
Zullen we alle actiefilms dan ook maar meteen verbieden?
Ben je na het kijken van Fast & Furious wel eens met een auto uit een wolkenkrabber gesprongen? Nee hè? Toch zijn er mensen die denken dat je alles wat je op tv ziet meteen gaat kopiëren. Daarom is een Twix-reclame verboden.
In de betreffende reclame is te zien hoe iemand in een musclecar achtervolgd wordt, uit de bocht vliegt en in een ravijn valt. Deze scene lijkt regelrecht uit een film te komen. De auto landt echter op z’n kop op het dak van een identieke auto, die vervolgens wegrijdt. Daarna verschijnt de tekst ‘Two is More Than One’. Slaat helemaal nergens op, maar hé, een reclame moet opvallen.
De Advertising Standards Authority (het Britse equivalent van de Reclame Code Commissie) heeft echter klachten gekregen. Er waren vijf Karens die vonden dat deze commercial ‘gevaarlijk rijgedrag’ promootte. En de ASA is daar nog in meegegaan ook: de reclame is nu verboden in het Verenigd Koninkrijk.
“De getoonde rijmanoeuvres zouden gevaarlijk en onverantwoord zijn als ze in het echte leven nagedaan worden op de openbare weg,” aldus de instantie. Mars – eigenaar van Twix – wees op het absurdistische karakter van de reclame, maar daar ging de ASA niet in mee.
Eigenlijk zijn we niet eens meer verbaasd, want dit is zeker niet de eerste keer dat de ASA reclame verbiedt om volslagen idiote redenen. Zo moest Volkswagen-reclame uit de lucht gehaald worden omdat een vrouw op een bankje een boek zat te lezen. Dat zou stereotyperend zijn. Ook werd een Toyota Hilux-commercial verboden omdat de auto’s door de natuur reden. Rare jongens, daar bij de ASA.





Helemaal terecht dat die verboden wordt! Ik reed afgelopen zondag over een bergpas, lazert en zomaar een auto die sprekend op de mijne lijkt op mijn dak.
Bij die VW reclame hadden ze nog een soort van punt, de vrouw doet huishoudelijk werk en van de mannen zie je succesmomentjes. Toon dan op zich minst blije kindergezichtjes of een partner die waarderen wat de huisvrouw doet. Niet genoeg om te verbieden wmb, maar die is nog ergens te snappen. Maar deze reclame nodigt toch niet uit om een afgrond in te rijden? Met dit tempo worden straks inderdaad sctiefilms en games nog verboden.
Volgende keer een zwarte lesbische vrouw met hoofddoek op één been in de clip toevoegen.
Ben je meteen ingedekt tegen iedere mogelijke klacht.
Wat hebben we geleerd: gas bij geven als je een bumperklever hebt krijg je ongelukken van. Dan ga je hallucineren en tot overmaat van ramp krijg je trek in een Twix. Ik zie er dus vooral een waarschuwing in vooral niet toe te geven aan de druk van de bumperklever. Tip van de week: gebruik je cruise control, die is nooit onder de indruk van bumperklevers.
Moet ergens in een MAGA state opgenomen zijn.
Reclame Code Commissie kan in NL geen reclames verbieden. Ze geven alleen advies.
Onmetelijk ver gezocht, die TWIX reclame, zelfs reclames van de Hornbach zijn daarmee vergeleken nog enigszins als normaal te beschouwen. En dat wil wat zeggen. Maar de reden waarom zo’n Brits zichzelf zwaar overschattend malloten-instituut de reclame verbiedt is dan weer tragisch.
Klagen over klagen. Ironie, wie houdt er niet van 🤣.