De flexflitser is voor de overheid de beste uitvinding sinds gesneden brood.
Flitspalen brengen traditioneel geld in het laatje voor gemeenten. Natuurlijk dragen ze ook bij aan de verkeersveiligheid, ja ja. Er is een nadeel. Op gegeven moment weet iedereen waar zo’n flitskast staat. Het mooie is dat iedereen langzamer gaat rijden, dus resultaat bereikt. Het vervelende voor de overheid is dat de inkomsten dan ook een beetje tegenvallen.
Toen kwam de flexflitser. En boy, vergeet Isaac Newton en Albert Einstein. De man of vrouw achter de flexflitser zou pas in aanmerking moeten komen voor een Nobelprijs. Met een flexflitser kan een gemeente op dynamische wijze prenten uitdelen. Automobilisten verwachten ze niet op die ene plek en daardoor komt er lekker veel geld in het laatje bij de overheid. En het draagt natuurlijk bij voor de verkeersveiligheid. Natuurlijk!
Op de A16 was het al prijsschieten met een flexflitser. Althans, hoe flex je ‘m hebben. Dat ding staat al maanden te cashen. Meer dan 100.000 boetes in enkele maanden tijd, boeya! Er is weer een nieuwe topper bijgekomen.
Niet op de A16, maar een flexflitser op de A7 bij Purmerend. Het ding draait overuren, want in vijf maanden tijd werden 21.000 bestuurders op de bon geslingerd. Goed, geen recordaantallen zoals op de A16, maar dit is geen slechte score! De flexflitser werd geplaatst aan de brug bij Purmerend vanwege renovatiewerkzaamheden. Tijdelijk mocht je er maar 70 km/u, maar daar hadden duizenden automobilisten lak aan, aldus de Telegraaf.
Voor de automobilisten was de flexflitser op de A7 bij Purmerend even wennen. Normaal gesproken is op dit stuk weg een maximumsnelheid van 100 of 120 km/u van kracht. Dan is 70 km/u andere koek. Wie niet oplet en de snelheid verlaagt heeft zo een prent te pakken.
Flexflitser bij wegwerkzaamheden
Nu zit ik een beetje lacherig te doen over gouden inkomsten voor overheden, maar flexflitsers bij wegwerkzaamheden zijn helemaal geen gek idee. Het is levensgevaarlijk voor werklui als er een automobilist op één of twee rijbanen naast hen met 100 km/u of harder passeert. Het zal niet de eerste keer zijn dat het misgaat. Met een flexflitser zijn automobilisten min of meer gedwongen zich netjes aan een snelheidsverlaging te houden. Doen ze dat niet, ervaren ze de consequenties met een envelop in de brievenbus.
lekkerlinksrijden zegt
Mobiele Trajectcontrole bij wegwerkzaamheden is ook mogelijkheid
gwnbmw zegt
Ik vind flitsen bij wegwerkzaamheden, inclusief verdubbeld tarief, helemaal prima. Wel mits er daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Voor nacht werkzaamheden hoeft om half 2 s’middags geen 50 op een 100 stuk te worden gereden, zoals hier in de regio al maanden de bedoeling is.
ouwedibbes83 zegt
Die laatste alinea brengt de nodige nuance, als ze daar aan t werk zijn en jij t niet nodig vindt om je snelheid er op aan te passen is het fijn dat een flexflitser een extra oogje in t zeil houdt. Dan komt t hopelijk echt de veiligheid ten goede. En mogen ze m ook best fel oranje maken zodat iedereen ziet dat het daar echt de bedoeling is om rustig te rijden.
alpacatje zegt
Aan 70km/u is die werkman ook dood hoor…
hotze zegt
Niet handig natuurlijk als ze op een rijbaan rondbanjeren. De verlaagde snelheid is vooral om niet door afzettingen heen te knallen. Helemaal prima die controles 🤟
rendomjoeser zegt
Ja, maar wel ietsje minder.
rendomjoeser zegt
Serieus? 21000? Dat ding is toch niet te missen?
Ik vraag me af wat gevaarlijker is: te hard rijden of zitten slapen…
mashell zegt
Waarom of? De flitspaal bekeurt mensen die te snel rijden en die ook niet zitten op te letten.
rendomjoeser zegt
Haha. Ja, zo zo kan je het ook zien.
mashell zegt
Als je 90 mag bij werkzaamheden dan is 100 natuurlijk maar een klein beetje gevaarlijker. Maar een limiet is een limiet, die geldt voor iedereen die geen blauwe zwaailichten heeft en moet dus gewoon gehandhaafd worden.