
Met een oude Honda Civic nota bene.
200 km/u aantikken: dat willen we allemaal wel eens een keer proberen. Collega @loek deed onlangs nog een dappere poging met zijn Clio. Uiteraard op de aangewezen locatie daarvoor: de Autobahn. Daar kan het veilig en mag je na afloop nog gewoon je rijbewijs houden.
Een beginnend bestuurder pakte het vandaag wat minder handig aan. Hij ging ook 200 km/u rijden, maar dan op een 80-weg. En hij werd daarbij op heterdaad betrapt door de politie.
De politie constateerde na correctie een snelheid van 186 km/u per uur. Daarmee reed de bestuurder in kwestie 106 km/u te hard. Zodoende mocht hij niet alleen zijn rijbewijs inleveren, maar ook zijn auto.
De auto is eigenlijk nog het meest opvallende aan dit verhaal. Hij reed namelijk 200 km/u in een oude Honda Civic van de vierde generatie. Normaliter is dat een auto waarmee je met de beste wil van de wereld geen 200 km/u kan rijden.
Volgens het bericht van de politie was deze Civic echter voorzien van een turbo. Dat zou dus verklaren waarom deze Civic 200 km/u reed. Het is trouwens wel een hele bijzondere turbo. In de auto lag namelijk een losse accu die volgens het bericht van de politie gebruikt zou worden voor de turbo. Nogmaals: een hele bijzondere turbo.

Tot overmaat van ramp reed de auto niet met een geldige apk. De Civic was namelijk afgekeurd, onder andere vanwege speling op de fuseekogels en de aandrijfas. Er waren wel reparaties uitgevoerd, maar het is maar de vraag of dat fatsoenlijk is gedaan. De losliggende accu wekt weinig vertrouwen.
Volgens de politie ging het om een testrit. Even 200 km/u rijden is natuurlijk een uitstekende manier om te testen of de auto goed gerepareerd is. Het goede nieuws is dat de auto heel is gebleven. Het slechte nieuws: de auto moest alsnog afgevoerd worden op een oprijwagen.
Ik ben toch wel benieuwd wat voor constructie het is als “de accu wordt gebruikt voor de extra turbo”
Een slechte electrische turbo samen met een slechte bestuurder?
Soort Taycan Turbo denk ik.
Elektrische turbo. Zijn te koop op ebay. Als je die op accu van de auto zelf aansluit snoept ie ook veel vermogen weg, dus ze zullen dit wel bedacht hebben.
@bierbuik: door de turbo was het te vol over de motorkap. Daarom hadden ze de accu wegens anders gemonteerd.
200 waar je 80 mag….wat een debiel…..mag ook wel celstraf bijzitten vanmij…..
@mustang750supersnake: en als het om een 4 baans weg gaat met vangrail in de middenberm, is het dan nog steeds een debiel? Er zijn in Nederland voldoende wegen die net snelwegen zijn en toch op 80 worden gezet…
@joost1234: en dat is blijkbaar een excuus om 200 te rijden?
Probeer hem niet te overtuigen. Zijn teveel lui hier die vinden dat je best 200 zou moeten kunnen rijden op een snelweg. Die vergeten gemakshalve hoeveel meter per seconde ze afleggen icm reactietijd wat er dan allemaal kan gebeuren.
@werf76: dat is geen punt van discussie hoor voor mij (alhoewel, in Duitsland kan het prima). Het gaat erom dat “het was een 80 weg” vrijwel niets zegt in Nederland.
Het zegt juist heel veel. Het zegt namelijk wat je medeweggebruikers kunnen verwachten.
Zeker. Hij heeft de kringen van de po nog in zijn billen staan. En ook omdat hij niet de verstandelijke vermogens heeft om te beseffen dat je ook op een 4 baansweg bij 200 km je rijbewijs kwijt bent. Tel daarbij op dat de auto niet APK goedgekeurd is (dus onverzekerd) dan ken je je verantwoording t.o. van anderen en jezelf niet.
@joost1234: eens kijken als jij wordt geraakt met 200 waar je 80 mag ‘als je het overleeft’,…wat je dan zegt….
Dr s een Nederlands bedrijf die electrische turbo’s verkoopt. Cleetus McFarland heeft die set getest op een Chevy Cobalt. Die haalde er weldegelijk meer vermogen uit. Dus het kan zeker.
https://www.youtube.com/watch?v=7a_J2X88fSE
https://www.youtube.com/watch?v=_yrxbcB4CwA
Eigenlijk is het diep triest dat er mensen zijn die denken “200 op een 80 weg in een afgekeurde rammelbak, dat kan wel” daarom is het prettig dat het artikel (vooral dat over de turbo) zo leuk geschreven is.
Alleen de afgekeurde rammelbak kan je niet staven voor de rest ben ik uiteraard akkoord.
Doe mij ook zo’n batterij.
Het betrof hier een beperkte oplage van de Honda Civic Kamikaze, schijnen bloedsnel te zijn.
En dan was zijn Vtec nog niet ingekicked…
Bizar, toen ik jong was (jaren ’70) was dit soort gedrag (DOOD) normaal. Er reden er zich om de haverklap een reeds dood terwijl we nog maar met 5 (miljard) waren.
Voor alle duidelijkheid, ik wil ze niet dood ik wil alleen dat ze niet geboren worden.
En voor de rest, laat ze rijden, zich volzuipen, drogeren, lachgas snuiven en wat kan ik niet verzinnen wat zij allemaal kennen, MAAR niet Op DE weg WAAROP ik op mijn gemak wil rijden!
Gesnopen!?
Mijn Picanta doet ook gemakkelijk 180.
Blijft goed spul die Honda’s.
Uit de reacties maak ik op dat er weinig autoliefhebbers op autoblog zitten. Ik kan me niet voorstellen dat een echte autoliefhebber in zijn jongere jaren niet een keer het gas wat dieper ingetrapt heeft op een rustig stuk weg.
Ik keur het niet goed, maar we zijn allemaal jong geweest.