
Stellantis baas en Renault baas doen een oproep aan de Europese Unie. Wees een Trump!
Make Europe great again! MEGA! En dat nog wel uit de monden van de bazen van twee Europese merken, Franse merken nog wel. Nou ja Stellantis is wel wat meer dan alleen een Frans merk, maar toch.
Beide heren, John Elkann van Stellantis en Luca de Meo van Renault, stellen in een interview met de Financial Times dat de Europese Unie moet gaan kiezen de komende tijd. Of blijven we autobouwers, of worden we autokopers.
Meer of minder regulering?
Europa zal moeten kiezen of we meer of minder regelgeving willen. Wat de heren betreft minder, minder, minder. De Europese Unie heeft een veel betere industriële strategie nodig om de autoproductie op peil te houden. Neem eens een voorbeeld aan Donald Trump.
De 47e president van de Verenigde Staten heeft volgens hen helder voor ogen wat hij wil bereiken voor de auto-industrie. Nog beter, hij handelt er ook naar. Trump neemt maatregelen zodat de industrie vooruit kan.
Europese auto-industrie verzuipt in regels
Waar in de VS een zakenman aan de knoppen zit, hebben wij de EU met de ongekozen tante Ursula aan het roer. Die Unie heeft in de periode van nu tot 2030 meer dan 100 regels klaar staan om het de Europese auto-industrie moeilijk te maken.
De merken moeten voor de ontwikkeling van hun modellen enorme kosten maken om aan al die regelgeving te voldoen en we zien daardoor al dat het aanbod aan kleine auto’s enorm afneemt. Het is gewoon niet meer winstgevend voor merken om kleine auto’s te ontwikkelen en te produceren.
Wat de Europese auto-industrie nodig heeft is een strategie, geen regelgeving. Aldus het dynamische duo dat in het dubbelinterview ook meteen benadrukt dat Renault en Stellantis zeker niet gaan fuseren. Maar dat terzijde.
Wees een Trump
Op zich is de oproep om meer een Trump te zijn nog best bijzonder. Door de nieuwe, al dan niet potentiële handelsbarrières die The Donald dan weer wel en dan weer niet opwerpt, zijn de aandelen van Stellantis behoorlijk kwetsbaar gebleken.
Ondanks dat de Stellantis aandelen met 24 procent naar beneden gegaan zijn door deze onzekerheden roept Elkann toch op om meer te handelen zoals President Trump. Hij vindt namelijk wel dat het beleid van de President van Amerika consistent is ten opzichte van het doel om de productie in de VS te vergroten.
Steun de Europese auto-industrie!
Beide heren roepen de EU op om beleid te maken dat de Europese auto-industrie steunt. Zodat er bijvoorbeeld ook nog kleine auto’s gebouwd kunnen worden. Met minder regelgeving kunnen we in Europa auto’s bouwen die betaalbaarder zijn en blijven. Zo wordt autorijden ook niet voor de happy few.
De huidige Europese wetgeving is teveel gericht op grotere auto’s en er komen volgens heb te vaak op te korte termijn nieuwe regels bij, terwijl iedereen nog hard bezig is om de vorige set regels te implementeren.
Nou wij denken dat de Europese Commissie, het Europese Parlement én de Europese raad meteen in actie komen na deze klemmende oproep van de bazen van Stellantis en Renault… Ondertussen gaat het in één land van de EU in ieder geval top met de auto-industrie!





80 jaar geleden is bewezen dat MEGA niet werkt.
Make Europe Germany Again.
Als ze niet zo dom waren geweest om Rusland binnen te vallen, dan had best lang kunnen werken.
Die zakenman die in de VS an de knoppen mag draaien is een zakenman die er in geslaagd is een casino -wat in feite een gelegaliseerde geldpers is- failliet te laten gaan, alsmede een complete American Football-competitie. En dat die handelsbarrières van hem ook de in de VS geproduceerde auto’s tot wel 25% duurder kunnen gaan maken lees ik ook niet terug. Maar de heren CEO’s zullen ongetwijfeld weten wat ze doen.
Trump is geweldig, Elkann ook, kleinzoon van Agnelli en de rijkste man van Italië, zeer intelligent en enorme staat van dienst.
Hebben beide heren de centjes en naam niet vooral van de pappies gekregen?
Wacht even hoor. Hebben we het hier over een auto-industrie die jaren verspild heeft aan het sjoemelen met diesels in plaats van werken aan de toekomst? Je weet wel datgene wat BYD bijvoorbeeld wel heeft gedaan en ze nu als een tierelier verkopen en marktleider zijn op het gebied van ev’s.
En dan nu ineens komen huilen dat er teveel regelgeving is. Als je de nodige veranderingen pas doorvoert als het echt niet anders kan dan kom je in de problemen. Een beetje als de boeren die gaan janken dat ze nu ineens aan strengere regels moeten voldoen terwijl het al decennia duidelijk is dat ze moeten veranderen.
Strenge milieu regels zorgen voor technische innovatie en zo voorsprong op de internationale concurrentie. Ook beschermen ze de markt tegen minder innovatieve internationale concurrentie. Minder strenge regels laat de zwakkere broeders nog wat langer lui achterover leunen tot ze door internationale concurrentie van de markt geveegd worden.
Dus EU als je de Europese auto industrie lief is zorg je voor de wereldwijd strengste emmissie eisen. Dat is goed voor de burgers en voor de industrie.
Tot op een bepaald punt geef ik je gelijk, maar als er regels opgelegd worden die economisch niet meer haalbaar zijn, tenzij voor de happy few, implodeert de omzet van een bedrijf en nemen die maatregelen waar iedereen door verliest.
