wil het de tijd en het geld dat het daarmee bespaart steken in de ontwikkeling van nieuwe auto’s. Hij kon zelfs een voorbeeld noemen: de nieuwe hybride sportauto, die het merk deze maand nog wil onthullen.

Hoe Maserati de situatie gaat tackelen is nog maar de vraag. De Italiaanse autofabrikant steunt al bijna twee decennia lang op de krachtbronnen van Ferrari en heeft zelf niet de capaciteit eigen motoren te maken. Daarnaast heeft het aangegeven ook weinig te voelen voor volledig elektrische modellen.

Ook interessant!

  • Ferrari SUV mag buitenspelen, vermomd als Maserati
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, louis-camilleri, Maserati, motor

Vorig bericht: « Brute ABT Volkswagen-bus in Nederland te koop
Volgend bericht: Dit kost de vernieuwde Kia Niro »

Lees Interacties

Reacties

  1. pielemuis zegt

    10 mei 2019 om 14:39

    Kunnen we niet eindelijk de stekker er een keer uit trekken? Het heeft al lang genoeg geleden.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      10 mei 2019 om 14:45

      @pielemuis: Misschien moet je er straks wel een stekker erin insteken…

      Login om te reageren
  2. Benny_Weisz zegt

    10 mei 2019 om 14:39

    O AMG
    O BMW
    O VAG
    O Anders, namelijk …

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 mei 2019 om 14:42

      @bennyweisz: ik vermoed dat de bestverkochte Maser-motor de V6 twinturbo is en die wordt geboren in Detroit (of Indiana).

      Login om te reageren
  3. roquez zegt

    10 mei 2019 om 14:44

    Ben ik nu de enige die die Engelse quote leest en denkt, dit is vreemd?! Spreekt elkaar beetje tegen toch

    Login om te reageren
    • anders zegt

      10 mei 2019 om 14:59

      @roquez: ik lees ook dat Maserati het contract op zegt ipv andersom.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      10 mei 2019 om 15:28

      @roquez: wellicht dat maser een eenzijdige optie tot verlenging op had genomen in het contract?

      Login om te reageren
    • joostgrn zegt

      10 mei 2019 om 15:30

      @roquez: Maserati gaat het contract niet vernieuwen inderdaad. Maar ook dat er op termijn geen motoren meer geleverd gaan worden kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden lijkt mij.. artikel hierboven even aanpassen?

      Login om te reageren
  4. ericc zegt

    10 mei 2019 om 14:47

    Ze kunnen motoren gebruiken van zusterbedrijf Chrysler. Maserati Ghibli Hellcat? Levante met US-V8?
    Even SRT bellen in the good old US of A…

    Login om te reageren
    • garp zegt

      10 mei 2019 om 16:06

      @ericc: heeft geen zin. Allemaal blokken van boven de 4.0, en dan kunnen ze de auto’s niet meer in China kwijt.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        10 mei 2019 om 19:29

        @garp: het blok wat aanpassen, kunnen ze wel.

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    10 mei 2019 om 14:52

    In 2018 was gezegd dat Maserati richting volledig electrisch ging. Toen zal er een contract met Ferrari opgezged zijn. Nu is er een Maserati manager die het weer anders wil, maar officieel weet Ferrari nog van niks.

    Login om te reageren
  6. vetnek zegt

    10 mei 2019 om 15:20

    Voor de topmodellen van Maserati zou je de 2.9 van ‘Alfa Romeo’ kunnen pakken.

    Daarnaast voor de wat ‘normalere’ modellen zou je gebruik kunnen maken van de elektrificatie en hybride motoren die op stapel staan bij Jeep.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 mei 2019 om 15:29

      @vetnek: zeg je dit nou echt serieus?
      De 2.9 van Alfa is een V8 van Ferrari waar 2 cilinders zijn afgeknipt.
      Die V8 van Ferrari bestaat uit 2 versies uit een serie (de F154).
      De ene versie ligt in verschillende vormen in de California en de 488 terwijl de andere versie het 3.8 v8 blok is uit de Quattroporte en de Levante.

      Login om te reageren
      • vetnek zegt

        10 mei 2019 om 15:44

        @gregorius: Ik rij met zo’n konijnenhok dus ben bekend met het fenomeen maar dan is de levering toch via Alfa Romeo? Lijkt mij een mooie creatieve Italiaanse oplossing, haha!

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          10 mei 2019 om 16:04

          @vetnek: Precies wat ik zat te denken!

          Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    10 mei 2019 om 15:35

    Ik denk dat dit weer een teken is dat ze bij FCA een business case hebben gemaakt over Maserati en inzien dat ze met halfbakken luxe modellen geen winst gaan maken.
    De QP is al aan het einde van zijn cyclus en de Levante zit in de 2e helft van zijn cyclus (en is niet goed genoeg).