Hebben jullie al eens goed opgelet hoeveel bedrijven de EU aan het verlaten zijn en hoeveel ondernemers elders onderdak zoeken?
Maar goed, al die regeltjes en dure energie zorgt voor innovatie natuurlijk.
Dat grote merken de EU waarschuwen is natuurlijk ook geen alarmbel, alleen nog meer mensen die het niet begrepen hebben.
Want wij als gewoon klootjesvolk weten het natuurlijk beter dan die bedrijven en directeuren. Wat hebben zij nou bereikt in hun leven?
Oh.. wacht..
De Duitse maakindustrie krimpt met 1% per jaar sinds 2018…… . WDR heeft vorig jaar avondvullende documentaire uitgezonden over de neergang van de Duitse industrie……rampzalig. in Nederland Shell hoofdkantoor naar Londen, grote lege plek in Den Haag achtergelaten, eerder al Unilever. Philips en Akzo Nobel, schimmen van weleer. Sluiting Hoogovens dreigt, 11.000 banen op de tocht, dito krimp havens Rdam en krimp Schiphol. Geen traan wordt erom gelaten, te druk met Gaza en sluitingen zijn goed voor milieu, scheelt Co2 uitstoot…… . Dit laatste, te gek voor woorden, was eindopmerking jonge journalist in onze regio bij de sluiting van 180 jaar oud bedrijf……80 man ontslagen maar Co2 uitstoot omlaag.
Zo ver is het in ons linkse landje met de procentueel grootste non profit sector ter wereld, overmatig veel ambtenaren en topzwaar overheid….linkse nietsnutten.
Ken uw geschiedenis. Ooit was er een Industriële Revolutie; aanvankelijk was dat vooral goed nieuws voor een handjevol ondernemers die er steenrijk van werden zonder daadwerkelijk te innoveren: de innovatie/uitvinding van de stoommachine werd hen in de schoot geworpen, de investeringen waren snel terugverdiend, en het personeel in de fabrieken werd zwaar onderdrukt en afgemat.
De grote economische voorspoed die de Industriële Revolutie kwam pas toen na de introductie van allerlei regelgeving over minimumloon, arbeidsduur, en allerlei andere sociale vangnetten. Pas toen dat was ingevoerd, kon de samenleving als geheel een voordeel halen uit die IR – en kwamen die ondernemers erachter dat ze daar nog veel rijker mee konden worden.
Er zijn talloze voorbeelden uit de wereldgeschiedenis die aantonen dat ongereguleerde bedrijven en bedrijfstakken uitermate slecht nieuws zijn voor zo’n beetje de hele samenleving, en dat regulering er juist voor zorgt dan innovatie gestimuleerd wordt waar het bedrijfsleven als geheel (en dus de economie) uiteindelijk alleen maar beter van wordt.
En ja, er zullen ook bedrijven zijn die het niet lukt mee te komen, of je nou reguleert of niet.
Goh, een paar ondernemers die minder regulering willen, dat is nog nooit eerder vertoond…
Maar even serieus, hoe minder regulering de Europese auto-industrie zou moeten reden is mij een raadsel. Volgens mij zet je dan juist de deur wagenwijd open voor producenten uit Verweggistan die ongeremd hun zooi hier kunnen dumpen; dat ze goedkoper auto’s kunnen bouwen dan Renault en Stellantis hebben ze al vaak genoeg bewezen.
En de EU de schuld geven van het verdwijnen van kleine auto’s is natuurlijk helemaal de wereld op z’n kop. Het is niet de schuld van de EU dat autofabrikanten businessmodellen hebben ontwikkeld waarin feitelijk geen ruimte is voor kleine(re) auto’s. Dat de marges op kleine modellen heel laag zijn is niet iets wat de EU heeft afgedwongen, maar is iets waar producenten doelbewust voor hebben gekozen. Als regelgeving ervoor zorgt dat dat model niet langer houdbaar is, dan moeten die fabrikanten daar gewoon zelf een antwoord op kunnen bedenken.
Denk dat het verstandig is ‘ De psychologie van het Totalitarisme ‘ van Mattias Desmet te lezen, universiteit van Gent. Denk dat Elkann dat wel heeft gelezen….zou zo maar kunnen.
Dezelfde meneer DeSmet wiens boek dat je zojuist aanhaalt door zijn eigen werkgever -de universiteit van Gent- uit de opleiding is gehaald omdat het gebaseerd is op verouderde wetenschap en diverse ‘slordigheden’ vertoont. En wat allemaal aan het licht kwam nadat hij bij Alex Jones een optredentje had gegeven? Dezelfde Alex Jones die slachtoffers van diverse school shootings als betaalde acteurs belasterde?
Die Mattias DeSmet?
Niet alleen de auto industrie wordt kapot gemaakt door de EU, ook de consument en alle andere bedrijven. Alles wordt al jaren kapot gereguleerd, daarom liggen wij economisch al jaren aan het infuus in de EU.
Ik kom vaak in Brussel en spreek geregeld met EU ambtenaren. Echt wereldvreemde mensen die geen idee hebben hoe een economie in de praktijk werkt.
Ongetwijfeld, maar zonder de eu zou het niet beter zijn. Er moet een middenweg gevonden worden
Bedrijven die minder regels willen. Wat een schokkende verrassing.
Gelukkig hebben bedrijven in het verleden, en ook anno nu, heel goed bewezen dat ze heel goed met verantwoordelijkheid om kunnen gaan, en altijd de beste keus maken voor consumenten, omwonenden, en hun producten…
Oh wacht… Tata, Chemours, tabaksindustrie, et cetera.
Alles draait om geld, al moeten er doden bij vallen. We hebben juist regels nodig, want voor de CEO tellen alleen de aandeelhouders.