    Echter, wat ze nu gaan doen, is wel interessant.
    Sommige zeggen dat Maserati vol EV gaat; wieweet maar t lijkt me lastig: het is al bewezen met Lancia dat je niet een precies tegenover gesteld product kan verkopen bij een merk met zo’n historie.
    Maar om nou te zeggen dat Maserati zelf geen motoren maakt, is hetzelfde als zeggen dat Skoda en Seat geen motoren maken; dat is geen issue.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 mei 2019 om 15:58

      @gregorius: bij FCA hebben ze zeker zulke business cases gemaakt. Maar toen er bij Fiat, Alfa, Maserati, Chrysler en Jeep allemaal “onvoldoende toekomstbestendig” uitkwam zijn ze pizza gaan eten en hebben de business cases door de papierversnipperaar gehaald.

      Login om te reageren
  8. lithiumion zegt

    10 mei 2019 om 15:53

    Zal Maserati z’n toevlucht hebben gevonden in electromotoren van Bosch of zo?

    Login om te reageren
  9. JagID3Merc zegt

    10 mei 2019 om 15:59

    Wat een vreemd bericht. Twee bedrijven uit dezelfde stal die niet langer motoren gaan uitwisselen. Porsche, Audi, Bentley en Lamborghini delen toch ook motoren? Net als VW, Audi, Seat en Skoda?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 mei 2019 om 17:06

      @citroen4life: Ferrari maakt, sinds FIAT Chrysler hun 90% meerderheidsaandeel in de vorm van een beursgang ten gelde heeft gemaakt, feitelijk niet langer meer deel uit van de FCA stal. (Bron.)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 mei 2019 om 18:06

        @rrrobert:

        En Ferrari heeft 50% van de Maserati aandelen ..

        Typisch Italiaanse katvangerij allemaal ..

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        10 mei 2019 om 18:40

        @rrrobert: is wel een interessante om uit te zoeken hoe het nou precies zit. Tien procent van de aandelen Ferrari zijn vrij verhandeld, 80 procent is naar FCA aandeelhouders gegaan (dus min of meer bij FCA gebleven) en tien procent is nog van Piero. Volgens mij is Ferrari effectief gewoon nog van de Agnelli’s.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          10 mei 2019 om 20:17

          @jaapiyo:

          Top maat ..
          Gooi die rare beerput maar eens open ..

          Login om te reageren
  10. jwcroy82 zegt

    10 mei 2019 om 16:22

    Ach maserati de laatste échte maserati’s waren de quattroporte 5 en de granturismo. Dat zijn ook de modellen die ik zou overwegen, tijdloos mooi.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      10 mei 2019 om 19:00

      @jwcroy82: eens

      Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    10 mei 2019 om 19:36

    Maserati kan gewoon zelf motoren maken ..
    Daar waren ze altijd wel goed in ..

    Login om te reageren
    • haaren zegt

      11 mei 2019 om 09:24

      @lincoln: inderdaad, er staan genoeg bi-turbo’s te koop met een paar ton op…
      Dat komt omdat ze bij de sloop auto’s stapelen

      Login om te reageren
  12. JaxDryke zegt

    10 mei 2019 om 21:12

    Als het bericht inderdaad klopt en Ferrari stopt per 2021/2022 met motoren te leveren aan Maserati, dan betekent dat in feite dat er vanaf 2024 geen Maserati’s meer komen met een Ferrari motor. Maserati heeft immers nog voor zeker 34800 modellen een motor van Ferrari liggen, per april 2019. Dus tjah.

    Er gaat een gerucht rond dat ze naar Honda kijken. Want ja, zeg nou zelf, de motor van de nieuwe Honda NSX klinkt vele malen beter (en is een stuk betrouwbaarder en zuiniger!!) dan die van een California.

    Login om te reageren
  13. naturalpower zegt

    11 mei 2019 om 13:57

    De motor van de Giulia QV is ontwikkeld door Ferrari, maar wordt hij daar ook gebouwd? Dat maakt op zich niks uit, natuurlijk, want het is officieel een Alfa-motor. Dan zou Maserati motoren gaan inkopen bij Alfa Romeo en kan er een nieuwe Biturbo komen. Ze zullen het in elk geval toch binnen het concern houden, lijkt me.

    Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      11 mei 2019 om 21:10

      @naturalpower: yep, de QV6 biturbo komt rechtstreeks bij Ferrari vandaan, wat ook niet meer dan logisch is toch?

      Login om te reageren
  14. basr32 zegt

    12 mei 2019 om 18:32

    Maserati. Een merk naar mijn hart. Niet meedoen aan volledig elektrische obsessie en gewoon eigen gang gaan. Laten we hopen dat ze er nog lang zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North